Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Det finns bokstavligt talat tusentals alternativ att ta ställning till vid byggandet av en ny HTPC. Veckans helgsnack handlar om prioriteringar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad jag undrar är om det är så att man vill ha en riktig bra filmupplevelse så ska man INTE ha en htpc? vad jag förstått av alla dessa htpc snack är att alla skippar frames..

Är mediaspelare bättre? Finns det inget som kan spela upp 1080p i 23p helt felfritt?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

vad jag undrar är om det är så att man vill ha en riktig bra filmupplevelse så ska man INTE ha en htpc? vad jag förstått av alla dessa htpc snack är att alla skippar frames..

Är mediaspelare bättre? Finns det inget som kan spela upp 1080p i 23p helt felfritt?

Ja är man super kräsen finns det Blu-ray spelare för 30,000+ att köpa som får allt att glida fram som en dans. Audiofiler t.ex brukar köpa värstingspelare som de sedan har i sina ljud/bild uppsättningar för flera hundra tusen.

Permalänk
Medlem

Ja det enda jag kan säga on HTPCs att det skulle aldrig falla mig in med något annat en AMD Llano i en sådan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

Det finns om man kör XBMC genom linux med ett nvidia grafikkort - går att fixa korrekt rate då.
Annars är det en dator med AMD grafikkort och windows som är nästbästa alternativet (skippar frame var 15e minut ungefär, intel och nvidia var ~5 minut)

Jag har än så länge inte märkt framedroppen på 3 olika datorer med nvidia grafikkort som använts som HTPC i över ett år. Funderar dock på att skaffa en HTPC med AMD-5000 serien eller högre pga deras utmärkta bitstream-kompabilitet..

Jag skulle vilja säga att en Fusion blir mitt val om jag skulle köpa htpc just nu. Väldigt prisvärt och bättre prestanda än Atom+ION.

Permalänk
Avstängd

Beror väll på budget och vad man vill ha...inte mer med det?

Sen ska helst graffet duma all värme ut ur chassit och cpu kylaren med (typ slutet smidigt vattensystem, som H60 om det får plats)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Beror väll på budget och vad man vill ha...inte mer med det?

Sen ska helst graffet duma all värme ut ur chassit och cpu kylaren med (typ slutet smidigt vattensystem, som H60 om det får plats)

Varför köpa kylare för ett antal hundra kronor mer än vad som behövs?

Permalänk

Jag sitter på en speldator och är själv sugen på en HTPC, men det kommer dröja då jag är student och min budget räcker långt ifrån HTPC bygge. Men, om jag var du, så skulle jag blanda ihop alternativ 1 och 2, dvs. om du har budget för det.

Min spel dator är ett miditower, som låter en hel del, processorn är klockad så det skriker om det och SLIn går på högvarv. Det är dock så jag ser att en speldator ska vara, vill man ha det mesta, så låter det också för det mesta, och att bygga en liten HTPC/Speldator kommer inte på kartan då värmeutveckling är ett måste, iochmed högprestanda.

Dock så om jag nu skulle haft råd att bygga en HTPC, så skulle jag heller inte snåla så mycket som det bara går, kör en ordentlig liten processor, och ett par gig minne, och en decent grafkort för att se på HD film, och låt den gå tyst på 5400 diskar och kör XBMC samt byt ut alla fläktar som går till lågvarv/kör passivt till det som går.

Detta gör ju klart att kakan smakar lite, en spelburk kan springa upp mot 15-20k om man vill plocka på sig det mesta, och en HTPC kommer ju även den kosta en liten slant, så det är väll mer ett alternativ för lyxliraren, men då jag inte vill se prestanda förlust, så sitter jag med min spargris och längtar.

/Tips från en snål men girig student

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Vill inte lägga mer än 2-3 k på htpc. I så fall uppgradera main rig först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Bara att fråga sig själv om man nu vill kunna spela på sin stora TV/Projektor eller inte, jag personligen gillar inte det då jag tycker bilden är allt för stor då. Ett litet fusion system räcker gott och väl till 1080p filmer och går att få helt ljudlös. Sen så är den också extremt strömsnål så man kan ju låta den stå på över natten och använda den till bittorrent (ej upphovsrättsskyddat material ofc). Eller varför inte kombinera HTPC med en filserver(NAS).

Jag ser inte poängen med att ha en extremt kraftfull dator vid sin TV när ett litet system klarar av att spela upp filmerna minst lika bra.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Köp en färdig mediaspelare

Jag har kört med denna: Western Digital TV Live Hub Media Center 1TB ett bra tag nu (nåja 2 månader i alla fall) och den funkar klockrent för mig, tyst, stilren helt enkelt perfekt.

Permalänk
Medlem

Är det värt att ha en "HTPC" till en tjockTV? Koppla in med S-video för att kunna köra emulator på (typ N64 och PS) och även se på vanliga XviD filmer på i 480p? Funderar på att koppla in en dator med en P2 350Mhz. Köra typ Windows NT på den... Skulle det gå då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X3n0M0rph:

Jag har kört med denna: Western Digital TV Live Hub Media Center 1TB ett bra tag nu (nåja 2 månader i alla fall) och den funkar klockrent för mig, tyst, stilren helt enkelt perfekt.

Dyrare och inga möjligheter att få det att fungera precis som du vill. Men visst som out of the box så funkar det säkert jättebra, men det gör en TViX N1 för 690kr (utan hdd) också.

Skrivet av Greven.:

Är det värt att ha en "HTPC" till en tjockTV? Koppla in med S-video för att kunna köra emulator på (typ N64 och PS) och även se på vanliga XviD filmer på i 480p? Funderar på att koppla in en dator med en P2 350Mhz. Köra typ Windows NT på den... Skulle det gå då?

Låter som lite knas dator att köra emulatorer på - kolla runt vad andra använder i sina emulatorer
Sen har jag aldrig kört med s-video - men hur funkar det med ljudet? Antar att det är två RCA kablar för det eller dylikt?

Permalänk
Avstängd

Man kan ju köra en ps3:a som en htpc + att man kan ju spela på maskinen till och med.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör gamla prylar i min HTPC, en gammal AMD 5000+ och ett 4550 tillsammans med XBMC, funkar utmärkt! Jag märker då inte några frame drops iaf. Billig och effektiv setup.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Proffsmoddare

Kör en fusion platta, lite ram och en hårddisk. Sen är de ju i princip bara tuta och köra. Jag har själv ett AT3IONT-i Deluxe, det är ju Atom men den klarar 1080p fint för mig.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargeEEEEn:

Kör gamla prylar i min HTPC, en gammal AMD 5000+ och ett 4550 tillsammans med XBMC, funkar utmärkt! Jag märker då inte några frame drops iaf. Billig och effektiv setup.

Billig när man sätter ihop - dyrare i elräkning. Kan tänka mig att den drar 100w i jämförelse med fusion som ligger på ~15w

Skrivet av Alle22:

Man kan ju köra en ps3:a som en htpc + att man kan ju spela på maskinen till och med.

Nej.

Permalänk
Medlem

Intel Atom med ION alternativt AMD Zacate med Fusion fungerar galant för Blu-ray 3D och behöver inte kosta mer än ca 1500kr för bara "moderkortet".
AsRock har ett AMD kort med Zacate/Fusion som kostar 899kr på Webhallen som fungerar galant med HDMI 1.4 ut (ljud och bild även i 3D).

Byggde själv nyligen, ca 2 månader sedan, en HTPC som gick ut på ca 4500kr inkl Windows 7 som fungerar galant för att se filmer på. Paketet innehöll följande:
* ASRock E350M1
* Compucase 7K09B
* Deltaco HDMI-Kabel
* Kingston HyperX 2x2GB 1333MHz
* Seagate Barracuda Green 2TB SATAIII
* Windows 7 x64 Home Premium SP1
* Logitech MK250 Business
* Lite-On Blu-ray

Använder mPlayer Classic x64 för att se filmer med. Visst, lådan är inte det bästa men det duger gott och väl för sitt ändamål. Chassit har iaf plats för ytterligare 2 hårddiskar (en gömd under 5.25" hyllan om man är villig på att modda om lite).

Känns lite urkorkat att köra på Intel Core i7 990X alternativt Sandy Bridge bara för att man tror att Full 1080p HD och 3D kräver så mycket kraft ur processorn men det gör det inte utan det räcker med simpla system så som Atom/Zacate då dessa är skapade för sånt bruk.

Ska du köra på simpelt och billigt, titta på dessa "paket" istället för en hel brummande dator. Ju mindre fläktar, desto bättre i längden då deras syfte är ju att vara knäpptysta och inte överta ljudet medan du glor på film...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Billig när man sätter ihop - dyrare i elräkning. Kan tänka mig att den drar 100w i jämförelse med fusion som ligger på ~15w

Nej.

och värför inte? ps3 har ju blueray och kan spela upp dvd, man kan ju även streama videofiler till en ps3:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

och värför inte? ps3 har ju blueray och kan spela upp dvd, man kan ju även streama videofiler till en ps3:a.

Det är inget HTPC. Sen om man ska snacka om PS3 som mediaspelare måste du konvertera nästan allting on-the-fly eller i förväg på din server/dator för att kunna kolla på skiten.

Om du vill veta mer om vad en HTPC är så kan du kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Home_Theatre_Personal_Computer

Permalänk

Jag skulle aldrig köpa HTPC om jag har en bra dator, varför? För att jag kommer inte att använda HTPC och en annan dator samtidigt, och om man har en riktigt monster dator med en riktigt bra processor så är det helt okej att köra många program samtidigt.
Men om man bor med andra människor, så är det en helt annan historia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av facedark:

Sant, men å andra sidan är det inte heller jag som betalar elräkningen här hemma. När jag flyttar blir det något strömsnålare då jag misstänker att far min vill ha den nuvarande HTPC:n.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av Greven.:

För vanlig SDTV är Xbox 1 med XBMC riktigt fint, dock orkar den inte med 720p filmer (vissa kan funka men långt ifrån alla). Xboxen är riktigt bra som emulatormaskin, finns en för N64 som kommer eller har släppts redan och ser ut att klara väldigt många spel i full framerate.

En xbox1 får man riktigt billigt idag, chippad också gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

...
Låter som lite knas dator att köra emulatorer på - kolla runt vad andra använder i sina emulatorer
Sen har jag aldrig kört med s-video - men hur funkar det med ljudet? Antar att det är två RCA kablar för det eller dylikt?

Jo lite kanske, har aldrig sett nån ha en P2 till emulator burk, men en N64 har runt 60mhz och PS typ 38Mhz, så det krävs nog inte mer än en P2 för dom Men en emulator kanske kräver mer.
Bara fick denna idé när jag hittade 2 datorer i förrådet så den är inte så genomtänkt...
Grejen är den att jag bara kan ha NES, SNES, Xbox 360 och Mega Drive (för Action 52, mmmyeees!!!) i TVn, vill ju ha fler!
Letar upp nån gammal datorhögtalare för att få ljud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargeEEEEn:

Sant, men å andra sidan är det inte heller jag som betalar elräkningen här hemma. När jag flyttar blir det något strömsnålare då jag misstänker att far min vill ha den nuvarande HTPC:n.

Mjo det är ju fördelen med att bo hemma Hade själv en Athlon II hemma som HTPC men använder för närvarande min macbook pro då det har IR-reciever ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greven.:

Jo lite kanske, har aldrig sett nån ha en P2 till emulator burk, men en N64 har runt 60mhz och PS typ 38Mhz, så det krävs nog inte mer än en P2 för dom Men en emulator kanske kräver mer.
Bara fick denna idé när jag hittade 2 datorer i förrådet så den är inte så genomtänkt...
Grejen är den att jag bara kan ha NES, SNES, Xbox 360 och Mega Drive (för Action 52, mmmyeees!!!) i TVn, vill ju ha fler!
Letar upp nån gammal datorhögtalare för att få ljud

Låter som en rolig grej att försöka sig på - men mitt bästa tips är väl att kolla runt vad andra använder och vad mjukvaran kräver

Permalänk
Medlem

Bärbar och koppla på blutooth tangentbord och mus eller något sådant kanske vore en fungerande ide. Jag har också funderat på htpc men tycker de ofta har irriterande svagheter, är dyra och har klen kraft och svagheter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Bärbar och koppla på blutooth tangentbord och mus eller något sådant kanske vore en fungerande ide. Jag har också funderat på htpc men tycker de ofta har irriterande svagheter, är dyra och har klen kraft och svagheter.

Vad anser du är svagheterna? Bluetooth? En adapter kan väl kosta runt 50kr? Har själv en adapter med ett Logitech PS3 keyboard (trackpad inbyggt) till min htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

För det första är det 24p man vill åt (23.976) Och jo det finns massor av saker som klarar 24p helt perfekt. HTPC är generellt dock inte en av dem. Det finns dock mediaspelare, stationära blurayspelare och PS3 som lämnar ut perfekt 24p.

Skrivet av SuperBerra:

Ja är man super kräsen finns det Blu-ray spelare för 30,000+ att köpa som får allt att glida fram som en dans. Audiofiler t.ex brukar köpa värstingspelare som de sedan har i sina ljud/bild uppsättningar för flera hundra tusen.

Sluta uttala dig om saker du inte har en aning om. Finns Blurayspelare lång ner i budgetsortimentet som klarar 1080p24 helt perfekt. Det är vanligare (nåja, det var vanligarem idag är det bättre) att TV-apparater inte klarar av att återge p24 utan judder. Ett vanligare problem på LCD än på plasma.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

För vanlig SDTV är Xbox 1 med XBMC riktigt fint, dock orkar den inte med 720p filmer (vissa kan funka men långt ifrån alla). Xboxen är riktigt bra som emulatormaskin, finns en för N64 som kommer eller har släppts redan och ser ut att klara väldigt många spel i full framerate.

En xbox1 får man riktigt billigt idag, chippad också gissar jag på.

Har inte plats i TVn för en Xbox :/ Men om det är bättre än en dator får jag väl ta bort en konsol då. Viktigaste är emulator, kommer ha en dator med 26" skärm på andra sidan soffan så film kommer jag se på den. Funderar även på att ha P2 datorn för att seed lite torrents. Vill spela konsolspel på tjocktv av nån anledning... Kan fan få in 2 konsoller i datorskärmen med

Skrivet av facedark:

Låter som en rolig grej att försöka sig på - men mitt bästa tips är väl att kolla runt vad andra använder och vad mjukvaran kräver

Jo det kan vara ganska så kul, unikt om inte annat
Verkar som om man behöver en P3 för NES emulator, vill inte veta vad som behövs för N64 då... Men vafan, inte så jobbigt att testa skiten. Kanske funkar