Beslutsångest! 2500k vs Phenom x4 965

Permalänk
Medlem

Beslutsångest! 2500k vs Phenom x4 965

Tjenare!

Går i tankarna om att uppdatera min dator som längre ej orkar med spelen man lirar. Nu när bf3 och mw3 är på G så är det verkligen dags att uppdatera sin spec, står och velar mellan dessa två paket jag plockat ihop på eget bevåg.

i5
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628721/i5

Amd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628709/2011-07-17

Förstår att i5 paketet ska vara lite bättre, men kommer man märka skillnaden?
Eftersom gejming bara är ett av mina intressen så vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt

Svar uppskattas :]

Permalänk
Medlem

Jag tror amd räcker men intel är mer framtidssäkert, välj ett moderkort med stöd för bulldozer bara så ska det nog gå fint.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

det är 600 spänn vi snackar om, 4.500 eller 5.100, jag tycker HELT KLART du ska köra i5, utan att tveka en sekund..

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Skulle oxå säga intel. AMD ligger ju lite efter och enligt olika källor ska ju bulldozer prestera som sandybridge.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

kör på i5an ist är allt ja säger ! ja har samma i5.a super nöjd!

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/629391/2011-07-17

Säg till om något behöver ändras.

T.ex om du redan har 4gb i din nuvarande, och dyl. situationer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Har bytt från Phenom II X4 till 2600K

Välj intel eller vänta och se med bulldozer

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/629391/2011-07-17

Säg till om något behöver ändras.

T.ex om du redan har 4gb i din nuvarande, och dyl. situationer.

Ah nä, jag har ddr2 i min dator nu så att inget går att återanvända

Vet man än hur bulldozer kommer stå i jämförelse med 2500k processorn än? Om det bara är marginella skillnader så blir det nog en 2500k nu istället. Bulldozer kommer väl i Oktober någon gång?

Permalänk
Medlem

I5 helt klart.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Ah nä, jag har ddr2 i min dator nu så att inget går att återanvända

Vet man än hur bulldozer kommer stå i jämförelse med 2500k processorn än? Om det bara är marginella skillnader så blir det nog en 2500k nu istället. Bulldozer kommer väl i Oktober någon gång?

Nät agg?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Kör på AMD, det är bra för konurrensen.

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX520w så det borde väl precis räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Nope, du märker ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Fyrkärniga processorer kommer räcka ett bra tag om det är spel som är i fokus. Värstingen från AMD's bulldozer serie har 8 kärnor, självklart är det mycket mer krut där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

absolut, men det hjälper ju inte han om han vill få ut det mesta ur sin dator.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så är i5:an bättre än phenom II och bulldozer kommer nog att prestera i nivå eller lite bättre än i5:an. Dock inga officiella uppgifter än.

Ska du bara spela på din dator så är väl ett AM3+ mobo med phenom II 955 ett bra alternativ. Då har man ändå möjlighet att uppgradera till bulldozer sen om man skulle få lust.
Dock är i5:an bättre än AMD, vilket kommer att märkas i processorkrävande spel och applikationer. Köper man en i5 med 1155 socket på mobo kommer man även kunna uppgradera till Ivy Bridge, som kommer i början av nästa år.

i5:an är en bättre och snabbare processor, men som kostar lite mer. Dock är Amds processor också bra och fullt tillräcklig i de flesta spel.
Jag skulle valt en i5:a i dagsläget p.g.a av den lilla kostnadsskillnaden och bulldozers försening gör att jag tycker att man nästan lika gärna kan köra intel och vänta på prestandasiffror från Ivy Bridge. Vill man uppgradera då så har man möjlighet till det, men om man är nöjd med sin 2500k kan man köra på den ett tag till.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Kan inte låta bli: Jag vet inte vad konurrensen är, men som du beskriver dess egenskaper så kan det inte vara en felstavning.

Köper man oprisvärda produkter, som tex dyrare AMD phenom, är det DÅLIGT för konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Som nämnts tidigare så är i5:an bättre än phenom II och bulldozer kommer nog att prestera i nivå eller lite bättre än i5:an. Dock inga officiella uppgifter än.

Ska du bara spela på din dator så är väl ett AM3+ mobo med phenom II 955 ett bra alternativ. Då har man ändå möjlighet att uppgradera till bulldozer sen om man skulle få lust.
Dock är i5:an bättre än AMD, vilket kommer att märkas i processorkrävande spel och applikationer. Köper man en i5 med 1155 socket på mobo kommer man även kunna uppgradera till Ivy Bridge, som kommer i början av nästa år.

i5:an är en bättre och snabbare processor, men som kostar lite mer. Dock är Amds processor också bra och fullt tillräcklig i de flesta spel.
Jag skulle valt en i5:a i dagsläget p.g.a av den lilla kostnadsskillnaden och bulldozers försening gör att jag tycker att man nästan lika gärna kan köra intel och vänta på prestandasiffror från Ivy Bridge. Vill man uppgradera då så har man möjlighet till det, men om man är nöjd med sin 2500k kan man köra på den ett tag till.

Jag var lite övervägande i5an redan innan, men nu efter detta inlägg så har jag bestämt mig. Det blir en 2500k

Tack för alla snabba svar i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Stämmer inte

1: Inte en chans att du skulle märka skillnaden (jag har båda och tro mig, det går inte och märka).
2: Det är inte säkert att chipsettet är kompatibelt för uppgradering av Intel även om det är samma sockel. Tänk på att historiskt så har man i princip alltid varit tvingad till och köpa nytt moderkort om man uppgraderar Intel.

Bästa köpet är att välja en Phenom 955, för de pengarna man får över så om man inte vill spara dem så köp en SSD, då MÄRKS det skillnad i prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Stämmer inte

1: Inte en chans att du skulle märka skillnaden (jag har båda och tro mig, det går inte och märka).
2: Det är inte säkert att chipsettet är kompatibelt för uppgradering av Intel även om det är samma sockel. Tänk på att historiskt så har man i princip alltid varit tvingad till och köpa nytt moderkort om man uppgraderar Intel.

Bästa köpet är att välja en Phenom 955, för de pengarna man får över så om man inte vill spara dem så köp en SSD, då MÄRKS det skillnad i prestanda

Du har båda riggarna....vad säger du om följande?

1: En i5 2500k med ett gtx 570 kort
2: En i7 2600k med ett gtx 560 kort
3: En amd 6:x med ett gtx 570 kort

Vilket blir bästa valet för gaming i det läget?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

i5/amd 6:x

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Stämmer inte

Inte i vanligt websurfande och spel, men i tyngre grejer, video avkodning, cpu-krävande spel.

http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=88
Relativt låga upplösningar och ändå en märkbar skillnad.

Skrivet av klk:

Bästa köpet är att välja en Phenom 955, för de pengarna man får över
så om man inte vill spara dem så köp en SSD, då MÄRKS det skillnad i prestanda

Det stämmer att det inte är helt säkert att det kommer gå, men så som jag har förstått det så planerar intel att det kommer gå med SB mobos till IB. Dock inget fastslaget än, det har du rätt i.

Att ta upp SSD tycker jag känns lite orelevant då TS med stor säkerhet redan vet att om han väljer Amd så kommer han att få pengar över till något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Du har båda riggarna....vad säger du om följande?

1: En i5 2500k med ett gtx 570 kort
2: En i7 2600k med ett gtx 560 kort
3: En amd 6:x med ett gtx 570 kort

Vilket blir bästa valet för gaming i det läget?

tre speldatorer finns i huset, två med 6950 och en med 6970. processorer är X3, X4 (965) och i5. Går inte och se någon som helst skillnad på någon av datorerna.

Har du hög upplösning på skärmen så satsa mer pengar på grafikkortet. annars en phenom 955 med ett gtx 560 kort (1080p upplösning).
Den kommer klara alla spel ändå till det dyker upp spel som kräver processorer med 6 kärnor eller mer vilket dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=88
Relativt låga upplösningar och ändå en märkbar skillnad.

inte en chans att du märker det samt att skärmen inte klarar och visa alla FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

inte en chans att du märker det samt att skärmen inte klarar och visa alla FPS

En skillnad på 30 FPS märks, det lovar jag dig. Sen att alla skärmar inte stöder över 60hz gör ju inte prestandaskillnaden mindre värd. Poängen är den att i de spel och inställningar där grafikortet inte flaskar så märks skillnaden mellan processorerna tydligt.

För en kostnad på drygt 600 kr, tycker jag inte det är värt att köpa en processor som är sämre på alla punkter. Även om det kanske inte gör mer än några FPS i GPU krävande spel på höga upplösningar, så kommer skillnaden att märkas i CPU krävande spel och program. Så fort man ska packa ner/upp en lite större zip fil eller avkoda video så kommer skillnaden mellan processorerna att vara enorma.

Vill man verkligen köra budget för bara gaming så tycker jag en i3-2100 är ett bättre val än 955. Du förlorar lite i flertrådade grejer men i spel är prestanda samma eller bättre för en billigare peng. Du får också en socket som nog kommer kunna köra Ivy Bridge nästa år. Men i5 är fortfarande det bästa valet, hands down.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

En skillnad på 30 FPS märks, det lovar jag dig.

glöm det, läs gärna på hur många bilder dina ögon klarar och observera med. det du säger är biologiskt omöjligt, så bra ögon har inte människor.

Förr fanns problem med "hackighet", speciellt med intels äldre FSB. Intel kunde faktiskt ha högre FPS men presentera sämre flyt. Orsaken till det är att en bilderna kan vara ojämnt fördelade under en sekund. Låt säga att datorn kan dra iväg 100 bilder på en sekund men 97 av dessa bilder renderas första halvsekunden medan det blir ett stop den anda halva sekunden och det då endast skickas iväg 3 bilder. Snittet på första halvsekunden blir då 194 FPS medan snittet på andra halvsekunden blir 6 FPS.

Har du 30 FPS och bilderna presenterars jämnt under sekunden så kan du inte uppfatta någon skillnad jämfört med tio gånger mer (300 FPS).

Spel brukar inte ha så jämn ström av bilder så därav bör man ha ett kort som kan ligga på ett snitt på strax över 40 FPS.

Pratar du 3D skärmar som behöver 120 bilder i sekunden så vet du säkert att den skärmen ritar olika bilder (man behöver dubbla frekvensen mot det vanliga 60 Hz). Med ett par synkade glasögon anpassas bilderna för ögonen och bilden upplevs få djup

Om någon använder riktigt låga upplösningar för att visa "titta vad mycket FPS jag kan få på 1024x768 bör man nog ta en vecka eller två för att läsa på om hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Tjenare!

Går i tankarna om att uppdatera min dator som längre ej orkar med spelen man lirar. Nu när bf3 och mw3 är på G så är det verkligen dags att uppdatera sin spec, står och velar mellan dessa två paket jag plockat ihop på eget bevåg.

i5
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628721/i5

Amd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628709/2011-07-17

Eftersom gejming bara är ett av mina intressen så vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt

Svar uppskattas :]

Lite hugget som stucket, men en 955 BE då? kostar 1000kr, 700 kr billigare än i5 2500k, sen så brukar amd-moderkortet vara billigare också, lägger du du dom pengarna på bättre grafik så kommer det visa sig att amd är ett bättre köp.
och ta gärna ett am3+-mobo så att du kan köpa zambezi om ett halvår eller nåt sånt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av ford:

Kan inte låta bli: Jag vet inte vad konurrensen är, men som du beskriver dess egenskaper så kan det inte vara en felstavning.

Köper man oprisvärda produkter, som tex dyrare AMD phenom, är det DÅLIGT för konkurrensen.

"oprisvärd" måste ju va ett av dom ovanligare orden, om det nu ens existerar. = )

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Kolla på t.ex. Crysis 2 dx 11 prestandan. http://www.guru3d.com/article/crysis-2-dx11-vga-and-cpu-perfo...

Kör absolut på Intel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Att tänka på är att paketen som länkas iförsta inlägget ger AMD 8 Gb minne och intel 4Gb, det skiljer således lite mer än 600kr.

Glöm i5-paketet, så länge du inte ska göra något mer processorkrävande än att spela är det grafikorten du ska prioritera riktigt hårt.

På webhallen hanmnar du på 5740 kr för 955:a, UD3 mobo, 2*2Gb corsair, 212+ processorkylare och TVÅ stycken 6870. Det är det bästa du kan få för de pengarna.

På inte lite mer: http://www.inet.se/kundvagn/visa/633897/2011-07-18

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.