Beslutsångest! 2500k vs Phenom x4 965

Permalänk
Medlem

Grabbar, kom ihåg att även om din task manager visar 30% - 40% CPU load så behöver det inte betyda att en annan processor som är lite slöare skulle prestera lika bra.. Varför undrar du då? Jo för du måste även räkna in "per core" prestanda, alltså hur mycket prestanda kan du pressa ut per kärna? Varför är detta viktigt? Jo för oftast har spel t.ex. en "main thread" där det mesta körs, sen offloadar de saker på andra kärnorna, det betyder oftast att en av kärnorna är mer (eller kanske t.om. maxad om du inte har fps limit i ditt spel) belastad än de andra, därav ser du inte så hög CPU usage men du kan endå se skillnad mellan två processorer.

Sen så är det EXTREMT personligt vad man uppfattar som lagg i ett spel, det handlar väldigt mycket om vana, vissa personer kan verkligen inte se/känna skillnad på spel i 30 eller 60 fps medans vissa gråter vid 30 fps (jag är en av de som vill ligga så nära 60 konstanta fps som möjligt för jag märker väldigt enkelt fps drops) och sen till er som säger att "ögat kan inte se 60 fps endå" är helt falskt då ögat inte ser i "frames" utan en konstant ström av information.

Detta räknar inte ens in "känslan" i spelet, t.ex. hur är mouse movement? Det är oftast där du märker största skillnaden och detta väldigt tidigt MEN detta är också personligt, om du alltid spelat runt 30 fps så är du van vid det och bryr dig inte, har du dock alltid spelat mycket högre och sen helt plötsligt sjunker det så kommer du märka det.

Vad som är bäst är väldigt svårt o säga, personligen skulle jag gå på 2500k då jag t.ex. vill ha möjligheten att live-streama mina spel t.ex. till sidor så som justin.tv och där är processorkraft SJUKT viktigt och du vill ha så mycket extra kraft du kan få. Detta är extremt processor krävande om man inte lägger massa pengar på capture cards o grejer då allt går genom mjukvara och du live encodar H.264 i realtid! Men detta kanske inte är något som helst krav för personen i fråga, tycker iaf att överklockningspotentialen på 2500k/2600k gör att det automatiskt blir sjukt bra köp då de bör hålla bra länge, speciellt överklockade, innan man behöver överväga nån uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Inte i vanligt websurfande och spel, men i tyngre grejer, video avkodning, cpu-krävande spel.

http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=88
Relativt låga upplösningar och ändå en märkbar skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägre upplösning=mer CPU belastande Cpt. Obvious!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Whaat?! Nu låter du som en p12a...AMDs bulldoozer kostar inte 10 000kr...Då kan du lika bra få ett sever moderkort med två Bulldoozer 16 kärnor istället för samma pris...AMDs Bios/UEIF är lika bra som Intels Intels CPUer är inte enklare att använda, bara du som inte har använt en AMD CPU :/

Thhihihi, kom igen nu va, helt onödigt hade inte kört på 2 bulldoozers lol, kan man lika bra köra på 2xI7 2600K istället

Visa signatur

Bab

Permalänk
Inaktiv

AMD har mycket att bevisa med Bulldozerarkitekturen. För oss som har varit med lite längre så krossade AMD K7-arkitektur Intels flaggskepp på den tiden. Dock var det många år sen. Intel ligger 2 generationer för AMD.

Pastrami: Nu kör Bulldozer med 8 stycken riktiga kärnor, medan i7 2600k kör 4st+HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

glöm det, läs gärna på hur många bilder dina ögon klarar och observera med. det du säger är biologiskt omöjligt, så bra ögon har inte människor.

Förr fanns problem med "hackighet", speciellt med intels äldre FSB. Intel kunde faktiskt ha högre FPS men presentera sämre flyt. Orsaken till det är att en bilderna kan vara ojämnt fördelade under en sekund. Låt säga att datorn kan dra iväg 100 bilder på en sekund men 97 av dessa bilder renderas första halvsekunden medan det blir ett stop den anda halva sekunden och det då endast skickas iväg 3 bilder. Snittet på första halvsekunden blir då 194 FPS medan snittet på andra halvsekunden blir 6 FPS.

Har du 30 FPS och bilderna presenterars jämnt under sekunden så kan du inte uppfatta någon skillnad jämfört med tio gånger mer (300 FPS).

Spel brukar inte ha så jämn ström av bilder så därav bör man ha ett kort som kan ligga på ett snitt på strax över 40 FPS.

Pratar du 3D skärmar som behöver 120 bilder i sekunden så vet du säkert att den skärmen ritar olika bilder (man behöver dubbla frekvensen mot det vanliga 60 Hz). Med ett par synkade glasögon anpassas bilderna för ögonen och bilden upplevs få djup

Om någon använder riktigt låga upplösningar för att visa "titta vad mycket FPS jag kan få på 1024x768 bör man nog ta en vecka eller två för att läsa på om hårdvara.

du har fel och är den som skulle behöva läsa på. Ögat har kapacitet att uppfatta hundratals FPS. Ett exempel är att film ser ok ut i 24 fps, medan spel känns laggiga och tröga i samma frekvens. Det beror på kameran ger ett mått av motion blur, vilket ungefär är det sätt hjärnan tolkar extremt snabba rörelser på. När en vild renderas av en dator har är den helt skarp, vilket gör att skillnaden mellan att kolla på spel och film i samma FPS är så stor. Det finns två sätt att gå runt det här: simulera motion blur (vilket är otroligt prestandakrävande ifall det ska se bra ut) eller öka fpsn - när vi närmar oss ögats egen "uppdateringsfrekvens" kommer bilderna automatiskt att få motionblur, i våra ögon. Det är därför spel har så mycket mjukare rörelse i 60 fps än 30.

Hur ögat är uppbyggt är eb komplicerad sak och det går inte att göra direkta jämförelser med en datorskärm(ögat får t:ex en stöm av ljus, inte "bilder").

Men det du säger är strunt. Läs på själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Sen så är det EXTREMT personligt vad man uppfattar som lagg i ett spel, det handlar väldigt mycket om vana, vissa personer kan verkligen inte se/känna skillnad på spel i 30 eller 60 fps medans vissa gråter vid 30 fps (jag är en av de som vill ligga så nära 60 konstanta fps som möjligt för jag märker väldigt enkelt fps drops) och sen till er som säger att "ögat kan inte se 60 fps endå" är helt falskt då ögat inte ser i "frames" utan en konstant ström av information.

Detta räknar inte ens in "känslan" i spelet, t.ex. hur är mouse movement? Det är oftast där du märker största skillnaden och detta väldigt tidigt MEN detta är också personligt, om du alltid spelat runt 30 fps så är du van vid det och bryr dig inte, har du dock alltid spelat mycket högre och sen helt plötsligt sjunker det så kommer du märka det.

Skrivet av Skinpop:

du har fel och är den som skulle behöva läsa på. Ögat har kapacitet att uppfatta hundratals FPS. Ett exempel är att film ser ok ut i 24 fps, medan spel känns laggiga och tröga i samma frekvens. Det beror på kameran ger ett mått av motion blur, vilket ungefär är det sätt hjärnan tolkar extremt snabba rörelser på. När en vild renderas av en dator har är den helt skarp, vilket gör att skillnaden mellan att kolla på spel och film i samma FPS är så stor. Det finns två sätt att gå runt det här: simulera motion blur (vilket är otroligt prestandakrävande ifall det ska se bra ut) eller öka fpsn - när vi närmar oss ögats egen "uppdateringsfrekvens" kommer bilderna automatiskt att få motionblur, i våra ögon. Det är därför spel har så mycket mjukare rörelse i 60 fps än 30.

Hur ögat är uppbyggt är eb komplicerad sak och det går inte att göra direkta jämförelser med en datorskärm(ögat får t:ex en stöm av ljus, inte "bilder").

Bra förklaringar. Var på väg att skriva ett eget liknande inlägg, blir så trött på "ögat kan bara se" felaktigheter

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pastrami:

Thhihihi, kom igen nu va, helt onödigt hade inte kört på 2 bulldoozers lol, kan man lika bra köra på 2xI7 2600K istället

Inte så säker på att det finns Server moderkort till sockel 1155...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Kolla på t.ex. Crysis 2 dx 11 prestandan. http://www.guru3d.com/article/crysis-2-dx11-vga-and-cpu-perfo...

Kör absolut på Intel.

Jo men vist 5 fps skillnad. i 1920x1080
1-2 Fps skillnad i 2560x1600

Överklocka i7 2600k till 4.6ghz Ger 1 fps mer i 1920x1080.

Värt att överklocka för spel nej.

Värt Med intel Nej, inte för spel å surf,

Värt med intel Ja för Encoding och sådant och hur ofta gör man det,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

i5 är bättre ja. men den är inte värd att köpa för en dator där man bara ska spela och surfa. till rn spel dator kan man lika gärna köpa en 955 be för det är 1. billigare 2. i spel så blir det ingen skillnade 3. den kommer hålla till nästa uppgradering.

folk som säger att man ska köpa en i5 för att sen när den blir gammal köpa en ib borde tänka på att det är inte bekräftat att man kan göra det och man borde inte rekomendera grejer pga rykten. att därimot köpa en 955 och upgradera till bd är bekräftat att man kan göra så det gör att välja amd ännu lättare.

kanske verkar som en fanboy nu men med den budgeten och det användnings området så är amd bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

har man motionblur i tecknade filmer? eller de kanske upplevs som hackiga för mig flyter de på tv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scoorch:

Lägre upplösning=mer CPU belastande Cpt. Obvious!

Så om man sänker upplösningen i ett spel blir det MER belastning på processorn än om samma spel kör en högre upplösning där grafikkortet sätter gränsen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Bra förklaringar. Var på väg att skriva ett eget liknande inlägg, blir så trött på "ögat kan bara se" felaktigheter

felaktigheter? det är nog snarare en del här som blandar ihop svårigheterna med att programmera flytande rörelser med fps. du kan ha en miljon fps, om programmet (spelet) inte kodat rörelsen naturlig så kommer ögat uppfatta det som det inte stämmer med mänskliga rörelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vad som är bäst är väldigt svårt o säga, personligen skulle jag gå på 2500k då jag t.ex. vill ha möjligheten att live-streama mina spel t.ex. till sidor så som justin.tv och där är processorkraft SJUKT viktigt och du vill ha så mycket extra kraft du kan få.

Phenom X6 hade passat dig bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Vad babblar du om? En processor ger oftast inte mer prestanda i spel än så. Poängen var att intel processorerna är bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Vad babblar du om? En processor ger oftast inte mer prestanda i spel än så. Poängen var att intel processorerna är bättre.

Värt det om man räknar pris ?
och i testet är det en i7 2600k Altså 4cores + 8 Ht emot Ph2 med 4 cores

Skillnad mellan 2600k och Ph2 980 är 1000kr+ lite till för moderkorten är dyrare

Är det värt att få 5 FPS mer i 1920x1080 ?
Eller 2 fps mer i 2560x1600 ?

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Värt det om man räknar pris ?
och i testet är det en i7 2600k Altså 4cores + 8 Ht emot Ph2 med 4 cores

Skillnad mellan 2600k och Ph2 980 är 1000kr+ lite till för moderkorten är dyrare

Är det värt att få 5 FPS mer i 1920x1080 ?
Eller 2 fps mer i 2560x1600 ?

Blir ingen skillnad även om det är 2500k överklockad, borde du veta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Ah men grafikkortet då? Menar.. de måste ju göra nått eller man behöver inga sådana nu för tiden?

Visa signatur

Bab

Permalänk

eller så tar han bara en intel eftersom att dem är framtidssäkra.

Permalänk

Jävlar snart döper vi om till Intel Clocker´s..

Nej men serri, alla snackar om att SB är så sjukt mkt bättre än AMDs nya B, men ingen vet egentligen ett skit om hur den kommer prestera, jag säger bara så här, köp det du tror passar dig bäst, AMD kanske plockar INTEL nu och kanske inte, det är ingen som vet det ännu.

så bort med allt flame war!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av imperatormedia:

eller så tar han bara en intel eftersom att dem är framtidssäkra.

Blir det inte inte mer framtids"säkert" om man skaffar ett bättre grafikkort med de pengarna som han får över om han köper AMD? Då behöver han ju inte byta grafikkort lika tidigt.

Förövrigt finns det inga framtidssäkra produkter i datorvärlden.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

har man motionblur i tecknade filmer? eller de kanske upplevs som hackiga för mig flyter de på tv

Nu är det ju så att när man gör film så finns det väldigt mycket tumregler för hurdana rörelser du kan göra utan att det ska se dåligt ut.
Det har man vetat väldigt länge, tex har det sen tidigt förra århundradet funnits handböcker med tabeller för hur många grader/sekund du kan göra en kamerarotation innan det ser dåligt ut, eller hur många meter/sekund du kan panorera mot olika djupavstånd för tex 24fps. Filmer ser bra ut i 24fps för att dom är skapade för just denna begränsning.

Men när du tex spelar ett first person spel med mus och kan göra en 180graders rotation på 0.2 sekunder kan du definitivt märka stor skillnad på 30 och 60fps, speciellt när du behöver stanna siktet exakt på rätt ställe.
Jag har vänner som spelar quake live på "vinna pengar nivå" och dom kan direkt känna skillnad på 60fps och 120fps (med en 120hz lcd skärm eller crt givetvis), så att säga att "inte märks" är trams. Sen om just TS i fråga skulle bry sig om denna skillnad är en helt annan sak

Ang just tecknad film så har jag på jobbet animerat karaktärer i både 12, 24 (alltså på tvåor och ettor) samt 60fps (för spel) och det är en enorm skillnad på hur du skapar animationerna för att dom ska se så bra som möjligt ut för just den framerate dom ska visas i slutändan. Så att "det ser bra ut på tv" är återigen ett resultat av att något är skapat för just detta, och inte ett argument för att "ögat/hjärnan kan inte se mer än...".

Ang trådens egentliga ämne:
Exakt som Raidsoft sa kan det ju vara svårt att se flaskhalsning för cpun baserat på taskmanagerns "cpu usage %". Just om du har en quad core och spelet bara kör på en tråd och processorn flaskhalsar så kommer det att står 25% cpu usage i taskmanagern.

Permalänk
Medlem

köp amd och lägg pengarna som blir över på grafikort. det kommer gör mer skillnad med ett dyrare graffe än dyrare prolle i 99% av alla spel.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Men när du tex spelar ett first person spel med mus och kan göra en 180graders rotation på 0.2 sekunder kan du definitivt märka stor skillnad på 30 och 60fps, speciellt när du behöver stanna siktet exakt på rätt ställe.

Pratar du om flugor? de behöver rätt höga fps för att det skall flyta, inte människor

Du får ursäkta men jag orkar inte gå in på detaljerna hur bilden ritas upp och vad som påverkar ögat.

Angående skärpa. Om man har en svart punkt som vandrar över vit bakrund skärmen och skärmen har en upplösning på 1024x768 och storleken är 40" (bara för att göra exemplet förståeligt). Det innebär en ganska pixlig bild. Varje punkt är så stor att man kan se kanterna på den utan att titta allt för nära.

Bilden ritas upp med 1000 FPS. Det tar 10 sekunder för punkten och vandra från ena sidan till den andra. På 10 sekunder hinner tv'n rita upp 10 000 bilder, medan punkten endast vandrar 1000 punkter ( i detta exempel). Det innebär att det ritas 10 identiska bilder innan punkten flyttas en pixel.

Angående snacket om att en skarp bild behöver mer FPS så är det fel, snarare handlar det om ett en skarp bild på pixlig skärm (lägre upplösning än max upplösning ögat kan uppfatta) kan uppfattas hackig då upplösningen är för låg. Genom mjuka upp kanterna med färgövergångar kan man lura ögat och få mjukare rörelser.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/644933/projekt
Kolla där har tjänat in ca 1150kr på graffe kortet då ja kan ta å uppdatera mitt HD6950 till ett HD6970 som kostar ca 3268kr till skillnad ifrån 2113kr, å de skulle va dåligt? Klart bättre att du köper ett graffe kort runt samma prisklass som HD6970 istället för att spara in den 1000 lappen å uppdatera ett HD6950 eller vad tycker ni? I5 2500K kostar bara 1785kr på inet också, vet inte vad en bulldozer kommer kosta men antar mer att den kommer kosta mer?

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Oj, vilken respons på tråden

Sorry alla intel fans, men tror det blir detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/648713/dator-fan-
då det både blir billigare än i5an och sen om jag behöver, så kan jag bara dra in en bulldozer om jag känner att processorn hindrar min upplevelse. Har jag valt rätt kylare om jag vill klocka lite, men fortfarande inte vilja ha en jetmotor bredvid mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör 6870 istället.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Bara du som kan säga vilket som passar bäst för din användning och plånbok

Jag är väldigt nöjd med min Noctua NH-D14 kan jag iaf säga, kör min i7-930 @ 4Ghz utan problem och den är i princip inte hörbar jämfört med alla andra ljud jag har i rummet/datorn, jag tror att den du kollade på har lite sämre kylning än NH-D14 men ljudnivån ligger runt lika tror jag så tror inte du behöver oroa dig om ljud iaf med den.

Har dålig koll på vilka andra kylare som finns inom samma prisklass och hur de ligger i ljud/kylnivå jämfört med den du valt dock så kanske finns bättre alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Oj, vilken respons på tråden

Sorry alla intel fans, men tror det blir detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/648713/dator-fan-
då det både blir billigare än i5an och sen om jag behöver, så kan jag bara dra in en bulldozer om jag känner att processorn hindrar min upplevelse. Har jag valt rätt kylare om jag vill klocka lite, men fortfarande inte vilja ha en jetmotor bredvid mig?

Hehe, du skall helst ha 3 RAMs om du kör AMD exempel, AMD = 1x2 / 3x2 / 5x2
Intel = 2x2 / 4x2 / 6x2

Du förstår vad jag menar? AMD ska ha ojämnt antal å intel jämnt antal

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Kör 6870 istället.

Vad är de me dig å 6870? e du lite tänd på dom eller? hehe

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrami:

Hehe, du skall helst ha 3 RAMs om du kör AMD exempel, AMD = 1x2 / 3x2 / 5x2
Intel = 2x2 / 4x2 / 6x2

Du förstår vad jag menar? AMD ska ha ojämnt antal å intel jämnt antal

Så att t.ex http://www.inet.se/artikel/5315065/corsair-6gb-3x2048mb-cl8-1... som bara är 6gb är snabbare än 2x4gb? Är skillnaden märkbar mellan dessa två olika? Är dessa minnen även bra till AMD fast det står att de är rekommenderade till i7an?