Beslutsångest! 2500k vs Phenom x4 965

Permalänk
Medlem

Kör på amd bara.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Dock nu i efterhand kan jag inte ärligt påstå att jag inte ser skillnad på en 965 dator och en 2500k för då ljuger man helt enkelt. Även om du kanske inte ser skillnaderna lika tydligt som jag gör.

Det finns tre stycken speldatorer här i huset. två med phenom, en har en i5 (vi har haft en i7 920 tidigare men gav bort den). Så jag kan jämföra direkt och det finns inte en chans att du kan se skillnad på dessa. Det finns annat på datorn som begränsar, bl.a. skärmen och dina ögon. Är du inte någon form av supermänniska så kan din hjärna inte uppfatta skillnader när FPS stiger.

Vad jag tror det handlar om för dig är att du har nyare och bättre programmerade spel, utvecklingen går liksom framåt även om spelen inte är i närheten av att pressa en quad.
Spel där man missat i programmeringen för bra rörelsemönster eller på annat sätt missat "känslan" kommer inte bli bättre oavsett processor.

Att börja babbla om att man märker skillnad och kanske till och med behöver en klockad i5 vittnar mer om en fjortis som precis fått ny dator av pappa.

Skrivet av Shinjed:

Som exempel kan jag ha på fler saker i bakgrunden nu utan att det påverkar mitt spelande lika mycket, då processorn är snabbare. (hade 8gb minne på 965 också)

i5 slår av prefetching när den multitaskar hårt så det där stämer inte, prefetching är största anledningen till att i5 kan sticka i väg en del på lätta belastningar. exmepelvis få så mcyket mer fps på låga upplösningar i spel. renderingen är av punkter är en "lätt" belastning som passar prefetching perfekt. i5 får då mycket mer träffar i L2 cachen medan phenom får gå till minnet.
Nackdelen med prefetching är att det tvärtom blir en bromskloss när belastningen stiger (det smutsar ner cachen med onödig data).
Ökar du belastningen på processorer blir i5 och phenom mycket mer likvärdiga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Det finns tre stycken speldatorer här i huset. två med phenom, en har en i5 (vi har haft en i7 920 tidigare men gav bort den). Så jag kan jämföra direkt och det finns inte en chans att du kan se skillnad på dessa. Det finns annat på datorn som begränsar, bl.a. skärmen och dina ögon. Är du inte någon form av supermänniska så kan din hjärna inte uppfatta skillnader när FPS stiger.

Vad jag tror det handlar om för dig är att du har nyare och bättre programmerade spel, utvecklingen går liksom framåt även om spelen inte är i närheten av att pressa en quad.
Spel där man missat i programmeringen för bra rörelsemönster eller på annat sätt missat "känslan" kommer inte bli bättre oavsett processor.

[i]Att börja babbla om att man märker skillnad och kanske till och med behöver en klockad i5 vittnar mer om en fjortis som precis fått ny dator av pappa.[/i]

i5 slår av prefetching när den multitaskar hårt så det där stämer inte, prefetching är största anledningen till att i5 kan sticka i väg en del på lätta belastningar. exmepelvis få så mcyket mer fps på låga upplösningar i spel. renderingen är av punkter är en "lätt" belastning som passar prefetching perfekt. i5 får då mycket mer träffar i L2 cachen medan phenom får gå till minnet.
Nackdelen med prefetching är att det tvärtom blir en bromskloss när belastningen stiger (det smutsar ner cachen med onödig data).

Försök att hålla diskussionen på en lagom nivå, det jag markerat är bara onödigt.

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om nu en i5:a kommer att hålla 5-7 år som vissa skriver, borde rimligen inte en 955:a ha en 4-5 år kvar då i nuläget?

För att det ska stämma krävs minst 2 antaganden:

Att utvecklingen är linjär och arkitekturokänslig

Att en processors prestanda enbart beror på lanseringsdatumet

Första antagandet stämmer nog ganska dåligt. Applikationer blir mer trådade, fler använder SSD, grafikkort tar stora steg hyfsat oregelbundet mm.

Andra antagandet är direkt fel. 955 var gammal då den kom. JMF tex socket 1156 och 1366. 955 är mest jämförbar med Q9550, trots att Q proppen är lägre klockad. De har jämförbara maxklock och då vette tusan om inte Q9550 drar ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Men kom igen nu, du förstår väl för bövelen(!) att jag var ironisk i mitt inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Att börja babbla om att man märker skillnad och kanske till och med behöver en klockad i5 vittnar mer om en fjortis som precis fått ny dator av pappa.

Har du sett tester på 955 mot 2500K? Påstår du att de inte belastar processorn? Det finns mer gemensamt med Q9550 i prestanda än 2500K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Har du sett tester på 955 mot 2500K? Påstår du att de inte belastar processorn?

japp, det påstår jag. jag tror du blandar ihop saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

japp, det påstår jag. jag tror du blandar ihop saker

Vänta nu. Så alla tester som har gjorts mellan 955 och 2500k belastar bara processorn till 30-70%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Vänta nu. Så alla tester som har gjorts mellan 955 och 2500k belastar bara processorn till 30-70%?

Det handlar om att förstå vad som testas, det tror jag inte du gör.
Du kan rusa en processor i spel, sätt upplösningen på 800x600 så lär du få riktigt hög processoranvändning. Det är däremot en värdelöst testmetod eftersom det i huvudsak testar uträkning av vertex data, mätresultatet får man på ett asynkront grafikkort.

Anser du det vara bra test på ett processor?

Här har du ett test som testar lite mer normala program till skillnad från alla sajter som kör de vanliga syntetiska testerna (där intel garanterat varit framme och optimerat programmen med tanke på hur mycket genomslag de får för reklam och annat)
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-lga1155-p2.html
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-lga1155-p3.html

Som du märker är det inte speciellt stor skillnad på dessa prestanda monster, ingen användare kan märka skillnaderna utan de finns endast på papper

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Att tänka på är att paketen som länkas iförsta inlägget ger AMD 8 Gb minne och intel 4Gb, det skiljer således lite mer än 600kr.

Glöm i5-paketet, så länge du inte ska göra något mer processorkrävande än att spela är det grafikorten du ska prioritera riktigt hårt.

På webhallen hanmnar du på 5740 kr för 955:a, UD3 mobo, 2*2Gb corsair, 212+ processorkylare och TVÅ stycken 6870. Det är det bästa du kan få för de pengarna.

På inte lite mer: http://www.inet.se/kundvagn/visa/633897/2011-07-18

Med ett coarsair 520 W nätdel?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Detta började med att en person ville ha hjälp med att välja emellan 2500K och.. ja jag har glömt då alla pratar om helt andra saker just nu verkar de som Å angående fjortisar så kommer ja bli en pånytt dock är ja 21 men ja man blir väll fjortis när man skall bygga en dator själv massa "thihhihi" och Sanning eller konka, men vem vet. Puss puss!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Ska dock inte påstå att skillnaden är OTROLIGT stor men den finns där, och det är dumsnålt att inte skaffa en 2500k som det ser ut idag.

Påstår ej heller att jag behöver en i5 i 4.5ghz för att se sådan skillnad heller, den är helt enkelt bättre.

Skrivet av klk:

- Jo, det där kan nog mycket väl stämma, för när jag kollar prestanda och jämför så tar jag oftast de mer krävande spelen att göra det med, t.ex Metro 2033, BFBC 2 som är mer CPU intensiva.

- Så för att jag säger att jag,samt fler också, som dessutom håller till på Sweclockers ser skillnad på en processorarkitektur som är 4-5 år gammal och en modern, som jag också köpt för mina egna pengar jag jobbat ihop och klockat lite med, gör mig till en fjortis? (Skrev rätt så tydligt som du kan se ovan att jag inte behöver den i 4.5ghz för att se skillnad heller). Jag vet inte hur det är för dig, men jag klockar mest för att ha roligt, se vart gränsen går och jag tycker det är dumt att inte ha min processor i 4.5ghz när det i stort sätt är på stock voltage.

renderingen är av punkter är en "lätt" belastning som passar prefetching perfekt. i5 får då mycket mer träffar i L2 cachen medan phenom får gå till minnet.

- Så det du säger är att en i5 kan alltså ta användning av catchen medans phenom börjar snoka på RAM'et istället? Det ser jag som en nackdel för Phenom, sedan att prefetching smutsar ner cachen, vad spelar det för roll om den trots det är snabbare i alla situationer?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Glöm inte cdon.com och 5% rabatten! Gav rätt bra resultat i slutändan

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Jag hade en AMD Phenom 2 X4 965 klockad till 3.7ghz innan denna, jag bytte mig till i5 2500k klockad till 4.5ghz och jag har märkt skillnad, speciellt när jag körde GTX 460 SLI, kunde inte riktigt maxxa BFBC2 med 32x CSAA och HBAO i det läget, det kan jag nu med min processor och mitt 580 (som f.ö är lite slöare än de 2 korten jag hade innan, dock gillar jag mer singel)

Ni alla snackar som att i5 bara kan köra 3.3ghz, jag klockade min utan de minsta problem till 4.5ghz och jag kan säkert ha den i 5-7 år så som det ser ut i dag med utvecklingen innan den börjar sega efter (med tanke på att spelmarknaden är så slö utvecklande pga konsollerna).

En 965BE kan du inte klocka mer än 4ghz, i stort sätt omöjligt. Även då är det ytterst få som ens når 4ghz medans i stort sätt alla når minst 4.5ghz med i5 2500k.

En i5 2500k är ALLTID bättre att ha, speciellt om man ska klocka den lite för även om den uppnår samma fps i spelen, så är den stabilare i spelet också.

Iåfs beror det också självklart väldigt mycket på grafikkortet, men ska man ändå köpa en dator för ~6k så är det som sagt dumsnålt att inte ta en i5 2500k framför en 965BE när det inte ens skiljer tusenlappen, nyare socket med mer stöd och bättre uppgraderingsmöjligheter samt UEFI och annat gött.

Hur kan man ens misslyckas med att få den till 4GHz? Eller klockar dom så pass dåligt? jag kör mi 1100T i 4.3GHz 24/7 utan några som helst problem och dom borde ju klocka ganska så lika tycker man?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Hur kan man ens misslyckas med att få den till 4GHz? Eller klockar dom så pass dåligt? jag kör mi 1100T i 4.3GHz 24/7 utan några som helst problem och dom borde ju klocka ganska så lika tycker man?

Jag hade en 965BE Rev. B3 och den klockade inte över 3.7ghz, helt omöjligt.

Prövade ända upp till säkerhets gränsen på PLL och core voltage, den ville helt enkelt inte högre Temps var under kontroll också och minnena var inte stoppet heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

I5 kör över 965 i det mesta men till vilken nytta? Du får typ 1-3 fler FPS i 1080p...men köp en I5 då den är prisvärdare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajtarn:

Tjenare!

Går i tankarna om att uppdatera min dator som längre ej orkar med spelen man lirar. Nu när bf3 och mw3 är på G så är det verkligen dags att uppdatera sin spec, står och velar mellan dessa två paket jag plockat ihop på eget bevåg.

i5
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628721/i5

Amd
http://www.inet.se/kundvagn/visa/628709/2011-07-17

Förstår att i5 paketet ska vara lite bättre, men kommer man märka skillnaden?
Eftersom gejming bara är ett av mina intressen så vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt

Svar uppskattas :]

Kör på AMD, fixa ett moderkort som stödjer Bulldozer, så har du styrka.

Den bästa Bulldozer sägs kunna slå Intels bästa (kommande) processor på fingrarna med 8kärning processorstyrka, och vid behov kunna släcka 4 kärnor och klocka upp de kvarstående 4 kärnorna från 3,6GHz till 4,2GHz.

AMD är ett klart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Kör på AMD, fixa ett moderkort som stödjer Bulldozer, så har du styrka.

Den bästa Bulldozer sägs kunna slå Intels bästa (kommande) processor på fingrarna med 8kärning processorstyrka, och vid behov kunna släcka 4 kärnor och klocka upp de kvarstående 4 kärnorna från 3,6GHz till 4,2GHz.

AMD är ett klart val.

NEJ NEJ NEJ! Inga AMD! Intel's bios är överlägsna på alla plan samt enklare att använda också, AMD är scheiss! Å alla "normala" människor vet om de (nämner inga namn) Men som du förstår så är en i5 2500K mycket bättre! Annars så kan han alltid punga ut en 9000kr för en Intel 990X blai blai edtion som är 6 kärning + HT = 12 kärning som kommer KROSSA bulldozer ja du förstår alltså, AMD suger, Intel är typ vad du får när Awsomeness och Perfection förökar sig!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

- Så det du säger är att en i5 kan alltså ta användning av catchen medans phenom börjar snoka på RAM'et istället? Det ser jag som en nackdel för Phenom, sedan att prefetching smutsar ner cachen, vad spelar det för roll om den trots det är snabbare i alla situationer?

till ett pris som är nästan dubbelt om man tar med moderkort och som har krävt nytt moderkort för nästan varje uppgradering om man tittar historiskt.

det handlar ju om bäst spelprestanda för en begränsad summa pengar. vad spelar det för roll och lägga pengarna på saker som inte behövs?

de som väljer och lägga pengarna på grafikkortet får mycket bättre spelprestanda

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/645202/amd-am-3 - 2370:-
http://www.inet.se/kundvagn/visa/645196/socket-1155 - 3173:-

Skiljer alltså drygt 800:-

Jag är medveten om att det finns billigare mobo's än detta till AMD men för att vara säker på att man får något bra, samt stöd för Bulldozer så är det ungefär detta man får räkna med.

Ska nog avsluta denna debatt genom att säga att visserligen är 965BE ypperligt pris/prestanda för spelande, men jag tycker personligen att i5 2500k är det bättre valet då man inte är begränsad vad man än gör med processorn, samt att den är något bättre i spel med. (Säger därmed inte att 965BE begränsar en heller, men den är markant slöare i många andra saker)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Säger därmed inte att 965BE begränsar en heller, men den är markant slöare i många andra saker

Om du tar ditt användande, vad gör du på datorn när du säger att den skulle vara markant slöare? Går det och märka

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du tar ditt användande, vad gör du på datorn när du säger att den skulle vara markant slöare? Går det och märka

Tja, det första jag märkte var att min i5 2500k klarade mina GTX 460 i SLI bättre, vet inte hur det skulle sett ut med mitt nuvarande grafikkort dock.

Det andra är när jag t.ex renderar filmer i 1080p (även om det inte görs allt för ofta, inte så ofta att det berättigat en 2600k iaf).

Sedan är det ju i spel som t.ex BFBC2 som inte riktigt klarade toppen på en 965BE i 3.7ghz, kanske var dåliga SLI drivrutiner som orsakade det dock, kan inte säga det nu då jag inte har kvar riggen.

Tror hur som helst att TS blir nöjd vilken han än tar då båda är väldigt kapabla, jag fick ett bra tillfälle att byta upp mig och det har vart värt det för min del.

Sist tycker jag också att denna klarar av att spela in i 1080p samt bibehålla bättre fps än min 965BE gjorde, vet dock att detta också är väldigt krävande på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pastrami:

NEJ NEJ NEJ! Inga AMD! Intel's bios är överlägsna på alla plan samt enklare att använda också, AMD är scheiss! Å alla "normala" människor vet om de (nämner inga namn) Men som du förstår så är en i5 2500K mycket bättre! Annars så kan han alltid punga ut en 9000kr för en Intel 990X blai blai edtion som är 6 kärning + HT = 12 kärning som kommer KROSSA bulldozer ja du förstår alltså, AMD suger, Intel är typ vad du får när Awsomeness och Perfection förökar sig!

Whaat?! Nu låter du som en p12a...AMDs bulldoozer kostar inte 10 000kr...Då kan du lika bra få ett sever moderkort med två Bulldoozer 16 kärnor istället för samma pris...AMDs Bios/UEIF är lika bra som Intels Intels CPUer är inte enklare att använda, bara du som inte har använt en AMD CPU :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Det andra är när jag t.ex renderar filmer i 1080p (även om det inte görs allt för ofta, inte så ofta att det berättigat en 2600k iaf).

Är det vanligt att man renderar filmer så finns det incitament och välja en intel, det är en av deras styrkor. Möjligen blir det ändring med bulldozer då den verkar grym på att hantera många trådar. Rendering är en typ av belastning som lätt trådas upp

Dina andra argument tror jag nog handlar mer om känslor än fakta.

Permalänk
Medlem

Problemet om man köper AMD och uppgraderar till bulldozer när den kommer är att då har man pungat ut med drygt 3000 för en processor som är marginellt bättre än i5.
Köper man en Intel nu kan man nästa år uppgradera till Ivy Bridge och få prestanda som troligtvis ligger långt före bulldozer.

Som jag ser det köper man antingen en rigg som håller ett tag eller en som förbereder för snart kommande uppgradering. Vill man ha en nu som håller länge så är i5 ett bra val. Vill man köpa AMD bara för att uppgradera till bulldozer så skulle jag istället köpt en i3:a nu och uppgraderat till IB nästa år. Enda situationen då det är bra att köpa AMD just nu är om man har tajt budget och vill ha n speldator där man tänker behålla sin 955:a ett bra tag.

Men som har nämnts tidigare, ingen av processorerna är något dåligt köp, då alla presterar bra i spel just nu.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Problemet om man köper AMD och uppgraderar till bulldozer när den kommer är att då har man pungat ut med drygt 3000 för en processor som är marginellt bättre än i5.
Köper man en Intel nu kan man nästa år uppgradera till Ivy Bridge och få prestanda som troligtvis ligger långt före bulldozer.

vad jag vet så är bulldozer likvärdig med ivy bridge, mycket tyder på att den till och med kan vara bättre

Behöver man uppgradera en Phenom X4 så kommer man behöva uppgradera en i5 med, så stor skillnad är det inte på dem

Permalänk
Medlem

läs benchmarks, jämför överklockat vs oöverklockat samt strömförbrukning. spoiler: i5 2500k är med råge värt de extra pengarna, vi snackar två processorgenerationer senare.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

läs benchmarks, jämför överklockat vs oöverklockat samt strömförbrukning. spoiler: i5 2500k är med råge värt de extra pengarna, vi snackar två processorgenerationer senare.

Den dagen man måste uppgradera till ny processor för spel så handlar det om ny teknik. Det finns ingen speltillverkare som konstruerar så komplext spel att det kräver sex eller kanske 8 kärnor när det inte finns några köpare.
Snarare kommer det tekniker som exempelvis raytracing eller likartat. Det blir lätt för spelutvecklare och lägga till eller slå av men påverkar inte spelet i stort.
Raytracing gillar flera kärnor, så många som möjligt.
När den tekniken fått leva ett tag och fler uppgraderat till kanske 8 kärnor eller varför inte mer ändå. Först då kommer marknaden finnas där för spel gjorda för mer än 4 kärnor.

Det är ekonomiskt omöjligt och göra på annat sätt

Permalänk

jag tycker i5an, jag spelar darkfall online som bara använder en kärna, och skillnaden mellan min dator som ni ser i sign mot min pappas dator som är SB 2500k är skillnaden enorm, spelet är väldigt processor krävande och jag har nästan 1/3-1/2 mera fps på min pappas 2500k än min amd x6, och då är 2500kn inte ens överklockad.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig