Permalänk

Anders B. B. (32) är gripen för morden på utö.
Här finns att läsa om honom http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=1008061...
Och så här ser tydligen anders ut (från vg.no)

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

VAD I HELVETE.

Jag får en lagom kuslig känsla i magen när jag ser den bilden (igen). Han var officer i min WoW-guild 2008.

Permalänk
Medlem

Antal döda i Utøya har nu höjs till "minst 80". Helt sjukt det här...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Från terrorist till ensam galning. Vad fantastiskt världen fungerar ibland.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Från terrorist till ensam galning. Vad fantastiskt världen fungerar ibland.

Hur vet du att det var en ensam galning? Personligen så tycker jag att man ska skriva det som det är, en (eller flera, fortfarande oklart) högerextrem terrorist, medlem i norges motsvarighet till SD. Kanske är dags att vissa börjar rannsaka sig själva och fundera på vad deras hets kan leda till.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Från terrorist till ensam galning. Vad fantastiskt världen fungerar ibland.

Nu kan man diskutera definitioner på ord, men jag vill allt få in lite terrorism här med. (av den bilden jag har fått)

Det jag dock förundrar mig över är att personer som bestämmer sig för att utföra dåd, inte funderar i vad resultatet blir.
Liksom attackerar en person något, ta vad som helst, så blir denna något ett offer och får sympati. (kanske inte nödvändigtvis av den lokala pöbeln)

Ställer man sig frågan vad blir resultatet av dådet? Det kommer knappast gynna de norska nationaldemokraterna, likaså liberalerna. Så om personen slogs för dessa gjorde han en illgärning utan dess like.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att vakna idag och se dödsiffran på över 80.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Babianen:

VAD I HELVETE.

Jag får en lagom kuslig känsla i magen när jag ser den bilden (igen). Han var officer i min WoW-guild 2008.

Vilken guild och server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Helt sjukt att vakna idag och se dödsiffran på över 80.

Precis. Igår började allt bara med ''ett offer hittills''.
Många liv och familjer som har ruinerats nu över en dag. Fruktansvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazdnb:

Vilken guild och server?

Ska tydligen vara Conservatism
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/927077585?page=1

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Hur vet du att det var en ensam galning? Personligen så tycker jag att man ska skriva det som det är, en (eller flera, fortfarande oklart) högerextrem terrorist, medlem i norges motsvarighet till SD. Kanske är dags att vissa börjar rannsaka sig själva och fundera på vad deras hets kan leda till.

Så alla som röstar lika som Thomas Qvick (stavning?) är våldtäktsmän och mördare?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Så alla som röstar lika som Thomas Qvick (stavning?) är våldtäktsmän och mördare?

Thomas Quick var en skådespelare och mytoman, så de som röstar som honom är mytomaner.
Nej jag drar direkt kopplingar till facebook och Wow, personer som håller på med någon utav dessa borde man bura in direkt.

Nå det blir intressant och se vad resultatet blir av det hela, det är enkelt att prata om ett öppnare och friare samhälle, men samtidigt göra det mer stängt på småsaker som folk inte reagerar på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Så alla som röstar lika som Thomas Qvick (stavning?) är våldtäktsmän och mördare?

Jämförelsen haltar lite.
Thomas Qkvicks störda handlingar har inget som helst samband med åsikterna som förmedlas av det politiska parti han röstar på (om han nu röstar och om han nu inte råkar rösta på något obskyrt parti som förespråkar random vansinnesdåd..).

Partier som SD har sitt ursprung i svenska rasist och naziströrelser. Hela andra världskriget och det som hände innan i 30 talets tyskland är direkta följder av inflytandet från sådana rörelser. SD har polerat ytan något, men de grundläggande värderingarna är desamma.
Därför ökar sannolikheten för sådana här dåd i takt med att SD och ännu mer extrema rörelser successivt vinner mark. När SD anses som "rumsrent" börjar ND vinna mark och därefter NSF(eller stolta svenskarnas parti eller vad de nu heter idag).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Herregud, 80+ ungdomar döda. Det måste vara en av de största massakrerna nånsin. Det som är "intressant" är att gärningsmannen inte tog livet av sig själv, vilket verkar vara det "vanliga" vid såna här dåd (tänker då mest på skolmassakrerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazdnb:

Vilken guild och server?

Unit/Goosfraba.. flyttade från Nordrassil till Silvermoon. Då hette han Andersnordic.

Stackars människor.

Permalänk
Avstängd

21 års fängelse för dådet?
Vilket jävla skämt.

Fan dags att länderna här skaffar brottslagar från usa iaf där dom får ruttna i fängelset livet ut.

Permalänk
Medlem

Lider med det norska folket. Man blir låg när sånt här händer..
På sin plats att skriva en notis på förstasidan tycker jag, för att visa att det inte gått obemärkt förbi och att visa vårt stöd, mest symboliskt måhända men iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

21 års fängelse för dådet?
Vilket jävla skämt.

Fan dags att länderna här skaffar brottslagar från usa iaf där dom får ruttna i fängelset livet ut.

Killen kommer få sitta bra mycket längre än så. Han kommer ju få ett "icke tidsbestämt straff" vilket gör att han kommer sitta 21 år, sedan kommer han utvärderas igen, få ytterligare straff m.m.

Mina tankar går till de drabbade och deras familjer. 91 döda i nuläget om man räknar in explosionerna i Oslo med ungdomslägret.
Saknar ord för sånt här.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

21 års fängelse för dådet?
Vilket jävla skämt.

Fan dags att länderna här skaffar brottslagar från usa iaf där dom får ruttna i fängelset livet ut.

De brukar väl avrättas i vissa delstater vilket imo är ett lindrigare straff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

De brukar väl avrättas i vissa delstater vilket imo är ett lindrigare straff.

Ja avrättningen är inget som behöver komma hit då jag håller med om att det är en alldeles för lindrig utväg.
Men livstid ska sitta resten av livet. Och massmord som detta förtjänar inget annat.

Hemskt i vilket fall detta som hänt Att 1 människa kan förstöra så många liv (Ne vet inget nytt, men det är rätt nytt för att vara skandinavien)

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Lider med det norska folket. Man blir låg när sånt här händer..
På sin plats att skriva en notis på förstasidan tycker jag, för att visa att det inte gått obemärkt förbi och att visa vårt stöd, mest symboliskt måhända men iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig absolut. Även om denna sida, förutom forumet inte riktar sig till sådant, tycker jag vi för våra norska medlemmars skull gör det.

Kanske t.o.m är så att någon/några av dom döda är medlemmar på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det är nu psykisk (alternativt fysisk)tortyr borde bli lagligt i sådana här sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Så alla som röstar lika som Thomas Qvick (stavning?) är våldtäktsmän och mördare?

JesperT skriver bra svar.

Skrivet av JesperT:

Jämförelsen haltar lite.
Thomas Qkvicks störda handlingar har inget som helst samband med åsikterna som förmedlas av det politiska parti han röstar på (om han nu röstar och om han nu inte råkar rösta på något obskyrt parti som förespråkar random vansinnesdåd..).

Partier som SD har sitt ursprung i svenska rasist och naziströrelser. Hela andra världskriget och det som hände innan i 30 talets tyskland är direkta följder av inflytandet från sådana rörelser. SD har polerat ytan något, men de grundläggande värderingarna är desamma.
Därför ökar sannolikheten för sådana här dåd i takt med att SD och ännu mer extrema rörelser successivt vinner mark. När SD anses som "rumsrent" börjar ND vinna mark och därefter NSF(eller stolta svenskarnas parti eller vad de nu heter idag).

Precis, det går en röd tråd genom de sista 20 åren, Ny Demokrati - Lasermannen, Sverigedemokraternas framgångar - Lasermannen 2.0, Fremskrittspartiet (SDs motsvarighet i Norge) - denna händelse.

Kan ju klippa in manifestet han skrev här också. Skrämmande likt vad ett visst partis anhängare brukar skriva.

Citat:

‎"Jeg var aktiv Oslo FrP/FpU i de første 6-7 år (i den kulturkonservative + laissez faire kapitalistiske/liberalisti​ske campen) og bidro til FrPs suksess før jeg stoppet. Jeg følte det da var viktigere å bidra til å utvikle/markedsføre politiske doktriner i utlandet spesielt Britiske, Tyske, Franske, Amerikanske). Jeg drev forretninger noen år mens jeg studerte og tjente noen mill slik at jeg kunne finansiere en inntektsløs politisk aktiv tilværelse. Jeg bruker nå disse midlene til å kunne jobbe fulltid med å videreutvikle/markedsføre Viennaskolen (Vienna school of thought) som Fjordman, Bat Yeor, Spencer + mange andre allerede har bidratt så mye till. De siste tre år har jeg jobbet fulltid med et kulturkonservativt verk som vil bidra til å videreutvikle/markedsføre disse politiske doktrinene ytterligere.

Uansett, fremover anser jeg konsolidering av kulturkonservative krefter på alle 7 fronter som det viktigste, i Norge og i alle Vest Europeiske land. Det er essensielt at vi jobber for at alle disse 7 frontene bruker Vienna school of thought eller i hvertfall deler av den som grunlag for 20-70 års-kampen som ligger forran oss.

Boken heter forresten 2083 og er på engelsk, 1100 sider).

For å oppsumere Vienna school of thought:

- Kulturkonservatisme (anti-multikulturalisme)
- Mot Islamisering
- Anti-rasistisk
- Anti-autoritært (motstand mot alle autoritære hat-ideologier)
- Pro-Israel/forsvarer av ikke-muslimske minoriteter i Muslimske land
- Forsvarer av de kulturelle aspektene ved kristendom
- Å avsløre Eurabia prosjektet og Frankfurt skolen (ny-marxisme/kulturmarxism​e/multikulturalisme)
- Står ikke for en økonomisk politikk og kan dermed samle alt fra sosialister til kapitalister

Frankfurtskolen (kulturmarxisme) er en svært ambisiøs uoffisiell ideologi (og ganske ukjent for de fleste) og de har lykkes på de fleste områder (med unntak av å knuse kapitalismen, Europeisk kristendom og Europeisk identitet, tradisjoner, kultur). Viennaskolen er mer et forsvarsverk mot dette der vi ofte bruker Marxistenes egne kreasjoner mot dem (seksuell frigjøring, feminisme, liberalisme, anti-rasisme, anti-autoriære argumenter).

Vienna school of thought er på langt nær en komplett ideologi men består av prinsipper og ideer som hele tiden er under videreutvikling. Den er uoffisiell og trenger ikke nødvendigvis noen gang å bli anerkjent."

Från document.no, ett norskt väldigt suspekt forum.

Permalänk
Avstängd

Förutom oklahomabombaren kommer jag och tänkta på Mattias Flink. Thomas Quick har däremot inte gjort något annat än duperat van Kwastskalle och delar av psykiatrin.

partynikko: Nej, varför det? För det första måste han bli dömd, för det andra måste man veta att han inte är alltför psykotisk. Tortyr kommer inte ge offrens anhöriga tillfredsställelse, kommer inte förhindra eller förebygga fler brott och kommer inte "rehabilitera" gärningsmannen. Tortyr som straff är ännu snurrigare än tortyr som påtryckningsmedel och inte ens den senare verkar fungera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

De brukar väl avrättas i vissa delstater vilket imo är ett lindrigare straff.

Inget straff kan mäta sig med det han gjort, nu ska istället skattebetalare bekosta hans fängelsestraff och vård och sedan när han kommer ut gör han "förhoppningsvis" inte om det. Avrättar man honom så kostar han betydligt mindre summor och risken att han gör om det är noll. Det tycker jag är viktigare än att ge honom ett tillräckligt kännbart straff (vilket man ändå inte kan uppnå).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjavel:

Precis, det går en röd tråd genom de sista 20 åren, Ny Demokrati - Lasermannen, Sverigedemokraternas framgångar - Lasermannen 2.0, Fremskrittspartiet (SDs motsvarighet i Norge) - denna händelse.

Förvisso verkar det så, men du kan i ärlighetens namn inte lägga skulden på SD här eller liknande partier. Människor ansvarar för sina egna handlingar och såvida inte någon organisation uppmanat och hjälpt till kan man inte belasta dem. Möjligen att man kan diskutera vad som får folk att rösta på X och/eller spränga folk i bitar. Partiet och terrorn kanske har samma grundorsak, men de står inte i kausalt samband med varandra. Vad vi vet alltså. Det kommer dröja ett tag innan bilden koagulerar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Och nu misstänker de en andra skytt, det är dock inte ovanligt att vittnen tar kraftigt fel. Men genom att gå igenom kulorna och fragmenten av dessa, så lär de finna hur många skjutvapen som minst användes.

Den andra gärningsmannen skall inte ha varit klädd i polisuniform. Han skall ha varit cirka 1.80 lång, ha tjock, mörkt hår och nordiskt utseende. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13366169.ab

Skrivet av MBY:

Tortyr kommer inte ge offrens anhöriga tillfredsställelse

Kanske inte tillfredsställelse, men många kommer må psykisk bättre, andra raka motsatsen.
Nå det jag tror på är att använda gärningsmannen för att bättre förstå sig på såna individer. Alltså vi kan få ut otroligt mycket kunskap ifrån denna och han är värdefull för oss i livet. Så genom att ha denna i livet så kan vi rädda liv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

partynikko: Nej, varför det? För det första måste han bli dömd, för det andra måste man veta att han inte är alltför psykotisk. Tortyr kommer inte ge offrens anhöriga tillfredsställelse, kommer inte förhindra eller förebygga fler brott och kommer inte "rehabilitera" gärningsmannen. Tortyr som straff är ännu snurrigare än tortyr som påtryckningsmedel och inte ens den senare verkar fungera.

Vad kommer att gynna de anhöriga tillfredsställelse då?

Att stoppa honom i fängelse tills han ruttnar kommer knappast stoppa brott, och varför ska man ge nåd åt någon som gjort något sådant här?
Hade detta hänt i Sverige hade han troligtvis fått sitta i en fängelsecell, med dator, internet, TV/Spel, fin skön säng och mat finare än det han tillagade själv.
Hoppas Norge har något som är mer anpassat till dådet än ett lindrigt straff.

Utsätt honom för kinesisk vattentortyr, allt för han ska få lida. Skjuta ihjäl 80+ människor ska man väl inte få komma lindrigt undan med?

Vi må ha olika åsikter, men snubben ska iallfall få lida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Inget straff kan mäta sig med det han gjort, nu ska istället skattebetalare bekosta hans fängelsestraff och vård och sedan när han kommer ut gör han "förhoppningsvis" inte om det. Avrättar man honom så kostar han betydligt mindre summor och risken att han gör om det är noll. Det tycker jag är viktigare än att ge honom ett tillräckligt kännbart straff (vilket man ändå inte kan uppnå).

Straffet kan förlängas så han verkligen sitter livstid.
Det jag tycker är skrämmande är att männsiskor som begår såna här våldsbrott släpps ut och efter kort tid.
Dödsstraff känns lika omodernt som stening.
När det gäller samhällskostnaderna tror jag de flesta norrmännen är beredda att ta den om du frågar dem.