AMD Phenom II X6 1100T Black Edition eller AMD Phenom II X4 980 Black Edition

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition eller AMD Phenom II X4 980 Black Edition

Tja, jag ska köpa en ny prossesor men vet inte om jag ska köpa en AMD Phenom II X4 980 Black Edition eller en AMD Phenom II X6 1100T Black Edition.
vilken ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

X4= gaming, vanligt användande, surfa etc
X6= redigering, musik/video-produktion, packa upp/ned massa etc

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neot:

X4= gaming, vanligt användande, surfa etc
X6= redigering, musik/video-produktion, packa upp/ned massa etc

Kanske man kan säga något sånt i nuläget. Men ifram tiden så är ju ändå x6an bättre.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Kanske man kan säga något sånt i nuläget. Men ifram tiden så är ju ändå x6an bättre.

I framtiden kommer också Bulldozer finnas och då ser jag inte meningen med att lägga ut massa pengar för en ny processor från AMD just nu.

EDIT: Andjar96, vilket moderkort har du?

Permalänk
Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

I framtiden kommer också Bulldozer finnas och då ser jag inte meningen med att lägga ut massa pengar för en ny processor från AMD just nu.

EDIT: Andjar96, vilket moderkort har du?

Jag har ett asus m4n68t moderkort med en AMD Athlon(th) II x2 250 prosesor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andjar96:

Jag har ett asus m4n68t moderkort med en AMD Athlon(th) II x2 250 prosesor

På det moderkortet sitter ett navida chipset så frågan är om det funkar med X6:an? Tror du ska ta den andra för att vara på den säkra sidan, du kommer ändå få mycket bättre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

På det moderkortet sitter ett navida chipset så frågan är om det funkar med X6:an? Tror du ska ta den andra för att vara på den säkra sidan, du kommer ändå få mycket bättre prestanda

Tror det blir x4 för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andjar96:

Tror det blir x4 för mig

Låter bra!

Permalänk
Medlem

Köp inte nu ! det är det dummaste du kan göra i nuläget, vänta till bulldozer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Köp inte nu ! det är det dummaste du kan göra i nuläget, vänta till bulldozer

Men bulldozer kommer inte passa på hans moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

Men bulldozer kommer inte passa på hans moderkort...

Och jag orkar inte byta moderkort

Permalänk
Medlem

Du gör nog det sämsta köpet man kan göra i nuläget, om du köper köp en x4 955 och klocka upp den lite så är du i samma prestanda som en x4 980

Permalänk

Jag kunde inte hitta varken 980BE eller 1100T i CPU-support listan.

I vilket fall så skulle jag snarare säga att valet står mellan 955BE/965BE eller 1090T, båda processorerna har ju upplåsta multiplar och kan därmed enkelt köras i högre klockfrekvenser (höj multipeln och ev. Vcore).
Så jag skulle sett det som en budgetfråga, har du pengarna så köp 1090T, annars 955BE (vid samma klockfrekvens så presterar ju 1090T lika bra eller bättre än en Phenom x4:a).
Allergi mot att ändra i BIOS är väl enda anledningen jag ser att köpa någon x4:a i högre originalklock än 955BE/965BE.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Eller så tar du en Phenom II x2 555 BE och låser upp till x4 (B55) å klockar till sisådär 4ghz om man har tur (går högre i vissa fall med) om du vill komma undan billigt. Så kan du ju sikta på Bulldozer + mobo i framtiden?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Eller så tar du en Phenom II x2 555 BE och låser upp till x4 (B55) å klockar till sisådär 4ghz om man har tur (går högre i vissa fall med) om du vill komma undan billigt. Så kan du ju sikta på Bulldozer + mobo i framtiden?

Trots det moderkortet kunder själva rekommenderade 555:an lyckades jag inte låsa upp varken 3 eller 4 kärnor, så det där tipset är en gamble..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Skrivet av Ori:

Trots det moderkortet kunder själva rekommenderade 555:an lyckades jag inte låsa upp varken 3 eller 4 kärnor, så det där tipset är en gamble..

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du haft otur :/ Kör själv med den i x4 å 4.02Ghz (haft den i 4.2Ghz) utan några problem! men det är sant, man kan aldrig va helt 100 på att det funkar perfekt.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Då har du haft otur :/ Kör själv med den i x4 å 4.02Ghz (haft den i 4.2Ghz) utan några problem! men det är sant, man kan aldrig va helt 100 på att det funkar perfekt.

Det verkar som om chansen att låsa upp med lyckat resultat har minskat, förmodligen för att 955BE gått ned i pris och efterfrågan på den processorn har ökat och efterfrågan på 555BE minskat. Då behåller de fler fullt fungerande fyrkärniga för 955Be och de med defekta kärnor blir 555BE.
Tidigare var förmodligen efterfrågan på 555BE mycket större, vilket ledde till att fler fullt fungerande fyrkärniga processorer låstes ned.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det verkar som om chansen att låsa upp med lyckat resultat har minskat, förmodligen för att 955BE gått ned i pris och efterfrågan på den processorn har ökat och efterfrågan på 555BE minskat. Då behåller de fler fullt fungerande fyrkärniga för 955Be och de med defekta kärnor blir 555BE.
Tidigare var förmodligen efterfrågan på 555BE mycket större, vilket ledde till att fler fullt fungerande fyrkärniga processorer låstes ned.

Ligger nog något i det du säger, köpte min 555a för ett ganska bra tag sedan så..

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/