Permalänk
Medlem

hmm kanske kan titta förbi.
frugan och ja tänkte ta en tripp neråt i landet senare, så om det finns tid osv så kikar vi väl in =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av dannydevito:

Nej, man får ju satsa på night-gibben att det blir fullt, där pengarna ligger för att det ska gå runt. Mer försäljningen är extremt viktig. Du har helt rätt, Lan cafe kom för 15 år sen, men jag tror lite i att det känns att det är gamla nyheter eftersom man själv växt ifrån det. Går du runt på IT-Gymnasium kollar den yngre publiken så är det lika vanligt att folk "lanar" idag, att sitta peka på varandras skärmar och slå ihjäl timmar i 12-18 års åldern är faktiskt fortfarande väldigt aktivt.

Jag kännde precis som du först, men man e ju inte den målgruppen längre själv och har svårt att relatera sig till området då, tog ett par analyser för mig innan jag fick vitt på svart, det är lika stort om inte störra. dock inte under samma spel som tidigare med HeatoN och CS och ninjas in pyjamas namn men Heroes of newearth och battlefield 3 , Starcraft II etc.

Sen är det väldigt många som inte får rigga upp 4 datorer i vardagsrummet för mamma och pappa och för föräldrarna är detta världens chans, att få gå ut äta på restaurang eller shoppa på kullagågatan mitt i Helsingborg och lämna in barnen på "IT-Dagis" med personal som har väktar utbildning och full kontroll över deras barn.

Jag köper att många har sina datorer hemma och kan spela där, men att komma ner för Events blir aldrig gammalt, att vinna priser och göra sitt namn stort på internet är ju vad alla gamers är ute efter, och en gemenskap kan jag erbjuda, så det känns lite mer socialt och jag tror på det stenhårt. Det har inte funnits ett sånt "ställe" i Helsingborg än iaf, jag kände att jag kunde skapa detta bättre än dem resurserna som fanns, och därför gör jag ett helhjärtat försök

Alla har inte Fiber hemma iheller, det är roligare att spela FPS spel med 10 i ping och med kanske bättre dator än vad som finns hemma, eller mer viktigt köra allt på max utan lagg.

Haha, jag köper ditt resonemang, är väl för att man själv inte är i den åldern längre! Sen va personal med väktarutbildning ska ha med saken att göra vette sjutto hur du tänker där rikrigt. har själv väktarutbildning men sålänge de är ett it cafe vi snackar om kommer den som nu har utbildningen inte ha speciellt mycket nytta för den, då de krävs auktoriserat bevakningsbolag för att få bära batong, handfängsel mm...så där får du nog förklara dig lite:P

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Haha, jag köper ditt resonemang, är väl för att man själv inte är i den åldern längre! Sen va personal med väktarutbildning ska ha med saken att göra vette sjutto hur du tänker där rikrigt. har själv väktarutbildning men sålänge de är ett it cafe vi snackar om kommer den som nu har utbildningen inte ha speciellt mycket nytta för den, då de krävs auktoriserat bevakningsbolag för att få bära batong, handfängsel mm...så där får du nog förklara dig lite:P

haha, jag menar inte att jag ska gå runt och klubba ner folk där inne, det jag menar är att jag lägger stor vikt på att ha föräldrarna på min sida, då har jag pengarna samt tillåtelsen på min sida för ungdomarna att sitta där. Vår personal kommer ha ett sammarbete med Securitas för att hantera säkerheten, och hur vi ska hantera specifika situationer. Inte för att jag ska få gå runt och leka väktare

Samt att dörren är stängd efter 00.00 , om du inte har bokat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Jag skickar ut min brud och hennes polare på stan som delar ut Flyers toppless, så lockar jag nog en stor målgrupp !!

Då jävlar ska jag ner på stan och checka läget!

Permalänk
Skrivet av dannydevito:

haha, jag menar inte att jag ska gå runt och klubba ner folk där inne, det jag menar är att jag lägger stor vikt på att ha föräldrarna på min sida, då har jag pengarna samt tillåtelsen på min sida för ungdomarna att sitta där. Vår personal kommer ha ett sammarbete med Securitas för att hantera säkerheten, och hur vi ska hantera specifika situationer. Inte för att jag ska få gå runt och leka väktare

Samt att dörren är stängd efter 00.00 , om du inte har bokat.

De låter bättre;)

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Vad det gäller tangentbord måste jag lägga min röst på Microsoft Sidewinder X4. Klarar en herrans massa knapptryckningar, har belysning, kan spela in macros utan extra mjukvara och ligger väldigt bra i pris.

Tyvärr låter det en hel del.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Vad det gäller tangentbord måste jag lägga min röst på Microsoft Sidewinder X4. Klarar en herrans massa knapptryckningar, har belysning, kan spela in macros utan extra mjukvara och ligger väldigt bra i pris.

Tyvärr låter det en hel del.

Absolut, vi får se vilken deal jag kan koka ihop med eventuell sponsor. Annars blir det X4 , har blivit imponerad av kvaliten för priset, samt att det följer min färgkod i lokalen har inte testa några själv, bara läst lite om dem. Får kolla ljudnivån på dem sen om det blir ett problem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Absolut, vi får se vilken deal jag kan koka ihop med eventuell sponsor. Annars blir det X4 , har blivit imponerad av kvaliten för priset, samt att det följer min färgkod i lokalen har inte testa några själv, bara läst lite om dem. Får kolla ljudnivån på dem sen om det blir ett problem eller inte.

Kan påpeka att mitt steelseries 6gv2 låter in i helsike mer än ett x4 sp ljudnivån bör inte vara något problem. Om det är något ljud du bör oroa dig över är det alla galna nördar som gapar "jävla camper"

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tja på tanke på att Gamecenter här i Helsingborg håller på att uppgradera sina datorer (dom har redan uppdaterat i Lund och Halmstad) så är det en bra ide att få ihop ett rätt up to date system i början.
Dom systemen gamecenter uppgradderat till i Lund och Halmstad är Dell datorer med:
i7- 870
8 GB Ram
GTX 460

Har spelat i halmstad och tycker att grafikkortet är för klent. ett 460 räcker inte.
i övrigt är det bra maskiner!

Edit: Är det inte bättre att ta ett lån för maskinerna i stället för att leasa? Då slipper du vara bunden i 36 mån?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Tullis:

Har spelat i halmstad och tycker att grafikkortet är för klent. ett 460 räcker inte.
i övrigt är det bra maskiner!

Edit: Är det inte bättre att ta ett lån för maskinerna i stället för att leasa? Då slipper du vara bunden i 36 mån?

Inte med dem förmånerna som ett Leasing avtal innebär, och bunden på processor och moderkort samt minne tror jag inte är min akilleshäl, grafik kort kan man byta ut när man kännar att det krävs. För min personliga situation så fungerar detta, kan mycket väl vara så att för andra verksamheter är ett banklån bättre, om man förhandlar fram rätt villkor. Detta fungerade för mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Med rätt avtal så lönar det sig ju. Att ha en bra grund (processor, minne, moderkort) är viktigt. Men Satsa inte allt för hårt på ett grymt grafikkort utan landa någonstans 2-3k och för att sedan om ett år uppgradera kortet för samma summa och sälj ur de gamla billigt.
I ditt fall har du nog lagt dig på rätt prisnivå!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

September låter bra! samtidigt som skolan drar igång i HBG. Lovar att komma förbi och ta mig en titt!

Lycka till med allt!

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Skrivet av Ethaan:

September låter bra! samtidigt som skolan drar igång i HBG. Lovar att komma förbi och ta mig en titt!

Lycka till med allt!

Tusen tack !! tack till alla här på Sweclockers, har fått en jäkla massa bra ideer och synpunkter !

Permalänk

Jag hoppas du lägger upp ett galleri på detta sedan

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Jag hejjar på dig danny! du verkar ha en annan kämparglöd än vad jag brukar se på många it-cafe ägare som bara sitter där och väntar ut sin tid...! Kanske kommer på besök låter som det kommer bli mysigt! hur blir det med inredning i lokalen?

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Skit i märkesdatorer...
Om jag kommer som "kund" spelar det mindre roll om det är I5or eller I7or. Skiter i om det är Radeon eller Nvidia i burken för den delen också. Det som skulle få mig att välja DITT cafe istället för många andra är just pga du byggt/komponerat maskinerna helt själv från grunden!

Utifrån de du sagt kommer du få en grym atmosfär på ditt cafe!
Tyvärr bor jag lite långt ifrån men om jag är på genomresa kommer jag garranterat dyka förbi en sväng!

Lycka till! Håller tummarna!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Ska du även ha en lite café hörna? Tror det hade varit uppskattat med en soffgrupp med ett soffbord i mitten. Kanske lite filtar för att mysa till det och en TV på väggen.
TVn kan antingen visa något spelinspirerat som tex spectater vid turnering, eller kanske en fotbollsmatch för att bredda kundkretsen ytterligare.

Edit:

Skrivet av dannydevito:

...och för föräldrarna är detta världens chans, att få gå ut äta på restaurang eller shoppa på kullagågatan mitt i Helsingborg och lämna in barnen på "IT-Dagis" med personal som har väktar utbildning och full kontroll över deras barn.

Hehe, klockrent! Kanske ett passande namn till ditt café

Permalänk

Många pratar om att spara 1 tusenlapp och så men jag funderar im det inte är värt att köpa ett guld nätagg vilket vorde spara en hel del i längden då elräkningen kommer bli ganska stor...

som processor är 2500 det solklara valet om man inte väntar på nästa generations intel processorer eller kör med bulldozer.

sen kan man ju alltid optimera paketen vilket skulle löna sig eftersom du ska köpa så många...

kan ha fel dock.;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deuchebag:

Många pratar om att spara 1 tusenlapp och så men jag funderar im det inte är värt att köpa ett guld nätagg vilket vorde spara en hel del i längden då elräkningen kommer bli ganska stor...

som processor är 2500 det solklara valet om man inte väntar på nästa generations intel processorer eller kör med bulldozer.

sen kan man ju alltid optimera paketen vilket skulle löna sig eftersom du ska köpa så många...

kan ha fel dock.;-)

Skickades från m.sweclockers.com

650w nätdel med brons uppgraderas till 650w nätdel med guld. Antagligen drar systemet 350w från väggen vilket gör att man hamnar lite under 50% belastning som är den effektivaste punkten i effektivitetskurvan (på nätagg). Vid 85% verkningsgrad(brons) hanmnar vi runt 300w som komponenterna drar. En guld certifierad nätdel har 90% verkningsgrad vid 50% belastning och mätt i väggen med ett 300w system blir det 330w. Man tjänar 20 w på en uppgradering. Har man öppet 17-24(7h) varje dag i ett år och systemen belastas till 300w i genomsnitt tjänar man 51kwh per dator/år och för hela cafét 3066kwh. Om man går upp till ett guld cert. agg. så kostar det kanske runt 120kr/nätagg i engångskostnad och då är man upp i en kostnad av 7200kr totalt sett. Kanske tjänar man 2000 kr på tre år tjänar man om elpriset ligger i genomsnitt på 1kr/kwh

Permalänk
Medlem

jag hade i ert fall börjat med 2x2 gb ram istället, 8 gb per speldator känns lite overkill, speciellt i början när ni har tight budget (antar jag). uppgradera till 8 gb om något år om ni märker att stället går runt, så hade jag gjort iaf!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Skrivet av solslidan:

Jag hoppas du lägger upp ett galleri på detta sedan

Jag håller på att skapa en "bildresa" , jag ser fram antagligen lika mycket som er, om inte mer på att bilderna ska bli klara när man nått toppen av berget

Skrivet av Achh:

Jag hejjar på dig danny! du verkar ha en annan kämparglöd än vad jag brukar se på många it-cafe ägare som bara sitter där och väntar ut sin tid...! Kanske kommer på besök låter som det kommer bli mysigt! hur blir det med inredning i lokalen?

Tack, alla klappar på axeln, gör detta lättare Det jag tror med, jag kommer ju köra så mycket E-sports som möjligt, kanske får ha lite större titel matcher senare i framtiden ( drömmer ). Det blir egendesignade fina bord med laminat skivor, mörk marmor, stål ben och ganska mycket mer egna skapade möbler. Samt ett fik med 12 platser, med TV apparater, samt projektorer som visar streaming på datorerna som spelar. Varje månad kommer man försvara sin plats i Ligan, då kommer nedanvåningen användas för de rankade matcherna, ovanvåningen för regulära kunder samt streamning av matcherna.

Lycka till!

Skrivet av Noxxer:

Skit i märkesdatorer...
Om jag kommer som "kund" spelar det mindre roll om det är I5or eller I7or. Skiter i om det är Radeon eller Nvidia i burken för den delen också. Det som skulle få mig att välja DITT cafe istället för många andra är just pga du byggt/komponerat maskinerna helt själv från grunden!

Utifrån de du sagt kommer du få en grym atmosfär på ditt cafe!
Tyvärr bor jag lite långt ifrån men om jag är på genomresa kommer jag garranterat dyka förbi en sväng!

Tack Noxxer, när man gör det själv från grunden får man ett helt annat perspektiv och helhetsgrepp om verksamheten. Du är varmt välkommen, skicka bara meddelande innan så har jag kaffet redo !

Lycka till! Håller tummarna!

Tack !

Skrivet av biorrith:

Ska du även ha en lite café hörna? Tror det hade varit uppskattat med en soffgrupp med ett soffbord i mitten. Kanske lite filtar för att mysa till det och en TV på väggen.
TVn kan antingen visa något spelinspirerat som tex spectater vid turnering, eller kanske en fotbollsmatch för att bredda kundkretsen ytterligare.

Det kommer finnas flertalet projektorer och bildskärmar med trailers, replays av tidigare matcher i veckorna, etc. fotbollsmatch var ett bra tips ! Det kommer ju finnas Playstation 3 senare, med Fifa tävlingar etc, då kan lite matcher i verkligheten vara en bra uppföljare mellan turneringarna

Edit:

Hehe, klockrent! Kanske ett passande namn till ditt café

haha... har en känsla av att jag låser mig till en specifik målgrupp där

Skrivet av jocke92:

650w nätdel med brons uppgraderas till 650w nätdel med guld. Antagligen drar systemet 350w från väggen vilket gör att man hamnar lite under 50% belastning som är den effektivaste punkten i effektivitetskurvan (på nätagg). Vid 85% verkningsgrad(brons) hanmnar vi runt 300w som komponenterna drar. En guld certifierad nätdel har 90% verkningsgrad vid 50% belastning och mätt i väggen med ett 300w system blir det 330w. Man tjänar 20 w på en uppgradering. Har man öppet 17-24(7h) varje dag i ett år och systemen belastas till 300w i genomsnitt tjänar man 51kwh per dator/år och för hela cafét 3066kwh. Om man går upp till ett guld cert. agg. så kostar det kanske runt 120kr/nätagg i engångskostnad och då är man upp i en kostnad av 7200kr totalt sett. Kanske tjänar man 2000 kr på tre år tjänar man om elpriset ligger i genomsnitt på 1kr/kwh

Det blir nog denna uppsättningen nu till att börja med, man lär sig säkert mycket under resans gång till nästa inköp just gällande el frågorna. Jag kommer även ha en central med möjlighet att monitera strömförbrukningen, vid alla tider på dygnet för att göra ett så klokt val som möjligt nästa gång

Permalänk
Skrivet av Finess:

jag hade i ert fall börjat med 2x2 gb ram istället, 8 gb per speldator känns lite overkill, speciellt i början när ni har tight budget (antar jag). uppgradera till 8 gb om något år om ni märker att stället går runt, så hade jag gjort iaf!

Det diffar 150-170 kronor, givetvis skall man vända på varenda öre nu i början. 8 GB har de flesta hemma, det vill man ju inte ta bort från dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

650w nätdel med brons uppgraderas till 650w nätdel med guld. Antagligen drar systemet 350w från väggen vilket gör att man hamnar lite under 50% belastning som är den effektivaste punkten i effektivitetskurvan (på nätagg). Vid 85% verkningsgrad(brons) hanmnar vi runt 300w som komponenterna drar. En guld certifierad nätdel har 90% verkningsgrad vid 50% belastning och mätt i väggen med ett 300w system blir det 330w. Man tjänar 20 w på en uppgradering. Har man öppet 17-24(7h) varje dag i ett år och systemen belastas till 300w i genomsnitt tjänar man 51kwh per dator/år och för hela cafét 3066kwh. Om man går upp till ett guld cert. agg. så kostar det kanske runt 120kr/nätagg i engångskostnad

Sedan är väl frågan om alla datorer är på konstant? Kanske mer rimligt att räkna med 25-50% beläggning i snitt.

Med 2h per dag/dator (25%) således 40Wh per dag och 14.6kWh eller kronor per år. Alltså 8 år för att tjäna in investeringen.
Med 4h (50%) blir det dubbla elkostnaden och 4års användning per nätagg för breakeven.

Blir det många events och nightgibbs kanske ännu kortare tid för att det skall löna sig med guld agg.

Det är inte helt lätt, jag tror vilket som blir ungefär lika dyrt. Fördelen med guld enligt mig är nog snarast mindre värme/tystare fläktar/mer pålitligt.

Permalänk
Medlem

var ligger caféet?

Permalänk

Har du tänkt på att ha någon "delux"-hörna, med en extra kraftfull dator med tex. eye-infinity. 3d. surround osv. för en liten extra slant?

Permalänk
Medlem

Grymmt! Tittar förbi när du öppnar!
Köp 570 och i5 2.5!
Samma stolar som på gec såklart!
Osså isp skärmar!

Permalänk
Gallerikonnässör

Lycka till med det hela!!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Det diffar 150-170 kronor, givetvis skall man vända på varenda öre nu i början. 8 GB har de flesta hemma, det vill man ju inte ta bort från dem

Dom extra 4GB är väl värt investeringen. Många nyare spel kräver enorma mängder minne. Speciellt MMO som t.ex AB, som äter enorma mängder minne... Där räcker inte 4GB riktigt. Dom extra 4GB ger padding och minimerar hackandet i spelen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Arbias:

var ligger caféet?

I Helsingborg, på Kullagatan 54

Skrivet av sturzhelm:

Har du tänkt på att ha någon "delux"-hörna, med en extra kraftfull dator med tex. eye-infinity. 3d. surround osv. för en liten extra slant?

Inte i början, men givetvis ligger där tankar åt det hållet. Hade tänkt 2 st monster, men det är bara spekuleringar för tillfället.

Skrivet av Bokenbergen:

Grymmt! Tittar förbi när du öppnar!

Tack ! skit kul att så många gillar det h är projektet du är varmt välkommen.

Köp 570 och i5 2.5!
Samma stolar som på gec såklart!
Osså isp skärmar!

Ja, 570 och I5 2.5 blir det. Och skinnstolar... ISP skärmar? det blir 120 HZ med möjlighet att låna 3D glasögon

Skrivet av FLAXMANNEN:

Lycka till med det hela!!

Tack finsholm !

Skrivet av ParasiteX:

Dom extra 4GB är väl värt investeringen. Många nyare spel kräver enorma mängder minne. Speciellt MMO som t.ex AB, som äter enorma mängder minne... Där räcker inte 4GB riktigt. Dom extra 4GB ger padding och minimerar hackandet i spelen.

Sant, och det är dumt att vara dumsnål, 170 kronor mer för att hålla längre, och slippa behöva starta om datorerna lika ofta för att tömma cachen.

Permalänk

Vad händer i projektet, länge sen man hörde något?!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301