Permalänk

60 datorer till Cafe

Hej,

Skall köpa in 60 datorer, till mitt spel Café har givetvis en tight budget men vill att datorerna skall hålla i 24/36 månader med lite uppgraderingar i framtiden. Detta är ett paket jag satt ihop, vill bara att någon mer än jag tittar på det så jag inte står där med 60 burkar som har en enormt dålig komponent som påverkar resterande systemet, eller någon komponent follk hört väldigt dålig kritik om, så kommentera gärna ! även om ni kan hitta något billigare kompononent med samma styrka för jag försöker pressa ner priset så mycket jag kan, men vill inte vara dumsnål men detta är min max budget jag plockat ihop för nu. Tacksam för alla synpunkter !

Hårddisk
Western Digital Caviar® Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM
Minne
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
8GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin
CPU
Intel® Core™ i7-2600K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Moderkort
ASUS P8P67 B3, Socket-1155
ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI ( Skall inte klocka så bara basic behov finns, som att stödja minnen etc )
Nätagg
Corsair TX V2 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
GPU
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 750MHz

Behöver ingen större lagrings yta, eftersom det är bara spel som skall installeras.
Behöver ingen DVD/CD läsare eftersom alla images kommer skjutas ut via symantec ghost.

Permalänk

Sommarjobb

Kan jag få sommobb där?

Permalänk
Medlem

Vad går paketet på totalt och vart köper du ifrån? (Då menar jag inte 60st, utan en dator).

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk

i7 kan du byta ut mot i5. Där sparar du många tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säger som Basilisken.
Om det nu bara ska spelas på datorerna så ta i5.or i dem istället. Kommer bli likvärdig prestanda, men du kommer spara en satans massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villers14:

Kan jag få sommobb där?

Haha

Men på ett seriöst plan så borde du överväga att köpa in datorer från en stor tillverkare (typ Dell/HP), sponsring skullr också kunna vara aktuellt i så fall. Saken är nämligen den att det kan vara väldigt smidigt med nästa-dagen-på-plats-garanti, ifall något strular. Ni skulle säkerligen också kunna få någon sorts mängdrabatt, i och med att ni köper in 60 datorer och skärmar!

Om du nu vill bygga alla 60 datorer själv underlättar det nog med ett chassi åtminstone! Att ha en k-processor är också onödigt eftersom du inte ska överklocka, och 2500:n plresterar lika bira i spel som 2600:n. Ett nätagg på runt 750W är nog bra också, för e.v. SLI i framtiden. (Och ja, 650W skulle funka, men du har bara strömkontakter till ett kort)

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på i5 2500 istället om du har en tight budget, dom presterar likvärdigt eller bättre än i7:an i spel och jag gissar att det är de du ska använda datorerna till?

Edit: read before posting men ja, tidigare talare har rätt, i5:an är bättre i spel.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

i7-2600K känns onödigt, eftersom HT är helt bortkastat för spel, sen är jag osäker på om du verkligen behöver k-varianten, känns lite jobbigt att överklocka 60 datorer, och det är ju för OC man väljer K Du kan självklart pressa priset mycket mer, t ex ta en 560 istället för 570, så länge ingen tänkt maxa högkrävande spel sätter ihop ett paket på inet om du ger en budget (antingen för alla eller per dator)

EDIT: kan sätta ihop det på komplett om du vill se priset utan moms, komplett brukar vara lite dyrare än inet, men samtidigt får du se priset utan moms

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Ett nätagg på runt 750W är nog bra också, för e.v. SLI i framtiden. (Och ja, 650W skulle funka, men du har bara strömkontakter till ett kort)

Står att moderkort inte stödjer SLI.

Permalänk
Medlem

Som resten av folket säger så tjänar du på att byta ner dig mote en i5:a (och inte alls speciellt nödvändigt med "k" modellen)
Sen ere även värt att tänka på vid val av grafikkortet, räcker det inte med ett 6950/GTX 560? (Givetvis med bra kylare).
Och om du nu ska ha datorerna i 24-36mån, tänk på att chassit du väljer ska ha bra med filter.
En o annan dator kommer att lägga av/brinna för eller senare pga värme problem om inte chassit har dammfilter.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Stoppa i en i5 processor tex 2500.
4GB i minne
och ett geforce GTX560

så sparar du många tusenlappar och har fortfarande mycket bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Står att moderkort inte stödjer SLI.

Sant.

Kör på P8P67 Pro istället, bara någon hundralapp dyrare. Sen vore det som sagt smartare med 560Ti, så kan du köpa ett till om 18 Månader.

Permalänk

Tack för alla svar... intressant att I:5an skulle prestera kanske till och med bättre i spel? någon länk på det så jag kan läsa? jag tänkte satsa hårt på processorn för att slippa uppgradera inom en snar framtid.

Jag har en budget på max 7000 kr ex moms, jag har satt ihop paketet på komplett. Får gärna kosta mindre eftersom jag är i en förhandling att baka in skärmar i samma investering.

Burk har jag inte skrivit ut eftersom det inte påverkar prestandan Jag vill ju kunna erbjuda att mina kunder skall kunna maxa spel, kan dem göra det hemma ska dem kunna göra det hos mig och Battlefield 3 kommer ju snart, och frostbite lär ju suga efter prestanda framförallt på 64 player maps.

Absolut är det maximal gaming prestanda, för burkarna som gäller. SLI har jag inte intresse för, framtiden är jag inte säker på att den finns förens om 12 månader så, så bra prestanda för det jag har sålänge så jag blir up and running. Vid leasing bytet kan man titta på en förhoppningsvis helt annorlunda budget.

Jag håller på att sätta ihop ett system från dustin nu, som jag postar snart som är lite annorlunda, tänkte ta I5 processorn där om det nu är så att I5-2600 blir lika vass i spel syfte? Sandy bridge på moderkort några reflektioner där?

Jag har arbetetat som IT tekniker i 7 år, så byggandet etc känner jag att jag klarar av. Jag har förhandlat fram ett "lager" med komponenter, ex 5 extra hårddiskar , grafik kort etc som jag inte betalar för, förens jag använder dem dvs om någon del går sönder under drift.

Observera att paketen skall försöka hålla 36 månader, det år tyvärr så långt mitt leasing avtal är, även om jag är medveten om att efter 24 månader kan det behöva investeras i 60 nya grafik kort eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Tack för alla svar... intressant att I:5an skulle prestera kanske till och med bättre i spel? någon länk på det så jag kan läsa? jag tänkte satsa hårt på processorn för att slippa uppgradera inom en snar framtid.

Testet som SweClockers gjorde på i5an och i7an visar en del om vad de två presterar i bland annat spel. http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/643456/60-st byggde på inet för att jag kan sidan bättre. Denna kombination är inkl. byggnation och moms, exkl moms blir det 404640 SEK. Varje dator kostar då 6744 SEK exkl moms Man kan självklart banta ner ännu mer

EDIT: skulle väntat 1 minut med att posta, så klockan blev 13:37

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är ett grymt paket du har satt ihop och om ditt café skulle ligga i min närhet skulle jag lugnt titta förbi även om jag själv sitter på ett monster.

En anmärkning däremot, en i7-2600k behövs inte. Jag har en själv och det är inget spel som kommer i närheten av dess fulla potential. Jag har inte ens brytt mig om att överklocka än för det finns ingen anledning.

Jag köpte en i7-2600k därför att jag håller på med en del videoredigering m.m. Ta en i5 istället och spara pengarna för framtida GPU uppgradering. Det är trots allt grafikkorten som är viktigast och sålänge CPU inte flaskar så är det kalle. En 2500k kommer troligen inte flaska spel på väldigt länge.

Du gör även helt rätt i att strunta i SLI, en Asus p8p67 i standardutförande räcker gott och är ett riktigt trevligt kort.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Här är paketet från dustin.

Grafikkort ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

Moderkort ASUS P8P67 EVO B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

Vad säger ni om det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Här är paketet från dustin.

Grafikkort ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

Moderkort ASUS P8P67 EVO B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

Vad säger ni om det?

K-processor behövs inte om du inte tänker överklocka. Och som jag sa förut, Kolla om du kan få en bra deal med bra support och sponsring från en stor datortillverkare. Sponsring skulle ocks kunna vara bra för kringutrustning (möss, lurar, tangentbord)!

Permalänk

Vad blir det för mus/matta/TB då? Lär ju gå på en slant bara de om du ska ha *60. Kanske kan va smart att köpa in lite blandade möss så folk får välja en dom gillar.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Här är paketet från dustin.

Grafikkort ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

Moderkort ASUS P8P67 EVO B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

Vad säger ni om det?

Hur mycket kommer det att kosta för en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Tack för alla svar... intressant att I:5an skulle prestera kanske till och med bättre i spel? någon länk på det så jag kan läsa? jag tänkte satsa hårt på processorn för att slippa uppgradera inom en snar framtid.

Jag har en budget på max 7000 kr ex moms, jag har satt ihop paketet på komplett. Får gärna kosta mindre eftersom jag är i en förhandling att baka in skärmar i samma investering.

Burk har jag inte skrivit ut eftersom det inte påverkar prestandan Jag vill ju kunna erbjuda att mina kunder skall kunna maxa spel, kan dem göra det hemma ska dem kunna göra det hos mig och Battlefield 3 kommer ju snart, och frostbite lär ju suga efter prestanda framförallt på 64 player maps.

Absolut är det maximal gaming prestanda, för burkarna som gäller. SLI har jag inte intresse för, framtiden är jag inte säker på att den finns förens om 12 månader så, så bra prestanda för det jag har sålänge så jag blir up and running. Vid leasing bytet kan man titta på en förhoppningsvis helt annorlunda budget.

Jag håller på att sätta ihop ett system från dustin nu, som jag postar snart som är lite annorlunda, tänkte ta I5 processorn där om det nu är så att I5-2600 blir lika vass i spel syfte? Sandy bridge på moderkort några reflektioner där?

Jag har arbetetat som IT tekniker i 7 år, så byggandet etc känner jag att jag klarar av. Jag har förhandlat fram ett "lager" med komponenter, ex 5 extra hårddiskar , grafik kort etc som jag inte betalar för, förens jag använder dem dvs om någon del går sönder under drift.

Observera att paketen skall försöka hålla 36 månader, det år tyvärr så långt mitt leasing avtal är, även om jag är medveten om att efter 24 månader kan det behöva investeras i 60 nya grafik kort eller liknande.

Skillnaden mellan i5 och i7 är att i7an har Hyperthreading. Detta gynnar inte flesta spel speciellt. Och i en del fall för äldre spel så kan detta ge sämmre prestanda.
Däremot en del nyare spel som stödjer multi trådar kan få en prestanda boost av hyperthreading. Fast inte riktigt värt den extra tusenlappen.
Och om du inte tänker klocka CPUerna så kan du spara en hundring per dator genom att köra modellen som inte är K. t.ex i5-2500 istället för i5-2500K.
K modellerna har bara sin multiplier upplåst. Som inte gynnar dig ett dugg ifall du inte ska klocka.
Fast på tanke på Battlefield 3 lär har multi tråd stöd så kommer det nog gynnas rätt bra av att köra på i7. Men vetifan om det är värt den extra tusenlappen dock.

För nätdel så räcker det med 500W nätdel om du inte planerar att köra SLI på dom. Fast på tanke på mängden datorer så kan det vara värt att satsa på något med minst 80+ bronze iofs för att minimera ström förbrukningen en del.
Annars så funkar denna bra t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585840
Bra kvalite och lågt pris.
Sen så är Nätdelarna som mest effektiva vid 50% verknings grad. Med 500W så hamnar man i 40-50% verknings grad i ditt valda system under spelande. Men med 650W så hamnar man i ca 30-35%. Och i det fallet så blir 500W med 80plus ungefär lika effektiv som 650W med 80+Bronze vid samma belastning.

Annars för övrigt så ser ditt system bra ut. Kan va värt att ta titt på Inet då dom brukar ha bäst priser. Och fri frakt för den delen.
Fast gissar på inet mest fokuserar på privatkunder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Här är paketet från dustin.

Grafikkort ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB PCI-E DVI/HDMI

Moderkort ASUS P8P67 EVO B3 P67 S-1155 ATX

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

Vad säger ni om det?

Onödigt starkt nätagg. Strunta i k-modellen eftersom att överklocka 60datorer är lite jobbigt.

Permalänk

Jag vet att jag inte behövde K processorn, men det var den enda som fanns på plats och kostade 100 kr mer än den vanligaste, därför tog jag den. I det bästa fallet, givetvis en sponsring hade varit guld, men det är inte lätt att locka jättar till ett nystartat företag och branschen är rätt tuff som den är. Jag har valt att göra det på mitt sätt, och det fungerar med min budget.

Musmatta och tangentbord får jag med i köpet, eftersom det är en stor investering. Det blir gaming möss och tangentbord.

Tack för Bench informationen Zcorc, det är inte många FPS man förlorar men mycket pengar så jag kommer köra på I5 Processorn.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, dessutom är ju frågan om du verkligen behöver 570, iof det vara värt att ta något som klarar bf3 bra, men då ska man ju veta vad som krävs med

Titta på sponsring, dessutom har du ju möjlighet att pusha för att det är sweclockers du är mycket på,

Ett bildgaller+bygglogg med 60 x 4 loggor med t.ex dell på är inte helt fel för företag, (skärm,datorlåda,tangentbord,mus) och sedan en stor planch vid entren. Rätt framlagt nappar de nästan garanterat

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Nessur:

Hur mycket kommer det att kosta för en?

6828 kronor ex moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Jag vet att jag inte behövde K processorn, men det var den enda som fanns på plats och kostade 100 kr mer än den vanligaste, därför tog jag den. I det bästa fallet, givetvis en sponsring hade varit guld, men det är inte lätt att locka jättar till ett nystartat företag och branschen är rätt tuff som den är. Jag har valt att göra det på mitt sätt, och det fungerar med min budget.

Musmatta och tangentbord får jag med i köpet, eftersom det är en stor investering. Det blir gaming möss och tangentbord.

Tack för Bench informationen Zcorc, det är inte många FPS man förlorar men mycket pengar så jag kommer köra på I5 Processorn.

1000 extra per dator kan du nog få en bättre gpu för också om du inte hellre sparar de extra pengarna, om jag var du skulle jag kolla på radeon kort också, är en nvidia anhängare själv men radeon brukar vara bättre i pris vs prestanda.

Edit: http://www.sweclockers.com/artikel/13425-grafikkort-prestanda...

Edit 2: stirra dig inte blind det bara, här är "riktiga" benchmarks
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det ser bra ut! Lycka till.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Skillnaden mellan i5 och i7 är att i7an har Hyperthreading. Detta gynnar inte flesta spel speciellt. Och i en del fall för äldre spel så kan detta ge sämmre prestanda.
Däremot en del nyare spel som stödjer multi trådar kan få en prestanda boost av hyperthreading. Fast inte riktigt värt den extra tusenlappen.
Och om du inte tänker klocka CPUerna så kan du spara en hundring per dator genom att köra modellen som inte är K. t.ex i5-2500 istället för i5-2500K.
K modellerna har bara sin multiplier upplåst. Som inte gynnar dig ett dugg ifall du inte ska klocka.
Fast på tanke på Battlefield 3 lär har multi tråd stöd så kommer det nog gynnas rätt bra av att köra på i7. Men vetifan om det är värt den extra tusenlappen dock.

För nätdel så räcker det med 500W nätdel om du inte planerar att köra SLI på dom. Fast på tanke på mängden datorer så kan det vara värt att satsa på något med minst 80+ bronze iofs för att minimera ström förbrukningen en del.
Annars så funkar denna bra t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585840
Bra kvalite och lågt pris.
Sen så är Nätdelarna som mest effektiva vid 50% verknings grad. Med 500W så hamnar man i 40-50% verknings grad i ditt valda system under spelande. Men med 650W så hamnar man i ca 30-35%. Och i det fallet så blir 500W med 80plus ungefär lika effektiv som 650W med 80+Bronze vid samma belastning.

Annars för övrigt så ser ditt system bra ut. Kan va värt att ta titt på Inet då dom brukar ha bäst priser. Och fri frakt för den delen.
Fast gissar på inet mest fokuserar på privatkunder.

Tack för all info, synd att inte nätdelen finns i lager, jag har 4 veckor på mi att få ihop burkarna. Komplett erbjuder ihopsättning dustin gör inte det, så det blir en del byggande hehe

Men innebär K att processorn är överklockningsbar ? inte att den har HT ? Även om detta är fallet, att I5 inte finns med HT och det hade gynnat Battlefield 3 tror du att det blir flaskhalsen ? min CPU hemma är en I5 och den arbetar inte värst belastat i spel sammanhang.....däremot minnet för lite trevligare snabbare uppstart av spelen samt grafik kortet som jobbar tungt.

Inet erbjuder inte leasing....:(

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att överväga att köra med mATX formfaktor på moderkortet och chassiet. Du har inte direkt behov av fulla ATX form faktorn och du kan spara några extra hundringar per dator då.
Och sen på tanke på du inte tänker överklocka så kan du ta ett billigare märke så som MSI eller Asrock.

Och en Radeon 6970 hade också varit ett intressantare köp. Om jag kommer ihåg rätt så drar den mindre ström än GTX 570. Plus att den presterar lika bra för samma pris.

Vad för chassie har du tänkt köra på förresten?
Fractal Designs Define serie skulle jag själv rekomendera. Väldigt tysta, som kan va ett stort plus när du tänker packa 60 datorer i samma lokal

Skrivet av dannydevito:

Tack för all info, synd att inte nätdelen finns i lager, jag har 4 veckor på mi att få ihop burkarna. Komplett erbjuder ihopsättning dustin gör inte det, så det blir en del byggande hehe

Men innebär K att processorn är överklockningsbar ? inte att den har HT ? Även om detta är fallet, att I5 inte finns med HT och det hade gynnat Battlefield 3 tror du att det blir flaskhalsen ? min CPU hemma är en I5 och den arbetar inte värst belastat i spel sammanhang.....däremot minnet för lite trevligare snabbare uppstart av spelen samt grafik kortet som jobbar tungt.

Inet erbjuder inte leasing....:(

Som jag sa. Dom vanliga modellerna som inte har K i benämning går icke att överklocka. K har inget med HT att göra.
Sen är prestanda vinsten med HT i spel som stödjer det inte så värst hög för att vara värt den extra investeringen. Du kan lätt klara dig långt och bra med i5an.
Sen är det inte helt säkert hur många CPU trådar Battlefield 3 kommer kunna köra. Dom rekommenderar iofs quad core, så 4 CPU trådar med i5 bör räcka.

Men som tidigare nämndes så för dom 1000:- per data du sparar kan man spara för framtida investeringar i uppgradering om 2-3 år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro