Permalänk
Medlem

Hade kanske inte varit dumt med en eftermarknads CPU kylare? Datorna ska ju ändå stå på 2 år framåt :/
Behövs inget stort, så typ 212+, eller kanske Noctua U9 eller nåt....

Men som andra säger, ett leasing avtal hade varit bäst. HP, Dell eller något. Alltid skönt att skyffla skiten på någon annan när det strular

Permalänk
Medlem

K.et innebär att den har upplåsta multipliers som gör överklockning möjlig. Hyper-Threading är det bara i7.an som har, lite det som gör i7 specifik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hade kanske inte varit dumt med en eftermarknads CPU kylare? Datorna ska ju ändå stå på 2 år framåt :/
Behövs inget stort, så typ 212+, eller kanske Noctua U9 eller nåt....

Men som andra säger, ett leasing avtal hade varit bäst. HP, Dell eller något. Alltid skönt att skyffla skiten på någon annan när det strular

Stock kylarn ska hålla i flera år utan problem, om man inte bryr sig om ljudnivå och inte ska överklocka så känns det lite onödigt

Btw så skulle jag rekommendera ett chassi utan en fläkt i "taket" för att skydda från att vätska lätt rinner ner i chassit, trötta 14 åringar är bra på att spilla:p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Det är onekligen ett väldigt bra paket. Dock att tänka på, kylaren på grafikkortet du valt ställer extra krav på chassi kylningen då det inte blåser ut varmluften i på baksidan av chassit som referenskylaren.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag verkar vara det absolut prisvärdaste med den budgeten.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/643666/2011-07-21

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Ett annat tips är att överväga att köra med mATX formfaktor på moderkortet och chassiet. Du har inte direkt behov av fulla ATX form faktorn och du kan spara några extra hundringar per dator då.
Och sen på tanke på du inte tänker överklocka så kan du ta ett billigare märke så som MSI eller Asrock.

Och en Radeon 6970 hade också varit ett intressantare köp. Om jag kommer ihåg rätt så drar den mindre ström än GTX 570. Plus att den presterar lika bra för samma pris.

Vad för chassie har du tänkt köra på förresten?
Fractal Designs Define serie skulle jag själv rekomendera. Väldigt tysta, som kan va ett stort plus när du tänker packa 60 datorer i samma lokal

Som jag sa. Dom vanliga modellerna som inte har K i benämning går icke att överklocka. K har inget med HT att göra.
Sen är prestanda vinsten med HT i spel som stödjer det inte så värst hög för att vara värt den extra investeringen. Du kan lätt klara dig långt och bra med i5an.
Sen är det inte helt säkert hur många CPU trådar Battlefield 3 kommer kunna köra. Dom rekommenderar iofs quad core, så 4 CPU trådar med i5 bör räcka.

Men som tidigare nämndes så för dom 1000:- per data du sparar kan man spara för framtida investeringar i uppgradering om 2-3 år.

Absolut, men jag har inte sparat 1000 kr , jag var över budget lite innan..... jag ligger på 200 kr under budget nu som det ser ut. Detta tänker jag använda som förhandlings material att pressa ner skärmarna ytterliggare.... Folk kommer väl bara spela diablo 3 och DOTA 2 samt Battlefield 3 och MWN3 ett bra tag... och det ser jag positivt på till min hårdvara Starcraft II är ju väldigt populärt med, och kräver inget monster. Kul att Blizzard följer länge leve mångfalden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannydevito:

Hej,

Skall köpa in 60 datorer, till mitt spel Café har givetvis en tight budget men vill att datorerna skall hålla i 24/36 månader med lite uppgraderingar i framtiden. Detta är ett paket jag satt ihop, vill bara att någon mer än jag tittar på det så jag inte står där med 60 burkar som har en enormt dålig komponent som påverkar resterande systemet, eller någon komponent follk hört väldigt dålig kritik om, så kommentera gärna ! även om ni kan hitta något billigare kompononent med samma styrka för jag försöker pressa ner priset så mycket jag kan, men vill inte vara dumsnål men detta är min max budget jag plockat ihop för nu. Tacksam för alla synpunkter !

Hårddisk
Western Digital Caviar® Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM
Minne
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
8GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin
CPU
Intel® Core™ i7-2600K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Moderkort
ASUS P8P67 B3, Socket-1155
ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI ( Skall inte klocka så bara basic behov finns, som att stödja minnen etc )
Nätagg
Corsair TX V2 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
GPU
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 750MHz

Behöver ingen större lagrings yta, eftersom det är bara spel som skall installeras.
Behöver ingen DVD/CD läsare eftersom alla images kommer skjutas ut via symantec ghost.

vf inte amd billigt och bra som speldatorer. typ http://www.inet.se/kundvagn/visa/643673/2011-07-21 sen minus chassin om du redan har det.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart detta internet café ligger/kommer ligga? Låter väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Får man fråga var detta internetcafé kommer ligga?

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

vf inte amd billigt och bra som speldatorer. typ http://www.inet.se/kundvagn/visa/643673/2011-07-21 sen minus chassin om du redan har det.

Du är uppe i 6934 kronor per dator som ligger precis under budget. Men Inet har inte leasing, och jag har inte en halv miljon i fickan dessutom fungerar det på mitt alternativ från komplett när jag ändrade CPU från I7 2600K till I5 2500 och hamnar på 6540 kronor.

Samt att jag får gratis hörlurar, samt möss och tangentbord. Men tack för titten !

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Det här tycker jag verkar vara det absolut prisvärdaste med den budgeten.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/643666/2011-07-21

Ser ut ungefär som mitt från komplett lite billigare, men där finns ingen Leasing på Inet tyvärr inget alternativ. Jag har dustin och komplett som krigar lite med prisar nu och lämnar offerter.....

Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Får man fråga vart detta internet café ligger/kommer ligga? Låter väldigt intressant.

Skrivet av 7H0M45:

Får man fråga var detta internetcafé kommer ligga?

Skrivet av biorrith:

Hade kanske inte varit dumt med en eftermarknads CPU kylare? Datorna ska ju ändå stå på 2 år framåt :/
Behövs inget stort, så typ 212+, eller kanske Noctua U9 eller nåt....

Men som andra säger, ett leasing avtal hade varit bäst. HP, Dell eller något. Alltid skönt att skyffla skiten på någon annan när det strular

tittade på Alienware innan men för dyrt, betalar för mkt för design och märke...... men tyvärr är det så att jag är borgen man på avtalet, så skiten skyfflas till mig ändå, men det får bära eller brista. Har filat på detta i ett år och har en hyffsad budget samt bankerna på min sida. Ska bli en kul resa oavsett vad !

Internet Cafét kommer ligga i Helsingborg, centralt på kullagatan. och det är 120 hz BENQ gaming skärmar utan Zowie bundle, jag kommer brygga gott kaffe med och ha en fik hörna, så vill ni bara komma dit och titta så bjuder jag på kaffe

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Det är onekligen ett väldigt bra paket. Dock att tänka på, kylaren på grafikkortet du valt ställer extra krav på chassi kylningen då det inte blåser ut varmluften i på baksidan av chassit som referenskylaren.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638684

En fläkt som suger in fram och en som spottar ut bak bör väl räcka? plus att datorn står fritt, dem kommer stå "ovanför" spelarna kan man säga.

Permalänk

Det är ett helt okej chassi men jag tänker om man inte skulle kunna få en riktigt nice deal med Fractal gällande chassin (och nätagg kanske) när det gäller ett så stort parti?

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638684

En fläkt som suger in fram och en som spottar ut bak bör väl räcka? plus att datorn står fritt, dem kommer stå "ovanför" spelarna kan man säga.

Jo räcker med ett insug och utsug där bak, i och med du inte ska överklocka.
Lite jobbig att rengöra damm från det chassiet, då dammet har lite tendens att fastna mellan filtret och gallret när man ska blåsa rent den.

Om du vill har ett väldigt prisvärt chassie så skulle jag nog rekomdenra denna
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634682#links
Inkluderar 3 fläktar plus dammfilter. Iofs mATX. Men du kan spara lite extra på att köra med mATX moderkort då.

Å ena sidan så lär HAF chassiet locka ungarna mer med allt sitt bling bling

EDIT: Jag bor iofs rätt nära. Om du behöver extra personal så är jag tillänglig

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Då får man önska dig lycka till.

Enskild firma eller AB?

Hur av dig när du kommit igång med bilder och vad du köpt

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Jo räcker med ett insug och utsug där bak, i och med du inte ska överklocka.
Lite jobbig att rengöra damm från det chassiet, då dammet har lite tendens att fastna mellan filtret och gallret när man ska blåsa rent den.

Om du vill har ett väldigt prisvärt chassie så skulle jag nog rekomdenra denna
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634682#links
Inkluderar 3 fläktar plus dammfilter. Iofs mATX. Men du kan spara lite extra på att köra med mATX moderkort då.

Å ena sidan så lär HAF chassiet locka ungarna mer med allt sitt bling bling

EDIT: Jag bor iofs rätt nära. Om du behöver extra personal så är jag tillänglig

haha underbart HAF chassiet följer det röda temat som verksamheten kommer köra med, och dem hundringarna är värt att det glittrar i ögonen på tonåringarna.

M-ATX med ett kort som är över 20 cm långt känns lite tight....men tack för tipset !

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Då får man önska dig lycka till.

Enskild firma eller AB?

Hur av dig när du kommit igång med bilder och vad du köpt

Tack, det blir kul det här. Alltid velat bidra till marknaden för spel, och brunnit för detta ett tag. Jag tror många gaming cafe startat upp och ner lika snabbt för folk tror det är enkelt, att dem ska få spela data spel och tjäna pengar, utan engagemang eller entreprenörs känsla.

Det blir ett Aktie bolag redan från början, och är redan startad. Så i början på september skall premiären hållas ! samt en festligare premiär innan för nära och kära... bilder kommer givetvis.

Har en tråd till med hur nätverket skall sättas upp med 2 linor från telia 100/10 fiber och 2 cisco brandväggar med lastbalansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

haha underbart HAF chassiet följer det röda temat som verksamheten kommer köra med, och dem hundringarna är värt att det glittrar i ögonen på tonåringarna.

M-ATX med ett kort som är över 20 cm långt känns lite tight....men tack för tipset !

Design Core chassiet är intresant mest för den kan köra stora grafikkort tack vare att man kan plocka av ena hårddisk buren.
Men om HAF chassiet följer temat så är det väl värt, då just den designen är väldigt ögonfallande för flesta tonåringar vad jag märkt.. åtminstone hos min systerson som kör med samma chassie.
Plus så slipper du ha fula Dell och HP loggor överallt.. ;D

En kompressor är också för övrigt en väldigt bra investering då det snabbar upp damm rengöring enormt. Kostar ca 800:- på Jula

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lycka till på resan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Den där blir ju äckligt mycket dyrare än att ta det via Komplett.. Plus att högsta grafik man kan ha i det paketet är GTX 560 och Radeon 6870

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Den där blir ju äckligt mycket dyrare än att ta det via Komplett.. Plus att högsta grafik man kan ha i det paketet är GTX 560 och Radeon 6870

Tänkte mer i de banorna att du "hyr", och inom en period så kommer dem och byter ut dem till nyare modeller osv

Edit*

Kollade inte så mycket på specs, utan det va mer "säljmodellen" jag tänkte på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tänkte mer i de banorna att du "hyr", och inom en period så kommer dem och byter ut dem till nyare modeller osv

Edit*

Kollade inte så mycket på specs, utan det va mer "säljmodellen" jag tänkte på

Han kan iofs leasa det från Komplett också. Och dom har aning bättre priser där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt på vilket plan det blir ekonomiskt med märkesdatorer, när du betalar 3,5k för ett 560Ti. Lyckas du inte få ett bra avtal är det ju i samma prisklass att bygga själv - men ha en full extra uppsättning datorer ifall något strular

Permalänk
Medlem

Köp AMD. Inte för att de är bäst på några vis, men nog tusan kan det företaget behöva lite inkomster ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fixa en offert istället, så kommer det bli billigare :). Förövrigt ta en i5 istället

Permalänk
Medlem

Men gud va kul att folk tar det här steget och investerar på ett Internet café! Nu bor inte jag i Helsingborg så jag vet inte om det finns så många Internet caféer där, men här i Stockholm finns det en hel del ställen och konkurrensen är hård! Det Internet caféet som är störst i Stockholm just nu är Inferno online, och dom har nästan fullsatt hela tiden. Det roliga är att deras datorer är riktigt dåliga egentligen, och ändå har dom hur mycket kunder som helst. Så det jag menar är att ni inte behöver köpa in så extremt bra speldatorer. Folk förväntar sig ändå inte att kunna lira varje spel på högsta grafik på ett Internet café.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

innan du beställer.
plocka fram listan vad du ska ha.
Kolla med komplett,inet,dustin osv och begär offert.

Kan nästan garantera att du kommer för en mängdrabatt då det handlar om galet mycket grejer.
tex om bara inet bjuder på ihopsättning av 60 datorer x 795kr/st = 47.700kr.

Som sagt, kolla vad dom kan ge för priser för 60 datorer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Tack, det blir kul det här. Alltid velat bidra till marknaden för spel, och brunnit för detta ett tag. Jag tror många gaming cafe startat upp och ner lika snabbt för folk tror det är enkelt, att dem ska få spela data spel och tjäna pengar, utan engagemang eller entreprenörs känsla.

Det blir ett Aktie bolag redan från början, och är redan startad. Så i början på september skall premiären hållas ! samt en festligare premiär innan för nära och kära... bilder kommer givetvis.

Har en tråd till med hur nätverket skall sättas upp med 2 linor från telia 100/10 fiber och 2 cisco brandväggar med lastbalansering.

Jag tror det är viktigt med event/tävlingar. Idag har ju många tillgång till en dator hemma och det måste finnas något som gör det värt att gå iväg och betala för att spela.

Jag tycker du ska prata med fractal design. För jag tror inte de skulle säga nej. Men visst deras lådor är inga julgranar.