komma åt/styra min stationära dator ifrån min laptop

Permalänk
Medlem

komma åt/styra min stationära dator ifrån min laptop

Hej!
Jag ska iväg på en operation om ett par veckor och blir borta en vecka. Skulle då vilja kunna komma åt/styra min stationära dator ifrån min laptop för att kolla mail osv.

Kommer inte på vad det heter och vet inte hur man gör, så hoppas att nån av er kan hjälpa mig med vad för program jag behöver och hur jag ställer in allt så det funkar.

Stationära har windows 7 ultimate och laptopen har windows 7 home premium.

Tack på förhand!
Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

ett av de lättaste sätten är att använda team viewer, brukar jag själv köra med. bara ladda ned och pröva, det är gratis så!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ännu lättare är fjärrskrivbord....

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssonm:

Hej!
Jag ska iväg på en operation om ett par veckor och blir borta en vecka. Skulle då vilja kunna komma åt/styra min stationära dator ifrån min laptop för att kolla mail osv.

Kommer inte på vad det heter och vet inte hur man gör, så hoppas att nån av er kan hjälpa mig med vad för program jag behöver och hur jag ställer in allt så det funkar.

Stationära har windows 7 ultimate och laptopen har windows 7 home premium.

Tack på förhand!
Mvh Marcus

om det är bara mail som ska kollas, kan du inte göra det via mob? annars är väll fjärrstyrning ett lätt alternativ.

Lycka till med operationen

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan man inte kolla mailen med sin laptop?

Annars funkar teamviewer bra, har själv kört med det för att styra datorn från mobilen.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

1. Ladda ned och installera senaste TeamViewer full vers på din stationära burk: http://www.teamviewer.com/download/TeamViewer_Setup_sv.exe

2. Installera och gå sedan i in menyn "Connection" -> "Setup unattended access". Gå igenom guiden där.
Här har du TeamViewer's egna dokument som beskriver detta: http://www.teamviewer.com/sv/res/pdf/first_steps_unattended_access_sv.pdf
Utöver detta kan du sedan gå in i inställningar och ställa in om du ska köra med prestandaläget/hög bildkvalitet etc.
Kryssa också i så att den autostartar med Windows som en service (=du kan styra datorn redan innan inloggningsbilden).

När du har satt så att datorn har ett permanent id samt lösenord....

3. Installera samma som ovanstående i din laptop (....eller kör med den enklare versionen).

4. För att göra det snabbt och smidigt att ansluta till din dator, förelår jag att du gör en batchfil, se här: http://www.teamviewer.com/sv/kb/91-Start-TeamViewer-with-Parameters.aspx

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man slipper installera saker överhuvudtaget om man använder windows egna fjärrskrivbord (mstsc i kör/sök)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Förhoppningsvis får jag det att funka!

Inte bara mailen jag vill komma åt, annars hade jag klarat mig med mobilen eller webmail

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tcntad:

Man slipper installera saker överhuvudtaget om man använder windows egna fjärrskrivbord (mstsc i kör/sök)

Måste inte någon sitta och acceptera fjärråtkomsten på den stationära om man använder windows egna?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Måste inte någon sitta och acceptera fjärråtkomsten på den stationära om man använder windows egna?

Fjärrhjälp - Ja, Fjärrskrivbord - Nej

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gizgiz:

Fjärrhjälp - Ja, Fjärrskrivbord - Nej

Ahh, aldrig använt något av dem, så det var bara något jag antog.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
Men det står att det endast funkar med Professional, Business, och Ultimate.
Då kan jag väl inte ansluta från min laptop med win7 home ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Alla versioner ska väl ha möjlighet att ansluta till fjärrskrivbord.

Jyckens förskag har jag dock redan skrivit två gånger...

Permalänk
Medlem

Har du en router med brandvägg, eller sitter du direkt ut mot internet? Tänk på att konfigurera brandväggen i routern om du ska använda fjärrskrivbord. Teamviewer är smidigare isåfall.
Använder själv Teamviewer när jag supportar vänner/släkt.