Sweclockers sommardator: håller den fortfarande?

Permalänk
Medlem

Sweclockers sommardator: håller den fortfarande?

Hejsan!

Nu är det dags! Tänkte slå till på budgetversion av Sweclockers sommardator för mitt första bygge någonsin. Eftersom det har gått ett tag sen artikeln skrevs och det går fort i den här branschen tänkte jag bara göra en kontroll om det är några förändringar som bör göras i paketet innan jag beställer.

Så här ser det ut nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/692395/2011-08-02

Vad tycker ni? Ser det bra ut som det är?

Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Absolut. Det är fortfarande en mycket bra och prisvärd setup.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Kan bara hålla med. Mycket dator för pengarna!

Permalänk
Medlem

Om det börjar gå trögt i framtiden så är det bara att pytsa i ett GTX 560 kort till så håller den ett bra tag till...

PS. Nätdelen kanske kan få det lite jobbigt dock...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men det kan som sagt vara värt att ta med ett kraftigare nätagg. Men, har du redan operativsystem?

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen ett bättre nätagg för sli? den har ju 80+ gold.. känns ju som den ska klara att bli pressad

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Bör jag istället ta det nätagg som är med i standardversionen av datorn, Corsair CMPSU-650HX 650W? Är det bättre för framtiden om man vill uppgradera?

Operativsystem har jag redan

Permalänk
Skrivet av gewden:

Tack för svaren!

Bör jag istället ta det nätagg som är med i standardversionen av datorn, Corsair CMPSU-650HX 650W? Är det bättre för framtiden om man vill uppgradera?

Operativsystem har jag redan

Om du tänker dig SLI i framtiden kan det vara bättre med 650W. GTX560 Ti SLI drog 581W i Sweclockers test, visserligen mätt vid väggen, så det kräver nog ~500W från nätagget. Känns lite på gränsen med 500W-agg även om du valt ett kvalitetsaggregat.

Om du INTE tänkt dig SLI i framtiden tycker jag du ska välja FSP-agget. Det är guldcertifierat och har högre verkningsgrad (vilket ger lägre energiförbrukning). Dessutom har nätagg bäst verkningsgrad vid ~50% belastning. Din dator kommer nog dra knappt 200W större delen av tiden, och då är det bara dumt med ett större agg.

Personligen tror jag inte så mkt på att Crossfire/SLI. Om du vill uppgradera om säg 1-2 år, så kommer antagligen 560 Ti vara svårt att få tag i nytt, och med dagens utveckling kan du säkert köpa ett nyare grafikkort för en rimlig peng. Då slipper du eventuella problem som Crossfire/SLI innebär (microstuttering, spel som inte stödjer dubbla grafikkort osv.).

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

650 eller 700W borde du ha om du planerar för SLI - annars kan nätagget komma att låta något förskräckligt.

Permalänk
Medlem

SLI känns inte aktuellt för mig tror jag. Vill hålla det så enkelt som möjligt.

Om jag däremot vill uppgradera till ett nytt grafikkort i framtiden, håller det fortfarande med 500W?

Tack!

Permalänk
Skrivet av gewden:

SLI känns inte aktuellt för mig tror jag. Vill hålla det så enkelt som möjligt.

Om jag däremot vill uppgradera till ett nytt grafikkort i framtiden, håller det fortfarande med 500W?

Tack!

Ja. Det är ju lite svårt att skåda in i framtiden, men om du skulle köpa det vassaste singekortet idag så har du skaplig marginal med 500W. Jag tror det agget kommer att funka finfint för dig de närmaste 5 åren.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor