Mediamarkt ljuger om Macbook Air? Quadcore istället för dualcore?

Permalänk

Mediamarkt ljuger om Macbook Air? Quadcore istället för dualcore?

De påstår att det är en quad-core processor. Är det ett tryckfel eller är det en medveten felskrivning? Får man göra så?

Air's specifikationer: http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vad står det på Apples hemsida? Nu tror jag väl iof att alla på SweC litar på Anand över Mediamarkts tryckerier, men sen kommer frågan; vet en medelsvensson ens vad en quadcore är?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vad står det på Apples hemsida? Nu tror jag väl iof att alla på SweC litar på Anand över Mediamarkts tryckerier, men sen kommer frågan; vet en medelsvensson ens vad en quadcore är?

Nej medelsvensson vet inte vad det är, men de vet att de vill ha det xD

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nej medelsvensson vet inte vad det är, men de vet att de vill ha det xD

1+ Haha så rätt ''quad core måste vara något bra jag tar den 3MB cache måste också vara bra''

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Ett tydligt exempel på falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Alla mobila Core i5 har två kärnor och HyperThreading, dvs. 4 trådar. Så för en okunnig så kan det se ut som att de har fyra kärnor, men det är inte korrekt. Så det är antingen okunnighet eller medveten vilseledning från Mediamarkts sida, dvs. "business as usual" för de stora datorkedjorna.

Permalänk

Har man rätt att lämna tillbaka en öppnad produkt som inte motsvarar de specifikationer som utannonserades (som i fallet ovan) ?

Inte ens Macbook Pro 13" har quadcore så tycker det är fult av MediaMarkt.
http://www.apple.com/se/why-mac/compare/notebooks.html

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cappe:

1+ Haha så rätt ''quad core måste vara något bra jag tar den 3MB cache måste också vara bra''

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla mobila Core i5 har två kärnor och HyperThreading, dvs. 4 trådar. Så för en okunnig så kan det se ut som att de har fyra kärnor, men det är inte korrekt. Så det är antingen okunnighet eller medveten vilseledning från Mediamarkts sida, dvs. "business as usual" för de stora datorkedjorna.

Men om de hade skrivit 4 trådar hade ju faster Agda undrat var någonstans i lådan hennes 4 trådar ligger.

Permalänk
Medlem

Det har väl aldrig gått att lita på vad de stora elektronikkedjorna skriver i sina annonsblad...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Det har väl aldrig gått att lita på vad de stora elektronikkedjorna skriver i sina annonsblad...

Nä men jag tycker det är bra att det uppmärksammas Borde dock skrivas i ett lite mindre tekniskt forum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Nä men jag tycker det är bra att det uppmärksammas Borde dock skrivas i ett lite mindre tekniskt forum

Instämmer till 100%...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

vet en medelsvensson ens vad en quadcore är?

Ja, det tror jag. I vilket fall som är under 70 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Ja, det tror jag. I vilket fall som är under 70 år.

Faktiskt inte, känner väldigt många som inte vet det är för skillnad mellan quadcore och dualcore.

Men för att gå lite ontopic, jag tror ärligt talat att det inte är något tryckfel. Bara marknadsföring...LÅG marknadsföring...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeovinceZX:

De påstår att det är en quad-core processor. Är det ett tryckfel eller är det en medveten felskrivning? Får man göra så?

http://img13.imageshack.us/img13/5953/mediamarktbild1.jpg

Air's specifikationer: http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13...

Vikten stämmer inte heller.. (1,08 resp 1,35 är korrekt)

".., hårddisk, 128 GB SSD, Intel HD Graphics 3000 processor med 384 MB grafikminne, .." är också en tveksam beskrivning.
Det syftar till att det finns hårddisk och 128GB SSD, vilket inte är fallet.
Att kalla hd3000 för processor är väl kanske okej men konstigt skrivet? Att det har 384MB minne är felaktigt; rätt info torde vara att det lånas 256-384MB av vanligt ram till grafikkretsen.. (och varför har de skrivit 256MB på 11" och 384MB på 13"?)

Alltså; dags att anställa en korrekturläsare eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag känner mig skyldig! Jag jobbar som tryckare. Jag skulle säga att det är kundens fel (Mediamarkt)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR