Några frågor ang. egenbyggd dator, 12000kr

Permalänk
Medlem

Några frågor ang. egenbyggd dator, 12000kr

Hej.
Jag, som många andra, har planer på att införskaffa mig en ny gedigen speldator inför hösten 2011 som ska kunna tackla tunga titlar såsom BF3, Deus Ex osv. utan några större problem. Jag har skapat en inköpslista på inet.se med komponenter som jag dels har baserat på Sweclockers sommardator.
Min önskan är att någon/några kunniga personer här på forumet kan kolla igenom listan och säga vad de tycker samt att även kanske kunna svara på några utav mina frågor.

Inköpslistan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/703301/epic-dator

Frågor:
1. SSD, är det värt att köpa nu eller ska man vänta lite? Fredagspanelen sa att problem med SSD'er inte var alltför ovanliga så jag är osäker.
2. Grafikkortet, är det värt pengarna eller finns det andra bättre alternativ. Grafikkortet har ju trots allt 6månader+ i ålder
3. Kylning, inga planer på att överklocka någonting direkt. Är extra kylning nödvändigt?
4. Chassit, hur mycket låter det egentligen? Ska man köra på Fractal Design XL istället?

Sen har jag en fråga ang. bildskärm:
Hur mycket bättre blir spelupplevelsen med en 120hz skärm a la http://www.inet.se/artikel/2203147/benq-tft-24-xl2410t-120hz-... ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Dock är ramet på gränsen. Helst ska du ha 1,5 volts minnen. Sen vill du nog om du vill ha tyst dator. En ny cpu kylare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är inne på exakt samma spår! Jag har valt mina komponenter efter smak och mycket review tittande!

Min setup jag hade tänkt mig efter mycket research (som du själv verkar gjort) så har jag valt dessa komponenter.
Dock är prisklassen lite högre. Rätta mig gärna om jag har fel på vissa produkter då jag enbart gått efter referenser och reviews på youtube.

Chassi | NZXT H2 (Vit) - 995:- [Enbart för att Sweclockers rekommenderar och att det verkar ha riktigt bra lösningar! Ser bra ut!]
Nätagg| Corsair CMPSU-850HX 850W - 1350:- [Sweclockers rekommenderar, undrar dock om jag behöver större med GTX580 SLI???]
Modekort | Asus P8P67 Pro - 1388:- [Enligt Asus är det modekortet man skall köra på om man inte är extreme gamer men ändå vill utnyttja alla komponenter till fullo]
CPU | Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 - 2445:- [Sweclockers rekommenderar och är väl bäst bland konkurenterna?]
CPU-Fläkt | Noctua NH-D14 - 650:- [Svårt att hitta någon vettig i storlek, men denna skall ändå vara bäst??]
Grafik | EVGA GeForce GTX 580 DS Superclocked SLI - 4200:- x 2 [Skall tydligen ge bättre luftflöde för SLI?? förutsatt att man har ett kallt chassi! ]
OS Disk | Crucial m4 2.5" 128GB - 1750:- [Rekommenderad av Sweclockers, bättre än intels 320 serie samt att många tycker den är stabilare än OZC Vertex modeller??]
Int Disk | Western Digital Caviar Black HDD-Intern-3.5 - 1190:- [Bra specs och verkar duga gott för lagring]

Totala summan landar vi på ca: 18000:- Värt de? vill man dumpa SLI går man ner på ca 13800:-
Då har jag inte kollat färdigt på de olika ramminnena som finns...

Permalänk
Medlem

Jag har hört dåliga saker om h2 chassit. googla lite reviews osv. tror att du kanske ska se dig om efter något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Jag har hört dåliga saker om h2 chassit. googla lite reviews osv. tror att du kanske ska se dig om efter något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du hört detta? Tack för tipset men bidra gärna med vart du hört de negativa om H2 chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Jag är inne på exakt samma spår! Jag har valt mina komponenter efter smak och mycket review tittande!

Min setup jag hade tänkt mig efter mycket research (som du själv verkar gjort) så har jag valt dessa komponenter.
Dock är prisklassen lite högre. Rätta mig gärna om jag har fel på vissa produkter då jag enbart gått efter referenser och reviews på youtube.

Chassi | NZXT H2 (Vit) - 995:- [Enbart för att Sweclockers rekommenderar och att det verkar ha riktigt bra lösningar! Ser bra ut!]
Nätagg| Corsair CMPSU-850HX 850W - 1350:- [Sweclockers rekommenderar, undrar dock om jag behöver större med GTX580 SLI???]
Modekort | Asus P8P67 Pro - 1388:- [Enligt Asus är det modekortet man skall köra på om man inte är extreme gamer men ändå vill utnyttja alla komponenter till fullo]
CPU | Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 - 2445:- [Sweclockers rekommenderar och är väl bäst bland konkurenterna?]
CPU-Fläkt | Noctua NH-D14 - 650:- [Svårt att hitta någon vettig i storlek, men denna skall ändå vara bäst??]
Grafik | EVGA GeForce GTX 580 DS Superclocked SLI - 4200:- x 2 [Skall tydligen ge bättre luftflöde för SLI?? förutsatt att man har ett kallt chassi! ]
OS Disk | Crucial m4 2.5" 128GB - 1750:- [Rekommenderad av Sweclockers, bättre än intels 320 serie samt att många tycker den är stabilare än OZC Vertex modeller??]
Int Disk | Western Digital Caviar Black HDD-Intern-3.5 - 1190:- [Bra specs och verkar duga gott för lagring]

Totala summan landar vi på ca: 18000:- Värt de? vill man dumpa SLI går man ner på ca 13800:-
Då har jag även kollat färdigt på de olika ramminnena som finns...

Ska du spela och inte redigera är i5 bättre val.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska du spela och inte redigera är i5 bättre val.

Jag redigerar film, fångar även en del PS3 material och arbetar i full HD.

Den processorn räcker väll gott och väl till framtidens spel, de var också en tanke bakom de valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Jag redigerar film, fångar även en del PS3 material och arbetar i full HD.

Den processorn räcker väll gott och väl till framtidens spel, de var också en tanke bakom de valet.

jupp, då är det förståeligt:) Men du kommer få mindre FPS i vissa spel än i5 (bara 10-20 bara så du vet det). Men ska inte vara jätte problem om du inte är jätte kräsen (Ska dock gå att stänga av Hyper-Threading, vad jag hört).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Vart har du hört detta? Tack för tipset men bidra gärna med vart du hört de negativa om H2 chassit.

Sitter på telefonen men hittade detta iaf:
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/nzxt_h2_vs_f...

Google is you friend!
/C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jupp, då är det förståeligt:) Men du kommer få mindre FPS i vissa spel än i5 (bara 10-20 bara så du vet det). Men ska inte vara jätte problem om du inte är jätte kräsen (Ska dock gå att stänga av Hyper-Threading, vad jag hört).

Tror knappast man får mindre fps med en bättre cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Sitter på telefonen men hittade detta iaf:
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/nzxt_h2_vs_f...

Google is you friend!
/C

Skickades från m.sweclockers.com

Ha! Då har jag ändå letat och sett en del reviews men missade denna uppenbara, tack som fan!
Blir att tänka om! Så svårt att verkligen välja ett skal utöver folks åsikter, fakta är ju de bästa egentligen, såg en sida där dom visade kylnings effekten hos en del chassin, verkade som H2an låg rätt dåligt till där med!

Skrivet av Broken-arrow:

jupp, då är det förståeligt:) Men du kommer få mindre FPS i vissa spel än i5 (bara 10-20 bara så du vet det). Men ska inte vara jätte problem om du inte är jätte kräsen (Ska dock gå att stänga av Hyper-Threading, vad jag hört).

Hur kommer det sig att i7 skulle vara sämre än i5an i bara vissa spel?
Jag är inte kräsen, suttit på en AMD Phenom X4 tidigare, den är ju relativt likvärdig till en i7 920, men är ju några år gammal och dags att satsa allt på vinnande komponenter så man inte behöver göra om denna resan om 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser bra ut. Dock är ramet på gränsen. Helst ska du ha 1,5 volts minnen. Sen vill du nog om du vill ha tyst dator. En ny cpu kylare.

Tack för svar. Skulle du kunna rekommendera något inom minneskategorien, är lite vilse på den fronten.
Förövrigt så blir det nog att satsa på en cpukylare då, kanske är bra i längden iaf.

Roligt förresten att även andra använder min tråd men glöm inte bort att försöka besvara mina frågor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av KyyyleN:

Tror knappast man får mindre fps med en bättre cpu

Både i5 och i7 är samma sak, fast i7 har Hyper-Threading (kan visa upp siffror på att i i5 är bättre i spel). Hyper-Threading är bra om man redigerar.

Skrivet av Barroz:

Ha! Då har jag ändå letat och sett en del reviews men missade denna uppenbara, tack som fan!
Blir att tänka om! Så svårt att verkligen välja ett skal utöver folks åsikter, fakta är ju de bästa egentligen, såg en sida där dom visade kylnings effekten hos en del chassin, verkade som H2an låg rätt dåligt till där med!

Hur kommer det sig att i7 skulle vara sämre än i5an i bara vissa spel?
Jag är inte kräsen, suttit på en AMD Phenom X4 tidigare, den är ju relativt likvärdig till en i7 920, men är ju några år gammal och dags att satsa allt på vinnande komponenter så man inte behöver göra om denna resan om 3 år

Spel idag stödjer oftast inte mer än 2 kärnor och vissa klarar fyra kärnor och det är mycket få spel som stödjer Hyper-Threading (finns ingen vad jag vet). Du kommer snarare få sämre FPS (mätbart, men inte troligt kännbart). Om inte du redan kör på högsta grafikinställningarna och har knappt 30FPS och med i7 så kanske du tvingas ner i 20-25 FPS.

Både i5 och i7 är samma sak fast i5 har inte Hyper-Threading (Hyper-Threading är mer för om man ska redigera).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej ooloong!

Jag skall också köpa en ny dator i delar(förmodligen beställa den idag). Så här ser mitt paket ut:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/709642/2011-08-07
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550

Landar på ungefär 13.6k(13.2k utan tangentbord). Det kan vara värt att kika på. Som svar på din frågor så bör du byta SSD till exempelvis Crucial M4 128GB då den dels presterar bättre(sett till Sweclockers sommartest av SSD:s) och dels är mer driftsäker.

Skulle dessutom rekommendera en Spinpoint F3 eller en Black-disk från Western Digital istället för din "Green"-disk. Den snurrar enbart i 5400rpm vilket gör att viss media får längre laddningstider etc.

Du vill förövrigt ha dessa ram-stickor: http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... istället för de du har valt. Bättre spänning på dem.

Ett alternativ kan dessutom vara att köpa ett Asus GTX580 Direct CU II nu och sedan ett annat kraftfullare kort i framtiden istället för att köra SLI.

Annars ser det bra ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Både i5 och i7 är samma sak, fast i7 har Hyper-Threading (kan visa upp siffror på att i i5 är bättre i spel). Hyper-Threading är bra om man redigerar.

Spel idag stödjer oftast inte mer än 2 kärnor och vissa klarar fyra kärnor och det är mycket få spel som stödjer Hyper-Threading (finns ingen vad jag vet). Du kommer snarare få sämre FPS (mätbart, men inte troligt kännbart). Om inte du redan kör på högsta grafikinställningarna och har knappt 30FPS och med i7 så kanske du tvingas ner i 20-25 FPS.

Både i5 och i7 är samma sak fast i5 har inte Hyper-Threading (Hyper-Threading är mer för om man ska redigera).

http://forums.electronicarts.co.uk/battlefield-3/1407922-hype...
verkar som att det kommer ge en fördel i bf3 iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedRetro:

Skulle dessutom rekommendera en Spinpoint F3 eller en Black-disk från Western Digital istället för din "Green"-disk. Den snurrar enbart i 5400rpm vilket gör att viss media får längre laddningstider etc.

Hej, hur märker man denna extra leddningstid då. Är det att det tar tid för hårddisken att vakna till liv om man klickar på en fil eller att 1080p filmer laggar när de spelas upp från green disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jupp, då är det förståeligt:) Men du kommer få mindre FPS i vissa spel än i5 (bara 10-20 bara så du vet det). Men ska inte vara jätte problem om du inte är jätte kräsen (Ska dock gå att stänga av Hyper-Threading, vad jag hört).

Det går att stänga av hyper-threading. Bara att klicka av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hej, hur märker man denna extra leddningstid då. Är det att det tar tid för hårddisken att vakna till liv om man klickar på en fil eller att 1080p filmer laggar när de spelas upp från green disken?

Well, du vill absolut inte ha ditt operativsystem på en 5400rpm:are. Det resulterar i att hela systemet känns segare(segare vid uppstart, långsammare att öppna program och känns allmänt segt helt enkelt).

Du kan dock köra på en 120 GB SSD med operativsystem, spel och de mest använda programmen på medan du lagrar film och annat på din Western Digital Green-disk.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Hej ooloong!

Jag skall också köpa en ny dator i delar(förmodligen beställa den idag). Så här ser mitt paket ut:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/709642/2011-08-07
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630675
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550

Landar på ungefär 13.6k(13.2k utan tangentbord). Det kan vara värt att kika på. Som svar på din frågor så bör du byta SSD till exempelvis Crucial M4 128GB då den dels presterar bättre(sett till Sweclockers sommartest av SSD:s) och dels är mer driftsäker.

Skulle dessutom rekommendera en Spinpoint F3 eller en Black-disk från Western Digital istället för din "Green"-disk. Den snurrar enbart i 5400rpm vilket gör att viss media får längre laddningstider etc.

Du vill förövrigt ha dessa ram-stickor: http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... istället för de du har valt. Bättre spänning på dem.

Ett alternativ kan dessutom vara att köpa ett Asus GTX580 Direct CU II nu och sedan ett annat kraftfullare kort i framtiden istället för att köra SLI.

Annars ser det bra ut.

Tack så mycket! Anledningen till att jag valde greendisken var att man kan få stor lagringskapacitet till en inte alltför dyr summa. OS och högprioriterade spel kommer naturligtvis att köras på SSD'en. Så hastigheten på min hårddisk är inget som egentligen är superviktigt.

Bytte ut minnena i listan nu, gick tidigare helt utifrån sommardatorn när jag valde dem utan att kunna någonting om minnen.

Angående grafikkortet: Jag har inga planer på att köra de kortet jag valde som SLI, åtminstonde inte nu i början iaf. Kanske blir att man köper ett till i framtiden då. För att klargöra: Jag är inte så hype på hårdvara så jag undrar vad som skiljer de kortet du länkade med det som jag plockat fram?

Skrivet av RedRetro:

Well, du vill absolut inte ha ditt operativsystem på en 5400rpm:are. Det resulterar i att hela systemet känns segare(segare vid uppstart, långsammare att öppna program och känns allmänt segt helt enkelt).

Du kan dock köra på en 120 GB SSD med operativsystem, spel och de mest använda programmen på medan du lagrar film och annat på din Western Digital Green-disk.

Precis vad jag hade tänkt göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Angående grafikkortet: Jag har inga planer på att köra de kortet jag valde som SLI, åtminstonde inte nu i början iaf. Kanske blir att man köper ett till i framtiden då. För att klargöra: Jag är inte så hype på hårdvara så jag undrar vad som skiljer de kortet du länkade med det som jag plockat fram?

Bättre kylning(vilket resulterar i bättre överklockningsmöjligheter), lägre strömförbrukning och en liten skillnad i FPS. Sedan är den även billigare än referenskortet(det du kollade på),

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Bättre kylning(vilket resulterar i bättre överklockningsmöjligheter), lägre strömförbrukning och en liten skillnad i FPS. Sedan är den även billigare än referenskortet(det du kollade på),

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

Ok. Får se hur det blir med det kortet, vid närmare eftertanke vill jag nog kunna köra SLI senare och de sa i videon i länken du länkade att de kanske inte var optimalt med SLI för ett sådant kort då fläktarna inte blåste på ett effektivt sätt om man kör SLI. Aja, jag bestämmer mig nog snart

Sen har jag två frågor till. Behöver jag några extra sladdar eller liknande som ska läggas i kundkorgen? Jag tänker främst på extra SATA sladdar. Följer allt sånt med eller ska man köpa till det? Och hur är det med ESD-armband? Jag lånar en kompis band men jag vet inte var man ska fästa det..

Permalänk
Medlem

Tjena!
Tänkte bara passa på att låna tråden då jag också ska köpa ny dator för ca. 12k. Känns onödigt med så otroligt många trådar om samma sak.
Här är paketet jag tänkt mig, http://www.inet.se/kundvagn/visa/710169/cola

Vad tror ni om detta? Jag ska främst spela LoL och redigera, även testa nyaste spelen. Vill ha en dator som har möjlighet till uppgradering vid senare tillfälle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedRetro:

Well, du vill absolut inte ha ditt operativsystem på en 5400rpm:are. Det resulterar i att hela systemet känns segare(segare vid uppstart, långsammare att öppna program och känns allmänt segt helt enkelt).

Du kan dock köra på en 120 GB SSD med operativsystem, spel och de mest använda programmen på medan du lagrar film och annat på din Western Digital Green-disk.

Jojo, det är klart man inte ska köra operativsystemet på den. Bara undra om det laggade lr vad när man valde green som lagrings och uppspelningsdisk för filmer.

Permalänk
Medlem

Jag är ju nybörjare själv som ska skaffa en dator, och jag har kommit fram till att man får MYCKET bättre valuta för pengarna med t. ex. 2st 560 i SLI än med ett 580, kolla Sweclockers tester.
Bättre och billigare

Visa signatur

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!

Permalänk
Medlem

Jag är ingen mega expert, men jag tycker såhär:
Byt till ett annat nätagg med mer watt, om du ändå tänkt lägga 1000 kr på det
Köp inte en "Green" hårddisk, de är lite speciella, utan ta en annan
Som andra ha sagt, använd ett par andra ram minnen med 1,5V för säkerhets skull;)
Jag har en i5 2500, så jag rekomenderar att du byter ut fläkten

Här är en länk med samma budget: http://www.inet.se/kundvagn/visa/710538/bra-dator

Lycka till, på sweclockers finns ALL hjälp man behöver vad gäller datorer o sånt:)

Permalänk
Medlem

Efter att ha gjort lite mer research och eftertanke blivit gjord bakom vissa komponenter ser den nu mera ut såhär:

Chassi | Fractal Design Arc (Svart) - 799:- [Enbart för att Sweclockers rekommenderar och att det verkar ha riktigt bra lösningar! Ser bra ut!]
Nätagg| Corsair CMPSU-850HX 850W - 1350:- [Sweclockers rekommenderar, undrar dock om jag behöver större med GTX580 SLI???]
Modekort | Asus P8Z68 Pro - 1525:- [Enligt Asus är det modekortet man skall köra på]
CPU | Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 - 2445:- [Sweclockers rekommenderar och är väl bäst bland konkurenterna?]
CPU-Fläkt | NZXT HAVIK 140 - 650:- [Något jag snubbla över som verkar mer vettigt än Noctua]
Grafik | EVGA GeForce GTX 570 SC HDMI SLI - 6200:- [mer prisvärt och likvärdig prestanda mot 580]
OS Disk | Crucial m4 2.5" 128GB - 1750:- [Rekommenderad av Sweclockers, bättre än intels 320 serie samt att många tycker den är stabilare än OZC Vertex modeller??]
Int Disk | Western Digital Caviar Black HDD-Intern-3.5 - 1190:- [Bra specs och verkar duga gott för lagring]

landar nu på: ca 16000:-

Vilka ramminnen skall man ha? Sweclockers kanske har något bra tips på deras testcenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Vilka ramminnen skall man ha? Sweclockers kanske har något bra tips på deras testcenter?

http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Low profile är till för mindre utrymmen, då vanliga ram-minnen kan "krocka" med din CPU-kylare. Har du användning för HT i i7 2600k? De är till för bl.a. video- och filmredigering. Annars är det inte speciellt prisvärt utan du skall då köra på i5 2500k.

Har själv precis köpt en Crucial M4 128GB, de är inte bara bättre än Intel 320 utan även bättre än Intel 510 då de tappar rejält på små skrivningar.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Efter att ha gjort lite mer research och eftertanke blivit gjord bakom vissa komponenter ser den nu mera ut såhär:

Chassi | Fractal Design Arc (Svart) - 799:- [Enbart för att Sweclockers rekommenderar och att det verkar ha riktigt bra lösningar! Ser bra ut!]
Nätagg| Corsair CMPSU-850HX 850W - 1350:- [Sweclockers rekommenderar, undrar dock om jag behöver större med GTX580 SLI???]
Modekort | Asus P8Z68 Pro - 1525:- [Enligt Asus är det modekortet man skall köra på]
CPU | Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 - 2445:- [Sweclockers rekommenderar och är väl bäst bland konkurenterna?]
CPU-Fläkt | NZXT HAVIK 140 - 650:- [Något jag snubbla över som verkar mer vettigt än Noctua]
Grafik | EVGA GeForce GTX 570 SC HDMI SLI - 6200:- [mer prisvärt och likvärdig prestanda mot 580]
OS Disk | Crucial m4 2.5" 128GB - 1750:- [Rekommenderad av Sweclockers, bättre än intels 320 serie samt att många tycker den är stabilare än OZC Vertex modeller??]
Int Disk | Western Digital Caviar Black HDD-Intern-3.5 - 1190:- [Bra specs och verkar duga gott för lagring]

landar nu på: ca 16000:-

Vilka ramminnen skall man ha? Sweclockers kanske har något bra tips på deras testcenter?

Jag har läst att i7'n tom. kan dra ner viss prestanda på spel till skillnad från i5 så ska du inte syssla med redigering utan bara köra gaming så finns det lite pengar att spara. Sedan så undrar jag om du verkligen behöver ett såpass stort nätagg? Inte för att jag är nån expert men av det jag läst så verkar 850w vara lite onödigt.

Skrivet av RedRetro:

http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Low profile är till för mindre utrymmen, då vanliga ram-minnen kan "krocka" med din CPU-kylare. Har du användning för HT i i7 2600k? De är till för bl.a. video- och filmredigering. Annars är det inte speciellt prisvärt utan du skall då köra på i5 2500k.

Har själv precis köpt en Crucial M4 128GB, de är inte bara bättre än Intel 320 utan även bättre än Intel 510 då de tappar rejält på små skrivningar.

Blir nog en Crucial för mig med.

Förövrigt så undrar jag hur man får tillgång till den fria frakten på Inet?
Edit* Don't mind det sista, jag fick fram det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Jag har läst att i7'n tom. kan dra ner viss prestanda på spel till skillnad från i5 så ska du inte syssla med redigering utan bara köra gaming så finns det lite pengar att spara. Sedan så undrar jag om du verkligen behöver ett såpass stort nätagg? Inte för att jag är nån expert men av det jag läst så verkar 850w vara lite onödigt.

Blir nog en Crucial för mig med.

Förövrigt så undrar jag hur man får tillgång till den fria frakten på Inet?
Edit* Don't mind det sista, jag fick fram det ändå

Står ju i min sign annars:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Står ju i min sign annars:)

Jo jag såg det efter att jag rekat runt som sjutton för att få fram hur man gör. Aja that's life