Permalänk
Medlem

Nyss beställt från Inet. Beställde även Dessa minnen.

Min fråga är nu, dum som jag var att inte kolla innan jag beställde då jag är ett stationärt freak, om dessa minnen passar?

Samt, finns det någon videoguide eller instruktioner hur man lättast installerar ett minne i en Laptop, likt Asus U36SD?

Ska främst ha den till plugget så 4GB räcker väl, men för 200kr extra så är det värt uppgraderingen. Jag har pillat en jävla massa med stationära datorer, så jag har vanan.. men detta blir min första "operation" i en Laptop.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk

Det där minnet blir nog bra!

Guide på hur man byter minne!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Weestman:

Nyss beställt från Inet. Beställde även Dessa minnen.

Min fråga är nu, dum som jag var att inte kolla innan jag beställde då jag är ett stationärt freak, om dessa minnen passar?

Samt, finns det någon videoguide eller instruktioner hur man lättast installerar ett minne i en Laptop, likt Asus U36SD?

Ska främst ha den till plugget så 4GB räcker väl, men för 200kr extra så är det värt uppgraderingen. Jag har pillat en jävla massa med stationära datorer, så jag har vanan.. men detta blir min första "operation" i en Laptop.

Du beställde 2 varor som inte finns i lager, inet kanske inte får in dom på ett tag, kolla med webhallen istället om du inte orkar vänta.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag haft en U36SD-RX060V i ett dygn och testat lite. Precis som Alina upptäckt så sitter det en vanlig 750GB 7200RPM disk istället för den påstådda hybrid-disken. Här kommer en liten sammanfattning av mina synpunkter:

Datorn känns väldigt bra byggd, skön finish och vettigt tangentbord. Den har 2 st USB 2.0 och en USB 3.0 (Fresco Logic FL1000). Den senare går även att använda för laddning även när datorn är helt avstängd, både när den är inkopplad till ström eller bara har batteri.
Vikten är 1,7 Kg med batteri, och om man ska bära med sig laddaren också så blir den totala vikten 2,1 Kg.
Skärmen är ju tyvärr högblank, så om man har en mörk bild så är det inga problem att använda den som spegel, och det är alltså ingen positiv extrafunktion direkt.
Under normalt användande så blir datorn knappt ljummen, varken på undersida eller ovansidan. Jag har inte testat några spel eller så, så vet inte hur den beter sig om man belastar både GPU och CPU samtidigt.
När man startar Windows första gången så märker man att den är helt infekterad av massor av skitprogram som ingen vill ha. På grund av dessa program så känns datorn lite småseg när den startar. När man väl lagt några timmar på att rensa ut allt så blir det dock andra bullar. Tack vare att datorn går förbi "BIOS" på ett par sekunder bara så känns hela datorn ganska snabbstartad, och en full boot tar drygt en minut med Microsoft Security Essentials installerat. Med den utlovade hybriddisken hade den varit ett riktigt fartmonster. Antagligen så skulle den starta ännu snabbare med en helt ren installation så man fått bort det sista av all bloatware.
När det gäller mjukvaran i övrigt så blev jag positivt överraskad att datorn är installerad/imagen gjord för bara tio dagar sedan, så drivrutiner m.m. är de senaste. Tyvärr verkar de dock lagt för mycket energi på att installera alla skräpprogram, då vissa av grundfunktionerna inte fungerade från början. Exempelvis fick jag installera om "ATK Package" för att få Fn-funktionsknapparna att fungera. Dåligt.
När det gäller hårdvara i övrigt så är det en hårddisk med beteckning ST9750420AS som sitter i. Enligt flera tester så ska detta vara en riktigt vettig disk, se exempelvis hos Toms Hardware. Dock så kan den ju naturligtvis inte mäta sig mot den utlovade hybriddisken.
När det kommer till nätverk så är det Atheros för hela slanten. Ethernetkontrollern sitter på PCI-E vilket bordar för höga hastigheter. När det kommer till WiFi är det tyvärr värre, det kort som sitter i för WiFi/BT är AR9002WB-1NG och stödjer bara upp till 802.11n 2.4GHz 150Mbit/s. Att allt inte klarar 5GHz är ju förståeligt, men att de inte ens lagt några kronor extra på att få 300Mbit/s MIMO istället är bara dumsnålt. I verkligheten betyder detta att jag bara kommer upp i ca 40Mbit/s. Om jag istället kopplar in en billig USB-sticka som är specifierad till 300Mbit/s så kommer jag upp i 70Mbit/s. Man kanske kan byta ut det interna kortet mot ett Intel 6230 men då måste man skruva sönder hela datorn eftersom det sitter på undersidan av moderkortet.
När det kommer till ljudet så är det Realtek som står för ljudchipet, vilket i alla fall innebär att man kan ladda ner uppdaterade drivrutiner direkt från deras sida. När det gäller högtalarna så är de ganska risiga. En subjektiv jämförelse med en Samsung Galaxy SII mobiltelefon så tycker jag nog till och med att mobiltelefonens monohögtalare är bättre. Väääldigt platt ljud förutom att diskanten skriker en del när man höjer, inget man lyssnar på musik eller tittar på film med frivilligt direkt alltså.

Någon frågade om den hade något snabbstartsläge som startar något annat än Windows, men det har den inte.

----

Sammanfattning:
+Lätt och snygg design som verkar vara hållbar
+USB 3.0
+Snabb processor
+Sval och relativt tyst.

*Okej grafikkort, men inget som duger till seriöst spelande.

-Ingen utlovad hybrid-disk
-Skärmen. Högblank, ganska begränsad betraktningsvinkel och tråkigt upplösning (som i princip alla bärbara i denna klass)
-Dåligt Wifi
-Alla inkluderade skitprogram
-Dåliga högtalare

Betyg: 3/10 om man förväntat sig hybriddisken. 7/10 om man köpt den med vetskap om att det är en vanlig hårddisk. 8/10 om hybriddisken skulle suttit i.

Jag ska dock tillägga att detta måste ändå vara den bästa 13"-datorn man kan köpa för under 10000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

att ingen kan lyckas göra en bra macbook-touchpad retar mig lite faktiskt.

Måste faktiskt säga att jag var och kände på laptops idag och Samsungdatorerna hade faktiskt touchpads med riktigt bra multitouch speciellt den där nya 900X3A.

Men tyvärr hade de ingen U36SD uppe där jag var.. Är det någon som skulle kunna ta sig tiden och förklara hur scrollingen skall fungera? För den enda Asusdatorn de hade på visning var generationen äldre, och jag lyckades inte scrolla öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enne:

Måste faktiskt säga att jag var och kände på laptops idag och Samsungdatorerna hade faktiskt touchpads med riktigt bra multitouch speciellt den där nya 900X3A.

Men tyvärr hade de ingen U36SD uppe där jag var.. Är det någon som skulle kunna ta sig tiden och förklara hur scrollingen skall fungera? För den enda Asusdatorn de hade på visning var generationen äldre, och jag lyckades inte scrolla öht.

http://www.synaptics.com/solutions/technology/gestures/touchp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Sådär, då har jag haft en U36SD-RX060V i ett dygn och testat lite. Precis som Alina upptäckt så sitter det en vanlig 750GB 7200RPM disk istället för den påstådda hybrid-disken. Här kommer en liten sammanfattning av mina synpunkter:

(Massamassa bra text, se upp ^^)
----

Sammanfattning:
+Lätt och snygg design som verkar vara hållbar
+USB 3.0
+Snabb processor
+Sval och relativt tyst.

*Okej grafikkort, men inget som duger till seriöst spelande.

-Ingen utlovad hybrid-disk
-Skärmen. Högblank, ganska begränsad betraktningsvinkel och tråkigt upplösning (som i princip alla bärbara i denna klass)
-Dåligt Wifi
-Alla inkluderade skitprogram
-Dåliga högtalare

Betyg: 3/10 om man förväntat sig hybriddisken. 7/10 om man köpt den med vetskap om att det är en vanlig hårddisk. 8/10 om hybriddisken skulle suttit i.

Jag ska dock tillägga att detta måste ändå vara den bästa 13"-datorn man kan köpa för under 10000.

Tack så jättemycket för bra synpunkter! Synd det här med wifi och högtalarna, men det får man väl ta, och köra tråd när man vill komma upp i riktiga hastigheter.
Men om man istället köper SSD till så får den alltså 9/10?

Permalänk
Medlem

TheNisse!

Jag är mycket sugen på denna U36SD. Det enda som håller mig tillbaka från att beställa en är att jag vill veta hur sval och tyst den är vid normal användning.
Jag kommer inte att spela någonting på den och jag håller varken på med videoredigering eller bildbehandling. Kollar ganska mycket på youtube filmer med min nuvarande dator: Asus A6VM Q042H men den enda upplösningen som går att kolla på är max 480p. Det enda som händer om jag trycker på antingen 720p eller 1080p är att det hackar nå jävulskt plus att fläkten snurrar så pass att man måste höja ljudet till typ max för att överrösta.

Jag vill ej ha en dator som gör det

Så min fråga är: Hur pass stimmar den när man kikar youtube filmer o.s.v? Kan man kika på en 1080p youtubefilm som är ca 10 min utan att fläkten låter så mycket?

Mvh // Daniel

Permalänk
Skrivet av Highless:

TheNisse!

Jag är mycket sugen på denna U36SD. Det enda som håller mig tillbaka från att beställa en är att jag vill veta hur sval och tyst den är vid normal användning.
Jag kommer inte att spela någonting på den och jag håller varken på med videoredigering eller bildbehandling. Kollar ganska mycket på youtube filmer med min nuvarande dator: Asus A6VM Q042H men den enda upplösningen som går att kolla på är max 480p. Det enda som händer om jag trycker på antingen 720p eller 1080p är att det hackar nå jävulskt plus att fläkten snurrar så pass att man måste höja ljudet till typ max för att överrösta.

Så min fråga är: Hur pass stimmar den när man kikar youtube filmer o.s.v? Kan man kika på en 1080p youtubefilm som är ca 10 min utan att fläkten låter så mycket?

Mvh // Daniel

Fläkten går vid 1080p, men verkligen på lågvarv.

Permalänk
Medlem

Ja, man får verkligen anstränga sig för att höra den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highless:

TheNisse!

Mvh // Daniel

Youtube=porr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Ja, man får verkligen anstränga sig för att höra den!

Låter ju super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

Youtube=porr

Skickades från m.sweclockers.com

Haha!! en och en annan sådan blir det väl men för mig är det bilrelaterade filmer som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

2410M ska väl klara av SATA 6,0 Gbit/s SSD:s?
t.e.x en http://www.inet.se/artikel/5315115/corsair-ssd-force-gt-120gb rackare

Skrivet av Monarchy:

Till ASUS.DAVID Klarar alla U36SD SATA 6,0 Gbit/s SSD?

Om ingen annan gjort det än så kan jag bekräfta att den gör det.

Permalänk
Medlem

Vilka spel klarar den av på medium grafik?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Finns ganska många benchmarks på http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-520M.43104.0.h...

Permalänk
Medlem

Oki Nisse. Har du testat nått spel?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Oki Nisse. Har du testat nått spel?

Nej, inget än. Spelar inte så mycket. Men en del andra har testat lite olika på föregående sidor.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte fps saken på sidan nisse länkar till. Är det så att ju högre fps det är destå bättre. Sorry för noobfråga hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Jag har testat en del Source-spel, och de fixar den med ganska schysst grafik. Även Call of Duty Modern Warfare 2 går bra om man inte fläskar på med något ögongodis. Jag pratar naturligtvis om native-upplösning också, så det är inte 800x600 eller något annat mög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Du beställde 2 varor som inte finns i lager, inet kanske inte får in dom på ett tag, kolla med webhallen istället om du inte orkar vänta.

Tack för varningen! Men jag behöver inte datorn förrän i början av September och om något krånglar så är Inet's support värd den extra tiden det tar. Och minnet är inget akut, det får gärna komma en månad senare än resten

Och tack för hjälpen bölänge! Ska bli kul att "operera" en laptop för första gången!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk

Ja, minnet är absolut inga problem att byta eller sätta i mer, en enkel operation!

Nästa vecka kommer nog mitt nya nätverkskort, ska filma när jag plockar isär datorn så de som funderar på att ex.vis sätta i en SSD får se lite rörliga bilder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Ja, minnet är absolut inga problem att byta eller sätta i mer, en enkel operation!

Nästa vecka kommer nog mitt nya nätverkskort, ska filma när jag plockar isär datorn så de som funderar på att ex.vis sätta i en SSD får se lite rörliga bilder på det.

Ja det blir ju ytterligare komplicerat eftersom moderkortet måste ut. Men bra, du får testa innan jag ger mig på samma sak

Permalänk

Tror inte man behöver ur med moderkortet, bara I/O-kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

tydligen bara Alina som får leveranser nuförtiden hehe. Men ska de sänka priset eller vad har ni kommit fram till? (iaf de som kommit in till Alina) Det borde väl prioriteras uppe på huvudkontoret? Så har vi hos oss iaf när det bli nått knas med priser (distributör för de flesta musikprylarna i scandinavien)

Ingen prissänkning nånstans vad jag sett. Men spec har de ändrat iaf på de flesta ställena.

En återförsäljare har till å med saltat lite... "Hårddisk 750 GB Hybrid Hard Drive - Serial ATA-300 - 7200 rpm"

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

@Bölänge: Hittade din video nu med en jämförelse på boot-tiden för win7, hdd 5400 rpm vs SSD, och det är helt klart intressant! Att den med SSD startar på typ 15-20 sekunder är sjukt imponerande Sen antar jag dock att SSD'n har en ren installation av win7 medan vanliga hårddisken har medföljande? Fortfarande ytterligare något som gör att jag SÅ ska ha SSD i min dator nu när jag äntligen köper den i veckan

http://youtu.be/ZT9acOsZru0

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kan nog vara idé att ha med laddaren. Tror det blir svårt att hitta något större kompatibelt batteri än vad som redan sitter i(8-cell).
Ska förövrigt studera på samma utbildning som dig, och är också intresserad av U36SD ^^

Finns det i nuläget någon version av datorn med integrerad grafik? Hade inte vart fel med kanske 1000kr prissänkning på den då grafikkortet är lite överskattat om man ska använda den som jobb/surf-dator.

kul, världen är allt liten.

Tror inte det finns någon version med bara integrerad grafik. Visst sitter den där på gott och ont. Det tråkiga är väll att den inte klarar av att accelerera i program som photoshop (typ endast quadro-kort). Även om man får ner priset utan den så medför den ju att man kan spela enklare spel på resande fot samtidigt som man inte dras med nackdelarna i en spellaptop. Men sparar man 1000kr kan man ju tänka om och köpa den enklare varianten annars hade jag valt den med grafik iaf.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

kul, världen är allt liten.

Tror inte det finns någon version med bara integrerad grafik. Visst sitter den där på gott och ont. Det tråkiga är väll att den inte klarar av att accelerera i program som photoshop (typ endast quadro-kort). Även om man får ner priset utan den så medför den ju att man kan spela enklare spel på resande fot samtidigt som man inte dras med nackdelarna i en spellaptop. Men sparar man 1000kr kan man ju tänka om och köpa den enklare varianten annars hade jag valt den med grafik iaf.

Nog klarar väl nyare grafikkort av att accelerera photoshop, cad och 3D-program? Absolut inte på samma nivå som Quadro och FireGL-kort kanske, men viss GPGPU och grafikaccelerering i program klarar de absolut.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att konfigurera Fn-tangenterna? Vill t.ex. ha WLAN av/på, inte rotera igenom massa lägen. Skulle dessutom vilja stänga av de hemska animationerna som dyker upp när man rör dem. Allt jag behöver veta kan jag ju se i statusfältet ändå...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Någon som vet om det går att konfigurera Fn-tangenterna? Vill t.ex. ha WLAN av/på, inte rotera igenom massa lägen. Skulle dessutom vilja stänga av de hemska animationerna som dyker upp när man rör dem. Allt jag behöver veta kan jag ju se i statusfältet ändå...

Plus ett på detta... framför allt animationerna. En ominstallation gjorde ingen skillnad, så det verkar ligga djupare än windows...