Ljudkort med bra ljud till Logitech Z-5500?

Permalänk

Audigy 2 zs är bra (bättre med KX drivers). Kommer inte bli nån märkvärdig skillnad om du byter ljudkort.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brimstone:

Om man ska vara petig så utgör anekdotiska utsagor av den typen som givits i den här tråden inga egentliga belägg, ur en rent empirisk synvinkel. Våra hörselintryck snedvrids otroligt lätt och att göra lyssningstest med kontroller för detta är långt ifrån enkelt. Så vad jag ser så finns det inget som motsäger det någon annan har sagt i tråden, och jag är inte heller särskilt övertygad om att det är värt att köpa ett separat ljudkort till "datorhögtalare".

Må hända.
Vet iaf ingen som inte hört markant skillnad mellan inbyggda -> normalt ljudkort som ex Xonar DX.
Placebo må finnas på vissa, men på detta nej.

Jag hör markant skillnad, och det är allt som betyder något för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Må hända.
Vet iaf ingen som inte hört markant skillnad mellan inbyggda -> normalt ljudkort som ex Xonar DX.
Placebo må finnas på vissa, men på detta nej.

Jag hör markant skillnad, och det är allt som betyder något för mig.

Du säger att det inte är placebo, vad fan vet du om det?
Klart placebo existerar även här!

Du har köpt en produkt för ganska mycket pengar och det står att det ska bli bättre, du övertygar dig själv att det blir bättre. Du kanske hör en minimal skillnad (som till och med kan vara åt det sämre hållet egentligen) men eftersom du köpt en dyr produkt och det står att det ska bli bättre så antar du att det blivit bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Att byta från ett audigy till xonar när du bara spelar med ett z5500 låter som slöseri med pengar.
Om TS däremot får för sig att investera i ett par lite finare hörlurar kan ett STX vara en väldigt fin investering. Köper man ett par lurar i 1000 kr klassen får man väldigt mycket ljud för pengarna och ett Z5500 är inte ens i närhetet. Köper man lite bättre saker hör man snart alla brister med billiga surroundanläggningar. Basen är till exempel riktigt tråkig. Den låter mycket men inte bra på något vis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Du säger att det inte är placebo, vad fan vet du om det?
Klart placebo existerar även här!

Du har köpt en produkt för ganska mycket pengar och det står att det ska bli bättre, du övertygar dig själv att det blir bättre. Du kanske hör en minimal skillnad (som till och med kan vara åt det sämre hållet egentligen) men eftersom du köpt en dyr produkt och det står att det ska bli bättre så antar du att det blivit bättre.

Jag hör markant skillnad från inbyggt till ett riktigt ljudkort, om du inte gör det skiter jag i.
Inte varit med om någon som INTE hört skillnad från inbyggda -> riktigt ljudkort iaf.

otrevligheter bort
Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag hör markant skillnad från inbyggt till ett riktigt ljudkort, om du inte gör det skiter jag i.
Inte varit med om någon som INTE hört skillnad från inbyggda -> riktigt ljudkort iaf.

Det jag tror att Ala_95 vill få fram är att den psykologiska faktorn spelar in när man väl använder en produkt. Det är inget du kan förneka.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det jag tror att Ala_95 vill få fram är att den psykologiska faktorn spelar in när man väl använder en produkt. Det är inget du kan förneka.

Precis...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort lite otrevligheter.

Permalänk
Medlem

stäng denna tråd? den har spårat lite... plus jag har fått mitt svar redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av brimstone:

Om man ska vara petig så utgör anekdotiska utsagor av den typen som givits i den här tråden inga egentliga belägg, ur en rent empirisk synvinkel. Våra hörselintryck snedvrids otroligt lätt och att göra lyssningstest med kontroller för detta är långt ifrån enkelt. Så vad jag ser så finns det inget som motsäger det någon annan har sagt i tråden, och jag är inte heller särskilt övertygad om att det är värt att köpa ett separat ljudkort till "datorhögtalare".

Givetvis, det säger jag inte emot. Säger inte emot någon i denna tråden faktiskt. Med tanke på hur TS formulerat sin fråga så var dessa diskussioner som uppstått redan garanterade. Folk kommer med sina förslag baserat på sina erfarenheter och kännedom.

Jag och definition konstaterade endast samma sak efter våra erfarenheter. Precis som många andra som rekommenderar nytt högtalarsystem istället.

Jag går inte in för att övertyga någon utan jag ger bara min input som TS har efterfrågat. Även om alla inte håller med mig så är det min åsikt. Beslutet ligger självklart hos TS.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Trådrubriken låter lite dumt,de ju faktiskt högtalarna som är viktigare när man ska ha bra ljud,ljudkortet ger ju bara en liten bråkdel av den totala ljudförbättringen.