MSI GE620DX-293NE VS ASUS N55SF-S1109V

Permalänk
Medlem

MSI GE620DX-293NE VS ASUS N55SF-S1109V

Tjabba!

Ska investera i en ny laptop om några veckor och har fastnat för två möjliga kandidater:

MSI GE620DX-293NE - 8990:-

Specifikationer:
• Screen - 15.6" FHD Glare 1920x1080
• Processor - Intel®Core™ i7, i7-2630
• RAM - 8GB DDR3
• Graphics - nVidia GT555M 1GDDR3
• HDD - 750GB (7200rpm)
• OS - Windows 7 Home Premium 64bit
• Webcam - 720p HD video (2.0)
• Battery - 6 cell
• ODD - DVD/RW SM
• Network - 802.11BGN
• Bluetooth - Yes
• Warranty - 2y Warranty

ASUS N55SF-S1109V - 9990:-

Specifikationer:
• Processor - Intel Core i7-2630QM, 2.0GHz
• Operating System - Windows 7 Home Premium (64bit)
• Chipset - Mobile Intel® HM65 Express Chipsets
• Memory Slot - 2x
• System memory - DDRIII 1333 4GB x2 totalt 8GB
• Storage - 2.5" SATA 750GB 5400rpm
• Display
15.6" LED-backlit TFT LCD Display
resolution: FHD 1920x1080 / 16:9
Display type: high brightnes(Typical 220-nit)
16ms high definition response time
NTSC:45%
Contrast Ratio:500:1 (Typical)"
• LCD Type - Non-glare
• External video display modes
-HDMI 1.4
VGA max. 2048•1536 @85Hz refresh rate"
• Video Graphics - NVIDIA® GeForce® GT 555M (N12E-GE2)
• Video memory - DDR3 2GB
• Video Camera - HD web camera
• Optical Drive - [SATA] 12.7"mm 8X Super Multi with Double Layer
• Wireless - 802.11bgn+Bluetooth 3.0
• LAN - 10/100/1000 Mbps
• Card Reader - SD、MMC、MS
• USB Port
2x USB 2.0
2x USB 3.0 / USB 2.0
• Interface
1x Microphone-in jack
1x Headphone-out jack (S/PDIF)
1x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1x VGA Port (D-Sub)
1x HDMI
• Audio
Built-in speaker
Built-in microphone
Bang & Olufsen ICEpower®
SonicFocus
• Weight (Kg) - 2.70 KG (with 6 cell battery)
• Dimension (cm) - 37.9(W) x 26.1(D) x 3.70 ~ 3.75 (H) cm
• AC Adapter
90W AC Adapter
Output : 19V DC, 4.74A, 90W
Input : 100~240V AC, 50/60Hz universal
• Battery - 56WHrs, 5200mAh,3S2P, 6-cell Li-ion Battery pack
• Keyboard Type - Wave Keyboard
• Keyboard Specification - ASUS 348mm keyboard with 19mm full size key pitch, integrated Numeric keypad

De är som ni ser i princip exakt likadana skillnaderna vad jag kan se är:

MSI
1GB VRAM
Glare skärm

ASUS
2GB VRAM
Non-glare skärm

Min fråga är då, är det värt å betala 1K kronor mer för Asusen? Har hört mycket bra om Asus laptops, inte så mycket (varken bra eller dåligt) om MSIs. Nån som har erfarenhet av dessa två?

Motivera gärna hur ni röstar...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

En fråga till, nån som vet nån butik i Göteborg som har både Asus och MSI burkar man kan få känna på? Verkar ju som om man får gå på känslan i det här fallet....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Hade tagit MSIn

8GB ram + 7200RPM hårddisk, dessutom billigare.

Permalänk
Medlem

Asusen har också 8GB ram plus att det ska in en Seagate momentus XT på 500GB i den oavsett vilken jag väljer. Måste ta mig in till stan och se skillnaden på en glare vs non-glare skärm... blir nog det som fäller avgörandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Båda har exakt samma grafikkort.

Vissa skriver att Asusen har matt skärm, andra skriver blank, varifrån får du din info? (blank är extremt mycket mer troligt på en sådan här dator)

MSI har snabbare HDD.

Med det sagt skulle jag välja MSIn då den är billigare, har erkänt hyfsad kvalitet och ser bättre ut IMO. Finns det några recensioner av Asusen ute? Man vill ju gärna veta hur byggkvaliteten, temperaturer etc är.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Korsordsguru

Det verkar vara matt skärm som gäller, enligt David på Asus.
#11205941

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lägger du till lite mer pengar så har du två asus modeller till att välja mellan. En med matt och den andra blank skärm. Båda har blueray istället för dvdbrännare.

Vet inte om dessa har synaptics eller sentilec(?) touchpad dock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=934107
10499 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944613
10795 kr

Permalänk
Medlem

Tack alla för råden och tipsen, MSI:n verkar gå vinnande ur det här om jag inte stör mig alltför mycket på en blank skärm. Ska in till stan imorrn och kolla runt lite på demodatorer...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Tack alla för råden och tipsen, MSI:n verkar gå vinnande ur det här om jag inte stör mig alltför mycket på en blank skärm. Ska in till stan imorrn och kolla runt lite på demodatorer...

Vet du vart man kan klämma på en MSI i GBG ? Har kollat vilka som säljer den modellen du postade men vet inte vilka som har dom framme för demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndr:

Vet du vart man kan klämma på en MSI i GBG ? Har kollat vilka som säljer den modellen du postade men vet inte vilka som har dom framme för demo.

Nah, ska mest kolla skillnaden mellan blank och matt skärm. Om jag klarar av att leva med en blank så blir det MSI:n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Finns det någon variant av MSI:n som är 17"

Permalänk
Medlem

De har ju 17-tummare men inte precis med det här utseendet och specifikationen, brukar sitta ett gtx560 i dem. plus att jag tror du kan ha i en extra hd också.

Var och klämde på lite olika datorer idag... hittade ingen MSI just men kollade på skärmar mest. Vet fortfarande inte om jag kan leva med en blank skärm, jävligt störande att se sig själv hela tiden.

Såg att det finns antireflex film å köpa som man kan ha på sin skärm, nån som provat och vet att det funkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Välj Asusen, lätt snyggare än msi'n enligt mig, du får förvisso en något slöare disk i den, men du skulle väll ändå byta? Lägger du på en 500;- får du modellen med Blueray drive dessutom, och framförallt matt skärm!

http://www.asus.com/Notebooks/Multimedia_Entertainment/N55SF/
Tycker designen är klockren, Msi'n ser ju däremot ut som vilken pc som helst

Permalänk
Medlem

Fixade mig MSI'n igår och är helnöjd än så länge. Det enda jag kan klaga på än så länge är:

- Touchpad'en är väldigt annorlunda jämfört med andra laptops jag använt. Ytan är som en gummi matta så fingret fastnar väldigt lätt när man skall röra runt på pad'en.
- VGA ingången är bara en kontakt, saknas fäste för skruvarna på kabeln (inget stort bekymmer men känns lite halvstabilt i vissa lägen.
- Hade inte skadat med 1-2 extra USB ingångar.

Förutom detta så verkar det vara en riktigt skön burk!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ndr;11268390"]Fixade mig MSI'n igår och är helnöjd än så länge. Det enda jag kan klaga på än så länge är:

- Touchpad'en är väldigt annorlunda jämfört med andra laptops jag använt. Ytan är som en gummi matta så fingret fastnar väldigt lätt när man skall röra runt på pad'en.
- VGA ingången är bara en kontakt, saknas fäste för skruvarna på kabeln (inget stort bekymmer men känns lite halvstabilt i vissa lägen.
- Hade inte skadat med 1-2 extra USB ingångar.

Förutom detta så verkar det vara en riktigt skön burk![/Q]

Hur känns skärmen? blir det mycket reflektioner?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Nimrood;11268500"]

Skrivet av ndr:

Fixade mig MSI'n igår och är helnöjd än så länge. Det enda jag kan klaga på än så länge är:

- Touchpad'en är väldigt annorlunda jämfört med andra laptops jag använt. Ytan är som en gummi matta så fingret fastnar väldigt lätt när man skall röra runt på pad'en.
- VGA ingången är bara en kontakt, saknas fäste för skruvarna på kabeln (inget stort bekymmer men känns lite halvstabilt i vissa lägen.
- Hade inte skadat med 1-2 extra USB ingångar.

Förutom detta så verkar det vara en riktigt skön burk![/Q]

Hur känns skärmen? blir det mycket reflektioner?

Jag har inte testat den speciellt mycket pga jag använder en extern skärm så jag kan inte säga så mkt om det.. men jag märkte inga irritationsmoment innan jag kopplade in den externa skärmen.

Däremot så bör du känna på touchpaden några gånger innan ett köp om du skall använda den ofta för jag vet inte om man någonsin kommer vänja sig vid den konstiga ytan dom slängt på. Känns verkligen som att dra fingret på en gummimatta och knappen/knapparna är ganska tröga att trycka på med tummen. (Allt detta kan vara en vanesak dock).

Prestandan är däremot riktigt nice jämfört med vad jag haft innan. Känns verkligen som en boost nu. Datorn låter inte speciellt mycket när den kör dom hårdast heller vilket är ett stort plus!

Permalänk
Medlem

Tack alla, måste dock säga att det lutar åt Asusen, dels för att det var den jag tänkte på först, men mest för den matta skärmen, vet att jag kommer störa ihjäl mig på en blank skärm... kommer antagligen köpa modellen med blueray också, varför inte liksom, är ju bara 500:- mer. Eller så blir det MSIn i alla fall... AAARGH!! fy faan vilken beslutsångest.

Näpp nu vet jag, köper MSI:n, och ifall jag stör mig på skärmen så lämnar jag tillbaka den på öppet köp bara. Återkommer när jag fått burken!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

+Det blev en MSI och skärmen är väl inte helt katastrofal, däremot påmindes jag återigen om Märkesdator helvetet, första som kommer upp innan man ens kan komma in i windows är ett jävla MSI fönster som kräver att jag installerar Bing-bar och en massa annat krap, F-you MSI! aktivitetshanteraren och döda process... jävla skräp! Burken från början fylld av en massa onödigt skit givetvis, provapåversioner och annat värdelöst junk... nåja hitta backupfunktionen, bränna CD och ominstallera allt. hur vanliga dödliga klarar av att använda datorer med så här mycket skit på övergår mitt förstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ok, jag inser att det här börjar bli en allmänt rant, så det här blir sista inlägget, (ifall det är nån som fortfarande läser)

1. till Asus, MSI, Lenovo, HP, Dell osv...
Snälla sluta installera allt jävla skit på era datorer. Windows + drivrutiner och möjligen nån programvara för modellspecifika funktioner. Det räcker.

2.Skicka inte med en massa jobbiga bars, addons, (anti)virusprogram... och om ni måste skicka dem i så fall på en skiva så vi kan själva välja om vi vill installera det.

3. Samma sak gäller windows. För H-vete! hur svårt är det å skicka med en skiva?! Nu har jag suttit i 45 minuter för att få ut en backupskiva ur min splitternya laptop, och den är fortfarande inte färdig! tog för h-vete en kvart innan den hade förberett datan för bränning, och då är det ju faktiskt en i7 jag sitter på.

Vågar inte tänka på hur lång tid det hade tagit på en i3:a eller and netbook av nåt slag.

4. Sluta klistra på en massa jävla klistermärken överallt! Visst laptopen ser jättefin och stilren ut på alla bilder, men när man får den så sitter en jävla massa klistermärken överallt! Du har en I7 processor, och windows 7, och 2 års garanti och nvidia kort osv.

JAG VET! Jag har ju för faan köpt aset!

Så nu är jag färdig... Ber om ursäkt till alla som orkade läsa det här, var tvungen å avreagera mig lite...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Ok, jag inser att det här börjar bli en allmänt rant, så det här blir sista inlägget, (ifall det är nån som fortfarande läser)

1. till Asus, MSI, Lenovo, HP, Dell osv...
Snälla sluta installera allt jävla skit på era datorer. Windows + drivrutiner och möjligen nån programvara för modellspecifika funktioner. Det räcker.

2.Skicka inte med en massa jobbiga bars, addons, (anti)virusprogram... och om ni måste skicka dem i så fall på en skiva så vi kan själva välja om vi vill installera det.

3. Samma sak gäller windows. För H-vete! hur svårt är det å skicka med en skiva?! Nu har jag suttit i 45 minuter för att få ut en backupskiva ur min splitternya laptop, och den är fortfarande inte färdig! tog för h-vete en kvart innan den hade förberett datan för bränning, och då är det ju faktiskt en i7 jag sitter på.

Vågar inte tänka på hur lång tid det hade tagit på en i3:a eller and netbook av nåt slag.

4. Sluta klistra på en massa jävla klistermärken överallt! Visst laptopen ser jättefin och stilren ut på alla bilder, men när man får den så sitter en jävla massa klistermärken överallt! Du har en I7 processor, och windows 7, och 2 års garanti och nvidia kort osv.

JAG VET! Jag har ju för faan köpt aset!

Så nu är jag färdig... Ber om ursäkt till alla som orkade läsa det här, var tvungen å avreagera mig lite...

Jag kan inget annat än hålla med, samma när jag köpte min Vaio för 5 år sen. Nu erbjuder sony en "vanilla" version utan massa skit på den men det kostar EXTRA. Samma med Dell, de erbjuder Windows på cd för 50 spänn extra.

Jag lutar åt att inhandla lillebror till din, 291E, och kommer göra samma sak. Hur mycket av en pain in the ass är det att hitta drivrutiner etc till den när den är omformaterad? Det var lite det som stoppade mig när jag funderade på att blåsa rent vaion.

Och om du har möjlighet, det alla vill veta är hur bra de här MSIerna spelar nya spelen, så om du har Crysis 2 eller Metro 2033 liggandes eller nåt tungt demo kanske du har tid att installera och lira lite så vi vet?

Tack på förhand

Tim

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Jag kan inget annat än hålla med, samma när jag köpte min Vaio för 5 år sen. Nu erbjuder sony en "vanilla" version utan massa skit på den men det kostar EXTRA. Samma med Dell, de erbjuder Windows på cd för 50 spänn extra.

Jag lutar åt att inhandla lillebror till din, 291E, och kommer göra samma sak. Hur mycket av en pain in the ass är det att hitta drivrutiner etc till den när den är omformaterad? Det var lite det som stoppade mig när jag funderade på att blåsa rent vaion.

Och om du har möjlighet, det alla vill veta är hur bra de här MSIerna spelar nya spelen, så om du har Crysis 2 eller Metro 2033 liggandes eller nåt tungt demo kanske du har tid att installera och lira lite så vi vet?

Tack på förhand

Tim

Håller fortfarande på att bränna backupskivor, är inne på den fjärde 1.5 timme efter jag började. Ska testa lite spel, men först efter att jag kommer tillbaks från Tyskland på söndag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Gött, ser fram emot det! (segt att sitta o bränna skivor hur fan tänker de egentligen? Jag fattar ju att de får cash från alla dom företagen men vad fan, är det inte viktigare att ha glada kunder? )

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Skivor brända, 1 styck WD Scorpio black 750GB utbytt mot en styck Seagate Momentus XT 500GB (+4GB SSD) Gör en System partition recovery från DVD-skiva, i motsats till en complete recovery i hopp om att bara det nödvändigaste installeras. Vi får väl se...

Ehum, hann inte ens inte skriva färdigt. Fick ett felmeddelande direkt.

Nåja, vi försöker igen.

testar en Harddisk recovery den här gången, och det verkar gå bättre... (Det starta iallafall) time left 111minuter... suck

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Skivor brända, 1 styck WD Scorpio black 750GB utbytt mot en styck Seagate Momentus XT 500GB (+4GB SSD) Gör en System partition recovery från DVD-skiva, i motsats till en complete recovery i hopp om att bara det nödvändigaste installeras. Vi får väl se...

Ehum, hann inte ens inte skriva färdigt. Fick ett felmeddelande direkt.

Nåja, vi försöker igen.

testar en Harddisk recovery den här gången, och det verkar gå bättre... (Det starta iallafall) time left 111minuter... suck

Ahh, inga problem att byta ut dom grejerna? Kostnad? Links? Är mycket sugen på att ha en liten SSD i för program/win, men troir inte det räcker med 4 gb.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

ehh, nae, den hårddisken har en 4Gb inbyggd SSD som en stor cache ungefär, funkar rätt hyfsat faktiskt, ett mellanting mellan en riktig SSd och en mekanisk disk. Den lagrar de mest använda filerna på SSD delen.

http://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt-...

fast när jag köpte den så kostade den 800 nånting

inga problem att byta, en lite warranty void sticker bara... annars fem skruvar och lite trixande med plastspännen inget komplicerat

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Har MSI 2 års garanti var man än köper dem ifrån?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Jupp! verkar så, fast då är ju min förverkad eftersom jag bytt hårddisk... (om dom nu är så hårda)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Blev inte nån ren install, utan allt jävla skit ominstallerades, borde tagit min egna win 7 skiva istället, men men, då vet man till nästa gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Fan, sugen man blir på bärbar nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Strix Z270H| i7 6700k | 16GB Ballistix 2400Mhz DDR4 | 2 TB Seagate | Samsung Evo 850 250GB | MSI GTX 1080 Seahawk X | EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Blev inte nån ren install, utan allt jävla skit ominstallerades, borde tagit min egna win 7 skiva istället, men men, då vet man till nästa gång.

Gah! Sjukt irriternade... Hur blir det om du manuellt avisntallerar alla skitprogram? Eller missar man?

Jag sitter i två båtar, antingen MSI´n eller den här från HP,
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...

Lite dyrare, ligger på 8 lakan med 10% rabatt från HPstore, men inte så mycket större/tyngre. Enda jag e skeptisk mot är skärmen som verkar lite väl ljussvag. Hur upplever du skärmen på MSIn?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb