Permalänk

Får inte nån bra fart på bredbandet

Jag har lite problem som gör att jag inte riktigt får nån fart på mitt bredband. Jag kör med Comhem XXL (100Mbit) och på min bärbara så kommer jag upp i max hastighet utan problem.

Men när jag kör på min stationära (då använder jag såklart samma nätverkskabel) så kommer jag upp i max 40-41 Mbit. Jag trodde först att det då var fel på det inbyggda nätverkskortet så jag köpte ett nytt, dock utan att göra nån skillnad.

Jag kör AVG free och TuneUp utillities, och har ingen brandvägg mer än vad som ingår i vista...

Nån här som kan ge några förslag vad man kan göra?

Edit: Har testat att köra med felsäkert läge med nätverk, dock utan nån förbättring..

Permalänk

Är det 10/100-nätverkskort eller gigabitnätverkskort? Systemkrav för tjänsten är gigabit om jag inte missminde mig. Jag kom däremot upp i ca 85mbit med en dator som hade 10/100 och 115mbit på en dator på gigabit, så 40mbit var ju lite lågt...

Jag rekommenderar att du startar datorn i felsäkert läge med nätverk och gör en hastighetsmätning då. Får du korrekt hastighet då så är det ett mjukvarufel och inte ett hårdvarufel i datorn. Då får du utesluta vissa program som är igång i normaltillståndet för att hitta bandbreddsslukaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Jag kom däremot upp i ca 85mbit med en dator som hade 10/100

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enchanter:

Jag har lite problem som gör att jag inte riktigt får nån fart på mitt bredband. Jag kör med Comhem XXL (100Mbit) och på min bärbara så kommer jag upp i max hastighet utan problem.

Men när jag kör på min stationära (då använder jag såklart samma nätverkskabel) så kommer jag upp i max 40-41 Mbit. Jag trodde först att det då var fel på det inbyggda nätverkskortet så jag köpte ett nytt, dock utan att göra nån skillnad.

Jag kör AVG free och TuneUp utillities, och har ingen brandvägg mer än vad som ingår i vista...

Nån här som kan ge några förslag vad man kan göra?

AVG har visat sig kunna göra detta för vissa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av FinurligFilur:

Är det 10/100-nätverkskort eller gigabitnätverkskort? Systemkrav för tjänsten är gigabit om jag inte missminde mig. Jag kom däremot upp i ca 85mbit med en dator som hade 10/100 och 115mbit på en dator på gigabit, så 40mbit var ju lite lågt...

Jag rekommenderar att du startar datorn i felsäkert läge med nätverk och gör en hastighetsmätning då. Får du korrekt hastighet då så är det ett mjukvarufel och inte ett hårdvarufel i datorn. Då får du utesluta vissa program som är igång i normaltillståndet för att hitta bandbreddsslukaren

Det nya nätverkskortet heter "D-Link DGE 528T Gigabit", så den ska vara rätt.

Jag har testat att köra med felsäkert läge men det blev ingen skillnad, hoppas på mer förslag

Permalänk
Skrivet av Phunky:

AVG har visat sig kunna göra detta för vissa.

Jag har testat att stänga ner AVG fast det har inte gett nån skillnad..

Permalänk

Upp..

Ingen som har nått tips? Jag har testat att ta bort både tuneUP och AVG men det gav heller inget resultat.

Det måste då rimligtvis vara nått hårdvarufel eller nån inställning kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Systemkrav för tjänsten är gigabit om jag inte missminde mig. Jag kom däremot upp i ca 85mbit med en dator som hade 10/100 och 115mbit på en dator på gigabit, så 40mbit var ju lite lågt...

Det är inget systemkrav, snarare något konstigt krav som Comhem ställt. Det är väl just för att de inte ska behöva felanmäla lika mycket då de helt enkelt kan peka på att man inte använder sig av utrustningen som de rekommenderar för att man ska kunna få ut maximal hastighet. Konstigt krav, men samtidigt förstår jag dom eftersom det underlättar deras felsökning om det nu skulle röra sig om ett lågkvalitativt 100mbit/s nätverskkort.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Fanns det inte någon inställning i Vista där Windows reserverade löjligt mycket bandbredd till uppdateringar? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Fanns det inte någon inställning i Vista där Windows reserverade löjligt mycket bandbredd till uppdateringar? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

fanns de något som var bra med vista?

on topic, har du testat och göra en ominstallation av operativsystemet? du har inte tillgång till windows 7? om du inte har det kan du ju tanka ner ubuntu eller något för att testa så det inte är vista som förstör alllt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

fanns de något som var bra med vista?

on topic, har du testat och göra en ominstallation av operativsystemet? du har inte tillgång till windows 7? om du inte har det kan du ju tanka ner ubuntu eller något för att testa så det inte är vista som förstör alllt för dig.

Haha nej :D, det fanns ju inte det. Men jag kommer ihåg att dem även lagt in någon löjlig inställning som reserverade typ 60-70% av bandbredden för uppdateringar. Är dock inte helt 100 då jag tröttnade på vista efter någon vecka och gick tillbaka till XP.

Permalänk

Kan tillägga att jag har testat med Ubuntu och då kom jag upp till maxhastighet!

Så felet bör då inte kunna vara nått hårdvaru fel iaf, men har nån nått tips på vad jag ska kolla på vista för att se vad som stör?

Jag är inte sådär väldigt pigg på att installera om vista, win 7 har jag inte heller. Men det blir att köpa det nästa gång jag uppgraderar datorn.

Permalänk
Medlem

om du är snäll kan jag skicka dig en licenskod för windows 7 professional 64bit, du får ta och fixa en installationsskiva själv dock

Permalänk

Tackar!

Men jag ska göra ett försök att få till vista som jag har nu
Finns det nått sätt man kan försöka lösa detta?

Eftersom det funkar bra med ubuntu så måste det väl vara nått program eller nån inställning i vista som gör att det går långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enchanter:

Tackar!

Men jag ska göra ett försök att få till vista som jag har nu
Finns det nått sätt man kan försöka lösa detta?

Eftersom det funkar bra med ubuntu så måste det väl vara nått program eller nån inställning i vista som gör att det går långsammare?

nja, vista är gjort för folk som gillar att bygga om hela operativsystemet, man kan väl jämföra vista som att köpa en bil med en skuren motor för den "händige" och i princip 50% av motorn har blivit förstörd..

Permalänk
Skrivet av Uvania:

nja, vista är gjort för folk som gillar att bygga om hela operativsystemet, man kan väl jämföra vista som att köpa en bil med en skuren motor för den "händige" och i princip 50% av motorn har blivit förstörd..

Jo vista är riktigt värdelöst...

Men man får väl byta till win 7 nästa gång man uppgraderar, när det nu blir ..

Permalänk
Medlem

Uvania ebjöd dig ju en W7 nyckel så passa på att skrota värdelösa vista när du har chansen Varför vänta när du blev.erbjuden det gratis Installationsskiva är inte svårt att få tag på även lagligt

Edit: Här har du en laglig nerladdning av Windows 7 x64 professional som du kan använda en laglig produktnykel till
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-24281.iso

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jo jag vet och det är jag tacksam för

Men är detta så svårt så man inte kan fixa ??

Jag menar jag har ju testat med Ubuntu och då funkar allt kalas, så det borde knappast vara nått hårdvarufel.

Finns det verkligen ingenting man kan göra för att lokalisera detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enchanter:

Jo jag vet och det är jag tacksam för

Men är detta så svårt så man inte kan fixa ??

Jag menar jag har ju testat med Ubuntu och då funkar allt kalas, så det borde knappast vara nått hårdvarufel.

Finns det verkligen ingenting man kan göra för att lokalisera detta?

Det är svårt att svara på utan att sitta och titta igenom din dator men som du säger det är itne hårdvarufel men det finns mycket i ett operativsystem som kan gå åt fanders av olika program och installerat skit som kan vara oändligt jobbigt att hitta en lösning på, men det bästa du kan göra tycker jag är isåfall att prova att reparera din windows vista installation och se om det gör någon skillnad gör det inte det så är det ju inte hela världen om du får installera om windows.

Nu vet jag att många inte tycker om det jag kommer föreslå men installera bara Windows Vista igen utan formatering så sparas dina nuvarande användardata som mina dokument etc i en ny mapp så du bara kan kopiera tillbaka det så blir det inte lika mycket jobb för dig En del tycker det är dåligt att göra men är man inte drabbad av virus och har en undermåttlig hårddisk så är det inga problem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Det är svårt att svara på utan att sitta och titta igenom din dator men som du säger det är itne hårdvarufel men det finns mycket i ett operativsystem som kan gå åt fanders av olika program och installerat skit som kan vara oändligt jobbigt att hitta en lösning på, men det bästa du kan göra tycker jag är isåfall att prova att reparera din windows vista installation och se om det gör någon skillnad gör det inte det så är det ju inte hela världen om du får installera om windows.

Nu vet jag att många inte tycker om det jag kommer föreslå men installera bara Windows Vista igen utan formatering så sparas dina nuvarande användardata som mina dokument etc i en ny mapp så du bara kan kopiera tillbaka det så blir det inte lika mycket jobb för dig En del tycker det är dåligt att göra men är man inte drabbad av virus och har en undermåttlig hårddisk så är det inga problem

Tack för svaret!

Det är inte så att jag lider av det här och jag har ändå tänkt att uppgradera så småningom, så man får väl leva med detta.