Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Hellre det än förbud på privatkopiering.

Jag tvivlar starkt på att du ens känner någon som sysslar med privatkopiering! Det är väldigt sällsynt idag när allting finns att tillgå på nätet genom att streama/ladda ner!

Att privatkopiering illegaliseras (ord?) förlorar i stort sett ingen på!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Racka upp en tråd med länkar till företag inom EU som säljer externa lagringsmedium till Sverige, det är inte bara att folk inte vill, dem som vill vet inte vart. Om copyswedes skitsnack går igenom kommer bara den okunniga skaran handla externa diskar i sverige.

http://se.wesellcd.dk/

Är den enda jag kan.

Amazone.de eller .co.uk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Racka upp en tråd med länkar till företag inom EU som säljer externa lagringsmedium till Sverige, det är inte bara att folk inte vill, dem som vill vet inte vart. Om copyswedes skitsnack går igenom kommer bara den okunniga skaran handla externa diskar i sverige.

http://se.wesellcd.dk/

Är den enda jag kan.

Skrivet av greenbayd:

Är det någon som känner till några utländska sidor med billiga hårddiskar och billig frakt?

/en halvminut för sen, såg jag.

Det är bara att kolla på prisjakt på den hd du vill ha sen klicka på internationella priser så får du upp många alternativ.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt att ta ut en avgift bara för att man "kan" göra något, speciellt när ersättningen till artister säkert är så sunkig som den är.
Jag gissar att mindre artister inte får ut mer än några kronor från copyswede utan det är bara större bortglömda gamla artister som trycker på detta för det är deras enda inkomst.

hur mycket skivor och sånt säljs idag jämfört med hur mycket spotify och liknande används? skivförsäljningen är påväg bort och nu försöker dom dryga ut kassan genom att ta ut avgift på andra sätt.

Har nog aldrig privatkopierat något som inte jag producerat själv på externa hårddiskar och usbminnen.

bah bah

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Vart är sverige på väg egentligen, det är en bra fråga?!

Det som skrämmer mer är detta uttalande:"Åkerlind ser heller ingen risk att svenskar istället börjar köpa lagringsmedia från utlandet för att undkomma avgiften, som uppgår till 100 kronor inklusive moms per extern hårddisk. Tvärtom ska kopieringsavgiften även gälla utländska butiker som vänder sig till svenska konsumenter."

Hur har de då tänkt att de ska kunna kräva ersättning ifrån utländska butiker? Om vi i sverige skulle börja kräva tyska butiker på ersättning, vad händer då när om det blir en liknande "avgift" i Uk och engelsmännen också börjar importerar ifrån tyskland med. Ska de då också kunna kräva ersättning ifrån dessa butiker, sen kan spiralen bara fortsätta..

Men nu är det ju så att vi har ett grannland som sitter i ett jätte bra sits om de tänker efter:"Dessutom har EU-domstolen nyligen klargjort att ersättning också får tas ut av näringsidkare i utlandet som riktar sig mot en lokal marknads konsumenter via gränsöverskridande distansförsäljning. Ersättningen bör med andra ord inte föranleda en ökad privatimport."

Vad jag vet så är inte Norge med i EU och därmed så har EU ingen lagstiftning i Norge, börja importera ifrån Norge, Schweiz eller Island!! Sen så har vi ju alltid komplett som är norskt och registrerad på Oslo börsen. Tyvärr så täpps det kryphålet till också.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Inaktiv

Går detta igenom kommer jag köpa mina grejer utomlands, någonstans där dem inte tar den här avgiften. *suck*

Permalänk

För det första har ju i stort sätt alla DVD:er och CD-skivor idag ett piratkopieringsskydd som är olagligt att bryta även om syftet är privatkopiering så de borde ju inte kunna få något av pengarna som kommer in då folk inte kan privatkopiera dessa verk lagligt och då borde bara en väldigt liten skara oskyddat material vara kvar, privatkopieras detta material så mycket att de behöver ca 100kr ersättning för varje extern hårddisk? Känns tveksamt.

Sen en annan sak jag funderade på, om jag och mina kompisar säljer skivan från vårt band (utan piratkopieringsskydd så det är fritt fram att privatkopiera) i den lokala skivaffären hur går vi då tillväga så att vi kan få vår andel av det som CopySwede drar in för att folk köper externa hårddiskar samt usb minnen för att privatkopiera våran musik till? Finns det något formulär man fyller i någonstans eller hur går man till väga, eftersom att det är genom lagbeslut kan de ju knappast kräva att man är ansluten till ett skivbolag för att få ta del av pengarna, eller hur?

Någon musiker här som faktiskt lever på sin musik som faktiskt kan svara på hur mycket han/hon får från CopySwede för privatkopiering?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att höra hur dom tänkt till angående kopieringsskydden på filmer/musik som någon skrev tidigare. För dom måste ju bort om vi nu betalar för att få kopiera dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Jag tvivlar starkt på att du ens känner någon som sysslar med privatkopiering! Det är väldigt sällsynt idag när allting finns att tillgå på nätet genom att streama/ladda ner!

Att privatkopiering illegaliseras (ord?) förlorar i stort sett ingen på!

Jag lägger in många av mina DVDfilmer på datorn och det är inte särskillt ovanligt skulle jag tro

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Copyswede = Lobby organisation nr 1 i Sverige!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

jaja, tur att man håller på att flytta utomlands då.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att Hr. Åkerlind ser till att det blir förbjudet med kopieringsskydd i Sverige, så att man kan privatkopiera utan att begå något brott genom att kringgå kopieringsskydd?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Då blir det till att importera i fortsättningen för att tillgodose mitt privatkopieringsbehov.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan bifoga vad det verkligen står i lagen, jag hittar inte den?

Permalänk

detta påverkar inte mig så mkt men F*N att dom får göra såhär

köper bara interna HDD's och kör dom i min dockningsstation
(de borde ni andra göra oxxå nu när dom @%#&$!"%#@£#¤"% ska ta betalt för detta)
men sen kommer la det någon J*vla avgift på dom oxxå... *RAGE*

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag lägger in många av mina DVDfilmer på datorn och det är inte särskillt ovanligt skulle jag tro

Ovanligt nog för att det de som gör det inte skulle störas av lagstiftning emot det!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Sen en annan sak jag funderade på, om jag och mina kompisar säljer skivan från vårt band (utan piratkopieringsskydd så det är fritt fram att privatkopiera) i den lokala skivaffären hur går vi då tillväga så att vi kan få vår andel av det som CopySwede drar in för att folk köper externa hårddiskar samt usb minnen för att privatkopiera våran musik till? Finns det något formulär man fyller i någonstans eller hur går man till väga, eftersom att det är genom lagbeslut kan de ju knappast kräva att man är ansluten till ett skivbolag för att få ta del av pengarna, eller hur?

Någon musiker här som faktiskt lever på sin musik som faktiskt kan svara på hur mycket han/hon får från CopySwede för privatkopiering?

Som jag sa tidigare i tråden.
Dom "delar" väl ut enligt vad som spelas,ses på radio,tv mest.
Dvs har du en jävligt popular låt,skiva som fildelas,kopieras,(säljer) i mängder men aldrig spelats i radio får du inte ett öre.
Är inte helt 100% på att det är så bara 90% det kan även vara att dom går på försäljningsstatistik (men varifrån den statistiken kommer är ju en helt annan fråga).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi ska komponera ett Sweclockers-album med olika datorrelaterade texter. När vi har gjort albumet lägger alla sweclockare albumet på en minnepinne.
Sedan pumpar vi Copyswede på "vår rättmässiga ersättning". HAHAHA Hämden är ljuv!! >:)

Permalänk

Jag skulle vilja se honom svara på varför JAG ska betala för att andra personer håller på med fildelning?! Att det är olagligt med kollektivbestraffning är väl ändå ganska tydligt i lagen?

Permalänk
Medlem

Bra att elektronik-branschen har pungkulor nog att dra Copyswe inför domstol, då jävlar kanske vi ser ett slut på de här fasonerna. Annars blir det revolution & uppror, sanna mina ord!

§ 1
Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Alltså dom kan ju inte "anta" att alla som köper en extern hårddisk ska ha den för PIRAT-kopiering??? vad är det för j*vla puckade idioter........ Jag ska också skapa ett bolag som hittar nått gammalt i lagen som jag sedan kan tjäna pengar på helt utan att någon säger emot.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag skulle vilja se honom svara på varför JAG ska betala för att andra personer håller på med fildelning?! Att det är olagligt med kollektivbestraffning är väl ändå ganska tydligt i lagen?

Och ännu en gång.
PRIVATkopiering är 100% tillåtet enligt lagen samt det som diskuteras i den här tråden.

O.B.S se skillnad på PRIVAT och PIRAT

PIRATkopiering heller FILDELNING är olagligt och har ej någon som helst anknytning till den här tråden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hahaha antar att det är han som svart så sjukt omoget på deras facebooksida då haha.
Med tanke på deras sett att föra Diskussioner där kan man ifrågasätta om de verkligen är en seriös organisation.

Sen skulle jag även vilja veta vad som hände med de 330 miljonerna som står som ej blev utdelade i årsredovisningen för 2009 som inte finns med i årsredovisningen för 2010

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Skrivet av fesen:

Helt bakom flötet...Köpa lös hdd och kabinett eller hejdå Sverige och hej Tyskland bla

Tyvärr blir det dyrare att köpa lös hdd och kabinett, externa hårddiskar är nästan billigare än interna... blir nog billigare att köpa en extern efter 1 september än att köpa lös hdd + kabinett

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Idiotiskt, gammalmodigt tänk, en enkel lösning för att suga pengar av mestadels helt oskyldiga kunder.
Det är trots allt kunderna/köparen som gör så att allt går runt, utan hos skulle inte nöjesbrachen finnas. Lyxproblem på hög nivå.

Permalänk

"Det ska vara ordning och reda på internet" sa Beatrice Ask i den legendariska riksdagsdebatten som ni säkert minns. Ville bara påminna er.

Detta artikeln handlar om är SÅ mycket 70-tal på nåt vis, då det känns som om beslutsfattare gärna vill förlänga det till att det ska vara "ordning och reda" på allting som har med människors användning av teknik relaterad till internet att göra.
Eftersom jag är skitgammal orkar jag knappt bry mig, för jag var med när dom la skatt på vhs, sen vart det skatt på CDR och sen vart det skatt på DVDR, så skatten på lagringsmedia som är i ropet för tillfället är bara ett symptom på något som alltid varit fel i det svenska samhället. En "genetisk defekt" om man så vill.

Permalänk
Medlem

Riktigt fyndigt att använda produktkopplingen när man inte fick uttrycka sig fritt i tråden haha.

OnT: Riktigt dåligt att detta ens förekommer i Sverige.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Och ännu en gång.
PRIVATkopiering är 100% tillåtet enligt lagen samt det som diskuteras i den här tråden.

O.B.S se skillnad på PRIVAT och PIRAT

PIRATkopiering heller FILDELNING är olagligt och har ej någon som helst anknytning till den här tråden.

Okej, varför ska jag betala för att någon annan PRIVATkopierar? Min poäng än densamma även om du sätter pirat eller privat innan kopiering.

Permalänk
Medlem

Hört att några polare privatkopierar en fil som jag skickat till dem, hur begär man ersättning från Copyswede? Det går förmodligen inte för jag tror att hela Copyswede är en FRAUD, riktigt bedrägeri de håller på med. Fram med bevis på att de ger ut ersättning så går jag från skitförbannad till ilsken. Detta är baksidan utav kapitalism.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Borde de inte ta en avgift för moderkort, processorer och andra datorkomponenter oxå? För man måste ju ha en dator för att ladda ner och sen lägga de på en externdisk Dom borde dessutom förbjuda möss och tangentbord! Dessa satans verktyg hjälper oss att skriva in i piratebay:s sökmotor!!!

1. tyst med dig de kanske får idéer nu när de hör talas om dessa moderkort, processor tangentbord denna framtidens magi borde bestraffas!
2. du blandar ihop privatkopiering och piratkopiering

Skrivet av Khenke:

Komplett, Inet mfl gör så här:
Sälj lösa kabinett med lös hårdisk i kit, då är det ju ingen extern HD som säljs...

Tyvärr så ser jag ingen lösning på USB media utan där får ni tyvärr leva med att jag köper mina USB minnen från utlandet, inte för att pengarna spelar så gigantiskt stor roll utan anser att man ALDRIG skall ge med sig till terrorister och maffia verksamhet.

Företag och organisationer som beter sig som organiserad brottslighet blir bojkottat av mig, som ex Apple, Copyswde, Ubisoft (pga deras DRM) mfl. Det tråkiga är Svenska företag förlorar pga av att vi prioriterar en död affärsmodell och amerikanska företag.

Med varje ny idiotisk lag och skatt föds tusentals nya Piratpartister. Får hoppas PP får makten (eller makt iaf...) snart annars får man fly till Kina som politisk flykting.

Sverige är dött, länge leve Sverige som delstat nummer 51!

mm men PP får ju satsa på att bevare uttrycksfrihet i Europa i dagens samhälle. Och ännu viktigare stoppa dld

Skrivet av Leifson:

Ingen som vet vart pengarna går? Det lär ju knappast gå till upphovsmännen av det privatkopierade innehållet, så bästa gissningen är väl att allt hamnar hos Copyswede. Vafan?

tror faktiskt över 90% går till "artisterna". skulle dock gissa på att det är gamla hemska artister som jag skulle kräva lön för att lyssna på. btw kompis träffade Carola hon är tydligen en riktig bitch. (eftersom påståendet är sant borde det inte modereras)

Är detta den tyngst modererade tråden so far på sweclockers? känns som vartannat inlägg försvinner (iofs inte utan andledning).

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄