HJÄLP!! Dator fryser efter 10 minuter

Permalänk

HJÄLP!! Dator fryser efter 10 minuter

Hejsan som i titeln så söker jag hjälp då min dator fryser efter c:a 10 minuters användning

Detta började igår först så hade jag på datorn i kanske 6 timmar sn frös den sedan 2 timmar sedan frös den och nu efter c:a 10 min den bara fryser rakt av och inget kan göra men den går som vanligt inga temperatur orsaker vad jag har sett iaf!
EDIT glömde säga att jag bytte alla komponenter utom gpun för c:a 2 veckor sedan allt har flytit på bra tills nu.... prestandan när man väl är inne är som vanligt
Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Rensat burken på damm med tryckluft på senare tid? Gör detta annars för det låter som överhettningsproblem. OBS! använd inte dammsugaren då denna kan orsaka statisk elektricitet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja den ska vara relativt ren!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för delar i burken? OS? Nätagg m.m.

Visa signatur

Permalänk

Jaf har ett GTX 460 OC med ett 500w fractal design. var lite torrt på pengar förra året. en 2600K samt 8gig RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat minnet i t.ex. memetest86+ och varje sticka för sig? Kollat värmen i burken? Använd gärna MSI Afterburner + Kombustor för att testa grafiken/stabiliteten i burken. Senaste drivrutiner?
Har du ett annat nätagg så kolla med det.

Visa signatur

Permalänk

Har senaste driv rutiner då jag installerade om allt vid uppgraderingen av komponenter och fick installera om allt. om jag minns räät så började de problem dan efter jag hade lekt lite med msi after burner men då klcokade jag knappt över 740 MHZ och sedan resetade jag allting.

Permalänk

Datorn fryser ej när jag kör felfritt läge. kan det vara något program eller dylikt som orsakar? eller det att den inte behöver anstränga sig i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem

Avinstallera afterburner för att vara på säkra sidan. Afterburner överklockar när programmet är startat och inställningarna nollställs när datorn stängs av eller startas om.
I felsäkert läge läses bara de nödvändiga drivrutinerna och programmen in. Fungerar det där är det troligtvis ett program/drivrutin som orsakar problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av randomlarsson:

Har senaste driv rutiner då jag installerade om allt vid uppgraderingen av komponenter och fick installera om allt. om jag minns räät så började de problem dan efter jag hade lekt lite med msi after burner men då klcokade jag knappt över 740 MHZ och sedan resetade jag allting.

Har du otur kan du ha överansträngt kortet, dock borde det hålla för den relativt lätta klockningen. Kör lite med Kombustor och se om kortet orkar.

Visa signatur

Permalänk

Du kasnke skall prova med knappen jag tror hete clear Cmos?

Permalänk

Nu är problemet värre nu kommer jag ej in på datorn det står Datorn kan inte öppna windows eller dylikt..

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte ominstallerade OS:et vid de nya grejerna så bör du nog testa det för det kan krångla när du bytt allt förutom GPU.

Visa signatur

Permalänk

Är du säker att fractal design PSU klarar att driva hela systemet med 500w? Kan vara så att du saknar lite power:)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Är du säker att fractal design PSU klarar att driva hela systemet med 500w? Kan vara så att du saknar lite power:)

500W räcker.

hans system drar nog inte mer än 350W kanske.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Dock kan hans PSU/nätagg ha lagt ner lite verksamhet, därav problemen?!

Visa signatur