Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Har haft 3 nvidia kort men köpte 5970 när det kom. Från den andra uppdateringen slutade catalyst att funka även med drivesweeper. Därav blir det nvidia och vill man ha det bästa så är det intel som gäller även, även fast några ynka poäng kanske kostar 1000:- så är det ändå bättre.

Jag tror tyvärr att de som har intel moderkort och AMD/ATI grafik oftare har fel än de som har AMD moderkort.
Det kan ju spä på avigheten bland intelanvändare (inte fanboy).
Jag hade försökte mig på CF på min intel 775 bräda men det misslyckades med 2 st HD 4770 men med AMD moderkortet flöt det perfekt.
det gör ju att de flesta som har intel även köper nvidia automatiskt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Varför är alla fanboys , varför köper man bara inte AMD? xD

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula
1TB Western Digital Caviar Black 64MB,Corsair HX 650W 80+
AMD Phenom II X6 1090T 3,75GHz Black Edition
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Scythe BIG Shuriken,XFX Radeon HD6950 2GB,Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fanboy, och inte dom nyaste amd eller intel i testet, men kolla videon så lär ni se lite skillnad på kvalitet mellan amd och intel. http://www.youtube.com/watch?v=QIsr1R1qy1Y

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComputerUtility:

Om alla vore så kloka som vi, så skulle det inte finns krig i världen heller

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Har bara en kommentar.
Mac loggan borde inte vara med på det där huvudet/den här funderingen.

Varför ska den inte det?

Permalänk
Medlem

Vissa företag vill jag undvika så långt som bara möjligt. Några av dem är samsung, ibm, apple och nvidia. Nvidia kan jag dock tänka mig köpa om deras produkt mot förmodan skulle bli likvärdig ett grafikkort från amd sett till pris och funktionalitet, det är physx och nvidias agerande som stör mig.

Att vara fanboy av ett företag är något jag har mycket svårt för att förstå, faktiskt svårare än att försöka förstå folk som tror på bibeln eller koranen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag är ingen fanboy, och inte dom nyaste amd eller intel i testet, men kolla videon så lär ni se lite skillnad på kvalitet mellan amd och intel. http://www.youtube.com/watch?v=QIsr1R1qy1Y

Visa länken till dagens processorer om det finns någon.
T-forden brann ibland den oxå.
Den där nvidias grafikkort brinner tex.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av Abaregi:

http://www.wired.com/wiredscience/2011/08/consumer-self-image...

Så, där har ni de flesta svaren över varför vissa envisas med ett märke alltid är bättre oc haldrig varit sämre än något annat någonsin..

Äsch! Varför så finkänslig? Apple användare är psykfall rätt och slätt!

http://www.zdnet.com/blog/hardware/are-iphone-users-suffering...

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk

så här ser det ut för mig på GPU fronten
Vodoo 2. Spelade ej mycket på denna tid så kan ej yttra mig.
Ati 9000 128mb. Var riktigt nöjd med tanke på priset. Klarade av att spela doom 3 och hl2 på den:D
Ati X850xt 256mb. Var aldrig nöjd med denna. Höll aldrig så länge.
Nvidia 8800gts 512mb. Var nöjd ända till jag skaffade en 24" skärm. Då var allt skit och köpte
ATI 4870x2 5 månader senare. Då det var extra pris kostade bara 3k. Har varit otroligt nöjd med den. Enda tillls jag började spela ett spel där jag ej kunda sitta i fullscreen eller använda båda gpuer på den. Då skaffade jag ett
gtx 560 ti. Inte riktigt nöjd med den. Men billigaste priset på ett grafikkort jag har köpt hittills så jag är nöjd med den. Ska köpa nytt när 7000 serien av AMD kommer ut.

Det enda jag skulle säga jag är Fanboy av är faktiskt Logitech. Älskar deras produkter och deras kundsupport. Mina logitech g35 gick sönder. Komplett vägrade hjälpa mig. Jag kontakte logitech och dom skickade nya den dagen då jag kontaktade dom. Dom ville ej att jag skulle skicka in mina gamla. Fick dom samma vecka till dörren. Efter detta har jag varit förälskad i Logitech:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Och källa till det? Är dessutom inte många år sen mb 13,3" enbart fanns i plast heller.

Läs i den första mac vs pc-tråd du hittar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt så att det man lagt sina pengar på måste vara det bästa köpet, för att inte riskera att se dum ut inför andra, men även för sig själv såklart...
Detta gäller speciellt de yngre som inte kan köpa grejjer hur som helst utan måste spara ihop sina slantar innan inköp ^^

Själv så köper jag verkligen det som är bäst för stunden. Maximal Prestanda/Krona FTW!
Haft detta i mina dagar:
Grafikkort: mx440, 4200Ti, 6800LE, 7900GT, 8800gt, 5850 och i dagsläget 2st 6870
Processorer: Athlon 1800+, 2800+, 3200+, c2d E6300 och i dagsläget en i5 750.

Permalänk

Orkar du inte läsa hela mitt svar: Mitt val är Intel/nVidia.

Så kul att se folk som skriver "AMD är bäst". Man undrar direkt, på vad?
Dom är sämre i prestanda och energieffektivitet i alla lägen. Det ända dom är bra på är att vara dåliga.
Det handlar inte om prestanda/krona, det handlar om prestanda. Är du fattig, köp AMD. Jag skiter i vilket. Men säg inte att det är bäst. Det betyder bara att du inte hade råd att köpa Intel/nVidia, och därför måste du säga något som försvarar ditt val för du vill inte säga sanningen, d.v.s att du är fattig.

Jag är inte rik, men jag har pengar nog att välja. Jag kommer köra Intel/nVidia tills dess att AMD är lika bra eller bättre. Jag ser gärna en sån förändring. Men i dagens läge är det inte så. Jag har till och med slutat köpa dom vanliga märkena och satsar på dom lite högre tillverkarna av grafikkort. (EVGA, XFX, BFG) Mest p.g.a. kvalitén. Om kortet håller längre är ju det också ett sätt att se prestanda/krona, och jag byter alltid ut min kylare för jag vill ha en tyst dator. Med dessa märken gäller då fortfarande garantin. Min generella uppfattning om grafikkort AMD vs. nVidia är denna:

AMD:
* Hög FPS med låga inställningar, medel FPS med höga inställningar.
* Håller ett smått bättre FPS-medelvärde men sämre lägsta FPS.

nVidia:
* Medel-hög FPS med låga inställningar, medel-hög FPS med höga inställningar.
* Håller ett smått sämre FPS-medelvärde men bottnar inte som AMD.

AMD har högre toppar men lägre dalar när det gäller FPS. Det enda utav dessa som märks är dalarna. Visuellt sett vinner alltid nVidia, men det vet nog folk om.

När det gäller proccessorer är det inte mycket att snacka om. AMD är defenitionen av energiineffektivitet.

Är förövrigt fanboy av Razer, Apple mobiltelefoner, Windows och Scythe. Hatar logitech möss & tangentbord, LED-fläktar och samsung bildskärmar.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Skrivet av ComputerUtility:

Varför är du fanboy

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Tror du inte AMD har lärt sig av detta? Det här betyder bara att Intel har något smart sätt att skyda processorn från att bli överhettad. Jag är säker på att AMD använder samma system nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är inget direkt fanboy utan köper det plånboken tillåter.. Så det som är bäst prestanda/ kr är det jag köper

Skrivet av Playboy_1338:

Ursäkta mig Till att börja med så är det testet minst 9-10 år gammalt (AMD har sedan dess fixat säkerhetsspärrar).. sedan kan man ju undra varför någon skulle ta bort CPU fläkten medan man spelar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Byter sida ofta när det gäller inköpsmärke

Jag skulle vilja säga att jag är en universell "fanboy" i den mening att jag har haft både AMD och Intel i CPU väg samt både AMD (ATI) & Nvidia i GPU väg och det enda jag kan säga är att jag tycker det presterar likvärdig i topp segmentet (minimal skillnad dem i mellan), och innan jag blir överhoppad av kritik så kan jag inlägga att jag överklockar inte utan är bara en vanlig "power user" sitter med, Ubuntu, Windows 7, Office2010 & Photoshop CS5 men primärt spelar jag mest på datorn så i det fallet är valet hugget som stucket mellan det olika tillverkarna.

Förutom Apple då, nu säger jag inte att Apples datorer är fula tvärtom det är jätte snygga att titta på; nu kommer problemet att jag vill kunna köpa en dator utan att hamna på fattighuset. Prestanda mässigt är det ungefär som att köpa en snygg sportbil och upptäcka att det är en Trabant under karossen. HEHEHEHE

Permalänk

mitt svar till "fanboy"

Hej!

I mitt fall så ligger det till så här:
Jag är ett jätte stort fan av Corsair, mest för deras hög kvalitets komponenter.
Jag köper alla mina komponenter från Corsair som minne, SSD, PSU och chassi.
CPU köper jag helst från INTEL mest för att deras processorer har ett så högt kvalitet, jag bryr mig inte direkt om kostnader när det gäller datorer för att det är det ända jag slösar mina pengar på.
När det kommer till MOBO och GPU så väljer jag helst ASUS på grund av deras extrema överclocknings möjligheter.
Apple, måste bara säga att jag hatar alla deras produkter och inte för att dom är dåliga men för att sättet dom producerar deras produkter är i mitt tycke helt oacceptabelt.
Dom försöker få deras produkter så snygga, stabila och flytande som möjligt, och visst det är väll inget fel med det, men dom förlorar så pass mycket prestanda på att göra så.
Jag jämförde min kompis iphone 4 mot min HTC Desire HD, dom presterar exakt lika bra när det kommer till flyt och stabilitet, design tycker jag personligen att min är snyggare och min kompis tycker hans är snyggare, men det är ju smack och tycke.
När vi jämförde prestandan så var min bättre.
Om man jailbreakar iphone 4 så presterar den extremt livärdigt mot min, men om jag rootar min så drar min
ifrån med hästlängder.

Det var det jag ville få ur mig, hoppas ingen apple användare blev sårad av det här, ni har säkert era själ till att ha valt apple

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Orkar du inte läsa hela mitt svar: Mitt val är Intel/nVidia.

AMD har högre toppar men lägre dalar när det gäller FPS. Det enda utav dessa som märks är dalarna.

AMD droppar inte mer än Nvidia vad jag kan se på Sweclocker tester, jag tittade då på HD 6970 mot GTX 570.

Citat:

Visuellt sett vinner alltid nVidia, men det vet nog folk om.

Sweclockers gjorde ett bildkvalitetstest mellan Nvidia vs AMD, man kom fram till att kvalitén var så gott som identiska, förutom i ett spel där faktiskt AMD hade bättre bild än Nvidia.

Permalänk

Finns äppel nissar.... Big fanbois

Ingen direkt fanboy längre, visst jag tycker att AMD duger till mycket men inte ända fram, så speldator = Intel... Jag har båda.

MEN jag vägrar skit som nVIDIA punkt slut. [b]JAG[/b] VÄGRAR ALLTSÅ, vad ni tycker skiter jag i.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

I slutet på 2006 köpte jag AMD Phenom, den med TLB buggen som ingen råkade ut för. Processorn, en 2,2 GHz phenom och moderkortet var MSI Platinum AM2 K9A2.

Var och badade idag och pratade med han som fått den datorn av mig, han kör den fortfarande och har endast ett nyare grafikkort. Vi pratade om han skulle klara av att köra BF3, att det nog kan bli tufft för processorn och hänga med.

Att datorn klarat och hänga med i alla spel under drygt 6 års tid visar en hel del hur prisvärd AM2 sockeln varit. Skall han uppgradera kan han köpa en X6 och så håller datorn i några år till.

Klarar AM2 sockeln att köra alla spel under 10 års tid?

Permalänk
Medlem

Förstår inte famboyismen riktigt även om jag måste ställa mig på nvidia's sida för tillfället.
Av både egna erfarenheter och kompisar så fungerar nvidia helt enkelt MYCKET bättre sen 48XX vs 88XX, åtminstone i de spel vi kör.
Jag skulle dock inte tveka en sekund på att byta till AMD (ATI) om det visar sig annorlunda när det är dags för mig att uppgradera igen.

CPU-mässigt är det ju bara att titta på fakta, AMD är för tillfället hopplöst efter (personligen har jag både Phenom II 955 och i7 930), men det svänger säkert så småningom igen, precis som det gjort förr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Huvudsaken i allt är att man själv tycker om det, om det är någon annan som är emot det, skit i att tjafsa, alla väljer vad de själv vill.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Gällande grafikkort: hade ATi först, men tyckte sedan att jag var mer intresserad av PhysX och 3D Vision än Eyefinity (vilket jag inte hade råd med), detta var innan HD3D var på tapeten. Sen kan jag tycka att ATi har snyggare design än Nvidia men det är för mig ovikitigt. Är ingen plexi-på-sidan-av-chassit-och-led-i-fläktarna-typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

MEN jag vägrar skit som nVIDIA punkt slut. [b]JAG[/b] VÄGRAR ALLTSÅ, vad ni tycker skiter jag i.

Kan du inte förklara ditt påstående istället för att säga att du "vägrar". Varför vägrar du köpa produkter från NVIDIA?

Permalänk
Medlem

Fanns en vetenskaplig undersökning eller vad man ska kalla det för som behandlade varför man hejar på samma idrottslag oavsett hur det går för laget osv; djupt rotade känslor. Tror att samma sak går att applicera även här i någon form. Det handlar inte bara om att vara envis och tro någonting, det handlar om att tro PÅ någonting.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag gillar Apple, eftersom dom gör produkter som faller mig i smaken. Är jag fanboy? Näe, skulle inte säga det. Däremot blir jag lite trött när folk helt utan koll sitter och kritiserar Apple och i princip dumförklarar mig för mitt val av telefon, dator eller surfplatta. När någon annan tillverkar nåt jag tycker fungerar bättre för mitt ändamål köper jag det. Värre än så är det inte. Skulle jag vara gamer skulle jag nog inte ha en iMac på skrivbordet, men eftersom jag slutade spela för snart 15 år sen så kan jag prioritera annat. Jag gillar inte alltid Apples affärsmetoder men tycker att det finns viktigare saker här i livet och jag tänker inte nöja mig med en sämre produkt från företag B bara för att jag inte tycker om metoderna som använts för att produkt A har kommit till.

Däremot erkänner jag att det blir onödigt dyrt och jobbigt att klättra upp ur den Applegrop jag krävt den dagen jag konstaterar att jag skulle vilja byta. Som tur ser jag inga som helst anledningar till det i dagsläget eftersom det inte finns något som fungerar bättre för mig.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

AMD droppar inte mer än Nvidia vad jag kan se på Sweclocker tester, jag tittade då på HD 6970 mot GTX 570.

Sweclockers gjorde ett bildkvalitetstest mellan Nvidia vs AMD, man kom fram till att kvalitén var så gott som identiska, förutom i ett spel där faktiskt AMD hade bättre bild än Nvidia.

Det är inte rättvist att säga att 570 vs. 6970 definerar nVidia vs. AMD. Jag tycker att budgetklassen kan exkluderas. Men om något enskilt kort ska bestämma bör det i alla fall vara från prestandaklassen.

Jag fattar inte heller AMDs namnsystem.
Till exempel:
Är 6950 bättre än 6870, 6770, 6670 eller 6570? Är det sämre än alla. Beror det på?
Min brorsa bad mig välja ut ett grafikkort i mellanklassen. Jag valde ett GeForce 560 för jag blev så jävla less på att jämföra alla olika AMD-kort.

Du får jättegärna bifoga länkar till det du refererar till om du har lust.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Här får du en lite nyare video att titta på fast med gammal

http://www.youtube.com/watch?v=cAqlA9EJ4ME&feature=related

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Intel 2500k är den absolut bästa pris prestanda
cpu som finns idag punkt!!!är jag fanboy då??
Amd har varit efter många år nu och folk yrar
om att amd är billgare..2500k är ruskigt billig
med tanke på vad den levererar!!
Vad jag har för cpu?amd 965BE........