Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Grym speldator! budget 8-9K!

Hejsan, jag letar som sagt efter en grym speldator och ihopplockning ska ingå i priset, även OS. Vore bra med i5 2500K quad core, överklockade om jag inte minst fel? och typ 1 tb minne. sen ska det vara bra grafikkort och tillräckligt med RAM ( inte överdrivet)
Så skulle det väl vara bra med ett så litet chassi som möjligt? men det ska även vara snyggt och alla delar ska få plats! Om inte detta går skulle jag vilja ha NXZT Phantom

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/764958/- om du tar ett billigare chassi, typ Fractal Design ARC eller liknande så kan du nog klämma in en 60gb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/764958/- om du tar ett billigare chassi, typ Fractal Design ARC eller liknande så kan du nog klämma in en 60gb SSD.

Finns det möjligen små chassis som man kan klämma in allt i?
Och hur kommer det sig att AMD processorer är mycket billigare än Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Finns det möjligen små chassis som man kan klämma in allt i?
Och hur kommer det sig att AMD processorer är mycket billigare än Intel?

1. Absolut, det viktigaste är att Moderkortet stämmer överens i storlek med chassit. Formfaktorn på moderkort kan vara ATX,mAtx osv. och så länge chassit har stöd för dessa storlekar så går det att få in allt. Viktigt med mindre chassin är att man ser till att grafikkortet får plats.

2. Amd är ett mindre företag och omsätter mycket mindre. Intel har så många köpare att dem har "råd" att sätta så höga priser på sina processorer, även om AMD och Intel ligger ganska jämt i prestanda.

Permalänk
Skrivet av Lalingoo:

byt till ett billigare chassi och kör på i5 2500k

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

1. Absolut, det viktigaste är att Moderkortet stämmer överens i storlek med chassit. Formfaktorn på moderkort kan vara ATX,mAtx osv. och så länge chassit har stöd för dessa storlekar så går det att få in allt. Viktigt med mindre chassin är att man ser till att grafikkortet får plats.

2. Amd är ett mindre företag och omsätter mycket mindre. Intel har så många köpare att dem har "råd" att sätta så höga priser på sina processorer, även om AMD och Intel ligger ganska jämt i prestanda.

Jaha jag trodde att de var jämnstora bara det att AMD var sämre, men då låter det ganska bra faktiskt
Finns det några chassin som är "extra" bra?

Permalänk
Medlem

skrev han inte att byggning och OS ska ingå i priset? : p Inte för att det på långa vägar i så fall blir en lika bra dator men det var ju vad grabben skrev.

lyckades faktiskt få ihop ett hyffsat system för strax under 9000 kr där OS och byggnation ingår. finns även möjlighet att lägga till ett extra 560ti senare för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/758501/2011-08-19
(byt till en 1tb hårddisk om du vill istället!) råkade välja fel

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

skrev han itne att byggning och OS ska ingå i priset? : p Inte för att det på långa vägar i såfall blir en lika bra dator men det var ju vad grabben skrev.

Ja asså det finns ju många videor på hur man plockar ihop en egen dator men det är ju nästan så att man inte vågar bara för att den är så känslig. Och så har jag ju inget OS på skiva, får dock graits win7 från skolan men jag undrar om jag kan använda den på den nya datorn eftersom jag redan har det installerat på denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Ja asså det finns ju många videor på hur man plockar ihop en egen dator men det är ju nästan så att man inte vågar bara för att den är så känslig. Och så har jag ju inget OS på skiva, får dock graits win7 från skolan men jag undrar om jag kan använda den på den nya datorn eftersom jag redan har det installerat på denna

att sätta ihop en dator är enligt mig mycket simpelt ganska kul också! men om du absolut inte vill göra det och inte heller har tillgång till opperativsystem, kolla paketet jag länkade

vill du klocka lite så bör du slänga på en något bättre kylare också. en coolermaster hyper 212+ för typ 200 kr borde räcka för åtminstone 4 ghz.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

skrev han inte att byggning och OS ska ingå i priset? : p Inte för att det på långa vägar i så fall blir en lika bra dator men det var ju vad grabben skrev.

lyckades faktiskt få ihop ett hyffsat system för strax under 9000 kr där OS och byggnation ingår. finns även möjlighet att lägga till ett extra 560ti senare för SLI

(byt till en 1tb hårddisk om du vill istället!) råkade välja fel

Denna verkar inte dum, är det ett litet mindre chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Denna verkar inte dum, är det ett litet mindre chassi?

Det är ett ARC chassi. sitter faktiskt och väntar på att få hemmet själv ja, det är lite mindre än phantom men ATX moderkort passar självklart i det : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

att sätta ihop en dator är enligt mig mycket simpelt ganska kul också! men om du absolut inte vill göra det och inte heller har tillgång till opperativsystem, kolla paketet jag länkade

vill du klocka lite så bör du slänga på en något bättre kylare också. en coolermaster hyper 212+ för typ 200 kr borde räcka för åtminstone 4 ghz.

Ja det är väldigt kul, vi fick testa lite i skolan men vi kunde inte göra hela datorn vilket var surt :/
Det är nog inte nödvändigt då jag inte vet hur man klockar men det paketet du har gjort är alltså en bra speldator och håller bra, kunde man köra sli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Det är ett ARC chassi. sitter faktiskt och väntar på att få hemmet själv ja, det är lite mindre än phantom men ATX moderkort passar självklart i det : )

vad bra! För att det är ju alltid skönt med ett mindre chassi utan en massa bling bling hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

vad bra! För att det är ju alltid skönt med ett mindre chassi utan en massa bling bling hehe

hehe jodå! det är väldigt stilrent!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

hehe jodå! det är väldigt stilrent!

Men om jag skulle beställa denna dator nu så skulle jag bli nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Men om jag skulle beställa denna dator nu så skulle jag bli nöjd?

Positivt
1 - Det är förmodligen det bästa du kan få för 9000 kr, OM du måste få den ihop byggd och inte har ett operativsystem hemma.
2 - Du har möjlighet att köpa ytterligare ett 560ti grafikkort senare och då köra SLI.

Negativt
1 - Skulle du haft operativsystem hemma och kunna bygga ihop datorn själv skulle du få en bättre dator.
2 - Om du ska klocka processorn bör du ha en annan kylare än den som medföljer eftersom de oftast e rätt så värdelösa och väsnas. (ska du inte klocka behöver du inte K modellen av processorn.)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Intel är ett företag som är som tex alienware dyra och kända men iförrhållande vis till Intell gör de bra produkter jämfört med Alienware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Jaha jag trodde att de var jämnstora bara det att AMD var sämre, men då låter det ganska bra faktiskt
Finns det några chassin som är "extra" bra?

Chassin, oftast ju mer du betalar desto högre är kvalitén och funktionaliteten. Mycket handlar om vad du själv prioriterar, låg ljudnivå, bra luftflöde, storlek, design.

De flesta chassin är bra, vissa är funktionella, vissa är överprisade, vissa är väldigt "flashiga". Phantom chassit är såvitt jag vet ett bra chassi, men lite dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villers114:

Intel är ett företag som är som tex alienware dyra och kända men iförrhållande vis till Intell gör de bra produkter jämfört med Alienware

va?

får jag fråga vad alienware har att göra med detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Positivt
1 - Det är förmodligen det bästa du kan få för 9000 kr, OM du måste få den ihop byggd och inte har ett operativsystem hemma.
2 - Du har möjlighet att köpa ytterligare ett 560ti grafikkort senare och då köra SLI.

Negativt
1 - Skulle du haft operativsystem hemma och kunna bygga ihop datorn själv skulle du få en bättre dator.
2 - Om du ska klocka processorn bör du ha en annan kylare än den som medföljer eftersom de oftast e rätt så värdelösa och väsnas. (ska du inte klocka behöver du inte K modellen av processorn.)

Men skulle du kunna lägga ihop ett packet som är så som du har gjort det MEN jag ska INTE klocka, den ska inte väsnas och bra kylning. Men jag ska kanske köra SLI längre fram

Permalänk
Medlem

verkar förresten som att KFA2 560ti inte längre beställs in på inet. ta det här istället
http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Men skulle du kunna lägga ihop ett packet som är så som du har gjort det MEN jag ska INTE klocka, den ska inte väsnas och bra kylning. Men jag ska kanske köra SLI längre fram

Alltså. 2500k kostar inte ens 100 kr mer än 2500 och det är förövrigt hur simpelt som helst att klocka den. Finns egentligen ingen mening alls med att köpa den modellen som inte heter K. Trodde det var större prisskillnad. Tror att du klarar dig med originalkylaren tills vidare. Kanske att du köper en bättre kylare om du köper ett till 560ti och behöver mer kraft från processorn

jag skulle köra på paketet jag länkade tidigare. Byt bara till det gigabyte grafikkortet jag länkade och byt till samsung f3 1tb om du vill ha det istället för 500 gb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Alltså. 2500k kostar inte ens 100 kr mer än 2500 och det är förövrigt hur simpelt som helst att klocka den. Finns egentligen ingen mening alls med att köpa den modellen som inte heter K. Trodde det var större prisskillnad. Tror att du klarar dig med originalkylaren tills vidare. Kanske att du köper en bättre kylare om du köper ett till 560ti och behöver mer kraft från processorn

jag skulle köra på paketet jag länkade tidigare. Byt bara till det gigabyte grafikkortet jag länkade och byt till samsung f3 1tb om du vill ha det istället för 500 gb.

Okej, tack så mycket för hjälpen! verkar vara ett superpaket!
Denna är dator är väl bättre än http://cdon.se/hemelektronik/predator_g3610_core_i5-2300_8gb_... ?

såhär blev alltså det slutgiltiga paketet : http://www.inet.se/kundvagn/visa/765232/speldator

Läste även att chassit släpper ut allt ljud? detta kanske inte stämmer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Denna är dator är väl bättre än http://cdon.se/hemelektronik/predator_g3610_core_i5-2300_8gb_... ?

såhär blev alltså det slutgiltiga paketet : http://www.inet.se/kundvagn/visa/765232/speldator

4gb till är inte dyrt och jag skulle se det som en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

4gb till är inte dyrt och jag skulle se det som en investering.

Kan inte Win7 bara utnyttja 4GB som max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Kan inte Win7 bara utnyttja 4GB som max?

Hehe, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Ditt paket är definitivt bättre än datorn från CDON

vet itne vad som menas med att chassit släpper ut allt ljud. menar du ljud från fläktarna som snurrar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Ditt paket är definitivt bättre än datorn från CDON

vet itne vad som menas med att chassit släpper ut allt ljud. menar du ljud från fläktarna som snurrar?

njae jag vet inte vad jag menar haha, det var väl bara någon besser wissen som skrev

Vad bra! Då tror jag faktiskt att jag köper den! hehe

En sista fråga; hur mycket RAM kan Win7 utnyttja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

njae jag vet inte vad jag menar haha, det var väl bara någon besser wissen som skrev

Vad bra! Då tror jag faktiskt att jag köper den! hehe

En sista fråga; hur mycket RAM kan Win7 utnyttja?

32bit kan bara ha 4gb, men 64 kan ha upp till 128gb om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sHAsen:

32bit kan bara ha 4gb, men 64 kan ha upp till 128gb om jag inte har fel.

stämmer bra! iaf om 32 bit ^^ 64 bit vet jag inte riktigt. En jävla massa ram kan det hantera iaf

Visa signatur