Permalänk
Medlem

Vad fasar vi ut härnäst?

Jag har precis flyttat över mina komponenter till ett nytt chassi och i samband med detta så beslutade jag mig för att inte montera in någon CD/DVD/BR-läsare. Det känns på något sätt så himla utdaterat, tidigare så satt det ju 3,5" diskettenheter i alla datorer. Nu känns det dock som att mediecenter, spotify/voddler, steam/origin och liknande tjänster i princip gör att en skivläsare är onödigt! Jag har ju en extern DVD-läsare som jag kan använda när jag ska installera Windows, alternativt kopiera över det på ett USB-minne, men sen går det ju i princip att få allt installerat via nätet, nästan allt finns ju som digitala nedladdningar.

Så vad tror ni blir nästa sak i datorn som fasas ut härnäst?
Om man nu som jag i princip anser CD/DVD/BR-läsaren som utdaterad...

Kan det bli fläktar eller kylare som ryker härnäst, i och med att grafen har rätt bra självkylande egenskaper?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Antagligen blir det den mekaniska hårddisken som för oss konsumenter försvinner, nu när SSD är på framfart.

Permalänk
Hedersmedlem

DVDläsare är definitivt på utgång, ja. En USB-ansluten sådan gör jobbet nuförtiden.

Jag tror dock inte att kylare och fläktar är det som ryker härnäst. Moderna grafikkort och processorer utvecklar så mycket värme att det helt enkelt är nödvändigt med kylare och fläktar.

Vad som fasas ut härnäst är också svårt att svara på. Räknar man inte ljudkort som redan uträknade så tror jag på dem!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan hårddisken.

Ge dem 2-5 år så finns det säkert 500 Gb SSD's för runt tusenlappen Antagligen ännu billigare

Har för mig någon på¨swec räknade ut detta? Hur lång tid det skulle ta i denna farten att nå 500 Gb för under tusenlappen?

Edit*

Mekaniskahårddisken

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan finns det ju BD-brännare också och om de är utdaterade vet jag inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den mekaniska hårddisken tror jag blir kvar ett tag, just på grund av att den är så otroligt mycket billigare än SSD-diskar.
Ljudkort är väl rätt utfasade redan om man inte är riktig ljudentusiast, det finns ju inbyggda av riktigt bra kvalité i de lite mer påkostade moderkorten.

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Utan tvekan hårddisken.

Ge dem 2-5 år så finns det säkert 500 Gb SSD's för runt tusenlappen Antagligen ännu billigare

Har för mig någon på¨swec räknade ut detta? Hur lång tid det skulle ta i denna farten att nå 500 Gb för under tusenlappen?

Edit*

Mekaniskahårddisken

Finns ju "nästan" redan http://www.inet.se/artikel/5315117/ocz-ssd-revodrive-3-480gb-...

är ju priset man undrar över bara... 13papp för 480GB e bra saftigt

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

cd spelare är ju de som kommer näst.
sen tror jag grafik kort eller mekaniska hårddisken är nästa på led fast det kommer ta ett tag:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CD/DVD ville jag ha för gamla reliker till spel/filmer, alternativen är att göra om de till ISO (omständigt) eller tanka.
Lite osäker på om jag skulle montera in en i ny dator. Blueray blev utfasad innan kampen mot HD-DVD var avgjord.

Byggde ny dator till föräldrarna och det var självklart att köra på Intels processorinbyggda grafik. (den fick dock cd/DVD).
Jag vill härmed dödförklara det diskreta grafikkortet! (jaja, gamers, fps, 3d blabla)
Jag tror att USB3 är nådastöten för firewire och det är väl på tiden?

Frågan är väl om folk kommer fasa ut datorn till förmån för surfplatta.

Permalänk
Hjälpsam

Hade gärna sett att man fasar ut USB, DVI, HDMI, etc alla kommunikationsstandarder för en enhetlig som helt enkelt skyfflar massa data. Intel har en kul idé med Thunderbolt, men den är alldeles för patentskyddad för att kunna bli en standard.

Det var en förhoppning i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att jag tror att detta är nästa grej att fasa ut, men i den bästa av världar fasas SSDdiskar ut i samband med RAMstickorna för att tillsammans bli ersatt av ett lagringsmedium som klarar bådas arbetsuppgifter.

Oavsett vad som händer så har jag svårt att se varför mekaniska hårddiskar skulle dö ut. Så länge de har ett massivt försprång i pris/datamängd så tror jag dessa har en stabil framtid. Tror dom sitter lika säkert som stationära datorer gör.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Min dvd läsare rycker snart. Så skulle gissa på den.
Jag vill se film, musik och spel komma på usb-minne (för oss med dåligt internet:-P)
och ja jag betalar gärna 100kr extra för det!
ser ingen anledning till att använda dvd istället för usb och nerladdning!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Finns ju "nästan" redan http://www.inet.se/artikel/5315117/ocz-ssd-revodrive-3-480gb-...

är ju priset man undrar över bara... 13papp för 480GB e bra saftigt

den där är ju rätt så brutal kolla skriv och läshastigheten x)

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Entusiast

Hårddisk, alla jag känner använder DVD-läsaren ganska flitigt, inklusive mig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hårddisk, alla jag känner använder DVD-läsaren ganska flitigt, inklusive mig.

alltid skönt att ha en dvd-läsare i datorn!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

DVD enheten är nu så billig att jag sätter in en även om jag äger en lös också om det finns en plats ledig, men nog är den i utförsbacke.
Mekaniska hårddiskar tror jag succesivt kommer att betraktas mer som backupmedia än arbetsdiskar.
Tror också att framtida SSD teknik kommer att sluta 'låtsas' vara hårddiskar och bli mer som ett statiskt arbetsminne, inte gå via SATA (finns ju redan och jag tror det är framtiden).
Tror det kan komma en trend med mindre chassin om den inte redan är här.
Behovet att stora kylare kommer nog att minska vartefter kretsarna blir mindre och spänningarna lägre.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av erikom:

den där är ju rätt så brutal kolla skriv och läshastigheten x)

Jo jag vet helt sjukt! Finns en värre med typ 1.5GB läs/skriv.. men priset får dom jobba på!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

DVDläsare är definitivt på utgång, ja. En USB-ansluten sådan gör jobbet nuförtiden.

Jag tror dock inte att kylare och fläktar är det som ryker härnäst. Moderna grafikkort och processorer utvecklar så mycket värme att det helt enkelt är nödvändigt med kylare och fläktar.

Vad som fasas ut härnäst är också svårt att svara på. Räknar man inte ljudkort som redan uträknade så tror jag på dem!

jo och nu sätter ju copyswe en avgift på usb(och hårdiskar med så klart), så det blir ju nya dvd skivorna

Har själv dvd läsare/brännare. Men lika enkelt att lägga över windows 7 på en usb i stället. Filmer är inte lika enkelt på grund av att jag har en stor dvd samling (inte lätt att se på dom, utan en läsare).

Till datorn rycker nog dvd:n och blu-ray är tok för dyrt för att ens sitta i en dator. Flopy är borta redan, tror sen att FireWire försvinner (vem använder den porten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

1. Optisk läsare

2. Mekanisk hårddisk

3. Fläktar

Permalänk
Skrivet av zodiakonline:

1. Optisk läsare

2. Mekanisk hårddisk

3. Fläktar

Fläktar känns la lite dumt att ta bort från riggen? Vilken typ av kylning menar du att man skulle använda då? Eftersom nya processorer och grafikkort alstrar mer spänning/ström så utvecklas mer värme från dom så en kylning är ju alltid bra att ha! Vatten kylning behöver med fläktar för att kyla vattnet ju, dock inte lika många

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Njae, jag tror att optiska läsaren kommer hänga kvar ett tag. Kanske inte bland gamers som ofta använder sig av digitala medier numera, men vanliga svensson använder det nog ganska flitigt!
Jag skulle aldrig få för mig att bygga en ny dator utan DVD-läsare, även om den sällan används. Känns ju lite dumsnålt att spara bort 200 spänn liksom... Rätt som det är så behöver man den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

1. Optisk läsare

2. Mekanisk hårddisk

3. Fläktar

fläktar försvinner nog inte på ett jävla tag å mekaniska hårddiskar kommer nog finnas kvar ett ganska långt.

Skickades från m.sweclockers.com