Hur fungerar det att fysiskt bryta en stereo ljudkabel?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att fysiskt bryta en stereo ljudkabel?

Jag använder för tillfället både headset och högtalare till datorn. headsettet har bättre ljud och är praktiskt när man pratar. använder högtalare till musik och om jag är själv i bad company 2 (mycket häftigare ljudupplevelse när skrivbordet skakar till:)). För tillfället växlar jag mellan dessa genom att dra ut headsettets 3,5mm stereouttag ur datorns frontpanel och sen sätta in den igen. lite krånligt och är orolig hur mycket jag sliter när jag gör det ett par gånger om dagen. Micken är i övrigt alltid inkopplad.

min plan är att köpa en eller likanande sån här http://www.kabelbutiken.com/ljudkabel-3-5mm-hane-hona-1m och försöka skarva in en

vad jag har förstått så bärs stereoljud i 3 kablar. en till vardera högtalarelement och en gemensam jord om jag kunde skarva jorden till strömbrytaren kan jag effektiv bryta båda kretslopp. Tror ni datorn skulle se det som de är urkopplade och slå på de andra högtalarna eller skulle den se det som en ett internt motstånd för ljudnivå? alltså tror ni det skulle funka? jag vill få datorn att tro att de är urkopplade när switchen är av och ikopplade när switchen är på. Hur mycket tror ni ljudkvaliten påverkas? jag har lödpenna och kommer såklar löda fast sladdarna.

Andra förslag?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Här har du en guide där någon har gjort en liknande switch

http://www.instructables.com/id/How-to-Construct-a-35mm-Switc...

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Här har du en guide där någon har gjort en liknande switch

http://www.instructables.com/id/How-to-Construct-a-35mm-Switc...

nice. får kolla på det. kunde snabbt nyss konstatera att min idé inte skulle fungera då bara en förlängninsladd utan något i andra änden räknas som en ljudenhet tydlige :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Såg vettigt ut men hittar inte delarna på Kjell.com finns det nån annan hemsida för komponenter? inte bara nån googling utan nån som känner till en ligit sida?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag gillar min lösning med en "splitter" vid utgången från MB/ljudkort till fronthögtalarna, ena kabeln går sen vidare till fronthögtalarna precis som vanligt, den andra till hörlurarna.

När man inte vill att det ska låta ut högtalarna så sänker man bara volymen på dom, detta förutsätter givetvis att det är aktiva högtalare med inbyggd förstärkare och volymvred på högtalarna/subben, men det kör väll de flesta med idag.

Enklare kan det knappast bli och funkar klockrent.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag gillar min lösning med en "splitter" vid utgången från MB/ljudkort till fronthögtalarna, ena kabeln går sen vidare till fronthögtalarna precis som vanligt, den andra till hörlurarna.

När man inte vill att det ska låta ut högtalarna så sänker man bara volymen på dom, detta förutsätter givetvis att det är aktiva högtalare med inbyggd förstärkare och volymvred på högtalarna/subben, men det kör väll de flesta med idag.

Enklare kan det knappast bli och funkar klockrent.

mjehh är inte riktigt vad jag är ute efter. jag vill kunna göra det med "flipp of a switch". mina högtalare är jobbiga att vrida ner...

vänta... jag ska tänka ett tag återkommer.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kanske lite tråkigt, men kan detta vara något?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxxxtor:

tror bara den funkar som hubb. tror jag kör på variant av tidiagares. alltså jag sätter en splitter från ljudutgången därbak. sen drar jag en skarvsladd mellan högtalerens sladd och förgrenigskontakten och sätter en strömbrytare under skrivbordet. så har man ljud till båda jämt men högtalarna har en switsh så att den är lätt att stänga av

styrs högtralare av volt eller ampere? har 5.1 högtalare och om högtalare är ampere styrda så kommer front höger-vänster att bli lite tystar då elen "läcker" in i hörlurarna. (headsettet kommer ju inte lida då båda kommer lida lika mycket och därav skala rätt. om voltstyrda så är det fin fint nån som vet?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

tror bara den funkar som hubb. tror jag kör på variant av tidiagares. alltså jag sätter en splitter från ljudutgången därbak. sen drar jag en skarvsladd mellan högtalerens sladd och förgrenigskontakten och sätter en strömbrytare under skrivbordet. så har man ljud till båda jämt men högtalarna har en switsh så att den är lätt att stänga av

styrs högtralare av volt eller ampere? har 5.1 högtalare och om högtalare är ampere styrda så kommer front höger-vänster att bli lite tystar då elen "läcker" in i hörlurarna. (headsettet kommer ju inte lida då båda kommer lida lika mycket och därav skala rätt. om voltstyrda så är det fin fint nån som vet?

Eftersom strömmen är lika med spänningen delat på resistansen, och resistansen i princip är konstant medför en höjning av spänningen en höjning av strömmen och en höjning av strömmen kräver sin tur en höjning av spänningen. Det blir därför tekniskt sett effektstyrt, vilket i praktiken är spänningsstyrt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Eftersom strömmen är lika med spänningen delat på resistansen, och resistansen i princip är konstant medför en höjning av spänningen en höjning av strömmen och en höjning av strömmen kräver sin tur en höjning av spänningen. Det blir därför tekniskt sett effektstyrt, vilket i praktiken är spänningsstyrt.

då funkar det ju

*edit* läste mitt inlägg igen. lite pinsamt att jag använde enheter istället för "namn"

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Du har ingen jord, bara plus och minus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Såg vettigt ut men hittar inte delarna på Kjell.com finns det nån annan hemsida för komponenter? inte bara nån googling utan nån som känner till en ligit sida?

elfa.se har allt och lite till när det kommer till komponenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du har ingen jord, bara plus och minus.

sorry tänker i termer av Vcc och jord. men har jag rätt om att två bär varsin signal och att elen går tillbaka gemensamt?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

elfa.se har allt och lite till när det kommer till komponenter.

Elfa har svindyr frakt.
http://www.electrokit.se/

Skrivet av Kogster:

sorry tänker i termer av Vcc och jord. men har jag rätt om att två bär varsin signal och att elen går tillbaka gemensamt?

Nej.
Ett högtalarelement har en plus pol och en minus pol.
Telepluggen däremot har plus, minus och jord.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Det visste jag inte för jag bor nära en butik och har aldrig behövt handla på internet. Däremot har jag noterat att deras butikspersonal har väldigt dålig koll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

nice. får kolla på det. kunde snabbt nyss konstatera att min idé inte skulle fungera då bara en förlängninsladd utan något i andra änden räknas som en ljudenhet tydlige :/

Anledningen till detta: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Jack-plug-...
(Det är en brytare som sluter toppen med jord, ibland båda till jord)

(Med andra ord skulle du nog kunna göra en brytare som helt enkelt kortsluter kabeln och således tror ljudkortet att inget är kopplat.)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Anledningen till detta: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Jack-plug-...
(Det är en brytare som sluter toppen med jord, ibland båda till jord)

(Med andra ord skulle du nog kunna göra en brytare som helt enkelt kortsluter kabeln och således tror ljudkortet att inget är kopplat.)

jo det var min första tanke men bara en förlängningssladd med honan i andra änden helt tom upptäcktes som ljudenhet. Tycker jag verkar som det antingen nåt som känner om kabeln är ikopplad eller så har kabbeln i sigsjälv en liten ström den alltid läcker igenom. hursom fick det mig att tvekat att en brytare skulle funka.

vore bra om någon hade en 3.5 stereo audio kabel som de kunde klippa av och se om datorn fortfarande upptäckte. (hoppas att den inte gör)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ala_95:

35kr+moms är inte så dyrt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/mime.jsp?page=about/terms.htm...
(Välj brevfrakt istället för paket och strunta i portförskott)

Citat:

Nej.
Ett högtalarelement har en plus pol och en minus pol.
Telepluggen däremot har plus, minus och jord.

Det stämmer inte, hur ska du då kunna få stereoljud? I telepluggen har du en pol för jord och två poler för signalen, en höger och en vänster.

Det du beskriver är en balanserad koppling men det är inget som används till hörlurar och vanlig hemmautrustning.
http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connector#Tip.2Fring.2Fsleev...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

35kr+moms är inte så dyrt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/mime.jsp?page=about/terms.htm...
(Välj brevfrakt istället för paket och strunta i portförskott)

Det stämmer inte, hur ska du då kunna få stereoljud? I telepluggen har du en pol för jord och två poler för signalen, en höger och en vänster.

Det du beskriver är en balanserad koppling men det är inget som används till hörlurar och vanlig hemmautrustning.
http://en.wikipedia.org/wiki/TRS_connector#Tip.2Fring.2Fsleev...

Ursäkta, var lite trött i huvudet när jag skrev. Självklart så är det ju höger, vänster och jord, doh!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

jo det var min första tanke men bara en förlängningssladd med honan i andra änden helt tom upptäcktes som ljudenhet. Tycker jag verkar som det antingen nåt som känner om kabeln är ikopplad eller så har kabbeln i sigsjälv en liten ström den alltid läcker igenom. hursom fick det mig att tvekat att en brytare skulle funka.

vore bra om någon hade en 3.5 stereo audio kabel som de kunde klippa av och se om datorn fortfarande upptäckte. (hoppas att den inte gör)

...

Det är EXAKT det som bilden visar, brytaren är stängd när ingen kabel sitter i och öppnas när man kopplar in en plugg

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Såg vettigt ut men hittar inte delarna på Kjell.com finns det nån annan hemsida för komponenter? inte bara nån googling utan nån som känner till en ligit sida?

www.elfa.se har "typ" allt

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

...

Det är EXAKT det som bilden visar, brytaren är stängd när ingen kabel sitter i och öppnas när man kopplar in en plugg

ok, jag trodde det var en bild på hur det var kopplat. så att sätta en strömbrytare på dn har ingen chans? Då sätter vi en splitter därbak och drar elkabeln till högtalarna precis under skrivbordsbords-skivan (eller vad det nu heter på ett skrivbord) med en av och på switch.

Hur kommer det sig att man designat det så? känns jobbigt.

*edit* tack för hjälpen också

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

ok, jag trodde det var en bild på hur det var kopplat. så att sätta en strömbrytare på dn har ingen chans? Då sätter vi en splitter därbak och drar elkabeln till högtalarna precis under skrivbordsbords-skivan (eller vad det nu heter på ett skrivbord) med en av och på switch.

Hur kommer det sig att man designat det så? känns jobbigt.

*edit* tack för hjälpen också

Det är så att du ska kunna koppla in ett headset i fronpanelen medans högtalarna sitter i bakpanelen, ljudkortet känner då automatiskt av att brytaren i fronten är öppen och den ljudenheten tar då prioritet över den bakre.
Detta är dock inte dess ursprungliga funktion, uppfinningen härstammar från gamla manuella televäxlar (alltså en person som kopplar kabeln manuellt på en stor panel)
Helt simpelt och genialiskt påhitt egentligen.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Det är så att du ska kunna koppla in ett headset i fronpanelen medans högtalarna sitter i bakpanelen, ljudkortet känner då automatiskt av att brytaren i fronten är öppen och den ljudenheten tar då prioritet över den bakre.
Detta är dock inte dess ursprungliga funktion, uppfinningen härstammar från gamla manuella televäxlar (alltså en person som kopplar kabeln manuellt på en stor panel)
Helt simpelt och genialiskt påhitt egentligen.

Kan jag sätta en förlängning på den interna kabeln fråns witchen switchen? sen dra ut kabeln (fram och tillbaka) genom ett vattenkylningshål?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna ändra i ljudkortets kontrollpanel? Kollade i min och där kan jag ändra "Tysta den bakre utgångsenheten, när en hörlursenhet ansluts framtill" till att "Få den bakre och främre ljudutgången att spela upp två olika ljudströmmar samtidigt". På det sista alternativet får du alltså ändra standardenhet via mjukvaruväg eller välja en specifik utgång i varje program.

Permalänk
Medlem

Plugga in högtalare bak på i/o panelen och. Plugga in hörlurarna i frontpannelen.
sen ändrar du bara mellan dem i ljudkortets programvara;)
fast din ide är mycket roligare:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Kan jag sätta en förlängning på den interna kabeln fråns witchen switchen? sen dra ut kabeln (fram och tillbaka) genom ett vattenkylningshål?

Förstår inte hur du menar nu ^^

Skrivet av jocke92:

Borde man inte kunna ändra i ljudkortets kontrollpanel? Kollade i min och där kan jag ändra "Tysta den bakre utgångsenheten, när en hörlursenhet ansluts framtill" till att "Få den bakre och främre ljudutgången att spela upp två olika ljudströmmar samtidigt". På det sista alternativet får du alltså ändra standardenhet via mjukvaruväg eller välja en specifik utgång i varje program.

Skrivet av upl8447:

Plugga in högtalare bak på i/o panelen och. Plugga in hörlurarna i frontpannelen.
sen ändrar du bara mellan dem i ljudkortets programvara;)
fast din ide är mycket roligare:)

Detta tycker jag låter mycket smartare, dessutom vill du inte gå in och löda på en 3.5mm ljudkabel, tro mig.
(Har du nånsin försökt skala en sån kabel så vet du vad jag menar)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Förstår inte hur du menar nu ^^

Du sa att när switchen är igång så känner ljudkortet av det och "skickar ljudet". Går det inte att bryta den signalen? den borde väll dessutom vara en egen sladd så den blir lite lättare att skala och skarva.

Citat:

Detta tycker jag låter mycket smartare, dessutom vill du inte gå in och löda på en 3.5mm ljudkabel, tro mig.
(Har du nånsin försökt skala en sån kabel så vet du vad jag menar)

Var rädd för att de var tunna som fan :/

Jag har högtalare bak headset på frontpanelen men jag vill slippa koppla in och ur den och istället bara ha en switch nånstans. Om det ska vara mjukvara så ska det vara typ högst ett makro men det vet jag inte hur att göra.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Värt att nämna också att det är billigare på electrokit också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Du sa att när switchen är igång så känner ljudkortet av det och "skickar ljudet". Går det inte att bryta den signalen? den borde väll dessutom vara en egen sladd så den blir lite lättare att skala och skarva.

Var rädd för att de var tunna som fan :/

Jag har högtalare bak headset på frontpanelen men jag vill slippa koppla in och ur den och istället bara ha en switch nånstans. Om det ska vara mjukvara så ska det vara typ högst ett makro men det vet jag inte hur att göra.

Nej alltså, kontakten kallas för TRS, Tip-Ring-Sleeve.
Uttaget i frontpanelen har Tippen och ibland även Ringen sluten med Sleeven när ingen kabel är kopplad.
Uttaget är alltså kortslutet när inget är inkopplat och när du stoppar in något i hålet så öppnas kretsen.

Jag tror det du behöver är den lilla switchen som någon länkade tidigare, har haft en sån tidigare.
Du kopplar in den i valfri ljudutgång sen trycker du in högtalarna och hörlurarna i switchen, använd sedan knnappen på den för att byta mellan enheterna. Den har även en volymratt och utgång för mic som går att stänga av och sätta på.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |