SweClockers drop!

Ändra systemdisk till lagringsdisk

Permalänk

Ändra systemdisk till lagringsdisk

Hejsan

Jag har planer på att köpa ett datorbygge från inet inom kort och jag hade tänkt mig att köra in en 1TB hårddisk som används som systemdisk för den jag sitter på nu.
Jag ville veta hur man går tillväga för att tömma den helt, det är väl onödigt att Windows är installerat på den när den bara ska användas till lagring i den nya dator.

Tackar för mig!

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

Formatera den. (?)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Installera Windows på nya disken, formatera den gamla.

Permalänk

Alla vet inte hur man formaterar, därför ger jag dig här en liten guide på hur du ska göra eftersom pacman bara kunde komma med ett drygt "jag vet, du är korkad som inte gör de" svar. Sorgligt att en skribent och en medlem sen så länge inte kan ge en mer utförlig beskrivning...

Antar att du kommer ha windows 7 på din nya dator?
Gör då så att du först installerar win 7 med bara din nya disk som du vill ha operativet på inkopplad. När allt är klart kan du koppla in den andra. Dyker den automatiskt upp i "den här datorn" kan du helt enkelt högerklicka och sen bara trycka på formatera så är de klart. Dyker den inte upp där får du högerklicka på "den här datorn" klicka hantera, välja fliken "diskhantering" till vänster. Där kommer du förhoppningsvis se båda diskarna, både nya och gamla. Lista ut vilken som är vilken (den du har operativet på kommer antagligen vara c:) högerklicka sen på den andra som du ska formatera och välj formatera helt enkelt. Sen är den helt tom och du kan enkelt skapa en volym på den igen!

Se dock till att när du installerat win7 på din nya disk, och du har båda inkopplade och ska starta datorn innan du formaterat, att verkligen välja rätt hårddisk att starta upp ifrån (boot prioritie i bios) annars finns de risk att datorn startar upp från win gamla windows installation!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Alla vet inte hur man formaterar, därför ger jag dig här en liten guide på hur du ska göra eftersom pacman bara kunde komma med ett drygt "jag vet, du är korkad som inte gör de" svar. Sorgligt att en skribent och en medlem sen så länge inte kan ge en mer utförlig beskrivning...

Antar att du kommer ha windows 7 på din nya dator?
Gör då så att du först installerar win 7 med bara din nya disk som du vill ha operativet på inkopplad. När allt är klart kan du koppla in den andra. Dyker den automatiskt upp i "den här datorn" kan du helt enkelt högerklicka och sen bara trycka på formatera så är de klart. Dyker den inte upp där får du högerklicka på "den här datorn" klicka hantera, välja fliken "diskhantering" till vänster. Där kommer du förhoppningsvis se båda diskarna, både nya och gamla. Lista ut vilken som är vilken (den du har operativet på kommer antagligen vara c:) högerklicka sen på den andra som du ska formatera och välj formatera helt enkelt. Sen är den helt tom och du kan enkelt skapa en volym på den igen!

Se dock till att när du installerat win7 på din nya disk, och du har båda inkopplade och ska starta datorn innan du formaterat, att verkligen välja rätt hårddisk att starta upp ifrån (boot prioritie i bios) annars finns de risk att datorn startar upp från win gamla windows installation!

Tack slobo
ska följa till punkt och pricka så det inte blir något fel

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Formatera den. (?)

Glömde av att skriva att jag är rätt okunnig angående datorer.

Visa signatur

Permalänk

De va rätt uppenbart, därför så fruktansvärt onödigt att två av tre svar blir "formatera" när de är så pass uppenbart att de är de du inte vet hur man går till väga med...skäms nästan över andra medlemmar ibland.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Avstängd

När du byggt klart datorn med alla hårddiskar så stoppar du in Windows skivan och bootar från den. Följ sedan guiden tills du ska välja att installara Windows då du väljer avancerat kan du se vilka hårddiskar du har i datorn du kan även formentera och välja vilken hårddisk oprativsystmet ska ligga på

Skickades från m.sweclockers.com