Val av vattenkylt grafikkort?

Permalänk

Val av vattenkylt grafikkort?

Hej på er.

Jag har precis beställt vattenkylning till min dator. Till detta så tänkte jag köpa ett eller två grafikkort.
Nu till den stora frågan. Vilket/vilka? Har ett 1000w nätagg så sli är nog inga problem.

Det ända jag egentligen är ute efter är ju att kunna köra BF3 på full grafik Men det kanske är för tidigt att säga vad som krävs för det?

Det jag själv har tänkte på är följande:

1. Ska man vänta på de nya Nvidia korten som kommer i början på nästa år? Kommer det vara någon super skillnad så det är värt väntan? Kanske också är för tidigt att säga? Jag vet att BF3 släpps tidigare, men kan köra lägre grafik så länge.

2. Ska man invänta prissänkningen på gtx 590? Kommer de att komma med förmonterade vattenblock?

3. Ska man köra gtx 580 sli?

4. Finns det bättre och billigare lösningar än ovanstående?

Som ni förstår sitter jag med världens beslutsångest. Därför vänder jag mig till er för att se om någon kan lyckas hjälpa mig med mitt val av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har för mig dom sa något om att dom lirade på DH alphan med en gtx 580 och _maxade_ det

Permalänk
Skrivet av Wully:

Har för mig dom sa något om att dom lirade på DH alphan med en gtx 580 och _maxade_ det

Okej. Du vet inte vad fps:en låg på?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, fast jag skall beställa min vattenkylning till CPU och GPU så hänger på och kollar vad folk säger, känns ju som att GTX 500 serien är gammal nu lr? Hade tänk mig ett GTX 580/590.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Ja, det är skit jobbig hade också tänkt 580/590. Men som du säger, den serien är ju på gång ut.

Sen funderar jag lite på det här med 1,5gb kort eller 3gb kort. Ger det absolut inte ett enda skit om man ska köra på en skärm och har en upplösning på 1920 x 1080?
Om man kollar på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=884236
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782515
så är mellan skillnaden typ 300:- (om man nu ska köpa det). Men är det inte ens värt 300:- extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Ja, det är skit jobbig hade också tänkt 580/590. Men som du säger, den serien är ju på gång ut.

Sen funderar jag lite på det här med 1,5gb kort eller 3gb kort. Ger det absolut inte ett enda skit om man ska köra på en skärm och har en upplösning på 1920 x 1080?
Om man kollar på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=884236
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782515
så är mellan skillnaden typ 300:- (om man nu ska köpa det). Men är det inte ens värt 300:- extra?

Grejen är väll den att om man köper korten nu så kommer dem ju prestera bra och billigare än att vänta på en ny serie. Sen räcker det absolut med 1,5gb om du bara kör en skärm på 1920 x 1080, har lixom 800mb vram och det funkar hur bra som helst på den upplösning.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Okej. Du vet inte vad fps:en låg på?

eftersom det va på DH och de visade upp det så rullade det nog på med hög fps *:D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Grejen är väll den att om man köper korten nu så kommer dem ju prestera bra och billigare än att vänta på en ny serie. Sen räcker det absolut med 1,5gb om du bara kör en skärm på 1920 x 1080, har lixom 800mb vram och det funkar hur bra som helst på den upplösning.

Ok. Så du föreslår alltså att jag ska köpa ett kort nu då med andra ord?
Men då är jag ju klar på att det blir ett 1,5gb kort då iaf=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Ok. Så du föreslår alltså att jag ska köpa ett kort nu då med andra ord?
Men då är jag ju klar på att det blir ett 1,5gb kort då iaf=)

Jag sitter som sagt i samma sits, men det ryktas om att korten kommer få en prissänkning slutet av månaden så du kanske vill vänta? Jag tänkte vänta alla fall eftersom 580 kortet jag vill köpa finns inte inne.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Jag sitter som sagt i samma sits, men det ryktas om att korten kommer få en prissänkning slutet av månaden så du kanske vill vänta? Jag tänkte vänta alla fall eftersom 580 kortet jag vill köpa finns inte inne.

Japp, jag ska vänta Funderar på å att vänta tills näst serie släpps. Men rätt som det är så sitter man med lite halvångest och har beställt mer än vad man har råd med
å med den vanliga turen man har så släpper de väl sin nya serie en vecka efter att man har köpt något.

Permalänk
Medlem

580 om du kan tänka dig sli nån gång. både 580 och 590 är dåliga investeringar sett prestanda/kr relativt sett men 590 i särklass sämst. men om du av nån anledning hittat atlantis och därmed bortser från den ekonomiska aspekten så go nuts och ta ett 590. gärna evgas vattenkylda classified.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

580 om du kan tänka dig sli nån gång. både 580 och 590 är dåliga investeringar sett prestanda/kr relativt sett men 590 i särklass sämst. men om du av nån anledning hittat atlantis och därmed bortser från den ekonomiska aspekten så go nuts och ta ett 590. gärna evgas vattenkylda classified.

Grejen är för mig att jag ska köpa vattenkylning och kommer spela spel som bara stödjer en GPU och då vill jag ha den bästa, plus om det är en prissänkning på gång snart så kanske det blir en bra investering istället?

Visa signatur

Permalänk

Jag är väldigt sugen på evgas kort men frågan är ju om de kommer gå ner mycket i pris när de de sänker de övriga korten.
Visst, ner i pris går de väl alltid men frågan är hur mkt?

Men sen är det ju det där med de nya korten som kommer. Det kommer väl prestera 3-4 ggr mer per watt? Eller är det något jag har fått om bakfoten? Å nu kommer det som jag inte har en aning om så rätta mig om jag har fel. Om det är så att de presterar bättre per watt så bör det väl även minska värmen/strömförbrukningen? Eller så kanske det inte funkar? Men jag vill att det ska funka så

Om det ovanstående stämmer så bär det väl ge bättre överklocknings möjligheter?

aja, jag vettefan. Jag kan inte tillräckligt för detta känner jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Jag är väldigt sugen på evgas kort men frågan är ju om de kommer gå ner mycket i pris när de de sänker de övriga korten.
Visst, ner i pris går de väl alltid men frågan är hur mkt?

Men sen är det ju det där med de nya korten som kommer. Det kommer väl prestera 3-4 ggr mer per watt? Eller är det något jag har fått om bakfoten? Å nu kommer det som jag inte har en aning om så rätta mig om jag har fel. Om det är så att de presterar bättre per watt så bör det väl även minska värmen/strömförbrukningen? Eller så kanske det inte funkar? Men jag vill att det ska funka så

Om det ovanstående stämmer så bär det väl ge bättre överklocknings möjligheter?

aja, jag vettefan. Jag kan inte tillräckligt för detta känner jag!

Köp ett 590 till mig också så är du schysst

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Köp ett 590 till mig också så är du schysst

Självkart, ska du bara ha ett då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Självkart, ska du bara ha ett då?

Hmm, ta 2 då så blir det inte så snålt