Google får behålla Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

De sägs i alla fall att redan 2018 gjorde de försämringar med flit, för de behövde öka antalet sidvisningar. Så man måste bläddra för hitta rätt (ökade intäkterna genom reklamen).

AI är bra mycket bättre på hitta hemsidorna man söker efter, frågan är hur länge vi kan a det gratis.

Jag tycker det känns som om den artificiella försämringen taggar ner lite när google märker att man inte söker så mycket längre. Och när man väl söker då så blir det rätt bra och man börjar söka mer. Varpå google gradvis börjar försämra så man ska scrolla mer och mer och kolla på annonser osv.

kanske typ så 😁

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det är så jag tolkar det:
https://www.waterfox.net/docs/releases/6.6.0/

Waterfox gick nyligen ifrån ESR 128 till ESR 140 i samband med releasen ovan.

Har varit mitt förstaval som webbläsare i Windows, macOS, GNU/Linux samt Android sedan i 3-4 månader tillbaka

Vågar man lita på utvecklaren?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Jag tycker det känns som om den artificiella försämringen taggar ner lite när google märker att man inte söker så mycket längre. Och när man väl söker då så blir det rätt bra och man börjar söka mer. Varpå google gradvis börjar försämra så man ska scrolla mer och mer och kolla på annonser osv.

kanske typ så 😁

Just min känsla är de har gjort förbättringar under senare året. Har varit enklare hitta vad man söker än tidigare.

Om de har gjort förbättringar, så tror jag de beror på konkurrens med ai, när många upptäcker man kan tvinga ai att hjälpa en leta upp vad man söker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Just min känsla är de har gjort förbättringar under senare året. Har varit enklare hitta vad man söker än tidigare.

Om de har gjort förbättringar, så tror jag de beror på konkurrens med ai, när många upptäcker man kan tvinga ai att hjälpa en leta upp vad man söker.

Ah, så kan det ju vara förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

kanske typ så 😁

Jag övergav google för många år sedan, var en stund på startpage och ddg(skitkass idag).

Sitter numera på kagi och den är som google brukade vara innan de dumpade "dont be evil"-skräpet de skyltade med, när man fick resultat man letade efter och inte reklam. Och så kan man blocka hela siter från att alls dyka upp som resultat, som jag gjort med quora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vågar man lita på utvecklaren?

Numera anser jag att man kan det. Ett tag hade det kopplingar till System1, men är oberoende igen.

Annars är även LibreWolf värt att kolla in:
https://librewolf.net

Tycker däremot att Waterfox fungerat snäppet bättre (framförallt snabbare) själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vilka "banditer" pratar du om?

Valfritt företag med enbart pengar i tankarna som hade förstört Firefox.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Ingenting om att Google försöker skapa monopol med deras nya cookies eller att adblockers slutar fungera på Google Chrome?

Permalänk
Medlem

Alla stora företag är för stora nu för att kunna regleras... Kan bara få små knuffar och avgifter. Kan muta sig fria från allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Min framtidsspaning.
Sök kommer på sikt i princip helt ersättas av AI-modeller som skedmatar användaren med info scrapat från webben.

Så i praktiken arbetar alla tech-jättar med "sök" redan, eller next-gen sök.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Redan nu ger sökmotorerna förslag på siter som är uppenbart AI-genererade. Steget till att alla svarsförslag är totalt AI-genererade är väldigt litet. Skedmatningen har redan börjat.

Permalänk
Sötast

Så google stäms för att de har monopol, äger marknaden och att det är skadligt för konsument.

Domstolen bestämmer att klappa google på axeln å tvinga dem att dela den skadliga datan till konkurrenter.

Nice! We got fucked, yet again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Valfritt företag med enbart pengar i tankarna som hade förstört Firefox.

Det är väl ungefär vad Mozilla gör ändå? Till och med engelska Wikipedia har med fuffens på listan över nämnvärda händelser.

Några saker som inte står med där är hur de lägger mindre än hälften av sin inkomst på utveckling av mjukvara och ledningen får lyxlöner medan de sparkar utvecklare och kastar pengar på politisk aktivism. För att inte nämna deras fiasko till AI.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är väl ungefär vad Mozilla gör ändå? Till och med engelska Wikipedia har med fuffens på listan över nämnvärda händelser.

Några saker som inte står med där är hur de lägger mindre än hälften av sin inkomst på utveckling av mjukvara och ledningen får lyxlöner medan de sparkar utvecklare och kastar pengar på politisk aktivism. För att inte nämna deras fiasko till AI.

Mozilla CEO fick även 3 MILJONER DOLLAR i lön 2024.

Hur många utvecklare till hade firefox kunnat betala i ett år för den summan?

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, att tvinga Google att avyttra Chrome skulle definitivt skaka om marknaden, men vad utfallet skulle bli långsiktigt känns väldigt svårt att sia om och kortsiktigt skulle det nog bara leda till stagnation. Det kan säkert krävas åtgärder, men att bara slå sönder marknaden och hålla tummarna känns inte som rätt lösning.

Lite stagnation i webläsarutvecklingen skulle inte skada i mitt tycke. Känns som att de bara fyller på med funktioner ingen efterfrågat just nu.