Permalänk
Medlem

2x 570 eller 1x580?

Hej! Jag håller på att plocka ihop en ny spel dator och funderar på vad ja ska ha. 2x 570 grafikkort eller 1x580. Har hört mycket snack om sli men också om att man ska ha 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle ta ett 580, då kan du efter ett tag köpa ännu ett 580 (exempelvis när du sjunkit i pris)

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk

580n kommer att prestera bättre på 1080p på dem flesta spelen medans 2"570 körs bättre på högre upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej men vad märks mest då. Bättre i 1080p eller högre upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

580n kommer att prestera bättre på 1080p på dem flesta spelen medans 2"570 körs bättre på högre upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Eh? Va?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Respons

Skrivet av greken91:

Okej men vad märks mest då. Bättre i 1080p eller högre upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på om du har eller ska köra på flera skärmar

580 är bra om du vill få ut lite mer och vill kunna köpa ett till i framtiden.
För att få ut mest FPS just nu är 570x2 bäst på alla sätt och vis. Förstod inte riktigt tanken bakom upplösnings snacket där.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av greken91:

Okej men vad märks mest då. Bättre i 1080p eller högre upplösning?

Om du har eller planerat att köpa en 3d skärm kör 570x2, annars skulle jag kört på 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

580n kommer att prestera bättre på 1080p på dem flesta spelen medans 2"570 körs bättre på högre upplösning

Vad sjutton baserar du det på?
Då SLI speglar minnet så får du inte mer för du har två kort, alltså är det väl snarare tvärt om?

Undantaget att 580 är begränsat till spel på en skärm då av Nvidia, så 580 fungerar inte alls i Nvidia surround om du inte kör SLI.

Här har du sweclockers test:

570 SLI är alltså ca 50% bättre än ett ensamt 580.

I realiteten är nog dock 580 endast bättre i spel som WoW som bara stödjer ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad sjutton baserar du det på?
Då SLI speglar minnet så får du inte mer för du har två kort, alltså är det väl snarare tvärt om?

Undantaget att 580 är begränsat till spel på en skärm då av Nvidia, så 580 fungerar inte alls i Nvidia surround om du inte kör SLI.

Här har du sweclockers test:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1970?k=2f29fbaae1fc8...

570 SLI är alltså ca 50% bättre än ett ensamt 580.

I realiteten är nog dock 580 endast bättre i spel som WoW som bara stödjer ett grafikkort.

Förlåt om jag är besserwisser men 570 SLI är faktiskt t.o.m. 80% bättre än single 580...

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Förlåt om jag är besserwisser men 570 SLI är faktiskt t.o.m. 80% bättre än single 580...

Inte enligt Sweclockers test om man använder de normaliserade värden jag länkade iaf...

Såvida du inte jämför 570 SLI med single 570

Men har du ett test gjort med senare drivrutiner som påvisar ännu större skillnad så kikar vi gärna på det istället!

Permalänk
Avstängd

Förutom spel som skalar enormt dåligt i sli ;> (lol blizzard )
Så 1x 580 är mycket bättre för ex SC,wow och kanske diablo3 om nu blizzard kör samma stil där.
Och speciellt när du kör spel i windowmode som man ofta gör med ex wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inte enligt Sweclockers test om man använder de normaliserade värden jag länkade iaf...

Såvida du inte jämför 570 SLI med single 570

Men har du ett test gjort med senare drivrutiner som påvisar ännu större skillnad så kikar vi gärna på det istället!

Oj, sorry, tabbe av mig..... hahaha
carry on private...

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Okej men så här då; jag kommer bara ha en skärm. Och den undrar jag också, om jag kör ett 580 kort, TROR ni att de kommer klara bf3 bra då? Jag vet att ingen vet säkert, men vad tror ni? Och skulle ni valt att köpa ett 580 kort nu, och om ett par månader köpa ett till eller skulle ni köpt 2x 570?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du möjlighet kör 580...ett bra kort alltid bättre än två mediokra kort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har du möjlighet kör 580...ett bra kort alltid bättre än två mediokra kort.

Att kalla 570 för mediokra kort är som att kalla Porsche för en medioker bil för att Koenigsegg går lite lite snabbare
Tittar du på testresultatet så ser du att 580 inte ens är 20% bättre.

Men 570 SLI är också rejält mycket dyrare än ett ensamt 580.

Så för att sammanfatta:

I Blizzards spel vinner 580 med under 20% (tills de fixar bra stöd för SLI)
I alla andra spel vinner 570 med över 50%.

Permalänk
Avstängd

Ska du pressa så mycket som möjligt i bf3 är 570 sli bättre.
Synd du missade 580 på cdon dock, kostade ju 3300 vilket är 300kr mer än 1x 570

Sen ska ju 590 sänkas om man ska tro den där snubben ;O till runt 4000-4500 så då blir det ju rätt bra pris också.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du tar ett singel gtx570 om du inte ska köra på fler skärmar eller på en riktig hög upplösning (1080p+) Klarar alla spel som finns idag på höga eller högsta inställningar och när du inte är nöjd längre köper du ett nytt kort tex. från gtx6xx när den serien kommer.

Mitt förslag skulle alltså vara:
1: 1st gtx570
2: 1st gtx580
3: 2st 560ti
4: 2st gtx570
5: 2st gtx580

Förutsatt att du ska ha ett nvidia kort.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande väldigt kluven hur jag ska göra. Det skulle ju vara härligt med 2x 580 i framtiden. Men om jag kollar på det där sweclockers testet så är inte skillnaden mellan 2x 570 och 2x580 inte extrem stor. 2x570 presterar ju fortfarande väldigt bra och då kommer jag kunna få dom samtidigt och inte köra med ett 580 i ett par månader. Men jag är en sån person som hellre betalar en del extra på en gång istället för att behöva betala flera tusen om ett tag för att byta allt. Alltså funderar jag på att antingen leva snålt en månad och köpa 2x 580. Eller köpa ett den här Månaden och ett till nästa månad. Men är inte säker. Det är mycket pengar eftersom jag fortfarande ska köpa alla andra delar i datorn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om man har nvidia? Jag ska köra intel i5 om ni behöver veta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

580, sli slukar ström och ger lagg strutter och sen när man ska uppgradera kostar det dubbla kostnaden, orka sli säger jag bara och det är bullshit med det där "så kan jag köpa ett till kort senare när jag behöver mer kraft" snacket eftersom utvecklingen går framår riktigt snabbt och om 2 år kommer inte gtx 580 säljas nytt och ett kort i 2000kr's klassen kommer nästan prestera bättre (Man kan väl jämföra 9800 gtx sli med ett 580?) eller gtx 285 i sli eller något, och där saknar man DX11 om man skulle kört med det..

Permalänk
Skrivet av greken91:

Spelar det någon roll om man har nvidia? Jag ska köra intel i5 om ni behöver veta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du? Nej, du måste inte köpa Nvidia, du kan lika gärna köpa AMD. 6950 i Crossfire presterar 3% sämre än GTX570 i SLI men kostar ungefär 1500kr mindre (totalt). (Och då har du chansen att låsa upp 6950 till 6970 och få ännu bättre prestanda.)

Referenser:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1790
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1819

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

580, sli slukar ström och ger lagg strutter och sen när man ska uppgradera kostar det dubbla kostnaden, orka sli säger jag bara och det är bullshit med det där "så kan jag köpa ett till kort senare när jag behöver mer kraft" snacket eftersom utvecklingen går framår riktigt snabbt och om 2 år kommer inte gtx 580 säljas nytt och ett kort i 2000kr's klassen kommer nästan prestera bättre (Man kan väl jämföra 9800 gtx sli med ett 580?) eller gtx 285 i sli eller något, och där saknar man DX11 om man skulle kört med det..

Hehe tänkte likadant för länge sedan när HD4890 var det värsta som fanns. "Köper ett till sen", blev aldrig av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

580, sli slukar ström och ger lagg strutter och sen när man ska uppgradera kostar det dubbla kostnaden, orka sli säger jag bara och det är bullshit med det där "så kan jag köpa ett till kort senare när jag behöver mer kraft" snacket eftersom utvecklingen går framår riktigt snabbt och om 2 år kommer inte gtx 580 säljas nytt och ett kort i 2000kr's klassen kommer nästan prestera bättre (Man kan väl jämföra 9800 gtx sli med ett 580?)

Nja 9800 GTX är ca 3,5 år gammalt, och du kan köpa ett begagnat för 500kr eller mindre utan problem.

Det skulle jag iaf kalla en hyfsat prisvärd uppgradering. Speciellt med tanke på att majoriteten av spelen idag inte ens stödjer DX11 pga konsolport.

Om datorn hållit i 3år och du betalade 15000 för den ny förlänger du alltså livslängden med kanske 1år till för 500kr...
Ungefär 10% av vad ett av de första 3åren kostade!

Sedan gäller det ju att man har ett hyfsat vanligt kort så att det finns att hitta på begagnatmarknaden, men det är väl knappast några problem om något år när folk börjar göra sig av med 580 kort åt alla håll för att uppgradera till 600 eller 700 serien.

Permalänk
Medlem

Vad menas med lagg strutter? Jag ska kolla på det där med amd kort. Ända anledningen till att jag kollat på nvidia kort är bara en vane sak för att jag alltid haft det. Hade även med okunnighet att göra för att jag inte visste om man kunde köra amd kort med intels processor. Så då blev det bara att jag kollat på nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Respons

Skrivet av greken91:

Vad menas med lagg strutter? Jag ska kolla på det där med amd kort. Ända anledningen till att jag kollat på nvidia kort är bara en vane sak för att jag alltid haft det. Hade även med okunnighet att göra för att jag inte visste om man kunde köra amd kort med intels processor. Så då blev det bara att jag kollat på nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 570 SLI / 6970CF / 6950 CF anser jag.
Jag hade valt 570 SLI för att få både CUDA och Pshyx!
Dagens 6950 har INTE dualbios längre så då måste du leta efter äldre ex i butikerna eller begagnade.
6970/570 välj mellan eyefinity och CUDA+Pshyx

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nja 9800 GTX är ca 3,5 år gammalt, och du kan köpa ett begagnat för 500kr eller mindre utan problem.

Det skulle jag iaf kalla en hyfsat prisvärd uppgradering. Speciellt med tanke på att majoriteten av spelen idag inte ens stödjer DX11 pga konsolport.

Om datorn hållit i 3år och du betalade 15000 för den ny förlänger du alltså livslängden med kanske 1år till för 500kr...
Ungefär 10% av vad ett av de första 3åren kostade!

Sedan gäller det ju att man har ett hyfsat vanligt kort så att det finns att hitta på begagnatmarknaden, men det är väl knappast några problem om något år när folk börjar göra sig av med 580 kort åt alla håll för att uppgradera till 600 eller 700 serien.

Ok, man kan öka livslängden med 1 år 500 kr eller köpa ett helt nytt kort som presterar bättre +använder sig av nya finesser som oundvikligen kommer att uppkomma inom en 3 årsperiod. Jag vet vilket alternativ jag skulle föredra.

Permalänk
Medlem

2 st 570 i sli. Du har inget att förlora på det direkt ,förutom 2000 kr.
Men du får jui en bra prestanda skjuts.
Köper man ett kort så blir det oftast aldrig av att man köper ett andra.

Jag köpte iofs till ett Radeon hd 6970 extra i veckan, och det gav en rejäl ökning i prestanda. Jag är mycket nöjd.
Men det gjorde jag bara för att jag skall kunna spela BF 3 i de inställningar jag önskar

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Skrivet av Halfheart:

GTX 570 SLI / 6970CF / 6950 CF anser jag.
Jag hade valt 570 SLI för att få både CUDA och Pshyx!
Dagens 6950 har INTE dualbios längre så då måste du leta efter äldre ex i butikerna eller begagnade.
6970/570 välj mellan eyefinity och CUDA+Pshyx

Fortfarande är 6950 CF nästan identiskt med 570SLI prestandamässigt. Vill man ha PhysX får man ju ta 570 men jag hade nog sparat mina pengar istället (de 1500kr i skillnad det är alltså).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

580n kommer att prestera bättre på 1080p på dem flesta spelen medans 2"570 körs bättre på högre upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

vad snackar du om? haha, samma minne, om du kör 570 SLI på 2gb minne, så får du inte 4, du får 2..

Det jag vill komma fram till är att du får en mycket bättre framerate med 2x 570, men du förlorar uppgraderingsmöjligheter

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blikst:

Ok, man kan öka livslängden med 1 år 500 kr eller köpa ett helt nytt kort som presterar bättre +använder sig av nya finesser som oundvikligen kommer att uppkomma inom en 3 årsperiod. Jag vet vilket alternativ jag skulle föredra.

Jo men nu pratade vi faktiskt om någon som klarar sig 3 år med ett 9800 GTX utan att uppgradera. Av någon anledning tvekar jag att du sitter på ett så gammalt kort idag? Har jag rätt?