[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Skrivet av macmann1:

wifi drar tokmycket batteri för mig. Telefonen kan ladda ur väldigt fort även om den bara ligger. Testa stänga av wifi och se om det hjälper. Kör jag med det avstängt håller den mycket längre.

Det "ska" va tvärt om(förutsatt att du har wifi-sleep policy satt till aldrig/never), annars kan det bugga med vissa routers, i synnerhet d-link.

Problemet med att sätta wifi sleep till screen on/off är att det drar mängder med kräm att skifta mellan wifi/mobil data(det är uppkopplandet mot mobildata som drar kräm om jag fattat rätt). Wifi i idle ska knappt dra nåt alls om allt står rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det "ska" va tvärt om(förutsatt att du har wifi-sleep policy satt till aldrig/never), annars kan det bugga med vissa routers, i synnerhet d-link.

Problemet med att sätta wifi sleep till screen on/off är att det drar mängder med kräm att skifta mellan wifi/mobil data(det är uppkopplandet mot mobildata som drar kräm om jag fattat rätt). Wifi i idle ska knappt dra nåt alls om allt står rätt till.

Jo det är just en dlink jag har. Tycker mig ha testat det mesta tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Aha, enda lösningen jag känner till är att byta router. Är det dir-655?

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en sgs2 löst eller från tre (tror inte det spelar roll egentligen) som fortfarande köp på stock som kan säga mig vilken radio den kommer med.
Har tappat bort där jag skrev ner nämligen :\
Tänkte testa täckning samt batteritid i miui med standardradion.
KH3 drar batteri som en idiot medans kg6 tex har sämre täckning men helt ok batteritid om än fortfarande smått kass.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Indeed it is

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

wifi drar tokmycket batteri för mig. Telefonen kan ladda ur väldigt fort även om den bara ligger. Testa stänga av wifi och se om det hjälper. Kör jag med det avstängt håller den mycket längre.

Har alla sådana funkationer avstängda. Provade några dagar att bara låta den ligga och körde med iFånen istället. 2 dygn tog det från 100% till ca 10%. Och det som sagt utan att röra telefonen. Då MÅSTE ju nått vara knas eller??

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Skulle ni kunna kolla på era skärmar och se ifall det finns gulstick? Jag fick min här om dagen och den hade 1/3-del av skärmen, till vänster då. Vitt såg gult ut, och grått såg hemskt ut. Dessutom hade jag även problem med en rosa ring på fotona som jag tog med telefonen.

Permalänk
Medlem

diy usb jig

Samsung har tydligen något "räkneverk" hur många ggr telefon har blivit flashad samt gul triangel vid boot om en insecure kernel används,
kan säkert strula vid ev garantiärende även om det inte har något med saken o göra.

Nåja efter några sekunder googlande så hitta jag att det går att återställa denna info samt varningstriangeln med en "usb jig" som finns att köpa på t.ex ebay.. Den kan även rädda telefonen från en brick.

Vad är då detta för en magisk apparat?

Hitta denna bild:

Oj avancerat! denna kan man ju lika gärna göra själv..
Bilden visar kontakten på usbkabeln o ej kontakten i telefon.
Notera även att det är 300K = 300000 ohm, 300R är endast 300 ohm.

Så jag tog en micro usbkabel som låg o skräpade (tror det var zte blade original) o skar upp gummit runt kontakten med ett rakblad o pilla bort all plast, skärmning m.m tills jag kom åt de små "kontaktblecken". Jag plocka ur alla eftersom vi bara behöver 2st. lödde på ett 300K 1% metalfilmsmotstånd (ca 1kr styckpris) o pilla tillbaka det i själva kontakten.

Det är smått o jag vill ju inte kortsluta pinnarna alt sabba 300K resistansen med mina fingrars resistans o.s.v..
Så jag gjöt in hela skiten i smältlim i original "gummihylsa" från usbkabeln.

Funkar bra.

Man plockar ur batteriet några sekunder o sedan sätter tillbaka det.. Utan att trycka på några knappar alls stoppar man dit "usb jiggen" o telefon bootar i "download mode".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skulle ni kunna kolla på era skärmar och se ifall det finns gulstick? Jag fick min här om dagen och den hade 1/3-del av skärmen, till vänster då. Vitt såg gult ut, och grått såg hemskt ut. Dessutom hade jag även problem med en rosa ring på fotona som jag tog med telefonen.

Mina färger ser jättebra ut men den rosa fläcken i fotona känner jag tyvärr igen ifrån min innan jag bytte rom.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Då har man en samsung galaxy s II fan va najss har aldrig haft en touch mobil förut och tycker skärmen är lite sträv, fast det är nog bara en vana kanon mobil annars

Permalänk
Inaktiv

RainesX: Tack så mycket. Vilken rom kör du med?

Permalänk
Medlem

Hur är den här att läsa böcker på? Någon som har testat?

Permalänk

Har inte testat just böcker men skärmen är väldigt skarp och behaglig för ögat.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Innan det kommer någon updatering som löser problemet så kan man slå av data/wifi när man inte använder telefonen.

Men om man inte orkar hålla koll på att slå av saker hela tiden är det bara installera juicedefender plus eller greenpower som sköter det automatiskt åt dig.

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Innan det kommer någon updatering som löser problemet så kan man slå av data/wifi när man inte använder telefonen.

Men om man inte orkar hålla koll på att slå av saker hela tiden är det bara installera juicedefender plus eller greenpower som sköter det automatiskt åt dig.

Naturligtvis, men byta mellan mob. data/wifi tar mkt kräm tyvärr.

Permalänk

MMS mottages med felaktigt klockslag, nån som upplevt detta? Får jag ett mms hamnar det i regel längre tillbaka i messagelistan, som om det skickats flera timmar sen trots att sändaren skickat det nyligen.

Sen märker jag att MMS som jag skickar till icke-smartphones inte får med bildtext utan endast bild. Nån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Hur är den här att läsa böcker på? Någon som har testat?

Har testat att läsa en gratisbok i ReadersHub och det fungerar perfekt. Man kan ställa in teckenstorlek med mera.

Skrivet av Indy Hermes Kink:

MMS mottages med felaktigt klockslag, nån som upplevt detta? Får jag ett mms hamnar det i regel längre tillbaka i messagelistan, som om det skickats flera timmar sen trots att sändaren skickat det nyligen.

Sen märker jag att MMS som jag skickar till icke-smartphones inte får med bildtext utan endast bild. Nån?

Har samma problem samt att om man har en lång SMS konversation, börjar svara på ett SMS vilket blir så långt att texten döljs så trycker man ju på "back" knappen för att gömma tngtbordet och se SMSet man svarar på...då har telefonen fått för sig att visa första SMSet i konversationen och inte sista. Ingen fara om man har en kort konversation men har man en lång blir det ett galet scrollande. Den tillfälliga lösningen är att trycka på kugghjulsknappen på tgntbordet istället för "back" knappen så man kommer in i textmenyn, sen trycker man back och då displayas oftast det sista SMSet. Superstörande!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Min gs2 växlar hela tiden mellan E, 3G och h och det gör att jag knapp kan surfa.
Finns det någon fix till detta? Som det är nu så kan jag inte surfa alls om jag inte har tillgång till wifi.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har Samsung släppt ett SGSII batteri på 2000mah. Man får med ett nytt bakstycke. Ligger på 2-300kr men finns inte i lager just nu.
CDON har lite bilder på hur den ser ut med nya skalet: http://cdon.se/hemelektronik/samsung_extended_batterykit_gala...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Min gs2 växlar hela tiden mellan E, 3G och h och det gör att jag knapp kan surfa.
Finns det någon fix till detta? Som det är nu så kan jag inte surfa alls om jag inte har tillgång till wifi.

Byt till "Endast GSM" i Inställningar -> Trådlöst och Nätverk -> Mobila nätverk -> Nätverksläge
Det gör så att din mobil endast ansluter till 2G-nätverk (Edge och Gprs).

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Byt till "Endast GSM" i Inställningar -> Trådlöst och Nätverk -> Mobila nätverk -> Nätverksläge
Det gör så att din mobil endast ansluter till 2G-nätverk (Edge och Gprs).

Menar du att Samsung galaxy SII inte klarar av att använda 3G? Jag har redan ett abonnemang där jag betalar för att få fri 3G surf.
Är detta något specifikt fel för just Galaxy SII?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Har haft lite av samma problem. Jag la in ett nytt modem och problemet är i stort sett borta.

Ifall du har nån annan operatör än Telenor kan evt. detta hjälpa: Stäng av Fast dormancy. Skriv detta i dialern *#9900# och välj "disable fast dormancy". Tryck sedan på avsluta. Det funkar inte ifall du bara backar ur inställningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Menar du att Samsung galaxy SII inte klarar av att använda 3G? Jag har redan ett abonnemang där jag betalar för att få fri 3G surf.
Är detta något specifikt fel för just Galaxy SII?

Du kanske har dålig 3G-täckning, men du kan prova uppdatera modemets firmware (GOOGLE) och se om det hjälper något.
3G byter till H eller H+ när dataanslutningen används och beroende på vad det är för 3G-nät.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Du kanske har dålig 3G-täckning, men du kan prova uppdatera modemets firmware (GOOGLE) och se om det hjälper något.
3G byter till H eller H+ när dataanslutningen används och beroende på vad det är för 3G-nät.

Jag är mitt i en storstad, nog finns det 3G här.
Min gs II har den senaste programvaran 2.3.3. Men är modemets firmwire något man måste uppdatera för sig självt? Hur jag det isåfall om man får fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Jag är mitt i en storstad, nog finns det 3G här.
Min gs II har den senaste programvaran 2.3.3. Men är modemets firmwire något man måste uppdatera för sig självt? Hur jag det isåfall om man får fråga?

Läs här: http://www.swedroid.se/forum/46634-modem-test-kh3-slappt.html

Visa signatur

Permalänk

Nja, vetefan. Vågar man på sig sånt där? En dyr telefon för 4.800kr ska väl fungera utan problem?
Jag tror dock att felet kan ligga hos Telia för när jag testade min mammas sim-kort i min telefon då fick jag H+ stabilt och fick jättesnabbt internet, hon har tele2. Kan jag typ säga upp abonnemanget från Telia pga att dom inte kan leverera det jag betalar för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Nja, vetefan. Vågar man på sig sånt där? En dyr telefon för 4.800kr ska väl fungera utan problem?
Jag tror dock att felet kan ligga hos Telia för när jag testade min mammas sim-kort i min telefon då fick jag H+ stabilt och fick jättesnabbt internet, hon har tele2. Kan jag typ säga upp abonnemanget från Telia pga att dom inte kan leverera det jag betalar för?

Har du testat ditt kort i hennes mobil?

"Vågar man på sig sånt där?" Det är en ganska enkel process och risken att verkligen bricka en Galaxy S2 är väldig liten.

"En dyr telefon för 4.800kr ska väl fungera utan problem?" Det skulle vara nåt nytt... De flesta smartphones får man meka med innan de blir riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk

Med min förra telefon som var en iphone hade jag inga problem med internet, en "bra" telefon ska man inte behöva mecka med tycker jag.
Jag kan inte testa mitt kort i hennes mobil eftersom man inte kan surfa med hennes telefon, den är ganska gammal.
Jag vet ju typ att modemet fungerar bra eftersom jag kan surfa snabbt med hennes sim-kort.

Permalänk

Fördelen är ju att med sgs2 har du möjlighet att testa olika modem och hitta en som ger dig bäst mottagning och hastighet där du bor.

Testa det med en Ifåne

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Kolla dina APN inställningar, du hittar rätt APN inställningar på din operatörs hemsida.

Finns inte 2.3.4 tillgängligt till SGS2 nu? Det finns väl OTA, alltså du uppdaterar direkt från telefonen.