MSI: "Gigabyte fejkar PCI Express 3.0"

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt MSI Z68A-GD65 G3 för bara en vecka sedan och är sjukt nöjd, otroligt gediget moderkort och förberätt med PCI Express 3.0

Hade tänkte vänta med att köpa ny burk tills Intel lanserar Ivy Bridge samt det finns PCI 3.0 graffa kort att köpa, men nu sålde jag min burk för bara en vecka sedan och blev tvungen att köpa ny burk, så därför blev MSI det bästa valet om man vill förbereda sig för nästa generations pcie 3.0 grafik...

MSI Z68A-GD65 G3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=950926

Har allt man behöver!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört om att gigabyte har fula kort.. Vem sitter och klämmer framför ett moderkort? Sist jag kollade täcktes mitt 890 kort av stora fina komponenter så det lilla av moderkortet jag ser är inget jag skulle sitta med lupp och njuta av.

Vad spelar det för roll om moderkortet ser fint ut eller inte?Jag hade för mig att det är funktioner och kvalité som är viktigast, tar bra kondningar över utseende varje dag i veckan. Men kanske är jag som är gammal o ful...

Tar någon illa över mitt inlägg så var så vänliga att elda mig, men allt snack om hur skit ser ut tycker jag personligen är fjantigt, bara det gör sitt jobb efterssom jag tittar på vad jag håller på med på skärmen istället för att titta in i chassit 4h om dagen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Frågan är hur man vågar köp grejor från msi

Jo, Elitegroup och Asrock ska det va. Jag håller helt med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Eller hur, mitt Gigabyte kort har bara 10 sata portar, fan så snålt.

VA? har bara 8:a känner mig fett blåst nu asså.

i övrigt: en PCI-E 2.0 x8 presterar identiskt med en PCI-E 1 x16.

skillnaden i fps med ett grafikkort i PCI-E 2.0 x8 mot PCI-e 2.0 X16 är under 3% har jag för mig.

gör inte det här PCI-E 3.0 något överflödigt i dagsläget?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Det ser snyggt ut men jag kan hålla med om att det ser lite snålt ut på ett sätt.

vilket sätt ser det snålt ut? Antingen är du blind eller nåt då det är det kort som vilket annat som helst, antar att du tycker Asus Rampage III Black Edition med inbyggt Killer NIC är bland det snyggaste som lämnat en fabrik

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag har ett gigabyte gtx 580 windforce och det känns lite klent, man klämmer och pillar på det får man kännslan "billigt", svårt och förklara men kännslan av helhets intrycket. Men det presterar ju och funkar bra så jag är nöjd endå. hade ett gigabyte moderkort i förra burken och där andades det bättre kvalite. Kör med MSI moderkort nu och det känns sådär. Så allt är relativt tycker jag.

Dock på bilderna ser man kondensatorerna hur dom sitter snett eller nåt på gigabytes bild. Det känns billigt tycker jag

Permalänk
Medlem

GA-H55N-USB3 funkar utmärkt här, ser verkligen inga problem med den.
Otroliga överklockningsfunktioner på ett mini-ITX med. Mycket för lite (bokstavligen talat) samtidigt som den känns solid.

Gigabyte har min röst för kvalité men det gör dem inte helt immuna från att trampa snett. Hoppas detta inte stämmer om fake PCI-E 3.0, bli nersmutsade i onödan är väl en för taskig situation.

Permalänk
Medlem

Kan sätta en peng på att MSI gör precis likadant.

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Kan sätta en peng på att MSI gör precis likadant.

Mmmm. Därav drog de upp hela falsariet från Gigabytes sida. För att avstyra rampljuset från egen planhalva.

Behöver jag ens skiftligen förklara nivån i ditt uttalande för dig?

Permalänk

Jaha, då tappade jag den mesta respekten för MSI. Det är den sak att ha rätt men måste man trycka upp det i fejset och förudmjuka konkuransen för det ? Gigabyte är mina personliga favoriter i allt men så MSI har visat framfötterna ordentligt på grafikfronten på sistone så har jag funderat på dem till nästa uppgradering men nu är det lite så där med det faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordrana:

Både msi o gigabyte e skit, msi brinner upp och gigabyte är litet företag med ingen erfarenhet.

Trololo.

Asus ftw!

Hahahaha gigabyte litet företag? Nä inte riktigt det är ASUS och Gigabyte som är de två största mb tillverkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Bild 7
"...today announced their entire range of 6 series motherboard are ready to support the next generation Intel 22nm CPUs (LGA 1155 Socket) as well offer native support for PCI Express Gen 3 technology, delivering maximum data bandwidth for future discrete graphics cards."

MSI är väl lacka över att en konkurrent ger stöd för IB i befintliga moderkort, vilket fått deras egna kunder att klaga över att behöva köpa nya moderkort. Därav denna smutskastningskampanj.

IB ligger ett halvår framåt i tiden. Om det visar sig att Gigabyte har fel kommer de få en hel del att förklara, och eventuellt tvingas de byta ut mängder av moderkort. I bästa fall kommer MSIs kampanj rädda Gigabyte från stora förluster

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

....gör inte det här PCI-E 3.0 något överflödigt i dagsläget?

Mja, det finns ju fler användningsområden är bara ett grafikkort, två grafikkort exempelvis, eller kanske ett RAID med SSD diskar.

Permalänk
Medlem

Intressant att artikeln handlar om att msi anklagar gigabyte för fusk, sen tar det bara några få inlägg tills det handlar om att gigabytes kort är fula och snålt byggda.

Tillåt mig skratta.

För att gå tillbaka till artikeln; om msi har rätt (och själva inte fuskar) så blir jag ledsen i ögat. Ljuga för (blivande)kunder är inte snällt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Intressant att artikeln handlar om att msi anklagar gigabyte för fusk, sen tar det bara några få inlägg tills det handlar om att gigabytes kort är fula och snålt byggda.

Tillåt mig skratta.

För att gå tillbaka till artikeln; om msi har rätt (och själva inte fuskar) så blir jag ledsen i ögat. Ljuga för (blivande)kunder är inte snällt!

Håller med till fullo, kommer en negativ artikel om Gigabyte och plötsligt är märket skit fult, skit kvalitet osv. Är bara att vänta på Gigabytes kontring enligt mig, kan bli väldigt intressant då jag är Gigabyte fan.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesper_old:

Mmmm. Därav drog de upp hela falsariet från Gigabytes sida. För att avstyra rampljuset från egen planhalva.

Behöver jag ens skiftligen förklara nivån i ditt uttalande för dig?

Ja, varför inte? Preemtive strike.

Skulle väl inte vara första gången en tillverkare anklagar en annan för att göra halvkassa produkter när de själva gör likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Dummaste jag hört om att gigabyte har fula kort.. Vem sitter och klämmer framför ett moderkort? Sist jag kollade täcktes mitt 890 kort av stora fina komponenter så det lilla av moderkortet jag ser är inget jag skulle sitta med lupp och njuta av.

Vad spelar det för roll om moderkortet ser fint ut eller inte?Jag hade för mig att det är funktioner och kvalité som är viktigast, tar bra kondningar över utseende varje dag i veckan. Men kanske är jag som är gammal o ful...

Tar någon illa över mitt inlägg så var så vänliga att elda mig, men allt snack om hur skit ser ut tycker jag personligen är fjantigt, bara det gör sitt jobb efterssom jag tittar på vad jag håller på med på skärmen istället för att titta in i chassit 4h om dagen.

Tänk på folk som har fönster i sina lådor istället för en skärm dom vill ha snygga moderkort

Själv har jag gigabyte i min låda och är nöjd med det i sonens låda var det gigabyte men blev ett MSI nu när jag uppgradera och byggde om burken men bara för att det kortet fanns i lager och var billigt hade gigabytekortet jag tittat på funnits i lager hade det blivit det.

Sedan fundera jag på hur ofta ändrar folk i BIOS/UFI? oftast 1-2 gånger kanske sedan går allefall inte jag in där mera när allt funkar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

MSI passar mig i design, silver blått och svart reflekterar mig mycket därför jag väljer oftast MSI ifall två produkter ligger på samma pris.
Skulle inte direkt lägga in MSI bland Gigabyte och Asus när det kommer till mobos, mer åt Sapphire och Asrock. Men grafikkorten har MSI verkligen lyckats med.

Haha! Trollinlägg eller identifierar du dig verkligen med ett moderkort?

Permalänk
Medlem

Riktigt illa om det stämmer, Gigabyte har kännts som kvalitativa och bra grejer men detta är riktigt sunkigt om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

...
Sedan fundera jag på hur ofta ändrar folk i BIOS/UFI? oftast 1-2 gånger kanske sedan går allefall inte jag in där mera när allt funkar.

Om man överklockar en hel del blir rundorna dit frekventa.
Spendera kanske fina 5-6 timmar senast, och blir mer när jag skaffar nåt annat än stock kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

vilket sätt ser det snålt ut? Antingen är du blind eller nåt då det är det kort som vilket annat som helst, antar att du tycker Asus Rampage III Black Edition med inbyggt Killer NIC är bland det snyggaste som lämnat en fabrik

Kanske kylflänsen ser lite billig ut? Har snyggare på mitt 1000kr mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jaha, då tappade jag den mesta respekten för MSI. Det är den sak att ha rätt men måste man trycka upp det i fejset och förudmjuka konkuransen för det ? Gigabyte är mina personliga favoriter i allt men så MSI har visat framfötterna ordentligt på grafikfronten på sistone så har jag funderat på dem till nästa uppgradering men nu är det lite så där med det faktiskt.

Troll, fanboy eller är det så enkelt att hissen inte går hela vägen upp?

Bara så att jag vet att jag har fattat rätt: Du blir sur på MSI för att de påpekar felaktig marknadsföring(?) hos en konkurrent? Jag tycker det är helt ok så länge man lägger fram vettiga bevis, vilket MSI nu har gjort...

Och förödmjuka konkurrensen? Snarare tvärt om, konkurrensen lär väl bli bättre/jämnare om alla får spela på samma villkor?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

vilket bakslag av ett av dom bästa företag på moderkort.. skärpning

Ska bli intressant vad Gigabyte har för mothugg

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av gigabyte om detta stämmer. De förlorar i mina ögon all form av trovärdighet.

I Sverige så begår gigabyte dessutom lagbrott om detta stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från sanningshalten i det här påståendet så är iallafall min reaktion på det hela är att MSI gör en Apple.

Jag tillhör skaran som har aldrig köpt en produkt från den ena eller den andra, Asus har funkat för mig hitills och därför aldrig haft skäl till att byta. Men jag har hört väldigt mycket bra om Gigabyte så det här låter ju rätt konstigt och tråkigt om det är nu sant.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Off Topic:
För er som vräker ur er att gigabyte har dålig kvalité på sina produkter så måste jag anta att ni har något emot gigabyte personligen. Om man utgår från den anonyma franska datorsaijtens publicering Sweclockers gjorde en artikel om i april så ligger gigabyte bra till med sin RMA http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

On Topic:
Tycker som många andra att det är riktigt dåligt av gigabyte om anklageserna från msi stämmer.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

seriöst? pci 3.0 behövs inte än, kommer ihåg när folk köpte agp 8x istället för pcie 1.0 för agp 8x var nog snabbt.

skulle vara roligt ifall dom visade något bevis på att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

MSI är riktiga grejer på senaste tiden hoppas de fortsätter i samma riktning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Har aldrig gillat Gigabyte produkter, snålt byggda och extremt fula.

Men gäller inte det alla moderkort från alla tillverkare i billiga prisklasser? Jag vet många Gigabyte moderkort som är väldigt vackra, för att inte snacka om deras grafikkort, älskar dom!!

Skrivet av SideWinder86:

Du har inga vidare erfarenheter i datorvärlden va?

Hur kan man tycka dom är fula?

http://www.power4pc.be/images/gigabyte_GA-990FXA-UD3.jpg

Fullspäckade med sköna funktioner för 1000:-!

Så snåla är dom inte!

Ett väldigt vackert kort du hittat där!!

Skrivet av pucko97:

Det ser snyggt ut men jag kan hålla med om att det ser lite snålt ut på ett sätt.

Men det gör väl alla moderkort utan intryckt hårdvara!

Skrivet av Mordrana:

Både msi o gigabyte e skit, msi brinner upp och gigabyte är litet företag med ingen erfarenhet.

Trololo.

Asus ftw!

Gigabyte litet? Hallåjainlägg på dig, läs på och skriv fakta!!

Skrivet av Maysay:

Hur är det med ASRock?

Älskar ASRock, 939 dualsata2 med både AGP & PCI-E är lätt det roligaste kortet jag äger, and still going 24/7 efter 6år
Klart att det blev ASRock till Sandy bygget, ångrar det inte en sec

Skrivet av Asheileon:

Men hade det inte varit lite fel av MSI att skita i o säga något? Gigabyte gör ju fel!!
Jag tycker att MSI gör helt rätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

+1

Skrivet av mrSvamp:

Mitt moderkort sitter i ett datorchassi. Vet inte längre vad det har för färg. Men det är säkert fult det med. men i soffan ligger en fin tjej, gills det nu när man tävlar?

Haha fan vad rätt tänkt... skulle precis skriva desamma när jag såg inlägget han skrev..