Permalänk
Medlem

Tyst gamingdator max 9000 kr

Hej på Er!

Har läst en del på forumet och inser att här finns förb.. mycket kunskap och erfarenheter om något som inte jag vet ett smack om, nämligen datorer. Tänkte därför att be Er om hjälp med att plocka ihop en speldator åt mig.

Jag har idag en Packard Bell imedia, quad-core med ett geforce GT 230 grafikkort och 8 Gb ram. Inget gamingmonster direkt men har funkat ok för mig. Den har nu dessvärre lagt av och jag är på jakt efter en ny. Har förstått av diskussionerna på forumet att man kanske inte ska köpa en färdig dator från de vanliga kedjorna. Det är här Ni kommer in i bilden, please help me....

Spelar uteslutande MW2(MW3 snart) och liknande spel. Jag har inte kunskap eller intresse av att kunna överklocka processor eller grafikkort. Jag vill ha en så TYST och sval dator som möjligt med så bra grafik som möjligt. Skulle var kul med ett ordentligt uppsving mot min gamla burk.
Hade tänkt mig en i5 processor (av något slag, har sett att det finns flera olika). Ett Geforce GTX 560 eller 570 (av något slag, finns ju ett antal olika och välja på även där) och 8 Gb ram. Moderkortet bör kanske klara av två grafikkort om jag vill trycka in ett till om något år, man vet ju aldrig. Max 9000 kr totalt.

Är SSD till fördel för en gamer?

Förslag på en bra skärm 22-24 tum som passar till datorn(utanför budget). Ska man sattsa på 120 hz eller på något med låg responstid?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Ska det ingå operativsystem i dessa 9000 riksdaler? Och vill du montera ihop datorn själv eller ska den komma färdigbyggd?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ska det ingå operativsystem i dessa 9000 riksdaler? Och vill du montera ihop datorn själv eller ska den komma färdigbyggd?

Det ska ingå ett operativsystem och även vara färdigbyggd.

Permalänk

Synd för där går det bort värdefulla kronor som kunnat utnyttjas bättre..
Iaf när byggkostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Synd för där går det bort värdefulla kronor som kunnat utnyttjas bättre..
Iaf när byggkostnaden

9000 kr är inte skrivet i sten. Vad föreslår du?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841414/spewl

This mby? kan ju alltid annars ta ett gtx 560TI istället för hd6950 och det finns alltid billigare moderkort, svagare/billigare nätagg.

Skulle inte rekommendera en ssd till en gamingburk (då du endast kommer få plats med ett eller två spel på en ssd som matchar din budget) och jag har för mig att det är ganska krångligt att försöka dela upp installationen som Steam gör (eftersom du snackar mw3, det blir väl steam på det också ?)

Cpu-kylare kan vara att rekommendera även! duh forgot lix. men en Coolermaster hyper 212 + borde fungera utan problem!

Permalänk

I5 och ett billigt moderkortet som fixar sli låter bra.
Sen ett Fractal Design R3 som är ljudisolerat och bra pris.
4gig ram räcker om du inte har speciella krav.
Corsair H serie. Vattenkylning.
1000 gigs disk. Typ den billigaste du hittar.
Ssd disk.. Här vet jag ej vilken som är bäst.
Nätagg.. Ett Corsair 850w modulärt om de ryms i budget. Annars ett med fasta sladdar.. Beroende på hur cleant och luftigt du vill ha i chassit.
Billigaste dvd du hittar.
Grafikkort tycker jag du ska lägga allt du kan på.
Det bästa gtx som ryms i budget..

Sen finns en väg till om du behöver ytterligare pengar till grafikkort eller 2.

Amd x4 och moderkort istället.. Sen går det att köra på snikkylning och spara en hel del där.
Allt beror på hur du prioriterar spela vs kylning/luftflöde..

Skriver från min mobil så jag kan tyvärr inte vara mer exakt.
Men de kanske hjälper lite

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841451/2011-09-08
Här är ett en tyst system med bra kylning.
pris: 8 956 + frifrakt, inkl; montering och OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

I5 och ett billigt moderkortet som fixar sli låter bra.
Sen ett Fractal Design R3 som är ljudisolerat och bra pris.
4gig ram räcker om du inte har speciella krav.
Corsair H serie. Vattenkylning.
1000 gigs disk. Typ den billigaste du hittar.
Ssd disk.. Här vet jag ej vilken som är bäst.
Nätagg.. Ett Corsair 850w modulärt om de ryms i budget. Annars ett med fasta sladdar.. Beroende på hur cleant och luftigt du vill ha i chassit.
Billigaste dvd du hittar.
Grafikkort tycker jag du ska lägga allt du kan på.
Det bästa gtx som ryms i budget..

Sen finns en väg till om du behöver ytterligare pengar till grafikkort eller 2.

Amd x4 och moderkort istället.. Sen går det att köra på snikkylning och spara en hel del där.
Allt beror på hur du prioriterar spela vs kylning/luftflöde..

Skriver från min mobil så jag kan tyvärr inte vara mer exakt.
Men de kanske hjälper lite

core i5 billigaste ~1500
Define r3 ~800
4gb ~200 (han hade speciella krav på 8) ~400
Corsair H50/60 ~550 H70/80 800
1tb hdd ~450
corsair 850hx 1300 kr TX-serien ~655-935
dvd-brännare ~200
Mobo 1155, stöd för sli (asus p8p67-M pro b3) ~1000
billigaste = 5355 + montering och OS ~1800 (inet, dock andra priser på produkter då, generellt högre) = 7155
1845 kr till grafikkort

Ditt förslag (som jag antar att du menar, alltså corsair h80 och typ 850hx)
1100 kr till grafikkort.. det fungerar inte då.. speciellt om det ska vara en speldator..

Skrivet av YeZirko:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841434/okidoki
Här är ett en tyst system med bra kylning. La även in en snabb SSD, den hjälper mesta dels till med loading time i spel, du kan välja bort den och lägga yttligare en 1000kr på på bättre grafikkort.
pris: 8 971 + frifrakt, inkl; montering och OS

Processor?

Permalänk

Såg att det var orealistiskt för budgeten i efterhand..

Men detta hamnar på prick 9k med operativsystem och amd x4 å sli moderkort.gtx 570.corsair h60.
Dock är nätagget inte de bästa...Tror inte det duger om man vill köra dubbla gtx 570..Och såklart inte modulärt.

Ingen ssd disk heller

http://www.inet.se/kundvagn/visa/746347/9000kr

Är nog bland det bättre jag kan komma på för 9k om man även vill ha ett tyst luftigt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Såg att det var orealistiskt för budgeten i efterhand..

Men detta hamnar på prick 9k med operativsystem och amd x4 å sli moderkort.gtx 570.corsair h60.
Dock är nätagget inte de bästa...Tror inte det duger om man vill köra dubbla gtx 570..Och såklart inte modulärt.

Ingen ssd disk heller

http://www.inet.se/kundvagn/visa/746347/9000kr

Är nog bland det bättre jag kan komma på för 9k om man även vill ha ett tyst luftigt system

XFX core > Corsair cx/tx

+ att han ville ha montering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerboy:

Hej på Er!

Har läst en del på forumet och inser att här finns förb.. mycket kunskap och erfarenheter om något som inte jag vet ett smack om, nämligen datorer. Tänkte därför att be Er om hjälp med att plocka ihop en speldator åt mig.

Jag har idag en Packard Bell imedia, quad-core med ett geforce GT 230 grafikkort och 8 Gb ram. Inget gamingmonster direkt men har funkat ok för mig. Den har nu dessvärre lagt av och jag är på jakt efter en ny. Har förstått av diskussionerna på forumet att man kanske inte ska köpa en färdig dator från de vanliga kedjorna. Det är här Ni kommer in i bilden, please help me....

Spelar uteslutande MW2(MW3 snart) och liknande spel. Jag har inte kunskap eller intresse av att kunna överklocka processor eller grafikkort. Jag vill ha en så TYST och sval dator som möjligt med så bra grafik som möjligt. Skulle var kul med ett ordentligt uppsving mot min gamla burk.
Hade tänkt mig en i5 processor (av något slag, har sett att det finns flera olika). Ett Geforce GTX 560 eller 570 (av något slag, finns ju ett antal olika och välja på även där) och 8 Gb ram. Moderkortet bör kanske klara av två grafikkort om jag vill trycka in ett till om något år, man vet ju aldrig. Max 9000 kr totalt.

Är SSD till fördel för en gamer?

Förslag på en bra skärm 22-24 tum som passar till datorn(utanför budget). Ska man sattsa på 120 hz eller på något med låg responstid?

Tack på förhand!!

Skrivet av Gamerboy:

Det ska ingå ett operativsystem och även vara färdigbyggd.

Detta kanske http://www.inet.se/kundvagn/visa/833718/2011-09-06

Eller detta om du är allergisk mot AMD http://www.inet.se/kundvagn/visa/841476/2011-09-08

Montering och OS https://www.inet.se/artikel/9990250/montering-och-test-av-dat... och https://www.inet.se/artikel/9122325/windows-7-home-premium-64... lägg på 1700 konor ca på mitt paket:)

Men finns några bra paket ovanför med:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

XFX core > Corsair cx/tx

+ att han ville ha montering...

Joo men med montering kommer 700 spänn till...
Går att snåla in på cpu kylningen i värsta fall...

Nu är de ju inte ens säkert att han vill ha med amd..
Men de var bara ett förslag i all hast som visar skillnaden mot ett system med intel i pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841451/2011-09-08
Här är ett en tyst system med bra kylning.
pris: 8 956 + frifrakt, inkl; montering och OS

Någon som vet om denna version av Geforce GTX 560 är bra? Saknade processorn (någon av i5 modellerna) i ditt förslag. Jag kanske inte behöver någon SSD??

Permalänk
Medlem
Skrivet av moparlinke:

Joo men med montering kommer 700 spänn till...
Går att snåla in på cpu kylningen i värsta fall...

Nu är de ju inte ens säkert att han vill ha med amd..
Men de var bara ett förslag i all hast som visar skillnaden mot ett system med intel i pengar

Mm det stämmer ju.

Men eftersom han lirade mw2 så borde det inte vara nått problem med att köra amd, har för mig att deras phenom2 x6or presterar bättre än i7or i det spelet (på något sätt )

Och jag antar att de inte kommer att byta upp spelmotorn i mw3..
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-phenom-ii-x6-1090t-89...

Skrivet av Gamerboy:

Någon som vet om denna version av Geforce GTX 560 är bra? Saknade processorn (någon av i5 modellerna) i ditt förslag. Jag kanske inte behöver någon SSD??

Alla gtx 560 Ti är ungefär lika bra, vissa är lite fabriksöverklockade men det är oftast försumbart.
SSD är ingenting du direkt behöver då det oftast inte blir bättre på något sätt att spela spelen, enda saken som händer är typ 5-10 sekunder kortare laddningstider i bästa fall.

Permalänk

Du ser skillnaden i pris. 9k och sämre grafikkort. Ingen cpu och ingen kylning till cpu.
Standard brukar leva om.

Edit
Vad du än väljer så tycker jag att du ska spara lite extra så du får plats med ssd..
Så de känns extra kul med din nya dator.. Inte för att det spelar så stor roll i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerboy:

Jag skulle säga att den är bland dem tystaste med bäst kylning utav gtx 560ti
i5 2500 är en bra proseccor. 2500k är onödig om du inte ska överklocka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/841775/2011-09-08

Här är ett annat alternativ..
Tysk burk
Modulärt nätagg.
8g ram
i5a
Tyst cpu fläkt

Hamnade dock 273kr över budget..

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841512/2011-09-08

Är detta något som skulle bli bra tro? Behöver jag kompl med någon processorkylning? Finns det någon bra och tyst sådan isf ?
Vad säger ni om grafikkortet?

Känner mig aningen förvirrad av alla olika val som finns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerboy:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/841512/2011-09-08

Är detta något som skulle bli bra tro? Behöver jag kompl med någon processorkylning? Finns det någon bra och tyst sådan isf ?
Vad säger ni om grafikkortet?

Känner mig aningen förvirrad av alla olika val som finns..

Det skulle funka fint. vet ej hur bra ljud-dämpande material fractal design r3 har, men säkrast är om man tar en billig eftermarknadskylare. typ en CM 212 (300:- ) eller en CM tx3 för 150:-, de är iaf tystare än orginal fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Det skulle funka fint. vet ej hur bra ljud-dämpande material fractal design r3 har, men säkrast är om man tar en billig eftermarknadskylare. typ en CM 212 (300:- ) eller en CM tx3 för 150:-, de är iaf tystare än orginal fläkten.

Funkar hyfsat. Dock är det viktigt att välja fläktar som är tysta. Cpu kylare som t.ex https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Måste jag inte ha ett nätverkskort i burken också om jag ska kunna lira online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerboy:

Måste jag inte ha ett nätverkskort i burken också om jag ska kunna lira online?

nä:) finns inbyggt i moderkortet och vad jag vet funkar det riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

nä:) finns inbyggt i moderkortet och vad jag vet funkar det riktigt bra.

Gäller det även ev. ljudkort?

Behövs processorkylare till burken om jag inte kommer att överklocka kort eller processor i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerboy:

Gäller det även ev. ljudkort?

Behövs processorkylare till burken om jag inte kommer att överklocka kort eller processor i framtiden?

Ja, men den är inte alltid så bra (på grund av det blir lite störningar, funkar ok för mig).

Ja en fördel, om du vill ha en tyst burk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och en sak du verkligen borde överväga är att bygga ihop delarna själv. Det är lättare än att bygga lego men kan ta lite tid. Gör du det så kan du kosta på mer på komponenterna.

Rekommenderar inte en CM Hyper 212 ifall du inte köper en annan fläkt då den lät som ett jetplan. Men jag tycker du verkligen borde köpa en processorkylare och 2500k modellen då det går att: 1 klick överklocka ganska stabilt med sandybridge utan att behöva tänka mer på det.

Du får tänka på hur tyst du vill att datorn ska vara och hur mycket möda du vill lägga ner på att få den så nära silent som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Om du dock lyckas fixa ihop ett Operativsystem på ett annat vis och låter någon bekant hjälpa dig bygga ihop datorn som jag tänker göra är detta det bästa datorn du kan få för ~9000kr:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/844388/2011-09-09

Visa signatur

See is what to belive in.

Permalänk
Medlem

Tänkte be er ta en sista koll innan jag bestämmer mig. Jag har även en del frågor som jag hoppas få svar på.

Skärm: Är den jag valt en lämplig spelskärm?

Grafikkort: Får jag valuta för pengarna med ett GTX 570 i stället för GTX 560? Vilket av 570/560 korten är tystast?

Kylare: Jag kommer inte att klocka kort eller processor. Vill däremot att datorn skall vara tyst och fick tidigare tips om att det då är bra med en processorkylare. Har ni förslag på en billig och tyst sådan som jag inte behöver byta fläkt på.

Chassi: Hade först tänkt mig Fractal Design Define R3. Läste sedan om H2 och tror att denna kanske är bättre/tystare. Jag kanske har fel där?

Min tänkta budget sprack totalt som ni ser men insåg att jag nog ville ha en ny skärm så att jag ska kunna uppleva mitt nya grafikmonster Undrar om det finns några besparingar att göra på min beställning? Viktigast för mig är en tyst dator med bra grafik för så bra pris som möjligt.

Flera har frågat om jag inte kan plocka ihop datorn själv. Är lite feg där och vill ha 2 års garanti som man får om de sätter ihop den åt mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/842034/2011-09-08

Permalänk
Skrivet av Gamerboy:

Tänkte be er ta en sista koll innan jag bestämmer mig. Jag har även en del frågor som jag hoppas få svar på.

Skärm: Är den jag valt en lämplig spelskärm?

Grafikkort: Får jag valuta för pengarna med ett GTX 570 i stället för GTX 560? Vilket av 570/560 korten är tystast?

Kylare: Jag kommer inte att klocka kort eller processor. Vill däremot att datorn skall vara tyst och fick tidigare tips om att det då är bra med en processorkylare. Har ni förslag på en billig och tyst sådan som jag inte behöver byta fläkt på.

Chassi: Hade först tänkt mig Fractal Design Define R3. Läste sedan om H2 och tror att denna kanske är bättre/tystare. Jag kanske har fel där?

Min tänkta budget sprack totalt som ni ser men insåg att jag nog ville ha en ny skärm så att jag ska kunna uppleva mitt nya grafikmonster Undrar om det finns några besparingar att göra på min beställning? Viktigast för mig är en tyst dator med bra grafik för så bra pris som möjligt.

Flera har frågat om jag inte kan plocka ihop datorn själv. Är lite feg där och vill ha 2 års garanti som man får om de sätter ihop den åt mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/842034/2011-09-08

Om du får den monterad så kan du tyvärr inte ta med en processorkylare, den får du montera själv i sådana fall. Detta på grund av fraktskaderisken. Om du vill köra SLI i framtiden, vilket känns troligt, så bör du ta ett kraftigare nätagg.