Permalänk
Medlem

Mac eller PC för Musik/DJ

Hej,

Jag har en fråga vilket jag själv vet svaret till igentligen men i och med att jag verkligen ogillar Apple så vill jag ändå ställa frågan.. jag har försökt tidigare med en ganska klumpig DELL laptop att spela på klubbar... då den låste sig ständigt och fick blue screen så gav jag upp hoppet med att köra med dator på mina spelningar.... Nu är jag inne på att köpa Pioneers nya DDJ S1 kontroller och behöver starkt en bärbar dator.. går det att få en PC lika stabil och säker som en Apple på spelningar.. jag bryr mig inte om Apple har "bättre" ljudkort utan mer viktigt att jag kan lita på min dator under spelningar..

Budgeten är väääääldigt låg så om ni har några tips på bra bärbara så skriv gärna!

Permalänk

Om du har låg budget och ogillar Apples så är väl svaret ganska givet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Om du har låg budget och ogillar Apples så är väl svaret ganska givet?

Men Samtidigt vill jag inte lägga ut på nåt som inte håller i längden.. varför många väljer just apple är ju pga stabiliteten.. nåt jag inte vill tro, utan pc borde ju igentligen va lika stabilt.. eller?

Permalänk
Medlem

Jag har suttit mycket på båda systemen och en Mac är enligt mig mycket mer stabil inom det användningsområdet.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk

Jag vet faktiskt inte särskilt mycket om stabiliteten på bärbara pc, men min macbook pro 13" har jag haft på i princip dygnet runt sen dagen jag köpte den för ett år sedan och den är sjukt stabil. Många dj's man ser använder sig ju av mac också, men jag tycker inte att du ska köpa nåt du inte tycker om, även om jag tror att du skulle börja älska din mac väldigt fort.

Permalänk
Medlem

En bärbar PC med linux eller widows kan vara väl så stabil så att det inte innebär problem, men är väl lättare att installera sönder den så att säga, dels massor av blotware, och sen om man installerar massor av program till höger och vänster kan göra vilken dator som helst ostabil.
Man ska främst undvika bärbara media och gaming datorer, men kanske dell vostro eller latitude serien, eller HP probook eller liknade typer från andra tillverkare kan vara nått, från 5-6000 eller något mer får man nog ställa in sig på

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sant, om man skulle köpa en PC låt säga.. och inte installerar nåt förutom DJ program plus musiken och använder den ENBART för DJ bruk.. då borde den väl va stabil som en MAC, right?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

En bärbar PC med linux eller widows kan vara väl så stabil så att det inte innebär problem, men är väl lättare att installera sönder den så att säga, dels massor av blotware, och sen om man installerar massor av program till höger och vänster kan göra vilken dator som helst ostabil.
Man ska främst undvika bärbara media och gaming datorer, men kanske dell vostro eller latitude serien, eller HP probook eller liknade typer från andra tillverkare kan vara nått, från 5-6000 eller något mer får man nog ställa in sig på

Sitter på latitude E6400 på jobbet och den är stört stabil måste jag säga. Här har du uppföljaren:
Edit: http://www.dell.com/se/foretag/p/latitude-e6410/pd?refid=lati...

http://www.dell.com/se/foretag/p/latitude-e6420/pd?refid=lati...

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Skulle dock undvika dell och hp... Iallafall hp.

Skrivet av clarko:

Sant, om man skulle köpa en PC låt säga.. och inte installerar nåt förutom DJ program plus musiken och använder den ENBART för DJ bruk.. då borde den väl va stabil som en MAC, right?

Tja, det låter som ett rimligt antagande i mina öron, men jag kan inte svara säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baaaltazar:

Sitter på latitude E6400 på jobbet och den är stört stabil måste jag säga. Här har du uppföljaren:
Edit: http://www.dell.com/se/foretag/p/latitude-e6410/pd?refid=lati...

http://www.dell.com/se/foretag/p/latitude-e6420/pd?refid=lati...

Har den faktist som jobb dator.. den är riktigt kass men det kan bero på att mitt företag slänger på en massa skit i den så att den blir det förutom det så kraschar den aldrig!

Permalänk
Medlem

Något jag har märk är att medans pc får bluescreen tar min macbook 2010 alla färger på samma gång och när min pc stäger av sig/klockar ner när den blir för varm smälter plasten på undersidan på macbooken Det skulle inte hända med en macbook pro och det finns en anledning till att apple inte säljer vanliga macbooks längre men att mac är en mirakeldator stämmer inte alls. Det är samma koponenter i den som man kan få i vilken annan dator som helst. Operativsystemet kan crasha och hänga sig. Jag hör ofta folk prata om mac och säga att den aldrig blir varm, att den är 100% mijövänlig och till och med att den avger mindre strölning än andra datorer. Har man lite kunskaper om datorer vet man att de nyaaste modellerna har sandybridgeprocessorer som beter sig exakt som en som sitter i en pc gör. Det som skiljer är skalet och touchpaden (som för övrigt är riktigt bra om man inte köpte en macbook med plastskal).

Det är inga dåliga datorer och jag har faktiskt lagt märke till att många musiker använder mac men förvänta dig ingen mirakelmaskin. Det är en helt vanlig dator med ett annat operativsystem.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Något jag har märk är att medans pc får bluescreen tar min macbook 2010 alla färger på samma gång och när min pc stäger av sig/klockar ner när den blir för varm smälter plasten på undersidan på macbooken Det skulle inte hända med en macbook pro och det finns en anledning till att apple inte säljer vanliga macbooks längre men att mac är en mirakeldator stämmer inte alls. Det är samma koponenter i den som man kan få i vilken annan dator som helst. Operativsystemet kan crasha och hänga sig. Jag hör ofta folk prata om mac och säga att den aldrig blir varm, att den är 100% mijövänlig och till och med att den avger mindre strölning än andra datorer. Har man lite kunskaper om datorer vet man att de nyaaste modellerna har sandybridgeprocessorer som beter sig exakt som en som sitter i en pc gör. Det som skiljer är skalet och touchpaden (som för övrigt är riktigt bra om man inte köpte en macbook med plastskal).

Det är inga dåliga datorer och jag har faktiskt lagt märke till att många musiker använder mac men förvänta dig ingen mirakelmaskin. Det är en helt vanlig dator med ett annat operativsystem.

Så till min fråga då... en PC kan ge mig samma kvalitet förutom skönheten (om man tycker MAC är snygg).. sitter och funderar på en begagnad MACbook från blocket.. men då ger man sig ut på hal is som sagt!

Permalänk

Du får mer prestande per peng och tankar du inte in en massa skit och sköter om en pc får du inga problem med den så är de bara inte formatera på 8mån och inget virus startar upp på 12s och inte ett fryslagg eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Så till min fråga då... en PC kan ge mig samma kvalitet förutom skönheten (om man tycker MAC är snygg).. sitter och funderar på en begagnad MACbook från blocket.. men då ger man sig ut på hal is som sagt!

Är det en med plastskal du kollar på skulle jag inte köpt den. Som sagt har jag en själv och det finns anledningar till att apple slutade sälja dem. För övrigt fick en jag känner en hp probook från sitt gymnasium och han är väldigt nöjd med den. Jag har ingen koll alls på laptops men det kanske är värt att kolla upp?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av clarko:

Har den faktist som jobb dator.. den är riktigt kass men det kan bero på att mitt företag slänger på en massa skit i den så att den blir det förutom det så kraschar den aldrig!

Ja rent prestanda mässigt är inte E6400 något att hurra över. Kollegan sitter på den E6420 den ska vara rätt mycket bättre prestanda mässigt.
Men med tanke på stabiliteten i DELL latutide serien, som jag förstod du var ute efter. kan den kanske vara ett alternativ dock är den väll inte helt billig.

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Vad kör du i för program? Traktor? Virtual DJ?
Har aldrig haft problem med min HP 2530 när jag spelat, aldrig hängt sig eller nått sådant.
Men å andra sidan så använder jag den enbart för det ändamålet.

Permalänk

Köp en laptop med en Intel I3, och stoppa i 8GB RAM och SSD-disk (2 om möjligt)

Denna verkar helt ok
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639377

Jag skulle komplettera med en USB-kylplatta att ha under datorn

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450258

Permalänk
Medlem

Varför väntar du inte på ultrabooks konceptet från intel då?
köp då en dator av acer asus mm
eller så för du samla lite till å köpa en dator från apple?

Permalänk
Medlem

Nästan alla djs använder typ mac å pioneer
jag har sett ngn med serato scratch live och en dell dator antagligen en inspiron

Permalänk

Jag har kört med min DELL Inspiron 640M i ca 3år nu på klubbar och den har aldrig krånglat något direkt så, en polare kör även med någon HP (Vet inte vilken) och med en DDJ S1 och det funkar utan några som helst problem!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga Lenovo om budgeten räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vad kör du i för program? Traktor? Virtual DJ?
Har aldrig haft problem med min HP 2530 när jag spelat, aldrig hängt sig eller nått sådant.
Men å andra sidan så använder jag den enbart för det ändamålet.

Serato ITCH ska jag köra på.. köpte en Pioneer DDJ S1 precis så det är därför jag är ute efter en laptop.. har alltid kört på skiva annars

Permalänk
Medlem

La bud på en MacBook Pro 15" 2.4, 4gb RAM, 250gb HD för 3300 kr.. får väl hålla tummarna att jag vinner budkriget.. men sen har ju nåt annat att fundera över.. är det bra och köpa en begagnad? enligt säljaren så ska den va helt felfri och några månader gammal så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Serato ITCH ska jag köra på.. köpte en Pioneer DDJ S1 precis så det är därför jag är ute efter en laptop.. har alltid kört på skiva annars

2530p är ju en liten ultraportabel på 12 tum. Men det kanske är för litet? Dessutom var den ju inte helt gratis

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om Macbook air till DJ syfte? eller ska man gå på Pro istället? Jag har iafall beslutat mig för att köra på Apple just i denna syfte då efter en helg med PC.. PC buggade sig totalt! testa med en Dell m6000 och en Sony VIAO i värsta serien.. tydligen har Apple en stabilare paket.. och det vi glömde nämna är ju självklart ljudkortet som är enastående i Apple!

Permalänk
Medlem

Vet inte om du redan har köpt en dator men kan slänga in min åsikt ändå
Har ingen Mac själv, men farsan har alltid arbetat på Mac, jobbade som grafiker på tidningen, funkade klockrent. Men så skulle dom byta till PC och han blev tokig, kraschade 3-5 gånger om dagen för honom. Sen starta han eget, valde Mac såklart och kommer nog aldrig arbeta i något annat. Finns ju en anledning till att alla som arbetar i Mac älskar det, och att Mac bara har några få modeller.

Det dom stoppar i sina maskiner är konstruerat för att funka ihop. Där PC arbetar med att vara kompatibelt med så mkt som möjligt, gör apple för att deras egna saker ska funka ihop.
Något jag såg att ni missat att säga är ju att Mac's operativsystem är mycket bättre på att utnyttja prestandan än vad windows är.

Är själv grymt sugen på en MacBook Air nu, får se hur det blir, som student lär man ju vända på riksdalerna ett par gånger först

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit