Frågor ang mitt Ljudkort!

Permalänk
Medlem

Frågor ang mitt Ljudkort!

Hej!

Köpte mig ett Asus Xonar DX Ljudkort för att använda till mitt 2.0 system samt hörlurar. Mitt problem är dock att kortet bara har 1 ingång för att koppla dessa, vilket betyder att jag måste byta kablar varje gång jag ska lyssna på vardera. Eller går det att använda någon av de 4 andra ingångarna?

Står i manualen att ingångarna heter följande:

-Line in / SPDIF Out = Står att både hörlurar och förstärkare ska kopplas in i denna
-Front out
-Side Surround
-Center & Subwoofer
-Back Surround

Mvh

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om det är vanliga 3.5mm jack kan du ju ha en sorts "hub".

Jag hade det på min gamla dator, man kopplade in hubben i jacket, sen kopplade man in högtalare och hörlurar i huben.

Med en enkel knapptryckning på hubben så kunde man byta mellan hörlurar/högtalare, och dessutom kunde man reglera volymen på den.

Kanske något att tänka sig?

Permalänk
Medlem

Kan du koppla hörlurarna i högtalarna?

Permalänk
Medlem

har du ingen frontpanel med 3,5mm jack på ditt chassi?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Alla ingångar är vanliga 3.5mm.

Både hörlurarna och förstärkaren ska använda den översta ingången. Prövade med "Front Jack", fick inget ljud där inte.

Ska kolla efter en sådan hub du pratade om, partynikko. Eller om någon har något att länka

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

har du ingen frontpanel med 3,5mm jack på ditt chassi?

Frontpanelen använder väl sig utav det integrerade ljudkortet? För tillfället är det kopplat som så att förstärkaren går in i Line In på Asus kortet medans Hörlurarna på frontpanelen.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klints:

Alla ingångar är vanliga 3.5mm.

Både hörlurarna och förstärkaren ska använda den översta ingången. Prövade med "Front Jack", fick inget ljud där inte.

Ska kolla efter en sådan hub du pratade om, partynikko. Eller om någon har något att länka

Ungefär en sådan ja snackar om.

Vet inte vad de heter men gissar på "Audio Hub"

Permalänk
Medlem

hmm, verkar ju krångligt att få tag på en sådan och känns lite överarbetat

hoppades på ett enklare sätt!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klints:

Frontpanelen använder väl sig utav det integrerade ljudkortet? För tillfället är det kopplat som så att förstärkaren går in i Line In på Asus kortet medans Hörlurarna på frontpanelen.

det är ju bara att koppla los hd audio kabeln från moderkortet och koppla den till ditt separata kort.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

annars funkar väl detta? koppla in båda samtidigt men ha bara igång en åt gången

Permalänk

Koppla ur frontpanelen från de inbyggda ljudkortet till ditt externa?
Varför komplicera saker som lätt kan lösas

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Kan du inte koppla in frontpanelens hörlurs utgång till ljudkortet?

Skrivet av upl8447:

det är ju bara att koppla los hd audio kabeln från moderkortet och koppla den till ditt separata kort.

Låter som lösningen jag letar efter. Kan man få lite mer detaljerad hjälp?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Koppla ur frontpanelens jack från moderkortet och koppla in den till ljudkortets header. Problemet löst. Glöm inte bort att välja FP Headphones i Asus-programvaran bara - ska du köra högtalarna från baksidan kör du 2 Speaker.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Koppla ur frontpanelens jack från moderkortet och koppla in den till ljudkortets header. Problemet löst. Glöm inte bort att välja FP Headphones i Asus-programvaran bara - ska du köra högtalarna från baksidan kör du 2 Speaker.

Tackar för detta! Ska absolut prövas i morgon. Återkommer om jag stöter på problem!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

Om du följer sladdarna från frontpanelen så kommer du hitta en sladd som det står HD AUDIO på

Koppla ur den sladden från moderkortet o koppla in den på dom uppåt stående pinnarna nära PCI bracketen

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen HD Audio, däremot ser det ut som att kablarna går in i F AUDIO men den kontakten sitter väldigt dumt åt och sitter absolut stenhårt fast. Behöver man något särskilt verktyg för att få loss den?

EDIT: Fick ur kontakten, kopplade in den i det nya ljudkortet, sätter på FP Hörlurar i Asus programvaran men får inget ljud? Den enda skillnaden är att kopplar jag in Hörlurarna i frontpanelen nu så slår datorn inte om till "Headset" i kontrollpanelen så någonting har ju ändrats ialla fall

EDIT2: Såg nu att kabel från F AUDIO faktiskt hette HD Audio, stod på baksidan på den. Då har jag ju garanterat kopplat rätt och använt rätt kabel, varför får jag då inget ljud?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju även köra en sådan:

och lägga den på skrivbordet och bara byta där mellan headset och högtalare. Blir dock att du får dra ut och byta mellan, men du slipper krypa bakom datorn för att nå

Permalänk
Medlem

Tackar för förslaget men är inte så sugen på att köpa till något. Det borde ju fungera så som jag har kopplat nu? Är det någon inställning man måste göra förutom FP Headset?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Allt är löst! Var tvungen att välja FP 2 Högtalare istället för FP Headset, då fungerar det kanon!

Tack för all information! Uppskattas

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

vad är fp 2 ?

Permalänk
Medlem

nvm hittade det men kan man ej få båda att fungera samtidigt bak på ljudkortet och på chassit där framme samtidigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonjp:

nvm hittade det men kan man ej få båda att fungera samtidigt bak på ljudkortet och på chassit där framme samtidigt ?

Det kan inte jag heller få. Frågan är, vill man att både hörlurarna och högtalarna ska spela samtidigt?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

det är det jag behöver måste ha 3 högtalare inkopplade samtidigt kör redan där bak med en dyr 3.5 splitter vill helst inte köpa en till då tänkte kör 2 st från bakre av ljudkortet och den 3dje från chassit

Permalänk
Medlem

Jag har samma ljudkort, kör högtalarna genom "side jack" och headsetet genom "rear jack" sen väljer jag analog ut "7.1" i xonar DX's kontrollpanel

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18