Permalänk
Avstängd

120hz utan tvekan.
Ja vinklarna kan vara jobbiga ibland om man sjunker ner i stolen då topkanten blir mörkare. Men det kan jag leva med, färgerna är inte i IPS standard.
Men 120hz trumfar allt för min egen personliga del, det är som att komma tillbaka till 100-150+ hz tiden på CRT, något jag vägrar ge upp igen.

Om jag sätter mig vid en 60hz skärm nu så vill jag inte ens sitta kvar då musen sitter fast i klister, det är hemskt.

Drömmen är ju fortfarande IPS med 120hz men tyvär är de nog bara en drömm.

"När ips/oled 120hz skärmar kommer i en prisklass som är vettig blir det ett byte. det bästa av 2 världar då."
När dom kommer period blir det ett byte, men det finns inga.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

IPS. Gamer, spelar FPS som Battlefield och Renegade, RTS som Command and Conquer, och övrig så som World of Tanks, Minecraft och liknande.

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

http://img194.imageshack.us/img194/9770/imgp0414f.jpg

Ett test jag satte upp. IPS till vänster, TN till höger.

Är det Dell U2311H till vänster?

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av definition:

120hz utan tvekan.
Ja vinklarna kan vara jobbiga ibland om man sjunker ner i stolen då topkanten blir mörkare. Men det kan jag leva med, färgerna är inte i IPS standard.
Men 120hz trumfar allt för min egen personliga del, det är som att komma tillbaka till 100-150+ hz tiden på CRT, något jag vägrar ge upp igen.

Om jag sätter mig vid en 60hz skärm nu så vill jag inte ens sitta kvar då musen sitter fast i klister, det är hemskt.

Drömmen är ju fortfarande IPS med 120hz men tyvär är de nog bara en drömm.

"När ips/oled 120hz skärmar kommer i en prisklass som är vettig blir det ett byte. det bästa av 2 världar då."
När dom kommer period blir det ett byte, men det finns inga.

OLED 120hz kan bli möjligt men vi pratar troligen 5 år+ framåt i tiden då.

Varför man vill ha 120hz och inte 60hz är för följande,

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flopper:

OLED 120hz kan bli möjligt men vi pratar troligen 5 år+ framåt i tiden då.

Varför man vill ha 120hz och inte 60hz är för följande,
http://img48.imageshack.us/img48/9453/islandall2ws3.jpg

har den bilden någon koppling till verkligheten eller är det bara godtycklig mängd motion blur pålagt på en skärmdump?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

OLED 120hz kan bli möjligt men vi pratar troligen 5 år+ framåt i tiden då.

Varför man vill ha 120hz och inte 60hz är för följande,
http://img48.imageshack.us/img48/9453/islandall2ws3.jpg

Du får väldigt gärna förklara bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Den bilden är inte verklighetstrogen alls. Det är bara en skärmdump som blivit redigerad med blur. Det är mer som ett dåligt exempel på hur man kan uppfatta det. Som sagt tidigare, 120hz är säkert bra, men jag tror inte jag kommer att kunna utnyttja det då man passivt behöver 120FPS (i spel! Inte desktop!)

Sjunker jag till 60~100FPS konstant, dvs aldrig når 120 ens, hur mycket glädje skulle jag ha med en 120hz? Läst och vissa säger att det kan t.om bli värre om det är under 120, eller speciellt under 100 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Är det Dell U2311H till vänster?

Ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det blev en IPS. Inväntar nu skärmen. Tydligen får jag den nästa vecka. Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Det blev en IPS. Inväntar nu skärmen. Tydligen får jag den nästa vecka. Tack för all hjälp!

Vilken IPS blev det? Skriv gärna hur du upplever den sen när du har fått den.

Permalänk
Skrivet av GylleneKvisten:

Vilken IPS blev det? Skriv gärna hur du upplever den sen när du har fått den.

Efter att ha läst om olika så blev det en Asus ML239H. Den presterade mycket bra, och enligt mig är det en av de snyggare modellerna av de jag kikade på, och den hade ett utmärkt pris för mig. Inga omdömmen på prisjakt i och för sig.

Det kan jag göra! Skriver hur jag upplever skärmen när jag fått leka med den en aning. Enligt JME kommer den på tisdag nästa vecka(20:e) tydligen. Konstigt, då de har den i lager. Nåväl, värt väntan antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Efter att ha läst om olika så blev det en Asus ML239H. Den presterade mycket bra, och enligt mig är det en av de snyggare modellerna av de jag kikade på, och den hade ett utmärkt pris för mig. Inga omdömmen på prisjakt i och för sig.

Det kan jag göra! Skriver hur jag upplever skärmen när jag fått leka med den en aning. Enligt JME kommer den på tisdag nästa vecka(20:e) tydligen. Konstigt, då de har den i lager. Nåväl, värt väntan antar jag.

Hur får du fram att den presterar mycket bra utan några recensioner? Säg inte användaromdömen, snälla.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hur får du fram att den presterar mycket bra utan några recensioner? Säg inte användaromdömen, snälla.

Nej, inga användaromdömmen. Visst, jag har läst vad folk tyckt om den och det har bara varit bra, men det jag grundade mitt beslut på var inte användaromdömmen. En medlem länkade en recension här tidigare. Här.

Samtidigt att jag ville inte gå över 2000kr om jag verkligen inte behövde. Med prestandan som recensionen antyder på för det priset, så verkar det vara det bästa jag kan lägga händerna på. Oavsett så är det även en uppgrading från det jag redan har. Jag får ta och se med egna ögon när jag får den, men tror nog inte jag blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Nej, inga användaromdömmen. Visst, jag har läst vad folk tyckt om den och det har bara varit bra, men det jag grundade mitt beslut på var inte användaromdömmen. En medlem länkade en recension här tidigare. Här.

Samtidigt att jag ville inte gå över 2000kr om jag verkligen inte behövde. Med prestandan som recensionen antyder på för det priset, så verkar det vara det bästa jag kan lägga händerna på. Oavsett så är det även en uppgrading från det jag redan har. Jag får ta och se med egna ögon när jag får den, men tror nog inte jag blir besviken.

Just ja, den läste jag ju. TFT-central är bra

Återkom med omdöme.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Just ja, den läste jag ju. TFT-central är bra

Återkom med omdöme.

Det ska jag!

Permalänk

Står inför valet utav en IPS eller 120hz.

Skall om 2 veckor ha en ny burk, som skall, för att förenkla det hela, innehålla 1 x GTX 580(Senare i framtiden SLI), SSD 120gb, 8 gb ram.

Min budget på en skärm ligger nu på runt 3000-3500 svenska riksdaler.

Och det står mellan denna(IPS): http://www.inet.se/artikel/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...
Eller denna(120hz): http://www.inet.se/artikel/2203190/benq-tft-24-xl2410t-120hz
Andra tips i den prisklassen är uppskattat!

Jag har faktiskt inte ägt det "senaste" inom datatekniken sedan 2003, inom det stationära. Bara några Laptops från 2007 och 2008 som varit halvdant i prestandan. Men aldrig haft en bra stationär på väldigt länge.
Och det jag vill säga med det är, att jag aldrig har haft riktigt ögongodis på ett tag. Om man bortser från PS3 på en LCD-skärm som jag dock sålde för ett halv år sedan (Hallelujah för fattig student). Dock har jag nu budget för ett bra paket, samt bra skärm.

På min gamla stationära blev det mycket Warcraft 3 och CS 1.6, och med mycket menar jag i flera år, med en CRT-skärm från slutet av 90-talet(hz unknown). Dock inget jag kommer spela i dagsläget

Jag skall spela nyare spel på datorn så som BF3, Diablo3, Dota 2, Skyrim etc. Men även använda den till plugget en hel del, samt film.

Det man även kan ta del i beräkningarna är att jag kommer köra GTX 580 i SLI i framtiden, vilket kommer boosta FPSen i nyare spel en hel del, kanske en fördel till att ta en 120hz?
Oavsett vad jag väljer kommer det ju att ske en extrem boost för mina ögon, som börjar bli extremt trötta på att glo på en laptop-skärm.

Därmed undrar jag, med denna informationen, vad jag skall välja för skärm, och den som kanske passar mig bäst.
Detta är förmodligen sjukt svårt att avgöra. Men jag har lite svårigheter i mitt beslut.

Tacksam för svar, och varför

Permalänk
Skrivet av RäserPulkan:

Står inför valet utav en IPS eller 120hz.

Skall om 2 veckor ha en ny burk, som skall, för att förenkla det hela, innehålla 1 x GTX 580(Senare i framtiden SLI), SSD 120gb, 8 gb ram.

Min budget på en skärm ligger nu på runt 3000-3500 svenska riksdaler.

Och det står mellan denna(IPS): http://www.inet.se/artikel/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...
Eller denna(120hz): http://www.inet.se/artikel/2203190/benq-tft-24-xl2410t-120hz
Andra tips i den prisklassen är uppskattat!

Jag har faktiskt inte ägt det "senaste" inom datatekniken sedan 2003, inom det stationära. Bara några Laptops från 2007 och 2008 som varit halvdant i prestandan. Men aldrig haft en bra stationär på väldigt länge.
Och det jag vill säga med det är, att jag aldrig har haft riktigt ögongodis på ett tag. Om man bortser från PS3 på en LCD-skärm som jag dock sålde för ett halv år sedan (Hallelujah för fattig student). Dock har jag nu budget för ett bra paket, samt bra skärm.

På min gamla stationära blev det mycket Warcraft 3 och CS 1.6, och med mycket menar jag i flera år, med en CRT-skärm från slutet av 90-talet(hz unknown). Dock inget jag kommer spela i dagsläget

Jag skall spela nyare spel på datorn så som BF3, Diablo3, Dota 2, Skyrim etc. Men även använda den till plugget en hel del, samt film.

Det man även kan ta del i beräkningarna är att jag kommer köra GTX 580 i SLI i framtiden, vilket kommer boosta FPSen i nyare spel en hel del, kanske en fördel till att ta en 120hz?
Oavsett vad jag väljer kommer det ju att ske en extrem boost för mina ögon, som börjar bli extremt trötta på att glo på en laptop-skärm.

Därmed undrar jag, med denna informationen, vad jag skall välja för skärm, och den som kanske passar mig bäst.
Detta är förmodligen sjukt svårt att avgöra. Men jag har lite svårigheter i mitt beslut.

Tacksam för svar, och varför

Tja, jag kom fram till mitt beslut genom att ställa en massor av frågor till mig själv, läste de olika svaren jag fått från detta forumet samt ett par andra(Här & här). Sedan läste jag om olika skärmar, både 120hz och IPS för att se om jag kunde plocka upp lite kunskap kring hur saker och ting fungerar, även min nuvarande skärm för att förstå hur bra den presterade egentligen.

När jag startade upp Bad Company 2 t.ex och spelade det lite så märkte jag att det enda jag kunde tänka på var färgerna. Tanken kring hur bra det skulle kunna flyta kändes inte det minsta viktigt. Detsamma med League of Legends, det var bara färgerna som började få mig att fundera. Efter en massa krångel och funderande kom jag fram till att så pass mycket som jag funderar och oroar mig över färg och betraktningsvinklar så blev svaret tydligt. IPS var något för mig. Tänkte även på det VÄLDIGT mycket i filmer nu, märker hur vissa saker plötsligt blir för mörka för att jag råkat sjunka ihop lite. Trodde inte detta skulle ha någon betydelse för mig, jag hade fel. Även när jag sitter rakt blir det fortfarande lite mörkare(överkanten på skärmen) för att det inte är precis i ögonhöjd.

Har som sagt inte fått skärmen ännu, men jag börjar redan störa mig på min nuvarande skärm nu när jag vet vad det är jag kollar efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den bilden är inte verklighetstrogen alls. Det är bara en skärmdump som blivit redigerad med blur. Det är mer som ett dåligt exempel på hur man kan uppfatta det. Som sagt tidigare, 120hz är säkert bra, men jag tror inte jag kommer att kunna utnyttja det då man passivt behöver 120FPS (i spel! Inte desktop!)

Sjunker jag till 60~100FPS konstant, dvs aldrig når 120 ens, hur mycket glädje skulle jag ha med en 120hz? Läst och vissa säger att det kan t.om bli värre om det är under 120, eller speciellt under 100 fps.

Detta stämmer inte. Jag har ca 60-90 fps i Bad Company 2 och det är dag & natt jämfört med 60hz/120hz.

Skaffade en LG w2363d för 1800kr efter att ha tittat på många tester som ställde skärmen jämsides med andra skärmar som t.ex. BenQ XL2410T (också en 120hz skärm, då för 3000kr). Efter att ha följt instruktionerna på denna sida är färgåtergivningen riktigt bra.

120hz innebär att du inte upplever att det blir "suddigt" eller som du skrev att du upplevde att dina ögon blir trötta, jag upplevde precis samma sak med min 60hz Samsung T220. Skärmdumpen som postades här ovanför är ju redigerad men beskriver ändå skillnaden väldigt bra mellan 60 och 120Hz (och den hittills oslagbara CRT skärmen), det är annars svårt att beskriva flytet i 120hz utan att ha provat på det själv. Jag skulle gå till en butik och be att få kika på hur en 120hz skärm ser ut i spel.

Jag antar att IPS är något bättre är när man tittar på film eller redigerar bilder men för spel tycker jag att flyt och skärpa i bilden är viktigare än något bättre färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

OLED 120hz kan bli möjligt men vi pratar troligen 5 år+ framåt i tiden då.

Varför man vill ha 120hz och inte 60hz är för följande,
http://img48.imageshack.us/img48/9453/islandall2ws3.jpg

Fattar inte vad ni kör för skit skärmar på 60mhz, är det andra sortering av billiga kina tillverkade skärmar eller (ja, jag vet ska inte vara så aggressiv)?

Kör själv med en 60-70Mhz skärm och varken i FBS spel eller andra spel märker jag av att det är suddigt. Inte ens i film är färgåtergivningen åt skogen.

Har inget problem men att bilden blir kass när man sitter för långt åt höger eller vänster (bara upp och ner som det blir problem).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har du kikat på en 120hz eller CRT skärm någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har man super komponenter så att man kan spela på högsta grafiken, ja då tycker jag att grafiken ska visas i rätta färger också.

Då måste jag fråga vad är "rätt färger"? Jag har då aldrig sett någon färgprofil följa med ett spel i alla fall

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bör övervägas: Samsung S27A950D
Köpte denna för snart veckor sedan. Jag är fortfarande lyrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Har du kikat på en 120hz eller CRT skärm någon gång?

CRT ja:) och det var ingen vidare kvalité. Har det stående någon stans. Följde med en märkesdator. Är grusig bild (alltså är man för nära ser man nästan färgprickarna). Ungefär som en bildrörs teve.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja det är klart, men uppdateringsfrekvensen är med största sannolikhet mycket bättre än din 60hz LCD, testa att starta upp något FPS och kika hur det flyter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Ja det är klart, men uppdateringsfrekvensen är med största sannolikhet mycket bättre än din 60hz LCD, testa att starta upp något FPS och kika hur det flyter på.

Har den många mil här ifrån Känns ju stenålder att köra med crt och har inte sett några nackdelar med lcd än:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lustigt med tanke på att vi diskuterar en av nackdelarna med LCD mot CRT just nu

Permalänk
Hjälpsam

GLÖM INTE VA - PANELER!

Det är sktikul att så många har uppmärksammat alternativen till sunkiga TN paneler, även snabba 120Hz men hemska färger/vinklar TN skärmar.

Dock har allt snack roterat kring IPS i det snacket, nästan ingen har uppmärksammat VA paneler.

Alla vet vad som skiljer IPS mot TN, där TN endast har 120Hz som kan vara av intresse för en del men långt ifrån alla.

VA
+ Bättre kontrast, uppemot 3000:1
+ Avsevärt bättre svärta

IPS
+ Beroende på IPS teknik några % mer på sRGB skalan (vilket inte gör något till eller från för en gamer eller vardagsnisse)
- IPS-Glow
- ca 850 till 1200:1 kontrast beroende på IPS panel

Sedan finns det både snabba och långsamma VA och IPS paneler, dock är de snabba panelerna goda nog för gaming. Där skiljer det från modell till modell.

Jag får personligen en bättre spel och vardagsupplevelse av en bra VA skärm än en IPS skärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är sktikul att så många har uppmärksammat alternativen till sunkiga TN paneler, även snabba 120Hz men hemska färger/vinklar TN skärmar.

Dock har allt snack roterat kring IPS i det snacket, nästan ingen har uppmärksammat VA paneler.

Alla vet vad som skiljer IPS mot TN, där TN endast har 120Hz som kan vara av intresse för en del men långt ifrån alla.

VA
+ Bättre kontrast, uppemot 3000:1
+ Avsevärt bättre svärta

IPS
+ Beroende på IPS teknik några % mer på sRGB skalan (vilket inte gör något till eller från för en gamer eller vardagsnisse)
- IPS-Glow
- ca 850 till 1200:1 kontrast beroende på IPS panel

Sedan finns det både snabba och långsamma VA och IPS paneler, dock är de snabba panelerna goda nog för gaming. Där skiljer det från modell till modell.

Jag får personligen en bättre spel och vardagsupplevelse av en bra VA skärm än en IPS skärm.

VA låter bra:) men är den billigare än IPS:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Lustigt med tanke på att vi diskuterar en av nackdelarna med LCD mot CRT just nu

mjo, men har inte sett någon av nackdelarna som nämns. Antingen har jag en super duper skärm eller så överdriver ni. För inte kan en crt överväga i kvalité och svärta, en lcd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Svärta är faktiskt också bättre på CRT skärmar (möjligt med undantag på vissa dåliga modeller) i och med att de inte har någon baklampa som kan skapa ljusblödning :). Jag har för mig att de har runda pixlar också tack vare rutnätet som signalerna träffar som får bilden att se mindre kantig ut

Men så är de ju klumpiga, drar mycket ström och upplösningen i sig jämfört med dagens skärmar är väl inget att hänga i granen kanske...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

VA låter bra:) men är den billigare än IPS:)

Populäraste gaming IPS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526 1990:-
Populäraste gaming VA http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173#rparams=ss=dell%2... 1990:-

Foris review
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

U2311 review
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI