Nästa generation Geforce?

Permalänk
Medlem

Nästa generation Geforce?

Tjosan,

Jag har inte läst datornyheter på ett par år, men nu i Januari börjar det bli dags att modernisera datorparken. På nuvarande datorn handlade jag en GTX260 med idéen om att det är bättre att handla nya budgetkort ofta än att handla värstingkort sällan, men i och med att kortet stått sig oväntat bra har jag inte behövt köpa något nytt. Generellt sett verkar tre år gammal hårdvara kunna köra vilken mjukvara som helst utan vidare, vilket är ett trendbrott mot tidigare då komponenterna brukade sjunga på sista versen vid det laget. Kanske är det konsolernas begränsade hårdvara som håller tillbaka spelutvecklarna från att ta ut svängarna prestandamässigt. I så fall, när är nästa generation konsoler att vänta, på ett ungefär? Det verkar som att det är en bra idé att tima datorköp precis efter nya konsolsläpp.

Men, jag sneglar nu på en 560 eller 570, som jag kan återanvända i en ny dator, antingen som huvudkort eller som fysikkort. Dock ryktas det ju om att nya generationen Geforce dyker upp efter jul? Jag läste en artikel på Sweclockers om det, men kan inte hitta den, vet någon något mer? Troligt att de har stöd för PCI-e3?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att vänta till nästa generation. Då slipper man köpa någonting, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Det är alltid bra att vänta till nästa generation. Då slipper man köpa någonting, någonsin.

Haha, skönt sagt

När du tittar på graffekort, försök se till att det täcker alla kontaktanslutningar som finns på marknaden idag. DVI, DP och HDMI och att det klarar alla standarder som finns vad gällande grafik som DirectX, Tessla m.m.

Ingen idé att vänta... Bara att köpa!!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Avstängd

Jag har ett 560 Ti (direcnt Cu2 "top" från asus) som är riktigt bra, klockar bra också :). Ska kanske köpa ett till när BF3 kommer. Det kan klockas upp till GTX 570 prestanda i de flesta fallen vilket är riktigt bra! Kostar 1850 kr vilket kan jämföras mot ett 570 som kostar 2500, dyrare men också prisvärt.

Jag tycker att 2st 560 Ti är ett bra val, du kan vänta till den nya generationen kommer ut så sjunker priserna. 2st 570 är också mkt bra men kräver mer Watt på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Jojo, klart man kan vänta i all evighet, men det vore dumt att handla en äldre generation om den nya är runt hörnet, speciellt som 260 kör det mesta fortfarande.

Jag har ett 700W-nätagg som bör kunna klara två stycken, och det står SLI på det men jag minns att jag hade problem att öht ansluta ett enda kort till det. Vad är det för anslutningar som krävs, dels är det PCI-e som ansluts där bak men behövs mer ström?

Men, jag är inte intresserad av SLI i sig, jag hade SLI på förra konfigurationen med 2 st 7800GTX, men få spel stöder det och prestandan blir i längden inte bättre än att handla ett enda helt nytt kort.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Övriga specs? Har du en relativt dålig CPU kanske det är lika bra att köra på o köpa allt nytt när nästa gen kommer? Begagnat marknaden här på Swec har jag bara bra erfarenheter på för övrigt, både köpt och sålt komponenter utan strul.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 920 med 6GB internminne. På 1920x1200 är det egentligen bara GPUn som är flaskhals just nu. Som jag ser det är i alla fall alternativen att handla en 5xx nu och använda 260 som fysikkort så länge, sedan handla resten nytt när nästa generation kommer, plocka ur 5xx och sätta i det där som primärt eller som fysikkort. Men det vore att ta i när 260 skulle kunna göra samma jobb.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Om du använder ett svagt fysikkort (t.ex. Gtx 260) kommer prestandan att bli sämre än om du kör alla beräkningar på ett starkt grafikkort. Ett Gtx 580 presterar sämre med ett Gtx 450 som fysikkort. Ditt 260 ligger väl runt 450 i prestanda? Så om du ska köra fysik kort till ett 560,570,580 bör det prestera som Gtx 460<

Permalänk
Medlem

SLi och Crossfire har kommit en bit på vägen. Det är stor skillnad på hur det funkade med Sli 2 st. 7900 och även 2 st. 260 för den delen, det har hänt en del sedan dess. Drivrutinerna har blivit bra mycket bättre och de flesta stora spel stödjer det idag. Det man får ta hänsyn till istället är värmeutvecklingen och se till att man har ett bra ventilerat chassi. Däremot tror jag inte du behöver vara orolig för att nästa generation ligger runt hörnet, tror inte att det dyker upp förens i början på nästa år. Tekniken finns nog redan men först vill de mjölka ur det som finns idag
I ditt fall skulle jag nog satsa på ett GTX570, GTX580 eller AMDs motsvarighet och komplettera med ett till längre fram, då har du så att det blir över.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Angående nästa generation konsoler så kommer Nintendo med sin nya Wii U under 2012 (Q4 om jag minns rätt), medans Microsoft och Sony förmodligen inte kommer med något förrän tidigast 2013.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

SLI har jag inte haft bra erfarenhet av i alla fall, de delade skärmen horisontellt vilket var/är riktigt dumt med tanke på att man i många fall bara har himmel där uppe. Men det kanske är annorlunda nu. Måste det vara två likadana kort?

Det känns inte som att de använder fysiken väldigt mycket just nu, det är mest en ploj eller samarbetsgrej med nvidia, och man verkar komma undan med att placera vad som helst där bara det är dedikerat för fysikberäkningar. Men växer komplexiteten lär tyngre grafikprocessorer ge bättre resultat. Sen finns ju alltid faktorn om man vill använda CUDA för beräkningar och då lär det vara mycket viktigare.

AMD har jag ingen jättebra koll på och jag har aldrig haft en Radeon - jag är ingen fanboy men jag har varit nöjd och följer gammal vana.

Tack för info om konsoler, handlar det om 2013 plus kan det bli lite surt om man byter dator nästa år, men samtidigt börjar datorn halka efter för mycket. Det är svårt att pricka in så bra val som möjligt, men det lutar åt en 570 just nu. Ska öppna datorn och kolla om jag har tillräckligt med utgångar på nätagget för säkerhets skull, har för mig att det var något problem med det förut, kanske att jag var tvungen att offra den andra pci-en.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen på att uppgradera från 9800GTX+ till ett 570 men som sagt, har ju fått höra att den nya generationen är runt hörnet. Men orka vänta? Vill ha nytt till BF3.

Visa signatur

Fractal Design R4 - Arctic White / 750W / Z77 Extreme4 / 3570K + 620 khüler / 16GB / Gigabyte 670 2GB OC Version