Permalänk

Ny dator.

Hallå.

Nu under sommaren hade jag den stora oturen att få min dator stulen, vilket ganska uppenbart resulterade i ett datorköp. Min förra var en laptop, och efter långa funderingar och tankegångar har jag kommit fram till att det är så jag vill ha det. Bärbart. Så nu har jag försökt kolla runt på en massa olika alternativ och fråga personer jag känner om deras åsikter osv. Budgetmässigt har jag i dagsläget ca 10k, men lär få lite bidrag från föräldrar, vilket kan ta mig upp till 20k efter jul. Mina första funderingar gällde ett köp i dagsläget medan jag sedan gick över till att nog få lite mer prestanda och kanske vänta. Här är hursomhelst de jag funderat på:

Först http://www.inet.se/artikel/1969335/asus-g74sx-tz078v
Till att börja med funderade jag ju på att göra affären väldigt snart och då var denna ett väldigt bra alternativ. Dock tycker jag (och min mamma, som för övrigt har väldigt mycket makt över köpet) att kanten där bak är skitful och att detta förstör datorn helt. Nu i veckan ska jag därför in till inet och kolla på en i verkligheten för att se om den är så hemsk.

Sen http://www.alienware.com/Landings/laptops.aspx
Alienware är ju ett ganska självklart alternativ när det gäller laptops över 10k, men när jag själv skapar konfigurationer stiger lätt priset lite över gränsen att jag länkar till internationella är för att jag har släktingar som åker till usa då och då, och de då skulle kunna ta med sig datorn hem till sverige. Då behövs ju windows 7 ultimate så att man också kan byta till svenska (sen kanske jag byter ut skrivbordet så att jag får åäö och sånt också).

Sist http://www.razerzone.com/blade
Razer's gåva till världen med "den första riktiga gaminglaptopen".
Ärligt talat är ju specsen inget att hurra för, men den här tycker ändå jag (och min mamma) är riktigt snygg. Jag gillar den allmäna designen, älskar funktionspanelen etc. När det stog om denna här på sweclockers nämndes det även ett pris i artikeln som sa att den skulle släppas för ca 23k, men av vad jag sett motsvarar den "bara" 18k. Detta kan ju vara priset i usa, men även här finns ju möjligheten med mina släktingar.
En sak jag dock funderar över är temperatur/ljudvolym/batteritid på den här, då den är så pass liten och portabel.

Just nu lutar det nog mest mot nån variant av AW, men dock är jag osäker på vilken. Därför ber jag nu er, med alla kunskaper och erfarenheter ni besitter att hjälpa mig i min stund i nöd! Det jag planerar att göra med datorn äratt köra exempelvis bf3, portal, minecraft och liknande men även att 3d modellera och rendera i blender eller liknande. Jag är långt ifrån kräsen prestandamässigt (efter min förra dator (acer aspire 5535) tycker jag att allt över 16 fps är spelbart) och datorn jag använder nu är den där jag använt blender hittills (trots att den får nästan 120 på wPrime) men jag har ju fortfarande inget emot prestanda. Jag använder inte mycket minne alls, max 500 gb, så det jag haft som alternativ där har varit en hybrid på just 500 gb. Gällande RAM tror jag knappast att jag kan använda mer än 8 gb. Problemet ligger ju alltså på CPU och GPU. Jag behöver inget spejsat nätverkskort eller 3d eller nåt sånt heller. Jag ska försöka svara om det är nåt mer ni behöver veta, men mina frågor är alltså: Vad tycker ni om mina alternativ? Finns det något bättre alternativ? Vilket är det bästa alternativet?

Tack på förhand!

/The Nothingness

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX