Permalänk
Skrivet av TheRavensNest:

Har inte haft möjlighet att testa spelet än då det inte kommer ut förrän den 7:e, jag har förhandsbokat det. Sedan har jag sett många exempel där folk tagit screens innan texturerna laddats upp och lagt upp dem på olika forum. Jag tycker inte att det ger spelet en rättvis bild. Fast å andra sidan finns med all säkert en del lågupplösta texturer vilket det också gör i alla andra spel.

Ska vi ens behöva se texturer innan dom har laddats? Spelet har potential att bli sjukt snyggt.. men då måste fixa texturerna.. När jag står och tittar ner i en dal med massor stenblock och vatten så kan det lika gärna vara ett miniatyrlandskap. Stenblocken ser ut att vara 1decimeter höga om man tittar på detaljerna, vet inte om det blev luddigt men ni förstår säkert när ni testar spelet. Hoppas verkligen dom fixar det, för det är otroligt vackra landskap med massor detaljer.

Edit,
Här är en bild på stället jag pratade om.
http://img821.imageshack.us/img821/8224/ragep.jpg

Blocken måste ha mer detaljer för att dom ska se ut att vara så stora som dom faktiskt är, annars ser dom ut som legobitar. Fixade nya drivrutiner också och det flyter skitbra nu, inget hack osv. som jag hade innan. Dom som säger att spelet är skit/floppar är inget o lyssna på, men det behöver fixas lite.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur spelet kan ta 21 gb! Första intrycket efter att ha spelat är att grafiken är ungefär lika snygg som ett random shooter från sent 90-tal, det borde ju få plats på 3 disketter istället för 3 DVD skivor.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Grafiken är okej, påminner mycket om Borderlands så man kan säga att det är en mer uppgraderad version av Borderlands. Spelar lite smått och har problem med artifakter i spelet och diverse andra grafikfel, det verkar inte ha stöd för varken SLI eller CF + så fryser sig loadingscreenen 8/10 ggr. Inte bara jag som har dessa problem, får väl vänta ett par dagar tills det kommer en fix för detta. Så kan man säga att denna release var bra planerad? Inte precis

SPOILER

Ett plus är att du kan "modda" vapen och fordon, ungefär som en korsning mellan de nyare Fallout och Borderlands. Man får första intrycket av att detta spel är intressant, detta vill jag spela. Efter 10min så slängs man in i allt och helt plötsligt känns man som partyts höjdpunkt, har dock inte testat onlineläget ännu. Dessutom är det ett litet minus att man inte kan gå runt överallt trots att spelet rekommenderar att man bör "utforska" allt.

Dold text
Permalänk
Medlem

Gjorde en liten video i andra staden i spelet med 8k textur konfigurationsfilen.
Tycker ni att det är så pass fult eller inte faller er i smaken så är det väl bara att avstå från att köpa.
Men det är verkligen överdrivet ang. hur fult det är etc.
Hoppas det hjälper någon.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Filmade också lite med 8K-textures, synd på ett sätt med 16:10 så det blir black borders på youtube

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

http://www.firingsquad.com/news/newsarticle.asp?searchid=2376...

John Carmack ångrar att PC inte var ledande plattform, vilket man kan förstå varför.

Permalänk
Medlem

Bara att glömma spela detta spel på min äldre burk, kommer säker få massiva texture pop-in problem när man inte har SSD disk och en gammal dual core.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Filmade också lite med 8K-textures, synd på ett sätt med 16:10 så det blir black borders på youtube

Du skulle inte kunna posta dina settings? Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRavensNest:

Men om inte den senaste OpenGL är närvarande i de senaste drivrutinerna som id tech 5 kräver, så skulle det mycket väl kunna hända alla möjliga saker med spelet. Och vilket spel är helt felfritt när det gäller texturer? Jag minns att Crysis 2 till exempel hade en hel del lågupplösta texturer här och var. Men det är sju sådant som kan patchats senare om det finns tid. Carmack har hintat på att det kanske kommer en textur pack med fix för just lågupplösta texturer samt högre upplösta texturer, från wikipedia: Content DLC was already mentioned to be planned for all platforms, without providing further details.[34]
At QuakeCon 2011, Carmack mentioned a number of additions PC version of RAGE might receive in the forseeable future. These include unofficial patches as Carmacks named them "research engine things, "far-out technologies"; such as HMD support, Kinect support, "tracing, splatting, voxels and non-polygonal stuff", "perfect motion-blur" and "perfect anti-aliasing". id Software is committed to update the id Tech 5 engine past Rage's development.
During the Keynote, Carmack also stressed a number of times that the PC version would possibly get a "super quality texture pack" to fix low-resolution(blurry) textures that Rage suffers at the shipping dataset which is identical to console counterparts. He admitted that artists were sad because a combination of multiple professional compression solutions necessary to fit the ~150 GB internal build to a shippable product of 25 GB, on three dual-layer DVDs or one single-layer BD.

Likadant är det med alla spel, man kan inte fokusera på att ge varenda textur samma behandling för det skulle ur ett tidsperspektiv kräva alltför mycket tid. Jag vet detta eftersom jag själv pysslar med 3d modellering/texturering/rendering. Sedan så var ju många utav de exemplen i tråden du nämnde en del fel som har med drivrutinerna att göra, till exempel att vissa texturer helt enkelt saknas eller att det börjar lysa och blinka över skärmen.
Viktigt att notera är att han nämner att spelets interna build ligger på ca 150gb redan komprimerad data och att sedan komprimera det ännu mer gör självfallet att texturerna inte blir lika högupplösta som de annars ska vara. Så där har du det, så ha bara lite tålamod så kommer det nog fixa sig.

Ja det kan nog stämma tänkte inte på att det faktiskt är OpenGL för en gångs skull! inte varje dag man spelar ett spel som inte är DirectX...

Men jag kommer iaf att köpa det, verkar kul oavsätt buggar osv, hittat en tråd nu med lite fixar osv som jag skall testa imorn när spelet släpps.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=215674...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

De där inställningarna kör jag med men det fixar inte det grundläggande problemet att de har en väldig massa lågupplösta texturer i spelet. Jag har fortfarande lite pop-in av texturer också. Ska tweaka lite mer ikväll å se om det går att få bort det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Bara att glömma spela detta spel på min äldre burk, kommer säker få massiva texture pop-in problem när man inte har SSD disk och en gammal dual core.

de ska nog inte vara några problem med din rig, jag spelar aldrig från min SSD.
Spelet är mer GPU än CPU krävande och GTX 285 är inte fy skam.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Stämmer. Folk med SSD har samma problem som alla andra.

Permalänk
Skrivet av Kofotsjanne:

Ska vi ens behöva se texturer innan dom har laddats? Spelet har potential att bli sjukt snyggt.. men då måste fixa texturerna.. När jag står och tittar ner i en dal med massor stenblock och vatten så kan det lika gärna vara ett miniatyrlandskap. Stenblocken ser ut att vara 1decimeter höga om man tittar på detaljerna, vet inte om det blev luddigt men ni förstår säkert när ni testar spelet. Hoppas verkligen dom fixar det, för det är otroligt vackra landskap med massor detaljer.

Edit,
Här är en bild på stället jag pratade om.
http://img821.imageshack.us/img821/8224/ragep.jpg

Blocken måste ha mer detaljer för att dom ska se ut att vara så stora som dom faktiskt är, annars ser dom ut som legobitar. Fixade nya drivrutiner också och det flyter skitbra nu, inget hack osv. som jag hade innan. Dom som säger att spelet är skit/floppar är inget o lyssna på, men det behöver fixas lite.

Det ser väldigt vackert ut och jag håller med om att man egentligen inte borde se texturerna laddas men tyvärr så fanns inga vettiga drivrutiner ute med den senaste OGL komponenten. Jo, med lite tweakande blir det nog jätte bra.

Skrivet av KniFF:

DUTn0uAz2w4

Ser bra ut!!

Skrivet av Oneone:

Ja det kan nog stämma tänkte inte på att det faktiskt är OpenGL för en gångs skull! inte varje dag man spelar ett spel som inte är DirectX...

Men jag kommer iaf att köpa det, verkar kul oavsätt buggar osv, hittat en tråd nu med lite fixar osv som jag skall testa imorn när spelet släpps.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=215674...

Hehe, det är ju inte varje dag man spelar ett spel med OpenGL nu för tiden

Skrivet av Devil May Cry:

Gjorde en liten video i andra staden i spelet med 8k textur konfigurationsfilen.
Tycker ni att det är så pass fult eller inte faller er i smaken så är det väl bara att avstå från att köpa.
Men det är verkligen överdrivet ang. hur fult det är etc.
Hoppas det hjälper någon.
http://youtu.be/FGQ2v_QzxdE?hd=1

Ser riktigt nice ut med ändringarna i konfigen!!! Jag håller med, antar att smaken är som baken, delad.

Skrivet av ozo64:

De där inställningarna kör jag med men det fixar inte det grundläggande problemet att de har en väldig massa lågupplösta texturer i spelet. Jag har fortfarande lite pop-in av texturer också. Ska tweaka lite mer ikväll å se om det går att få bort det helt.

Det var ju lite synd, å andra sidan så hoppas jag att det löser sig med lite tweakande. Många verkar ju ha lyckats, lycka till.

Måste bara fråga, var det early access på steam eller nåt för spelet är väl inte ute än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag fattar inte hur spelet kan ta 21 gb! Första intrycket efter att ha spelat är att grafiken är ungefär lika snygg som ett random shooter från sent 90-tal, det borde ju få plats på 3 disketter istället för 3 DVD skivor.

För att texturerna är enorma (upp till 128000×128000 pixlar), notera att det inte betyder att dom behöver se högupplöst ut ingame.

Virtual Texturing-tekniken betyder inte att texturerna är superskarpa utan snarare att det tillåter väldigt mycket variation i landskapen till skillnad från alla andra spel som bara repeterar samma textur över en stor yta. Motorn söker upp delar som är relevanta för det du kollar på i spelet ifrån dom enorma texturerna i realtid från lagringsmediet, fördelen är att det drar väldigt lite minne med tanke på hur mycket variation det tillåter i miljöerna. Iaf så jag förstått tekniken.

Nej det ser absolut inte ut som ett random shooter från 90-talet. Sluta överdriva så mycket.

Skrivet av Coca:

Man behöver ingen SSD-disk för att köra det. Problemet med pop-in av texturerna har legat i AMDs kassa drivrutiner. Eftersom att det flyter i 60 FPS på en Xbox 360 utan textur pop-ins borde det inte vara några problem med din dator.

Permalänk

Haha, jag hittade en ganska rolig video på youtube, LOL: http://www.youtube.com/watch?v=D6bmx30CqRQ&feature=relmfu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

DUTn0uAz2w4

Man kan ju välja "Original".
Blev ju glad när jag drog upp fullskärm och inte hade borders uppe & nere utan billd över hela skärmen. <3

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Haha, grymt att det går att strafejumpa.

Permalänk
Medlem

om tearingen och textursuddet när man rör musen fixas så kanske rage kan bli en okej shooter i alla fall. hade dock väntat mig mer av id. orkar inte tweaka och förväntar mig en patch på säg 5 gig.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

om tearingen och textursuddet när man rör musen fixas så kanske rage kan bli en okej shooter i alla fall. hade dock väntat mig mer av id. orkar inte tweaka och förväntar mig en patch på säg 5 gig.

Joo precis, För mej gick de downhill när jag kom till Wellspring varenda karaktär blinka o hade sej plus när man rör musen så laddas de på nån mille sec sen ser de normalt ut. Förväntas en patch till detta för mej spelar de ingen roll om den är på 10gig bara det ska fungera....

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

varför funkar det inte att installera för mig de står ivalid cd-key

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusM:

http://www.youtube.com/watch?v=_H5wB58r3T0

Haha, grymt att det går att strafejumpa.

Blir inte till att använda några fordon här inte!

Skrivet av pi:

Textur-suddet är grafikkorts-drivrutinernas fel om jag förstått allt rätt, så det blir ingen stor patch från id om just det. Tearingen verkade också ha något med drivrutiner och något special v-sync-läge ("swap-tear") att göra som inte var aktiverat i alla drivrutiner.

Den här tråden verkar vara användbar: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1236250-rage-support/

Permalänk
Medlem

Tearingen blir man av med om man ställer in i catalystcenter att alltid använda vsync. Jag har lite grafikfel då och då annars är det ok. Förutom texturerna då som ser ut som skit på nära håll. Man borde kanske vänta in ett texturepack och lite bättre drivrutiner innan man spelar mer.

Permalänk
Medlem

Köper spelet sen när det kostar typ 99kr och är patchat till fungerande skick, nu är det BF3 som gäller

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Köper spelet sen när det kostar typ 99kr och är patchat till fungerande skick, nu är det BF3 som gäller

Check this out: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111006/nya-amd-drivisar-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Köper det då också

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jo som sagt den hjälper lite iaf. Ingen drivrutin i världen kan dock fixa de lågupplösta texturerna som ser som de är från ett spel som släpptes 97. ID måste släppa ett texturepack för att fixa det.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jo som sagt den hjälper lite iaf. Ingen drivrutin i världen kan dock fixa de lågupplösta texturerna som ser som de är från ett spel som släpptes 97. ID måste släppa ett texturepack för att fixa det.

Gött att det hjälper i alla fall. Det är ju sant med de lågupplösta texturerna men bi får hoppas att det kommer en textur pack som Carmack hintade om tidigare. Han hintade även om nya avancerade features i id tech 5 som kommer läggas till, fast om de features blir aktuella för Rage återstår att se. Men hursomhelst tycker jag det börjar ljusna för nu samarbetar id software med AMD och Nvidia för att råda bot på problemen samt att låsa upp alla inställningar i menyn: http://www.nordichardware.se/nyheter/662-spel/44363-id-softwa...

Permalänk
Medlem

Lägg in detta kommando i genvägen till spelet så minskar dom satans texture popping betydligt.

+vt_maxPPF 8 om du har en dual core
+vt_maxPPF 16 om du har en quad eller högre

Permalänk
Medlem

Jag får frysningar lite då och då.... rätt irriterande.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

eftersom rage har så stora texture filer, hur stor är skillnaden på tex 580 3gb (1080p) mot 580 1.5gb (1080p)?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.