Hjälp en förtvivlad människa: Ny dator = Helt död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnjaevel:

Hejsan!

Jag ser att du har dina minnen på slotsen [ ] [ x ] [ ] [ x ] (Jag har samma mobo)

Jag tror att jag la in dom likadant först, och min dator startade om sig hela tiden, sekunders mellanrum.

Kollade sedan manualen och där stod att dom ska kopplas till [ x ] [ x ] [ ] [ ] - Så fixades iallafall mitt problem.

Nu vet jag inte om detta får din dator att starta, men värt ett försök

A2 och B2 ska de vara i enligt manualen, du kör ej dina minnen i dual channel om du kör A1&A2 :/

A1 A2 B1 B2
[ ] [x] [ ] [x]

Permalänk

Finnjävel: Enligt min manual är det DIMM A2 och DIMM B2 som gäller om man har två stickor, dvs [ ] [ x ] [ ] [ x ]. Tack!

Bytte och testade bara med det andra ramminnet, det funkade en sekund, sen startades det om, och sen höll den igång efter det. Bytte tillbaka till första minnet, och detsamma hände. Beror det på att jag bryter strömmen/stänger av med knappen på moderbordet?

Permalänk
Medlem

När den startar om sig varannan sekund ungefär så brukar den testa olika raminställningar. Så låt den hålla på ett tag tills den är nöjd.

Glöm inte dra ur strömmen på baksidan och tryck på on-knappen för att tömma nätagget innan du byter/installerar komponenter.

Permalänk

Jag tror din nätdel är DOA... kolla med annan...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

Bifogar även en bild på hela skiten, en riktigt pissig bild, tog den av bara farten inatt, ska ta en bättre efter jobbet!

http://i.imgur.com/uRcAM.jpg

Varför är nätagget monterat så de hämtar luft inne i chassit?

Permalänk
Skrivet av samulen:

A2 och B2 ska de vara i enligt manualen, du kör ej dina minnen i dual channel om du kör A1&A2 :/

A1 A2 B1 B2
[ ] [x] [ ] [x]

Men alltså vad i hel*ete? :S

Nu kollade jag manualen IGEN, och ja, ni båda har rätt.... men vad fan!?

Jag tror inte att min dator startade i A2 och B2. Vi hade extrema problem med omstarter hit å dit.

Sen satte vi dom i A1 och A2 och allt funkar galant. Båda minnenas kapacitet används ju.

Vad går jag miste om egentligen, herr samulen???

Kan detta skada någonting? Att ha dom på "fel" så att säga. Varför fungerar ens datorn? :/

EDIT: Ber om ursäkt Gurkvatten, inte meningen att "sno" din tråd med mina problem. Blev bara så paff.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Varför är nätagget monterat så de hämtar luft inne i chassit?

Trollar du nu eller? Det sprutar ju ut luft ur det där hålet Går bara att montera åt det hållet ju

ON TOPIC: Har med 95% sannolikhet lokaliserat och löst felet, vill inte ropa hej riktigt än, men ska montera ihop allt och se, det bör verkligen funka nu. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

Trollar du nu eller? Det sprutar ju ut luft ur det där hålet Går bara att montera åt det hållet ju

ON TOPIC: Har med 95% sannolikhet lokaliserat och löst felet, vill inte ropa hej riktigt än, men ska montera ihop allt och se, det bör verkligen funka nu. Återkommer!

Fläkten på nätagget suger in luft. FD R3 har ett löstagbart dammfilter under nätagget där luften till agget skall tas in.

Fläkten skall vara riktad nedåt dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnjaevel:

Men alltså vad i hel*ete? :S

Nu kollade jag manualen IGEN, och ja, ni båda har rätt.... men vad fan!?

Jag tror inte att min dator startade i A2 och B2. Vi hade extrema problem med omstarter hit å dit.

Sen satte vi dom i A1 och A2 och allt funkar galant. Båda minnenas kapacitet används ju.

Vad går jag miste om egentligen, herr samulen???

Kan detta skada någonting? Att ha dom på "fel" så att säga. Varför fungerar ens datorn? :/

EDIT: Ber om ursäkt Gurkvatten, inte meningen att "sno" din tråd med mina problem. Blev bara så paff.

Nej, det är inga problem för datorn men du har långsammare tillgång till dina minnen. Som det är nu så delar de på en kanal ist. för två. Tänk dig som två motorvägar kan skyffla mer trafik/s än en (men bilarna kör lika fort).
Påverkan i spel är oftast inte så stor, kanske ett fåtal fps. Men mer minneskrävande applikationer som 3D, bild/videoredigeringsprogram kan det vara stor skillnad mellan single/dual/triple channel. Typ så..

Permalänk
Skrivet av samulen:

Nej, det är inga problem för datorn men du har långsammare tillgång till dina minnen. Som det är nu så delar de på en kanal ist. för två. Tänk dig som två motorvägar kan skyffla mer trafik/s än en (men bilarna kör lika fort).
Påverkan i spel är oftast inte så stor, kanske ett fåtal fps. Men mer minneskrävande applikationer som 3D, bild/videoredigeringsprogram kan det vara stor skillnad mellan single/dual/triple channel. Typ så..

Tack ska du ha! Läste även på om Dual channeling på wikipedia.

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

Oavsätt om den hämtar eller lämnar luft den vägen så ser jag inte anledningen till att montera fläkten inne i chassit när du har utblås/insug med dammfilter under datorn. (fast dammfilter som blockerar damm från att komma ut låter ju hur dumt som helst vilket bevisar att luften alltid skall in den vägen.)

Permalänk
Medlem

Har mitt monterat neråt.. för att nätagget ska få kall luft och kylas.
Men också för att inte störa luftströmmarna i chassit, så grafikkort och processor
får bra med luft. Kanske därför jag kan överklocka med stockkylaren..?
3,7Ghz och den går inte över 60 grader i load..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

All is well!

Allt funkar nu, misstaget jag hade gjort, helt idiotiskt, ja, var att sätta PCI-E-strömkablarna uppochner. Var så noga med att kolla i moderkortsmanualen att jag satte rätt +/-, men stod givetvis inget om grafikkortet där, och grafikkortsmanualen var extremt fattig!

Trodde fö. inte ens kablarna skulle gå in om dom var åt fel håll, men det gjorde dom :>

Permalänk
Medlem

Skön att det löste sig, grattis!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

All is well!

Allt funkar nu, misstaget jag hade gjort, helt idiotiskt, ja, var att sätta PCI-E-strömkablarna uppochner. Var så noga med att kolla i moderkortsmanualen att jag satte rätt +/-, men stod givetvis inget om grafikkortet där, och grafikkortsmanualen var extremt fattig!

Trodde fö. inte ens kablarna skulle gå in om dom var åt fel håll, men det gjorde dom :>

Det låter jävligt konstigt att du fick i dem uppochner. Kolla så inget tryckts sönder elelr blivit deformerat. Men skönt att den funkar!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det är olika form på kontakterna, du kan inte montera in den uppåner utan våld, endera har du inte monterat den, eller så har du förstört nått i kontakten, eller så har du låtit stift hänga i luften, men att sätta den uppåner ska inte vara möjligt utan att trycka sönder kontakten, men bra att det funkar nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkvatten:

Nej. Den suger luft från insidan av chassit och sprutar ut baktill så som du har det, efterssom ditt chassi har så du kan vända nätagget neråt gör det istället, inte för att det brukar vara större problem att ha det som du har det men känns dumt om du kan få frisk luft istället.

Edit: ett tips för er som itne vet, 99% av fallen är det så att den sidan av fläkten som håller fast "huset" till motorn dvs den runda saken i mitten där det går ett par armar till är den sidan luften sprutas åt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Har ändrat håll på nätagget efter era reflektioner, det tackar vi för.

Ang. PCI-E-kablarna vet jag fan inte hur det gick till riktigt, dom satt ganska bra faktiskt, men det ska sägas att jag inte kollade dom särskilt noga, tog ganska snabbt förgivet att felet inte låg där. Nu funkar det iallafall.

Tack alla!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gurkvatten:

Har ändrat håll på nätagget efter era reflektioner, det tackar vi för.

Ang. PCI-E-kablarna vet jag fan inte hur det gick till riktigt, dom satt ganska bra faktiskt, men det ska sägas att jag inte kollade dom särskilt noga, tog ganska snabbt förgivet att felet inte låg där. Nu funkar det iallafall.

Tack alla!

En fråga bara, hur är grafikkortet ? Håller det sig kallt och tyst ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

En bra regel (som jag använder mig utav i alla fall), det är att alltid sätta minnet [X] [X] [] [], första modulen i första slotten, andra i andra osv, brukar stå på moderkortet vilken slot som är vad. Detta har fungerat fram tills nu för mig, kanske kommer stöta på ett moderkort där det inte kommer fungera, men den dagen den sorgen

PS
Detta gäller självklart även hårddiskarna, tror inte att tillvärkarna lägger ner tid på att märka dem om det inte skulle behöva sitta i en viss ordning.

Visa signatur

|/foo/|