Apple Iphone 4S i prestandatest – klår Samsung Galaxy S 2

Permalänk
Medlem

Batteritid?

Är väldigt nöjd med SII´s batteritid och inom de kommande dagarna kommer det nya officiella 2000mAh batteriet till SII. Sweet.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=galaxy+extended

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför några klagar över att dom jämför mot en 6 månaders gammal mobil, Samsung etc jämförde ju förut med iPhone 4, vilket är över ett år gammal

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

Roligt hur vissa Android användare väljer att köra med "Kan inte jämnföra en ny telefon mot en 6 månader gammal." då när SG2 kom så var dom på och jämnförde prestanda mot en ett år gammal Iphone 4. Är själv en Android användare men man skäms över vissa ibland.

Det stämmer in ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jo, det stämmer iofs men det ska väl inte påverka browsertestet så mycket?

Känns bara sjukt konstigt:
SGS2 1,2 GHz Dual Core
IP4S 0,8 Ghz Dual Core

Ändå är iPhone dubbelt så snabb. Blir o köpa Apple från och med om de faktiskt levererar prestanda. Jag har alltid trott att de bara sätter ett äpple på samtliga produkterna och säljer dyrt som de gör med Mac.

Så för att matcha IP4S 0,8 GHz Dual Core ska Android lurarna köra 1,8 GHz Quad Core eller något sådant. Stört!

Antar att arkitekturen på processorerna spelar lika stor roll på den mobila marknaden som den vanliga datormarknaden

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad har priset på telefonen att göra med om appar fungerar eller ej?

tänkte på att den kan bli sämre eftersom att om priset ska ned så kan den inte vara lika bra som tex 4s, sen kanske den bara bör kosta runt 2000kr vilket kan göra att många ppar kanske inte fungerar som de ska PGA att den inte orkar med + upplösningen blir fel. bara lite spekulationer.

Skrivet av bmawn:

Hört talas om Jailbreak?

testade det på min 3g men tyckte det var lite si och så, den blev segare fast det märks nog inte på den nya antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kan SGSII verkligen kallas påkostad (dyr) när den nämns i samband med apple-produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Den var för dålig..

Vet inte om det är sant, hörde det bara på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Fast iPad 2 kom ju före S2 så tekniskt sett så har A5 SoC funnits ute längre än Samsungs.

Ipad 2 är större än S2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Roligt hur vissa Android användare väljer att köra med "Kan inte jämnföra en ny telefon mot en 6 månader gammal." då när SG2 kom så var dom på och jämnförde prestanda mot en ett år gammal Iphone 4. Är själv en Android användare men man skäms över vissa ibland.

Eftersom ditt inlägg är klockrent och ärligt och så väldigt sant! Så tåls det att visas flera gånger!!!!!

Och jag håller med dig till100%

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

ICS borde göra en hel del på webläsar testet då 2 kärnor används istället för som nu bara en dessutom ger andra webläsare högre poäng än originalet från Google. Dock troligen inte så stor skillnad ang det grafiska när ICS kommer. Det är väl bara att gratulera ios till att vara bra optimerat, får väl bara hoppas att ICS kommer att vara minst lika optimerat då kommer det likna nått=)

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

varför ska dom, deras säljer endå som smör och med en billig telefon kan det bli något knas med appar som inte fungerar mm?

För att det är just det som är problemet, att producera något billigt som fungerar för att producera något som är dyrt som fungerar är tydligen det lättaste som finns... eller hur? Är det inte märkligt att Samsung exempelvis har en smartphone för under tusenlappen vad är det som samsung vågar men inte Apple? Eller man kanske inte ska skriva vågar utan klarar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Hahaha hade skärmen det namnet så skulle jag lätt köpa den.

- A vad är det för skärm på din mobil?
- A det är en SUMAT AMOLED MPHD Ultra XT eller Super Duper Mega Awesome True AMOLED Multi Plus HD UltraXT!! AWESOME!

..OF DOOM!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

jag har en SGS2 samt en iPad2 ..

jag kommer inte skaffa nån mer apple produkt.. ipaden e kul när den e jailbreakad o man kan ladda ner gratis spel men sen???

så i televäg kommer jag hålla mig till android

Själv tycker jag min ipad2 är rolig trots att jag köper spelen.
Ser ingen personlig vits att JB min padda.

Iof sen är jag inte snål heller som måste ha spel gratis

OnT:
Aldrig varit en fanboy för apple, men själv kommer jag troligtvis köpa en ip4s eller 5:an.
Just pga kvaliten,designen samt den gör det jag vill direkt ur lådan.

Prestanda hit och dit gör inte mig gladare.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jo, det stämmer iofs men det ska väl inte påverka browsertestet så mycket?

Känns bara sjukt konstigt:
SGS2 1,2 GHz Dual Core
IP4S 0,8 Ghz Dual Core

Ändå är iPhone dubbelt så snabb. Blir o köpa Apple från och med om de faktiskt levererar prestanda. Jag har alltid trott att de bara sätter ett äpple på samtliga produkterna och säljer dyrt som de gör med Mac.

Så för att matcha IP4S 0,8 GHz Dual Core ska Android lurarna köra 1,8 GHz Quad Core eller något sådant. Stört!

De testerna som visas är när man kör på en extern skärm, och jag känner verkligen inte många som använder sina telefoner som spelkonsoler. Spelar du på mobilen så är inte iP4s speciellt mycket snabbare än SGS2.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Ipad 2 är större än S2.

Och S2 är större än iPhone 4?...

Skrivet av Jeddan:

Antar att arkitekturen på processorerna spelar lika stor roll på den mobila marknaden som den vanliga datormarknaden

De är ju dock baserade på samma CPU-arkitektur, ARM Cortex-A9. Så skillnaden har ju till största del med mjukvaran att göra. Imponerande förbättring för de äldre iPhone modellerna måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Är prissättningen som finns på prisjakt på iPhone 4 samma som kommer stå sig även vid lanseringen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag betalade för MIN iPhone 4, 4500kr sen 99kr i månaden för abbet, fri surt + gratis sms.
Även om man lägger ihopp 99x24 blir det inte 8000kr. Btw alla nya telefoner kostar typ 4500kr/299kr i månaden. Om du kollar på Prisjakt och betalar 8000-10000 det är inte mitt fel. Första månaderna var det 229kr mån så totalt betalar jag 6499kr eller nått sånt.

Sen måste man ju vara närmast dum i huvudet om man räknar med den vanliga abbonemangskostnaden på telefonen. Man ska ju dock räkna med extra kostnad för mobil varje månad men den ligger ju i en summa utanför. Jag fick min iPhone 4 32gb för 4800kr. Jag betalar 200kr i månaden för den. Kan inte ni med android försöka förstå att folk kanske inte vill överklocka sin mobil. Man kanske vill ha en mobil som fungerar bra. Som inte segar och som man inte behöver vara orolig att den kan få virus om man tar ner än app. En mobil som man vet inte kommer krångla. Vi med iPhone är inte lurade vi kanske gillar att mobilen är snygg och vi kanske gillar Ios. Jag har en kraftig pc hemma och gillar att hålla på med den men ibland vill man inte hålla på med datorn/mobilen och då fungerar Ios och osX perfekt. Låter lite som att man skulle tycka att alla som köper en dyrt skjorta är en idiot för jag menar den på hm är också vit....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen men den här artikeln är faktiskt helt missvisande, och då menar jag inte bara rubriken.
"Anandtech bjuder på ett tidigt prestandatest med lovande resultat."

Sorry, men Anandtech bjuder faktiskt inte på några prestandatest med iPhone4S överhuvudtaget. De har nämligen inte utfört några sådana test. Det hade varit en stor nyhet om de hade utfört några sådana tester, men du kommer inte att hitta något sådan varken på deras nyhetssida, eller i deras testdatabas. Kolla själv:
http://www.anandtech.com/
http://www.anandtech.com/bench/Smartphone/237

Så hur kunde det här då bli en "nyhet" ?
Om man följer källorna så finns det några obskyra referenser till anonyma testvärden från olika ställen på webben - Macrumours, en databas för öppna testvärden etc.

Vad är problemet med det då ?

1) Vi kan helt enkelt inte lite på värdena. Ingen står bakom dom, och eftersom ip4S inte levereras än så kan ingen dubbelkolla dem. Det är för övrigt inte alls svårt att fejka ett testresultat och skicka in till de där webbdatabaserna, man kan själv ändra i värdesträngarna och sända in valfritt resultat.

2) Det dom jämför med är inte värden som är relevanta idag. T.ex. SGS2: Den har idag android 2.3.5., en mycket snabbare och senare version än den 2.3.3. som finns listat i tabellen. Dessutom så testar de med stock browsern, men en stor andel av de som kör android använder tredjepartsbrowser såsom Dolphin som är betydligt snabbare.

3) Vi med highend-androider sitter och väntar på en stor uppdatering (android 2.3.x -> android 4.0). Faktum är att den här uppdateringen redan skulle ha offentliggjorts idag om det inte hade varit för att S.J.s död kom emellan. I Ice Cream Sandwich (4.0) så används bägge CPU-kärnorna i t.ex. för att rita upp en webbsida i en browser, och dessutom så är scrollningen och zoomning äntligen hårdvaruaccelererad. Så den intressanta jämförelsen blir Iphone4S med iOS 4.0 vs Nexus Prime med ICS (eller möjligen SGS2 med ICS).

Trist att Anandtech överhuvudtaget gör en sådan jämförelse som de gör, även om det bara är en notis på deras sida.
Trist att Sweclockers slår upp det stort som en huvudnyhet, och dessutom ger en missvisande bild av vad det är Anandtech har skrivit (några tester har ju Anandtech inte gjort..)

Respectfully yours, Oldskool.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte vad som är så konstigt med att 4S skulle vara snabbare än andorid lurarna idag.
De har sjukt mycket bättre optimerad kod mot sin produkt än vad android har idag. Den soppan börjar bli samma sak som MS har att göra med varje dag. Kompatibelt med alla sorters olik hårdvara vilket inte ofta ger bonus i form av prestanda.

Att seden många sweclockare fortfarande inte lärt sig att MHz inte är ett uttryck för genomförbar prestanda mellan olika plattformar ser jag som rent tragiskt.

Sedan hurvidia detta test är ett riktigt test eller ej det återstår ju att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

För att det är just det som är problemet, att producera något billigt som fungerar för att producera något som är dyrt som fungerar är tydligen det lättaste som finns... eller hur? Är det inte märkligt att Samsung exempelvis har en smartphone för under tusenlappen vad är det som samsung vågar men inte Apple? Eller man kanske inte ska skriva vågar utan klarar?

Vadå inte klarar, vänta lite så ska ni se att det kommer att komma en iPhone från Apple, som kommer att kallas för "FattigmansiPhone" i folkmun. Bara för att dom ska sätta sig emot alla billighetsAndroidlurar (eller jag kanske ska skriva billighetssmartphone eller det rätta är kanske fattigmanssmartphone) så att dom har något att sätta emot, för som alla vet så tar fattigmanssmartphonen marknadsandelar från Apple! Men att dom kommer att släppa fattiluren är bara en gissning från min sida

Frågan är varför man väljer att betala 995kr- 1500kr för en lur ( *läs Androidfattigmanssmartphone ** ) som man ändå kommer att hata och sen köpa en ny bättre!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och S2 är större än iPhone 4?...

De är ju dock baserade på samma CPU-arkitektur, ARM Cortex-A9. Så skillnaden har ju till största del med mjukvaran att göra. Imponerande förbättring för de äldre iPhone modellerna måste jag säga.

Inte riktigt samma proprtioner(stavade fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Sen måste man ju vara närmast dum i huvudet om man räknar med den vanliga abbonemangskostnaden på telefonen. Man ska ju dock räkna med extra kostnad för mobil varje månad men den ligger ju i en summa utanför. Jag fick min iPhone 4 32gb för 4800kr. Jag betalar 200kr i månaden för den. Kan inte ni med android försöka förstå att folk kanske inte vill överklocka sin mobil. Man kanske vill ha en mobil som fungerar bra. Som inte segar och som man inte behöver vara orolig att den kan få virus om man tar ner än app. En mobil som man vet inte kommer krångla. Vi med iPhone är inte lurade vi kanske gillar att mobilen är snygg och vi kanske gillar Ios. Jag har en kraftig pc hemma och gillar att hålla på med den men ibland vill man inte hålla på med datorn/mobilen och då fungerar Ios och osX perfekt. Låter lite som att man skulle tycka att alla som köper en dyrt skjorta är en idiot för jag menar den på hm är också vit....

Du vill att personer som kör Android skall sluta säga skit om iPhones men i nästa mening så skriver du direkt skit om Android istället... Jag hoppas för guds skull att du förstår hur jävla dumt det är va?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är prissättningen som finns på prisjakt på iPhone 4 samma som kommer stå sig även vid lanseringen?

Tror du glömde ett s där efter 4:an.

Men till dig fråga, nä! Det brukar ändras lite.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon som tänker på att SGS2 är begränsad til max 60 fps, som begränsar i benchmarks?

Permalänk
Medlem

Testa att testa igen nu när SGS2 har fått 2.3.5, vilket gjorde telefonen så extremt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Bra idé! 18 år till att börja med samt ett vanligt pussel alla nya medlemmar får lösa innan de får bli medlemmar.

18? Lite högt kanske? Det finns ett antal personer under 18 år som kan respektera och argumentera på ett moget sätt. Det är bara att den lila delen folk som inte kan behärska sig sticker ut mer än oss om kan göra det. Men tyvärr kommer aldrig någon ålders gräns ske eller liknande. Egentligen behövs det inte, det behövs att folk lär sig hur man beter sig. Frågan är, skulle dom våga bete sig sådär "In real life"? Tror inte det. Dom känner sig mer maktfulla bakom tangentbordet.

Jag är 16, har jag tillräckligt hög IQ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Oj, oj, A5 chippet var sjukt underskattat. Synd att 4S kostar 9000:- bara.

Allt från Apple är underskattat. Priset är inte bestämmt änu till 100%. Vi får vänta tills 28 oktober innan vi kan sätta en riktig prislapp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Sorry, men Anandtech bjuder faktiskt inte på några prestandatest med iPhone4S överhuvudtaget. De har nämligen inte utfört några sådana test. Det hade varit en stor nyhet om de hade utfört några sådana tester, men du kommer inte att hitta något sådan varken på deras nyhetssida, eller i deras testdatabas.

Denna du letar efter?
http://www.anandtech.com/show/4951/iphone-4s-preliminary-benc...

http://glbenchmark.com/phonedetails.jsp?D=Apple+iPhone+4S&ben...

http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/493638

http://www.macrumors.com/2011/10/10/first-hands-on-video-of-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Skulle bara varit pinsammt för Apple om inte telefonen skulle prestera bättre.

Enligt det andra testet är iphone 4 nästan lika snabb som S2, och iphone 4 är mer än ett halvår äldre än S2. Är inte det pinsamt?