Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Anledningen till varför det ser snyggt ut när man kör är antagligen för att texturerna ser snyggare ut på långt håll än nära. Personligen tyckte jag Cache high gjorde en skillnad då spelet opatchat med fula drivisar gjorde det väldigt fult.

Jo, men det är överlag sämre detaljrikedom på texturerna i städerna, t.ex. staden Wellspring, gå till racingsektionen och inspektera de horribla texturerna på bilarna som står parkerade där. Även om du står långt ifrån ser du hur hemskt det ser ut, går du riktigt nära slås du av en nostalgisk bris som för tankarna till texturer från sent 90-tal. Det ser inte riktigt lika hemskt ut om man inspekterar ett berg ute i vildmarken.

Hur som, vet någon om id har sagt nåt om att ordna grafiken, utöver att lägga till två alternativ i menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jo, men det är överlag sämre detaljrikedom på texturerna i städerna, t.ex. staden Wellspring, gå till racingsektionen och inspektera de horribla texturerna på bilarna som står parkerade där. Även om du står långt ifrån ser du hur hemskt det ser ut, går du riktigt nära slås du av en nostalgisk bris som för tankarna till texturer från sent 90-tal. Det ser inte riktigt lika hemskt ut om man inspekterar ett berg ute i vildmarken.

Hur som, vet någon om id har sagt nåt om att ordna grafiken, utöver att lägga till två alternativ i menyn?

Mjo, du har en poäng. Vart en sväng i Dead City som verkar vara en orgie av lågupplösta texturer :/ Tur att spelet fortfarande har en spännande känsla över sig Har för mig Carmak snackade om en HD-patch men inte hört så mycket mer än det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har piffat upp spelet med patch 1 och rage.config med allting på max och kortet används aldrig mer än ~50%?
Det ligger stadigt vid 60 fps och jag klagar inte men alltså, det känns som att spelet inte utnyttjar maskinen till max..

Någon med liknande erfarenheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Jag har piffat upp spelet med patch 1 och rage.config med allting på max och kortet används aldrig mer än ~50%?
Det ligger stadigt vid 60 fps och jag klagar inte men alltså, det känns som att spelet inte utnyttjar maskinen till max..

Ja, min använder bara 50% av en GPU med andra ord 25% av vad min GTX590 kan leverera, jag kör med vsync på då tearingen blir överjävlig i detta spel och den ligger konstant på 60 fps, droppar aldrig till 30 (med vsync på blir det antingen 60 eller 30 pga att den droppar en missad frame helt).. Men eftersom spelet ar så kassa texturer så kanske det inte är så shockerande att man får bra fps

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ja, min använder bara 50% av en GPU med andra ord 25% av vad min GTX590 kan leverera, jag kör med vsync på då tearingen blir överjävlig i detta spel och den ligger konstant på 60 fps, droppar aldrig till 30 (med vsync på blir det antingen 60 eller 30 pga att den droppar en missad frame helt).. Men eftersom spelet ar så kassa texturer så kanske det inte är så shockerande att man får bra fps

Dar ser man. Kanske lika bra och vara nojd over fin prestanda men samtidigt maste jag medge att jag ar lite besviken. Har trottnat pa att stresstesta mina gfxklocks med Crysis 2 kampanjen och Rage verkar ju inte vara nagon bra kandidat vad galler att satta press pa delarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Dar ser man. Kanske lika bra och vara nojd over fin prestanda men samtidigt maste jag medge att jag ar lite besviken. Har trottnat pa att stresstesta mina gfxklocks med Crysis 2 kampanjen och Rage verkar ju inte vara nagon bra kandidat vad galler att satta press pa delarna.

Testa Metro med allt påslaget, det spelet har fin, fin grafik..
Angående prestanda, ser att du får 6815 i 3dmark 11 är det i 1080 med standardinställningar? Tycker det är lite märkligt, vi har gansak lika grejer men jag får 8906 i 1080 med standardinställningar, klockad i7 920 @ 3.8 ghz och oklockad GTX590 samt 12 gig 1600 mgz minnen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det är trots en hel del trista texturer ett grafiskt tilltalande spel som jag uppfattar det. Har en skön vibe och en rolig schangermix.

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Testa Metro med allt påslaget, det spelet har fin, fin grafik..
Angående prestanda, ser att du får 6815 i 3dmark 11 är det i 1080 med standardinställningar? Tycker det är lite märkligt, vi har gansak lika grejer men jag får 8906 i 1080 med standardinställningar, klockad i7 920 @ 3.8 ghz och oklockad GTX590 samt 12 gig 1600 mgz minnen

Jag har testat det och du har helt rätt. Det som dock inte tilltalar mig är att Metro är så förbaskat mörkt. Visst, jag är gammal quake:are (ettan)
men det var fan i mej inte för singleplayerkampanjen jag ägnade 10 år av mitt liv åt gibbande.

Vad gäller 3dmark11 så kör jag i strikt performance preset, alltså 720p. Och inte har vi lika grejer, du har ju ett 590!

Permalänk
Medlem

Det hackade som faan för mig, löste det med +jobs_numThreads 3 nu flyter det på bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Jag har testat det och du har helt rätt. Det som dock inte tilltalar mig är att Metro är så förbaskat mörkt. Visst, jag är gammal quake:are (ettan)
men det var fan i mej inte för singleplayerkampanjen jag ägnade 10 år av mitt liv åt gibbande.

Vad gäller 3dmark11 så kör jag i strikt performance preset, alltså 720p. Och inte har vi lika grejer, du har ju ett 590!

oj, sorry,, min hjärna läste SLI

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Visst, jag är gammal quake:are (ettan)

OFT: Vad gör du här? Börja spela QW igen! Vi behöver fler folk

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det hackade som faan för mig, löste det med +jobs_numThreads 3 nu flyter det på bra.

Vad gör det kommandot? Vi har liknande setup varför jag frågar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerial:

Quake 1 var ju bara kids som spelade Själv var man med när det begav sig, dvs Doom.. Vann faktiskt SM i DooM II 1994...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OFT:

Skrivet av CyberVillain:

Quake 1 var ju bara kids som spelade Själv var man med när det begav sig, dvs Doom.. Vann faktiskt SM i DooM II 1994...

Där ser man! Hehe. Jo, det stämmer in på mig i alla fall för jag började när jag var 12 och la av runt 22. Men VM i Quake 2004 hann jag vinna (spelande tränare). Finland fick äta i finalen.

Skrivet av Dimman:

OFT: Vad gör du här? Börja spela QW igen! Vi behöver fler folk

Den eran är över :). Nickar du något man känner igen?

Permalänk
Medlem

Är det spelbart än?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Är det spelbart än?

Jag skulle säga nej, vänta på någon till patch.

Permalänk
Medlem

Är spelet något att satsa på? Gillar nämligen Fallout serien riktigt mycket och det ser ut som om det är rätt så lika:)
Va tycker ni gamers;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Vadå inte spelbart? spelet flyter ju som smör sällan det laggar nåt typ..

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Vadå inte spelbart? spelet flyter ju som smör sällan det laggar nåt typ..

Problemet ligger inte i hur bra det flyter, problemet är streaming-textures som suger HÅRT till PC. Inte nog med att den renderings tekniker suger, när texturerna väl renderas korrekt så är dom lågupplösta som Q3 Arena.

Permalänk
Medlem

Jo det får spelet att se tekniskt handikappat ut och speciellt komma från id, Carmack är en pc förrädare som kunde släppa en konsoll port..

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Är spelet något att satsa på? Gillar nämligen Fallout serien riktigt mycket och det ser ut som om det är rätt så lika:)
Va tycker ni gamers;)

Rage är äckligt linjärt, tyvärr inte alls som Fallout där friheten är enorm. Så den enda likheten med Fallout är nog miljön som det utspelar sig i.

Skrivet av CyberVillain:

Skrivet av Xerial:

Att man hela tiden ligger på 60 fps beror väl på spelmotorn som i detta fall alltid anpassar grafiken så man får 60 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBlack:

Rage är äckligt linjärt, tyvärr inte alls som Fallout där friheten är enorm. Så den enda likheten med Fallout är nog miljön som det utspelar sig i.

Att man hela tiden ligger på 60 fps beror väl på spelmotorn som i detta fall alltid anpassar grafiken så man får 60 fps?

Det stämmer nog, och det är inget fel med det. Min frågeställning kan nog summeras så här: hur kan ett ID-software-utvecklat FPS inte använda mer än 50% av mitt grafikkort med alla inställningar på max? Andra nyare titlar lyckas hålla 70-100% även om v-sync är på.

Permalänk
Skrivet av Xerial:

Det stämmer nog, och det är inget fel med det. Min frågeställning kan nog summeras så här: hur kan ett ID-software-utvecklat FPS inte använda mer än 50% av mitt grafikkort med alla inställningar på max? Andra nyare titlar lyckas hålla 70-100% även om v-sync är på.

Tyvärr så blir det så ibland när man ska göra spelet både till konsol och till PC. Ditt grafikkort är ljusår bättre än det som sitter i Xbox 360 och när man ska utveckla ett spel för båda plattformarna så får man kompromissa en del. De gjorde antagligen en grafikmotor som fungerar oavsett plattform istället för att optimera den för varje plattform. Det är delvis därför konsolportar av spel oftast är sämre till PC.

Permalänk
Medlem

Spelet gick väldigt snabbt att avinstallera iaf, det får man ju se som ett plus !

Permalänk
Skrivet av JackBlack:

Skrivet av Xerial:

Spelet streamar in texturer dit där de "behövs" och behöver därför inte rendera alla texturer i din omgivning. Detta är en stor fördel för konsollerna som börjar bli till åren men till PC fungerar det inte bra alls då streamen sackar efter och ser riktigt fult ut, även efter texturen streamats in så är det lågupplöst för att vara ett spel från 2011. Detta kombinerat med krav på Vsync gör att spelet är väldigt lättdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Spelet streamar in texturer dit där de "behövs" och behöver därför inte rendera alla texturer i din omgivning. Detta är en stor fördel för konsollerna som börjar bli till åren men till PC fungerar det inte bra alls då streamen sackar efter och ser riktigt fult ut, även efter texturen streamats in så är det lågupplöst för att vara ett spel från 2011. Detta kombinerat med krav på Vsync gör att spelet är väldigt lättdrivet.

Tack för förklaringen! Nu förstår jag.

Permalänk
Medlem

inget svårt att få 60+fps med en statisk värld ala 90talsspel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tycker spelet var helt ok. Och jag hade inge problem att spela det efter rätta drivare släpptes av amd. Och nu efter att uppdateringen till spelet släpptes kan man ställa in lite mer grafikinställningar och slipper påta ihop en config fil med några rader för att få texturer cachade.

Känslan i spelet tycker jag är riktigt bra. Allt känns välgjort och eftersom megatexturer används och bra designers så ser man inte saker flera gånger.

Nackdelen är dock tycker jag som andra skrivit att det är fruktansvärt linjärt om ändå dom försöker få det att inte kännas så. Du är väldigt styrd av quester som kommer i en ganska utstakad ordning.
Och så var spelet på tooook för kort, i min mening sanslöst kort. Så där kort och fort får man inte ta sig igenom ett spel tycker jag.
Kollade inte tiden riktigt om man döna igenom spelet bara men tror det låg på ca 6 timmar för mig, då jag intallerade uppdatering så försvann min sparning.
Körde igenom igen och gjorde precis allt jag kunde hitta så tog det 9 timmar.

Det känns som om det är ett halvt spel. Känns som det fattas en till stad som skulle varit ännu större.

Förutom det så tycker jag att spelet är rätt grymt och ser riktigt bra ut så läng man inte blänger in i en vägg på 1dm avstånd.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

@ID_AA_Carmack
John Carmack
We have a bicubic-upsample+detail texture option for the next PC patch that will help alleviate the blurry textures in Rage.

Permalänk