Permalänk
Medlem

Arbetslaptop 15-20k

Tjena!

Söker en arbetslaptop åt farsan som nu känner att den nuvarande börjar bli för långsam. Det är inte mycket krävande jobb, utan det mesta består av office-arbete (kan hända att det förekommer ett och annat tungt excel-blad möjligtvis) och uppkoppling mot företagets citrix-server. Jag hade tänkt mig en SSD (just nu används ~60GB, så 128 lär räcka och bli över), och det har yttrats önskemål om bakgrundsbelyst tangentbord.
MacBook har jag övervägt, men vet tyvärr inte om det skulle funka - de kör med all sannolikhet en hel del program som inte funkar med OS X (Dualboot känns lite väl komplicerat).
Budgeten är tänkt till 15-20k (datorn köps via företaget), och är tänkt att hålla i runt 3 år. Storleksmässigt är det 13-15", och slutligen bör den väga in under 2 kilo.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

För den typen av arbete vet jag inte om det verkligen behövs en dator i den prisklassen. Titta lite närmare på de nya Ultrabooks som lanseras i dagarna. Tror att iaf ASUS har några modeller som är lite mer påkostade och alla har SSD. Annars tror jag HP's Elitebooks har hyffsat gott anseende, även om det kan finnas lite tendenser att de kan bli lite varma. Är inte helt säker på att Elitebooks har SSD dock

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Lenovo Stinkpad?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tror varken Lenovo eller HP inkluderar SSD i sina modeller

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

asus ultrabook eller vad dom nu kan kallas, verkade sjukt bra

Permalänk
Medlem

Jag har en Thinkpad T420s med en ssd iaf. Mycket flexibel dator. Lagomstor 14" och 1,7kg. Vene om ssdn kom separat eller inte. Oavsätt så har kanske företaget endå sin egen Win7 image de skjuter på vilket innebär att det inte finns någon downside med att sätta in en SSD själv i efterhand om du köper den löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

asus ultrabook eller vad dom nu kan kallas, verkade sjukt bra

Ah den var sjukt sexig. Skulle fan lätt ta en sån om jag fick välja fritt !!!

+1 på den

Edit:

"Storebror Asus Zenbook UX31 har en bildskärm på 13,3" med upplösningen 1600x900 pixlar och väger in på 1,3 kilo. Processorn är Intel Core i7 2677M med klockfrekvensen 1,8 GHz och 2,9 GHz turbo. Batteritiden anges till sju timmar, med upp till två veckor i strömsparläge."

"Gemensamt för båda modellerna är medföljande Windows 7 Home Premium på 128 GB SSD, 4 GB RAM samt trådlöst 802.11n, Bluetooth 4.0, webbkamera och ljud i samarbete med Bang & Olufsen. Båda maskinerna har anslutningar för Micro HDMI, Mini VGA, USB 2.0 samt USB 3.0. Asus UX31 är även utrustad med en SD-kortläsare."

Högupplöst, bra prestanda för ändamålen och väldigt lätt. Hade inte tvekat på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

För den typen av arbete vet jag inte om det verkligen behövs en dator i den prisklassen. Titta lite närmare på de nya Ultrabooks som lanseras i dagarna. Tror att iaf ASUS har några modeller som är lite mer påkostade och alla har SSD. Annars tror jag HP's Elitebooks har hyffsat gott anseende, även om det kan finnas lite tendenser att de kan bli lite varma. Är inte helt säker på att Elitebooks har SSD dock

Butgeten finns, så varför inte använda den? Det kommer desutom gå på företaget, så det motsvarar ungefär 1/3 av kostnaden (för företaget) i förhållande till om det skulle tas ut som lön

Skrivet av noak:

Ah den var sjukt sexig. Skulle fan lätt ta en sån om jag fick välja fritt !!!

+1 på den

Edit:

"Storebror Asus Zenbook UX31 har en bildskärm på 13,3" med upplösningen 1600x900 pixlar och väger in på 1,3 kilo. Processorn är Intel Core i7 2677M med klockfrekvensen 1,8 GHz och 2,9 GHz turbo. Batteritiden anges till sju timmar, med upp till två veckor i strömsparläge."

"Gemensamt för båda modellerna är medföljande Windows 7 Home Premium på 128 GB SSD, 4 GB RAM samt trådlöst 802.11n, Bluetooth 4.0, webbkamera och ljud i samarbete med Bang & Olufsen. Båda maskinerna har anslutningar för Micro HDMI, Mini VGA, USB 2.0 samt USB 3.0. Asus UX31 är även utrustad med en SD-kortläsare."

Högupplöst, bra prestanda för ändamålen och väldigt lätt. Hade inte tvekat på den

Verkar onekligen lovande! Ska nog vänta och kolla om det kan bli något av det

Permalänk
Avstängd

För företagsmiljöer så är det bra att ha en dator som håller och som har den support som krävs och liknande. Därför tror jag att du bör titta på Thinkpad (inte edge) eller Elitebook. Dell har också en del modeller riktade mot företagsmarknaden men jag har ingen erfarenhet från dem. Med en thinkpad eller elitebook får du en dator som håller att tappas i golvet och där supporten är så mycket bättre än alla konsumentmodellers att det nästan blir löjligt. Sen har de ju bättre uppgraderingsmöjligheter och så, men det kanske är mindre viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min HP Elitebook 8540p, bytte ut hårddisken själv till en Intel 510 SSD. Du kan få en bra för 16'.

Designen är robust som tusan, tangentbordet har bra respons och sviktar inte. Sen är det ju samma innehåll i de flesta laptoppar så detta avgör tycker jag.

Edit: Kanske var för tung för dig såg jag. Det är trots allt mycket aluminium eller något som väger.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz