PNY Geforce 570GTX Performance Edition

Permalänk
Medlem

PNY Geforce 570GTX Performance Edition

Hej!

Hämtade upp ett 570gtx från PNY igår. Spelade lite LoL och Mafia 2 och det rullade på fint.

Idag så prövade jag lite Dead Space 2, Tropico 4 och direkt när jag startar spelen så hörs det ett högfrekvent ljud som är fruktansvärt att höra på. Det varierar i styrka beroende på hur det belastas. Temperaturen är fullkomligt normal och jag har prövat med en annan PSU. Det jag inte förstår är varför det inte hörs i LoL och Mafia II

Är detta något jag för nöja mig med eller kan jag byta in den på webhallen mot ett annat?

Tacksam för svar!

Produktlänk: http://www.webhallen.com/hardvara/137162-pny_geforce_gtx_570_...

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk

Det händer mig med när jag lirar spel... Jag har grafikkortet i signatur, mina temperaturer är också helt normala och det högfrekventa ljudet sker endast när kortet verkar belastas väldigt mycket. Jag har misstänkt att det är fläktarna. Tror det är helt ofarligt dock, haft kortet i snart ett halvår och den går fortfarande bra.

Team Fortress 2 var spelet jag lirade. Ljudet hörs när jag till exempel får fps upp mot 1000-1249... Väldigt märkligt är det i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Coil Whine. Spolarna som vibrerar eller något sånt(???)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Har hört talas om det men trodde inte det skulle låta så mycket!

man kanske ska retunera och köpa ett asus kort istället?

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk

Uh, vad exakt är coil whine då? En kort förklaring uppskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chryspyon:

Uh, vad exakt är coil whine då? En kort förklaring uppskattas!

3 sek googlande:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är det lite sämre grejer de stoppar i som låter mer. jag vet inte exakt vad coil whine är men tydligen så är det när de snålar på materialet?

Visa signatur

Permalänk

Google är min fiende.

Dock tack för att du tog din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerup^:

Det jag inte förstår är varför det inte hörs i LoL och Mafia II

Ett vanligt problem är att det uppstår på vissa exemplar då man når en jättehög FPS. Kan det vara så att du har inställt i nvidia-panelen att vsync är application controlled och att du kör med vsync i lol och mafia men inte i de andra spelen?

Hade ett edit: Gigabyte GTX580 tidigare som tjöt gode mycket såfort fpsen sprang iväg (var främst i spelmenyer och dylikt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chryspyon:

Google är min fiende.

Dock tack för att du tog din tid.

Lungt, bara orken finns så löser sig det mesta

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Ett vanligt problem är att det uppstår på vissa exemplar då man når en jättehög FPS. Kan det vara så att du har inställt i nvidia-panelen att vsync är application controlled och att du kör med vsync i lol och mafia men inte i de andra spelen?

Hade ett Geforce GTX580 tidigare som tjöt gode mycket såfort fpsen sprang iväg (var främst i spelmenyer och dylikt)

That explains it all... Eftersom jag också får det tjutande ljudet när jag uppnår magiskt höga fps.

Skrivet av Alle22:

Lungt, bara orken finns så löser sig det mesta kolon pé

Sant!

Permalänk
Medlem

Hmm all vsync är avstängd faktiskt. Nu tjuter det i LoL och Mafia Ii med....Lönt att lägga ner 700 på tystare fläktar ^^ Detta problemet hade inte mitt 6870 :/

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Slå på VSync, eftersom det är just med "magiskt höga" (läs helt onödigt och sjukt höga) FPS detta oftast händer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för ett tag sedan - datorn tjöt lite olika beroende på belastning (speciellt i tyngre spel skrek den ordentligt). Dock visade det sig vara PSUn som var kass. Fick byta den mot en likvärdig, och sedan dess är problemen borta. Så kolla vart det låter ifrån, kan lika gärna vara från PSUn det låter.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ahaaa....Ja men då slår jag på VSYNC, det blev knäpptyst!

Visa signatur