Permalänk
Medlem

Telia fiber 100/10, får ut 40/0,4

Hej SweC

I två dagar har mitt 100/10mbit förvandlats till någonting som jag finner ytterst dåligt. Jag har kört TP-tester och får en upphastighet på pinsamma 0,3-0,5mbit. Då jag oftast spelar onlinespel så funkar inte detta.

Jag har även testat att starta om modemet (som jag måste ha då jag har TV via fiber ocskå), routern, dragit ut alla sladdar, låtit allt varit avstängt under natten men ingen ting verkar hjälpa.

Har ni något tips på vad jag kan göra för att göra ytterligare tester?

Kan ju vara något väldigt enkelt som jag inte tänkt på bara.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

obs, allt har fungerat klockrent det senaste året fram tills igår när det kändes som min uppkoppling blev strypt obs

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

kolla hur mycket routern klarar? vilken router är det?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kolla om de funkar utan modemet i felsöknings syfte även om tvn inte funkar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Det är oftast ISP'n fel ifall allting fungerade som det ska innan. Men det vill de inte ofta erkänna... Du får väl göra som Palme föreslog och sedan ringa kundtjänsten gång på gång tills de fixar det (förhoppningsvis) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

kolla hur mycket routern klarar? vilken router är det?

Hur mycket den klarar, hur menar du då? Det är nån Dlink som vi haft någon månad, men den fungerade perfekt för tre dagar sen.

Skrivet av tessa:

Det är oftast ISP'n fel ifall allting fungerade som det ska innan. Men det vill de inte ofta erkänna... Du får väl göra som Palme föreslog och sedan ringa kundtjänsten gång på gång tills de fixar det (förhoppningsvis) .

Får ta och ringa dem då.

Skrivet av Palme_570:

Kolla om de funkar utan modemet i felsöknings syfte även om tvn inte funkar.

Ska testa det snarast!

Edit: Vafan utan modem osv får jag 95/12 mbit.
Någon som vet vad som kan vara fel med routern?

Edit2:
Jag loggade in på routern, gjorde nån Network Wizard och nu är jag tillbaka på banan igen!

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Clueless statement, du har aldrig jobbat på support.

Prova ens egen utrustning och allt man kan komma på SEDAN ringa support är bästa optionen alltid!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial