Sålde laptop köpare kräver att jag häver köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Exempelvis för att köparen kommer försöka dra igång datorn och då märka att den inte startar, och som ren information att 'du behöver ladda det innan du pillar med den'.
Det är tveklöst så att de flesta tolkar "batteriet är slut" som just att det är temporärt urladdat. Det finns faktiskt förvånansvärt många som inet ens vet att ett batteri har en begränsad livslängd.

Okej, varför inte då ladda datorn och slippa det problemet? Är ju knappast så att det är ett krävande projekt.

Nu kanske du kommer svara att han har den på vinden eller w/e, och att det därmed är krångligt. Men, TS ska ju ändå plocka fram datorn för att sälja den (han hade ju t.o.m. reserverat den) så han hade alla möjligheter att ladda batteriet, om det nu var det som var"felet".

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av illusi0n:

Okej, varför inte då ladda datorn och slippa det problemet? Är ju knappast så att det är ett krävande projekt.

Varför batteriet inte är laddat är tämligen irrelevant. Läser du TS historia framgår klart och tydligt att han tog med sig den billigare datorn tidigare samma dag efter ett telefonsamtal. Det är knappast så att köparen därför reflekterar särskilt mycket över detta utan väljer att lita på det TS säger och ladda upp batteriet senare.

Du ser det hela ur TS perspektiv och försöker hitta på fel som köparen begått vilket är ett misstag då det är köparen som fått fel information.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför batteriet inte är laddat är tämligen irrelevant. Läser du TS historia framgår klart och tydligt att han tog med sig den billigare datorn tidigare samma dag efter ett telefonsamtal. Det är knappast så att köparen därför reflekterar särskilt mycket över detta utan väljer att lita på det TS säger och ladda upp batteriet senare.

Du ser det hela ur TS perspektiv och försöker hitta på fel som köparen begått vilket är ett misstag då det är köparen som fått fel information.

Att köparen är okunnig är ju inte TS fel, om man inte har tillräcklig kunskap för att kunna bedöma ifall en vara är funktionell eller ej bör man fan låta bli att köpa den själv, utan se till att få hjälp av någon.

Och ang. laddningen, TS har haft ett visst antal datorer till salu, alltså var det inte en alldeles spontan grej, och därmed är det irrelevant att det var 'en annan' dator som han sålde, en dator vilken han förövrigt erbjudit sig att sälja till personen tidigare.

Citat:

Dagen då han faktiskt skulle komma ringer jag och frågar "Hej du jag har en annan dator till dig. Du får den för 750kr då batteriet i den är slut" Han säger fine ja men det är taget. Samma dator hade jag erbjudit han tidigare på mail för 1000kr.

Här har köparen gjort ett misstag iom sin okunnighet, och du försöker lägga ansvaret på säljaren.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

Ett batteri är slut = det är dött
Ett batteri är oladdat = det är inte dött

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

detta är en tolknings fråga, JAG hade tolkat det som urladdat och krävt pengarna tillbaka, simple!

men för att du ska slippa en jobbig köpare: Ge han pengarna tillbaka och ta datorn, fixat!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av illusi0n:

Att köparen är okunnig är ju inte TS fel

Vilken tur då att det varken är du eller jag som skulle bedöma om TS eller köparen har rätt i sin tolkning av "batteriet är slut" utan ledamöter från ARN eller tingsrätt som alla är lekmän inom området. Tror du att lekmän generellt skulle göra samma tolkning som TS föreslår jag att du jobbar ett tag med sådana för att få en lite mer verklighetsbaserad uppfattning.

När TS nu direkt insåg att hans ordval lämnat öppet för en annan tolkning borde han varit tillmötesgående och verkat för en vettig lösning istället för att eskalera det hela från en struntsak till ett problem.

Skrivet av illusi0n:

Här har köparen gjort ett misstag iom sin okunnighet, och du försöker lägga ansvaret på säljaren.

Säljarens laga ansvar, ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig jag har läst nånstans att rätten tar inte upp fallet om det understiger ett visst värde (typ 1000kr)

inget jag kan svära på dock, kanske nån annan vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken tur då att det varken är du eller jag som skulle bedöma om TS eller köparen har rätt i sin tolkning av "batteriet är slut" utan ledamöter från ARN eller tingsrätt som alla är lekmän inom området. Tror du att lekmän generellt skulle göra samma tolkning som TS föreslår jag att du jobbar ett tag med sådana för att få en lite mer verklighetsbaserad uppfattning.

När TS nu direkt insåg att hans ordval lämnat öppet för en annan tolkning borde han varit tillmötesgående och verkat för en vettig lösning istället för att eskalera det hela från en struntsak till ett problem.

ts erbjöd köparn att undersöka varan och han sa nej så då är det inte ts fel. sen så tar arn inte upp fall under tusenlappen så att dra in att dom ska bedömma är bara idiotiskt. ts har itne gort något fel han har länkat till en hemsida där det står att batteriet är dött.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jonte234:

ts erbjöd köparn att undersöka varan och han sa nej så då är det inte ts fel. sen så tar arn inte upp fall under tusenlappen så att dra in att dom ska bedömma är bara idiotiskt. ts har itne gort något fel han har länkat till en hemsida där det står att batteriet är dött.

När jag kollade närmare tar ARN inte upp fall mellan enskilda personer överhuvudtaget, fel av mig. Att spekulera i deras bedömning är dock inte idiotiskt då de använder sig av gällande regelverk och praxis, eftersom sådana spekulationer inte kommer att varken styrkas eller avfärdas är de dock meningslösa, så långt sträcker jag mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

arn gör ju dock inte ett skit. min soffa som jag köpte för 16k var trasig när jag fick den efter 3 månaders pappers arbete med arn ansåg dom att jag skulle få en ny soffa affären nekade mig och jag ringde dom då sa dom du får ta det till domstol vi kan inte göra något så att såvida han inte tar det till domstol så kommer inte arn göra något dom kan bara säga vad dom tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fortfarande, hur kan köparen tro att batteriet är urladdat och inte dött? Kan du se någon vettig anledning till att säljaren ska låta bli att ladda batteriet och därmed förminska sina chanser att sälja datorn och få mindre pengar för den? Hans "kr/h" i det fallet lär ju vara tämligen hög...

Om man ska dra till med en billiknelse, så är det väl ungefär samma sak som att låta bli att tanka bilen och säga att man inte vet om den fungerar eller ej (något mindre extremt i det här fallet dock), det är bara inte något man gör som säljare.

Sen får du gärna redogöra för vad säljarens laga skyldighet är i det här fallet, och på vilket sätt TS har handlat fel och är skyldig att ta tillbaka köpet. Gärna med hänvisningar till lagar, paragrafer och annat sånt krams. Chansen för att man lär sig något nytt finns ju alltid!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av illusi0n:

Fortfarande, hur kan köparen tro att batteriet är urladdat och inte dött?
...
Sen får du gärna redogöra för vad säljarens laga skyldighet är i det här fallet, och på vilket sätt TS har handlat fel och är skyldig att ta tillbaka köpet. Gärna med hänvisningar till lagar, paragrafer och annat sånt krams. Chansen för att man lär sig något nytt finns ju alltid!

Som jag redan skrivit, med tanke på omständigheterna är det fullständigt orimligt att anta att köparen funderar vidare på varför batteriet inte var laddat. Det han hör är "batteriet är urladdat" och därmed är den delen av köpet avklarad. Hemma på kammaren kanske han tänker efter men garanterat inte i stunden.
Jag har inte sagt att han är skyldig att ta tillbaka köpet, jag har sagt att det var vad som borde skett innan det blev en soppa av det hela. Det laga ansvaret ligger framförallt i köplagens sjuttonde till nittonde paragraf och det handlar just om informationen om batteriet. TS har onekligen handlat i god tro när han informerade om att batteriet var uttjänat men på ett sätt som köparen (och de flesta andra skulle) uppfattat som något annat. Det ligger på säljarens ansvar att se till att den typen av missuppfattningar inte sker och här måste man vara glasklar.

Det har kommenterats i tråden att informationen angående batteriet fanns i blocketannonsen; nu blir det lite akademiskt men hade TS enbart frågat "Du har läst allt i annonsen så du vet vilket skick datorn är i?" så hade han haft ryggen fri. Nu har det istället givits (oavsiktligen) missvisande information direkt vid säljet.
Sedan är det ingen tvekan om att köparen skött det hela redigt dåligt både före, under och efter köpet men det fråntar inte TS ansvar för den missvisande informationen om batteriet. Han skriver i första tråden att han är beredd att häva köpet men av lite andra anledningar.

Det råder en mentalitet av att det råder High Chaparall vad gäller transaktioner mellan enskilda personer vilket också uttrycks av en del i både den här tråden och den här som båda är aktuella. Så är långt ifrån fallet. Det som skiljer är att det alltför sällan skrivs några skriftliga avtal mellan privatpersoner, att man oftast löser problem sinsemellan med mer eller mindre bråk och att många helt enkelt sväljer sitt förtret då det oftast inte handlar om särskilt mycket pengar.
Om man som säljare medvetet lurar någon eller utelämnar information eller tar hutlöst betalt begår man ett brott. Ett brott som sällan straffas men likväl ett brott. Att varan lämnat sina händer betyder inte att man nu är utan ansvar, men med skriftliga, tydliga avtal gör man det lättare för sig om något går snett.

Som relevant exempel: hade TS i detta fall haft med sig en utskrift av annonsen på blocket (förutsett att den är korrekt) som båda signerat med köpeskilling och lite mer allmän text hade köparen inte haft någonting att klaga på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Som jag redan skrivit, med tanke på omständigheterna är det fullständigt orimligt att anta att köparen funderar vidare på varför batteriet inte var laddat. Det han hör är "batteriet är urladdat" och därmed är den delen av köpet avklarad. Hemma på kammaren kanske han tänker efter men garanterat inte i stunden.
Jag har inte sagt att han är skyldig att ta tillbaka köpet, jag har sagt att det var vad som borde skett innan det blev en soppa av det hela. Det laga ansvaret ligger framförallt i köplagens sjuttonde till nittonde paragraf och det handlar just om informationen om batteriet. TS har onekligen handlat i god tro när han informerade om att batteriet var uttjänat men på ett sätt som köparen (och de flesta andra skulle) uppfattat som något annat. Det ligger på säljarens ansvar att se till att den typen av missuppfattningar inte sker och här måste man vara glasklar.

Det har kommenterats i tråden att informationen angående batteriet fanns i blocketannonsen; nu blir det lite akademiskt men hade TS enbart frågat "Du har läst allt i annonsen så du vet vilket skick datorn är i?" så hade han haft ryggen fri. Nu har det istället givits (oavsiktligen) missvisande information direkt vid säljet.
Sedan är det ingen tvekan om att köparen skött det hela redigt dåligt både före, under och efter köpet men det fråntar inte TS ansvar för den missvisande informationen om batteriet. Han skriver i första tråden att han är beredd att häva köpet men av lite andra anledningar.

Det råder en mentalitet av att det råder High Chaparall vad gäller transaktioner mellan enskilda personer vilket också uttrycks av en del i både den här tråden och den här som båda är aktuella. Så är långt ifrån fallet. Det som skiljer är att det alltför sällan skrivs några skriftliga avtal mellan privatpersoner, att man oftast löser problem sinsemellan med mer eller mindre bråk och att många helt enkelt sväljer sitt förtret då det oftast inte handlar om särskilt mycket pengar.
Om man som säljare medvetet lurar någon eller utelämnar information eller tar hutlöst betalt begår man ett brott. Ett brott som sällan straffas men likväl ett brott. Att varan lämnat sina händer betyder inte att man nu är utan ansvar, men med skriftliga, tydliga avtal gör man det lättare för sig om något går snett.

Som relevant exempel: hade TS i detta fall haft med sig en utskrift av annonsen på blocket (förutsett att den är korrekt) som båda signerat med köpeskilling och lite mer allmän text hade köparen inte haft någonting att klaga på.

Själv tolkar jag det som att köparen kan handla i hur mycket god tro som helst utan att denne kan kräva reklamation av något slag.

Citat:

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Säljaren har nämt problemet. Har frågat om köparen vill undersöka. Problemet finns i annonsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Du har inga skyldigheter och behöver inte häva köpet. Lagen är på din sida. Dock om du hade ljugit och skrivit att batteriet fungerar felfritt så hade han haft lagen på sin sida. Gör som du vill, själv hade jag aldrig gett pengarna tillbaka till en sådan som hotar och äcklar sig. Du kan ju anmäla honom för hot om du vill. Sjukt att folk håller på så.

Edit: detta är ju såklart om du är privatperson, vilket jag tror du är, eller?

Om jag inte är heeelt ute och rullar nu (som den MacEnkrona jag är;)) så har säljaren lagen på sin sida då ARN brukar gå efter vad som står i annonsen (om sådan finnes) då det är svårare att bevisa vad som sas eller inte sas muntligt. Men om t.e.x. köparen kan påvisa exakt formulering så har ARN ytterligare en parameter att ta hänsyn till - hur de bedömer denna vet jag dock ej i praktiken.:)

Visst kan man ägna sig åt semantik etc. men faktum kvarstår att köparen erbjöds att inspektera varan men avböjde och då har köparen ett ännu svagare skydd än vad denne hade haft under vanliga(re?) omständigheter där man torde kunna utgå ifrån att köparen ofta(st?) kontrollerar varans skick innan köp?:)

Just my humble EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Ett batteri är slut = det är dött
Ett batteri är oladdat = det är inte dött

Detta torde vara vad ARN förmodligen hade sagt. Att säga en sak i skrift är en sak, är en sak, men man hade förmodligen gått på vad TS sa då det är detta som är det essentiella (då detta avhandlades muntligt vid mötet om jag har förstått saken rätt).

Nu är jag färgad av tråden men man brukar väl säga "död" om döda ting samt "slut" om saker som håller på att ta slut alternativt håller på att bege sig till den andra sidan, för vad vi i folkmun kallar för döden?:P

T.e.x.:

"Han är död" (d.v.s. lat. mors och kort därefter infaller rigos mortis och man torde kunna utgå ifrån att han ej kommer repa/resa sig och komma igen).
"Han är slut" (vilket [i normalfallet] skulle kunna tolkas som att han inte är död, blott att han är nere för räkning men kan repa/resa sig och komma igen, beroende på omständigheterna, i detta fallet torde tillgång på laddare + ström vara avgörande för huruvida batteriet kan komma att resa sig igen eller inte).

My EnKrona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Om man köper en cykel och däcken är slut så betyder ju inte det att de är upumpade. Så ordet slut kan användas både om något är "tomt" och "dött".

Och varför skulle någon överhuvudtaget säga till om att ett batteri är dåligt laddat? Det är som att sälja en kaffetermos och påpeka att den är tom.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Om man köper en cykel och däcken är slut så betyder ju inte det att de är upumpade. Så ordet slut kan användas både om något är "tomt" och "dött".

Och varför skulle någon överhuvudtaget säga till om att ett batteri är dåligt laddat? Det är som att sälja en kaffetermos och påpeka att den är tom.

Inte för att vara sådan men har inte vår förslappade inställning till språket gjort att vi idag använder ett ord för flera betydelser, ord som egentligen borde användas till respektive betydelse som man gjorde förr?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Inte för att vara sådan men har inte vår förslappade inställning till språket gjort att vi idag använder ett ord för flera betydelser, ord som egentligen borde användas till respektive betydelse som man gjorde förr?:)

Absolut, sen att folk inte tycks kunna se till vad som är rimligt och vad som inte är det, ja det är bara tragiskt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Det vore väl inte speciellt märkligt att nämna att batteriet är tomt när man ska sälja det till någon som troligtvis vill testa den.

Speciellt om köparen är någon som inte är så väldigt insatt i teknik så skulle denna få för sig att datorn var trasig bara för att den inte går att få igång, därför skulle man kunna förklara att anledningen till att du inte får igång datorn är inte att den är trasig, utan det är bara batteriet som är oladdat, och sedan för att få köparen ännu tryggare fortsätta med att; ifall du inte tror mig så kan du få testa att ladda det och se att det verkligen funkar.

Om jag varit i köparens situation hade jag tolkat det som att batteriet var oladdat men fungerande och att personen i fråga bara uttryckte sig lite märkligt. Att batteriet skulle varit slutkört, trasigt, kaputt hade jag då inte fattat det som, då det skulle vara lite konstigt att säljaren bara nämner i förbifarten att "Jo förresten, den där datorn du ska köpa fungerar inte" och sedan fortsätta med "vill du testa att det verkligen inte fungerar?"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Absolut, sen att folk inte tycks kunna se till vad som är rimligt och vad som inte är det, ja det är bara tragiskt.

Aa...det är tragiskt.:P Men jag antar att vi har fått hit "USA-andan": nu så - speciellt om det vankas pengar - bryr man sig inte om vad som egentligen menades (om man inte tjänar på det i situationen) utan försöker få ord och fraser till sin fördel, för att sedan påstå att man egentligen menade detta fast alla mer eller mindre underförstått och outtalat *vet* att personen egentligen menade det han egentligen menade.:P

Jämför:

"Denna dag sågs prästen gå nykter på stan."

och

"Denna dag sågs prästen verkligen gå nykter på stan."

Mening ett säger ju bara att vi såg prästen gå nykter på stan (men den avslöjar inte huruvida prästen annars gick onykter på stan eller inte).

Mening två säger att man såg prästen gå nykter på stan, men försöker antyda att händelsen skulle tillhöra ovanligheterna. Även om alla egentligen vet att det som åsyftas är att prästen faktiskt går på stan, vilket inte tillhörde vanligheterna.

Lite trist att folk försöker få saker och ting till vad de är, eller vad de inte är bara för att gynna sina egna syften. Nej jag gillar inte den här formen av indirekt oärlighet (sneakyness) eller vad jag ska kalla det för.

Jag säger som Jan Bylund sa: "Det var mycket lättare förr, då var det bara att stänga av radion när UR kom på serbokratiska". Synd att enkelheten har gått förlorad, ty jag misstänker om man stänger av radion idag så kan man bli anklagad för att vara rasist (även om man inte förstår programmet i sig - vilket torde vara anledningen till att man stänger av detsamma:P).

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Finns inget att diskutera egentligen med denna jobbiga person TS krånglar med.
Jag tolkar Batteriet = slut = förbrukat och obrukbart

Det enda du skulle kunnat gjort bättre var att säga att "batteriet är helt slut" vilket skulle eleminera dem flesta misstolkningarna, är han dålig på svenska ja inte ditt problem!

/ignore på denna person, var professionell och säg som det är, han accepterade varan enligt utlovat skick och betalade och gick. Det finns ingen lag, ingenting alls som säger att om han är missnöjd eller inte klarade av att förstå varans skick, att du måste häva köpet. Ingenting alls, du har inget ansvar överhuvudtaget som privatperson att häva köpet, thats it.

Nämn det till honom nästa gång han ringer och skriker sina hot, att du spelar in samtalet och kommer att polisanmäla honom för hot om våld(inte i början av samtalet) och självklart spela in det. Drar han ut på det gör en polisanmälan och lämna in dem inspelade samtalen / mejlen som underlag.

Permalänk
Medlem

Fan nu tog batteriet slut i mobilen.
Denna vår var batteriet slut i motorcykeln.
Nu tog vägen slut.
Hårddiskutrymmet är slut.

Finns många sätt att använda slut utan att det betyder att något ej är funktionellt. Den dag jag säljer min laptop och batteriet råkar vara oladdat kommer jag definitivt påpeka att det är slut/ej laddat till eventuell köpare. Detta så denne vet att han/hon bör ladda batteriet innan datorn används. Är det trasigt så kommer jag starkt trycka på och få klart för mig att köparen verkligen förstått det oavsett ordval.

Tråkigt missförstånd och väldigt dåligt hanterar av köparen men förstår denna person med. Han kom hem och trodde han blivit blåst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk

Är förvånnad hur många som tolkar slut på samma sätt som köparen i detta fallet.
Får se upp själv i framtiden hör jag. Att ett batteri i en gammal bärbar är trasigt i form av att det inte tar laddning förutsätter jag på en dator som är så billig.

Sen är batteri en färskvara och jag förutsätter att folk förstår det. Jag hade en som köpte en begagnad telefon av mig som 5mån senare ville klämma mig på pengar för ett nytt batteri till en telefon som var 3år gammal när han köpte den.

Permalänk
Medlem

Hur man tolka slut känns rätt orelevant i detta fall då säljaren visar annonnsen tidigare där det stod att batteriet inte fungerade, OCH att köparen inte valde att testa produkten även vid uppmaning. Köparen har ett ansvar här och det är att läsa annonsen, HELA annonsen och ta till sig det som står där. Han har ju fått hänvisning till den tidigare i mailkontakten de haft.

Jag tycker inte säljarens ordval vid säljtillfället är relevant, då köparen redan då skulle veta att batteriet inte fungerade.

Annonsen refererade till min hemsida där det står "Battery dead, Does not charge" som han hävdade att han inte varit inne på.

Det där ligger på köparen, hans eget fel att han inte kollade annonsen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Hur man tolka slut känns rätt orelevant i detta fall då säljaren visar annonnsen tidigare där det stod att batteriet inte fungerade, OCH att köparen inte valde att testa produkten även vid uppmaning. Köparen har ett ansvar här och det är att läsa annonsen, HELA annonsen och ta till sig det som står där. Han har ju fått hänvisning till den tidigare i mailkontakten de haft.

Jag tycker inte säljarens ordval vid säljtillfället är relevant, då köparen redan då skulle veta att batteriet inte fungerade.

Annonsen refererade till min hemsida där det står "Battery dead, Does not charge" som han hävdade att han inte varit inne på.

Det där ligger på köparen, hans eget fel att han inte kollade annonsen.

Word!

Säljaren (TS) nämnde ju batteriet när han träffade köparen, alltså har han informerat köparen. Sen hur det tolkades, har igen betydelse, punkt! Jag hade gjort precis som det skrivits tidigare... Strunta i honom, ger han sig inte så polisanmäl honom.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawk:

Själv tolkar jag det som att köparen kan handla i hur mycket god tro som helst utan att denne kan kräva reklamation av något slag.

Säljaren har nämt problemet. Har frågat om köparen vill undersöka. Problemet finns i annonsen.

Men borde köparen vid undersökning ha upptäckt huruvida batteriet var trasigt eller bara oladdat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Men borde köparen vid undersökning ha upptäckt huruvida batteriet var trasigt eller bara oladdat?

Skickades från m.sweclockers.com

Med åtanke på vad säljaren har sagt och skrivit i annonser tidigare så antar jag att säljaren hade förklarat sig mer noggrant. (Lite ute på hal is här)

Oavsett hade köparen i alla fall uppmärksammat problemet och det skulle ju ha gett honom möjligheten att kommentera problemet innan köpet, samt att försöka få en förklaring. Som jag skrivit tidigare är 17 § KöpL viktig för att bedömma om det är fel på varan.

Citat:

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

Vad som står i andra stycket har jag tolkat extensivt och kommer fram till att för varor av samma slag, alltså begagnade bärbara datorer för under 1000 kr (är iof. även beroende på vad nypriset låg på och hur gamla de är), är det inte helt onormalt att batterienas bäst-före-datum har passerats.

Tror att utgången i detta fall rent rättsligt skulle ligga i hur man tolkar 17 §. Rent bokstavsmässigt, teleologiskt, extensivt eller restriktivt.

Permalänk
Medlem

Känns det inte lite märkligt att säljaren frågar om köparen vill testa en vara som han vet inte fungerar? Hade jag varit köparen och blivit tillfrågad om jag ville testa den, så hade jag tolkat själva frågan som att datorn fungerade. En säljare som försöker kränga en defekt vara lär ju inte vara särskilt pigg på att tipsa köparen om att han kanske borde testa varan först? Om någon är skyldig dig 1000 spänn, räcker över ett kuvert med 100-lappar i och säger "ska du inte kontrollräkna?" - hade du inte tolkat det som att personen i fråga VISSTE att det var rätt antal hundralappar i kuvertet? Varför skulle man vilja utsätta sig för att bli tagen på bar gärning med att försöka bluffa?
Alltså: om köparen fungerar som jag, så tolkade han förmodligen frågan om testning som att testning inte behövdes.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av veggie_d:

Känns det inte lite märkligt att säljaren frågar om köparen vill testa en vara som han vet inte fungerar? Hade jag varit köparen och blivit tillfrågad om jag ville testa den, så hade jag tolkat själva frågan som att datorn fungerade. En säljare som försöker kränga en defekt vara lär ju inte vara särskilt pigg på att tipsa köparen om att han kanske borde testa varan först? Om någon är skyldig dig 1000 spänn, räcker över ett kuvert med 100-lappar i och säger "ska du inte kontrollräkna?" - hade du inte tolkat det som att personen i fråga VISSTE att det var rätt antal hundralappar i kuvertet? Varför skulle man vilja utsätta sig för att bli tagen på bar gärning med att försöka bluffa?
Alltså: om köparen fungerar som jag, så tolkade han förmodligen frågan om testning som att testning inte behövdes.

Det spelar däremot ingen roll i sammanhanget. Du som köpare är skyldig att undersöka varan och är du det minsta osäker på vad säljaren menar med att "batteriet är slut" är du skyldig att be om förtydligande.

Köplagen är i det här fallet glasklar - säljaren har rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det spelar däremot ingen roll i sammanhanget. Du som köpare är skyldig att undersöka varan och är du det minsta osäker på vad säljaren menar med att "batteriet är slut" är du skyldig att be om förtydligande.

Köplagen är i det här fallet glasklar - säljaren har rätt.

Kan inte annat än hålla med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare