Permalänk
Medlem

4G?

Bor lite taskigt och kan enbart få en taskig 6/1 uppkoppling till tele station pga avstånd och dåliga ledningar.
Har en fråga angående 4g, troligen får vi 4 g innan jul, hur stabil är 4g och är det lätt att koppla ihop med befintligt närverk i huset och orkar 4g med 4-5 datorer. Nån som redan har eller sitter med kunskap om 4g dela gärna med dig.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Skrivet av lasseboy:

Bor lite taskigt och kan enbart få en taskig 6/1 uppkoppling till tele station pga avstånd och dåliga ledningar.
Har en fråga angående 4g, troligen får vi 4 g innan jul, hur stabil är 4g och är det lätt att koppla ihop med befintligt närverk i huset och orkar 4g med 4-5 datorer. Nån som redan har eller sitter med kunskap om 4g dela gärna med dig.

dom säger att 4g skall klara 5-20mbit men sen hur stabilt och bra det är har jag ingen aning om. tror inte du får lika bra ping som med adsl.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

dom säger att 4g skall klara 5-20mbit men sen hur stabilt och bra det är har jag ingen aning om. tror inte du får lika bra ping som med adsl.

"dom" ? "5-20mbit" ?

Källa på detta!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Finns det inge som sitter med 4g hemma som kan ge lite feed back!

Visa signatur

love in him

Permalänk
Skrivet av Electrix:

"dom" ? "5-20mbit" ?

Källa på detta!

stog på några leverantörers hemsida. har dock inte testat sj.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Givetvis beroende på var man bor... här testar en snubbe Telias 4G nät i utkanten av 4G-nätet i Gtg med och utan extra antenn.

http://www.youtube.com/watch?v=DGjppG99gOA

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Avstängd

3G

Skrivet av lasseboy:

Finns det inge som sitter med 4g hemma som kan ge lite feed back!

Jag sitter på 3G från tre, Får sjukt bra hastigheter, 12/2mbit. Jag kan spela CSS, MW2 och LOL med ca 20-50ms ping. Oftast har jag bättre ping än mina vänner som sitter med ADSL

När jag tankar kan jag komma upp i hastigheter runt 2mb/s.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Jag sitter på 3G från tre, Får sjukt bra hastigheter, 12/2mbit. Jag kan spela CSS, MW2 och LOL med ca 20-50ms ping. Oftast har jag bättre ping än mina vänner som sitter med ADSL

När jag tankar kan jag komma upp i hastigheter runt 2mb/s.

satt med med 3g innan jag flyttade till fiber hus. och laddade med ner i ca 2-4mb med telenor. och 4g borde ju inte direkt vara sämmre

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Tror det kmr bli ungefär som 3g är idag fast med bättre täckning, när alla börjar köpa det här och dela på bandbredd så är det ju uppenbart vad som kommer att ske.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Tror det kmr bli ungefär som 3g är idag fast med bättre täckning, när alla börjar köpa det här och dela på bandbredd så är det ju uppenbart vad som kommer att ske.

Precis, till en början så kommer det nog fungera jättebra -> Alla lovordar 4G för att det är så mycket bättre än 3G. Sen så kommer det att bli sämre och sämre desto fler som uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Finns det inge som sitter med 4g hemma som kan ge lite feed back!

Använder mig av Telia 4G i Gävle och har använt tjänsten i ca 1 månad. 90% av tiden har jag 30/20 i hastighet och 21ms mot Stockholm. Enstaka gånger har det gått ner till 15 men fortfarande klart godkänt. Har hittills inte haft några driftstörningar alls, fungerat perfekt.

Riktigt positivt överraskad av hur bra det fungerar faktiskt. Och grymma pingtider jämfört med 3G. Ska troligen byta till Telenor eller Tele2 när dom lanseras i stan pga Telias trafikbegränsningar på 20 respektive 30GB i månaden.

4G som tjänst kan jag verkligen rekommendera dock, hoppas dom kan bygga ut kapaciteten med tillströmningen av nya kunder bara så hastigheten håller sig bra.

Permalänk
Medlem

Tack bra svar detta ville man höra!

Skrivet av nimrod:

Använder mig av Telia 4G i Gävle och har använt tjänsten i ca 1 månad. 90% av tiden har jag 30/20 i hastighet och 21ms mot Stockholm. Enstaka gånger har det gått ner till 15 men fortfarande klart godkänt. Har hittills inte haft några driftstörningar alls, fungerat perfekt.

Riktigt positivt överraskad av hur bra det fungerar faktiskt. Och grymma pingtider jämfört med 3G. Ska troligen byta till Telenor eller Tele2 när dom lanseras i stan pga Telias trafikbegränsningar på 20 respektive 30GB i månaden.

4G som tjänst kan jag verkligen rekommendera dock, hoppas dom kan bygga ut kapaciteten med tillströmningen av nya kunder bara så hastigheten håller sig bra.

Visa signatur

love in him