Kan man lita på medlemmar?

Permalänk

Kan man lita på medlemmar?

Hej!
Nu är det så att jag undrar hur man på säkraste sätt kan göra affär via internet.
Främst är det från medlemmar här på Sweclockers.
Vad ska man göra om man är på väg att köpa från någon här på marknaden samt om man skall sälja något?
Hur ska man gå tillväga för att nå en så säker affär som möjligt?
Om man blir lurad kan man på något sätt få tillbaka pengarna?

Uppskattar alla svar

Permalänk
Medlem

Det finns alltid en risk med att göra privataffärer på nätet.
Jag tycker dock det är sällan man ser trådar skapade av folk som blivit lurade här, men risken finns ju.
Blir du lurad ska du polisanmäla säljaren, punkt. Men troligtvis får du inte tillbaka några pengar...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Bästa är att mötas på en plats.
Ett annat tips är att kolla hur aktiv personen varit på Sweclockers.
Hur länge de varit medlem osv och kanske kolla deras trådar och så för att se om de kan vara seriösa.

Kolla alltid upp uppgifterna om de stämmer eller inte när de kontaktat dig.
Du kan gå in på personens konto och se namn, sök det på hitta.se exempelvis för att kolla om platsen stämmer osv.
Nummer m.m kan du även kolla på det sättet.

Om du ska köpa något så se till att träffas så att du kan testa varan så du kan vara säker på att varan har det skick som personen sagt den ska ha.

Som idag sålde jag min stationära dator.
Köparen erbjöd sig att möta upp mig då jag hade en bit att åka men jag tyckte att det var bättre att jag åkte hem till honom så att han kunde få prova datorn och vi kunde öppna upp och titta osv utan problem. Så att han skulle vara nöjd med både varan och mig som säljare.

Detta gjorde jag som initiativ för att köparen skall vara säker. För jag vet själv hur det är att bli lurad osv.

Men finns mycket att göra som både säljare och köpare för att vara säker

Permalänk
Medlem

För det första kan man aldrig vara säker över någonting, det finns alltid risker. Syftar i första hand på produktens kvalité och sådana förväntningar man har i förväg. För det andra så ska varan betalas och det är väl oftast där som folk i allmänhet är mest oroliga för att något går fel.

Det finns massvis med betalningssätt och vilken som är säkrast får väl någon annan svara på.

Du bör i alla fall kolla om medlemmen varit aktiv på forumen, det känns mindre suspekt att en aktiv medlem helt plötsligt skulle börja svindla folk, om nu inte kontot blivit hackat.

Det har ju förekommit en del svindlerier här dock tror jag inte att de är många. Har själv en annons uppe nu där jag ser att köparen överför pengar till mitt konto först. Det brukar väl vara det tryggaste alternativet för säljaren. Många köpare förespråkar väl internetgirot förmodar jag.

Mitt tips är att om du ska lägga ut mycket pengar, kom överens med säljaren om hur det ska packas, skickas och hur pengarna ska överföras. Se även till att få så mycket bilder som möjligt och en fullskalig rapport med detaljer från säljaren. På så vis blir du mer säker på vad det är du köper. Även om köpet går igenom så kan det vara bra att inte behöva känna att man gjort en dålig affär efteråt.

Permalänk
Medlem

Folk på sweclockers går lita på likalite som folk på tradera egentligen men det känns lite säkrare här.
Det vore inte fel om dom kunde fixa ett betygsystem på marknaden faktistk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Som troberg säger är ett enkelt sätt att helt enkelt gå in på swec-användarens profil och därigenom bedöma dennes seriositet, någon med t.ex. 16 skapade trådar och 18 inlägg fulla av felstavningar och knäpp grammatik är inte någon jag skulle handla av (Dessvärre är detta 70% av swec idag)

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Haha, kom på en sak när det gäller att handla och det ska skickas.
Be personen ta med dator med cam och ha videosamtal när personen går med paketet till posten, öppnar det, visar allt och bla bla bla (finns många varianter där) och fortsätta ha samtal som visar att han skickar det och att han filmar numret som du kan spåra via.
Samtidigt så filmar du att du skickar över pengar.

Är väl det mest omständiga men säkraste när det gäller att köpa eller sälja och det ska skickas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Som troberg säger är ett enkelt sätt att helt enkelt gå in på swec-användarens profil och därigenom bedöma dennes seriositet, någon med t.ex. 16 skapade trådar och 18 inlägg fulla av felstavningar och knäpp grammatik är inte någon jag skulle handla av (Dessvärre är detta 70% av swec idag)

På vilket sätt skulle det grammatiska ha att göra med ärlighet och moral, för att inte prata om saklighet när det gäller skyldigheter såsom upplysnings- respektive undersökningsplikt? Det finns inget orsakssamband då det är lika dumt som att blanda in olika raser, men å andra sidan handlar det om ens egna värderingar.

Bard säger något intressant här runt 1:10

Permalänk
Medlem

Bra sagt av Bard där!

En extra säkerhet man kan göra om man är lite osäker är att säga att man ska komma, självklart vid rimligt avstånd. När man har adressen så kan man fråga om säljaren inte vill skicka istället?

Gjorde detta nyss, var lite osäker när det var en medlem som registrerat sig så nyss. Halvfult. Men det var en kanonärlig och bra människa bakom det kontot. Trodde inte innan att det skulle bli några problem heller, man märker hur de uppför sig lite.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Som troberg säger är ett enkelt sätt att helt enkelt gå in på swec-användarens profil och därigenom bedöma dennes seriositet, någon med t.ex. 16 skapade trådar och 18 inlägg fulla av felstavningar och knäpp grammatik är inte någon jag skulle handla av (Dessvärre är detta 70% av swec idag)

Hur personen stavar och så spelar ingen större roll. Det som är viktigare är hur personen beter sig i trådarna.
Om personen är ett arsle i inläggen så är det inge bra. Eller om personen trollar mycket.

För trots allt. Finns ju dyslexi samt att jag känner folk som slarvar när de skriver osv samt att det finns ju många unga här också.
Däribland mig som är 19 år, haha.
Dock beter jag mig lite bättre och skriver på ett lite bättre sätt än flera men inte alla

Permalänk

1. Kolla upp deras profil, hur lägne de varit här,antal trådar,hur de skriver etc.
2. Ta namn,adress,tel etc.
3. Möts vid affären/skicka med postförskott
4. Skicka en del av summan först o resten sen.
5. Chansa

Ungefär så de funkar.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Hur personen stavar och så spelar ingen större roll. Det som är viktigare är hur personen beter sig i trådarna.
Om personen är ett arsle i inläggen så är det inge bra. Eller om personen trollar mycket.

För trots allt. Finns ju dyslexi samt att jag känner folk som slarvar när de skriver osv samt att det finns ju många unga här också.
Däribland mig som är 19 år, haha.
Dock beter jag mig lite bättre och skriver på ett lite bättre sätt än flera men inte alla

Ålder spelar ingen roll i den aspekten, är man inte nog gammal för att skriva Svenska så är man inte nog gammal för att göra affärer heller.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fragdeath:

Ålder spelar ingen roll i den aspekten, är man inte nog gammal för att skriva Svenska så är man inte nog gammal för att göra affärer heller.

Din svenska är inte helt korrekt heller, kanske ska sluta trycka ner andra.

Ska man ex inte våga handla av en dyslektiker?

Permalänk
Medlem

"Kan man lita på medlemmar?"
Nej, absolut inte.

Bara för att någon är aktiv och beter sig vettigt här på forumet så betyder det inte att person kommer att vara schysst när det kommer till affärer.

Mitt tips är att om du ska handla av någon här så ska du betrakta det precis som om du handlade av någon på tradera eller blocket. Försök i första hand mötas upp så du kan kolla på sakerna och blir det affär så skriver ni kvitto. Du tar givetvis också säljarens namn och kollar legitimation. Om det istället blir affär "över nätet" s.a.s, så använd Payson eller Internetgiro. Går inte säljaren med på det så är det bara säga "tack, men nej tack".

Sen är det klart, om det är nån pryl för en mindre summa, som du kan skriva av på "blåskontot" om du inte får den, så är det bara att sätta in pengarna på säljaren konto (eller vad ni nu kommer överens om) och hoppas på att prylarna kommer

Förtydligade.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Samma regel gäller här som i trafiken. Anta att alla andra runt omkring dig är idioter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Samma regel gäller här som i trafiken. Anta att alla andra runt omkring dig är idioter.

dagens sanning!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Bud å transporter!

REK eller postförskott, sluta krångla till allting!
Mindre fuffens här än blocket, men vi är desto mindre å

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Bud å transporter!

REK eller postförskott, sluta krångla till allting!
Mindre fuffens här än blocket, men vi är desto mindre å

Finns skojare här med..:-(
Måste finnas "blivit blåst" tråd här på swec så man kan svartlista personer. har en som passar dit perfekt!
En Swecklockare..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bud å transporter!

REK eller postförskott, sluta krångla till allting!
Mindre fuffens här än blocket, men vi är desto mindre å

REK och/eller postförskott skyddar ju bara säljaren.
Som köpare så kan du likaväl få en trasig vara eller en tegelsten i paketet.

Det som är moment 22 i att köpa/sälja privat på nätet, någon måste ta risken.
Bästa är ju att mötas, men inte ens då kan du ju vara 100% att t ex grafikkortet funkar innan du kommer hem..

Nått som vore nice är ju ett liknande ratingsystem som typ ebay och tradera har...