GTX 480 "Ghetto"-vattenkylningsmod
Jag tröttnade på att mitt ASUS GTX 480 lät konstant som ett jetplan och alstrade värme som ett mindre kärnkraftverk när det körde krävande spel så jag började söka runt efter en lösning på problemet. Tredjepartskylare till GTX 480 låg på 600 SEK+ och då sänker de endast värmen och ljudet en del, färdiga vattenkylningssystem kostar över 1000 SEK och då kanske man ska lägga dem på ett nytt grafikkort istället.
Jag letade vidare och hittade b.la Antzo's mod på sitt 6970 (http://www.sweclockers.com/galleri/8022-h50-pa-ett-6970) samt några andra på extrena sidor som moddat H50 kylare på GTX 480 och det såg inte så svårt ut. Kort och gott gick jag och köpte en Antec Kühler 620 för 400 SEK och började modda den.
Första planen var att försökte använda det som fanns med kylaren utan att behöva köpa några prylar till. Det blev att banka ner distanserna på Intel-ringen man fick med kylaren, dock så var metallen så hårt att när man bankat till sidorna så vek de sig bara och ramlade av så där sprack planen. Då testade jag med att skaffa Epoxylim och limma tillbaka metallbitarna för att sedan kunna borra igenom dem och fästa med ringens orginalskruvar. Limmningen gick bra och de blev väldigt starka fogar men metallborren jag köpte bet inte på metallen så jag skrotade den idén totalt.
Plan nummer två var att fixa nya skruvar och bygga en ram som man fäste ovanpå pumpen med långa skruvar. Drog ner till lokala bygghandeln och undersökte deras sortiment och hittade metallplattor med förborrade hål, kommer inte ihåg vad de kallades för men finns säkert på de flesta bygghandlare. Köpte även 4st 3x40mm skruvar samt muttrar till att fästa kylaren i skruvhålen som fanns från orginalkylaren. Detta fungerade mycket bättre än plan ett, kylaren sitter lagom hårt och ger mycket bättre resultat.
Material:
Antec Kühler 620 - 400 SEK
Metallbrickor x2 - 16 SEK
3x40mm Skruv + muttrar - 5 SEK
Tid för modden - 30min
Temp innan mod - 60-97C
Temp efter mod - 40-65C
Temp efter mod (OC) - 40-73C (+100-150MHz Core/shader, +100 MHz minne)
Enda nackdelen är att raditorfläkten snurrar konstant nu så vid idle blir det något högre ljudvolym ifrån datorn.