Permalänk
Medlem

GTX 480 "Ghetto"-vattenkylningsmod

Jag tröttnade på att mitt ASUS GTX 480 lät konstant som ett jetplan och alstrade värme som ett mindre kärnkraftverk när det körde krävande spel så jag började söka runt efter en lösning på problemet. Tredjepartskylare till GTX 480 låg på 600 SEK+ och då sänker de endast värmen och ljudet en del, färdiga vattenkylningssystem kostar över 1000 SEK och då kanske man ska lägga dem på ett nytt grafikkort istället.

Jag letade vidare och hittade b.la Antzo's mod på sitt 6970 (http://www.sweclockers.com/galleri/8022-h50-pa-ett-6970) samt några andra på extrena sidor som moddat H50 kylare på GTX 480 och det såg inte så svårt ut. Kort och gott gick jag och köpte en Antec Kühler 620 för 400 SEK och började modda den.

Första planen var att försökte använda det som fanns med kylaren utan att behöva köpa några prylar till. Det blev att banka ner distanserna på Intel-ringen man fick med kylaren, dock så var metallen så hårt att när man bankat till sidorna så vek de sig bara och ramlade av så där sprack planen. Då testade jag med att skaffa Epoxylim och limma tillbaka metallbitarna för att sedan kunna borra igenom dem och fästa med ringens orginalskruvar. Limmningen gick bra och de blev väldigt starka fogar men metallborren jag köpte bet inte på metallen så jag skrotade den idén totalt.

Plan nummer två var att fixa nya skruvar och bygga en ram som man fäste ovanpå pumpen med långa skruvar. Drog ner till lokala bygghandeln och undersökte deras sortiment och hittade metallplattor med förborrade hål, kommer inte ihåg vad de kallades för men finns säkert på de flesta bygghandlare. Köpte även 4st 3x40mm skruvar samt muttrar till att fästa kylaren i skruvhålen som fanns från orginalkylaren. Detta fungerade mycket bättre än plan ett, kylaren sitter lagom hårt och ger mycket bättre resultat.

Material:
Antec Kühler 620 - 400 SEK
Metallbrickor x2 - 16 SEK
3x40mm Skruv + muttrar - 5 SEK

Tid för modden - 30min

Temp innan mod - 60-97C

Temp efter mod - 40-65C

Temp efter mod (OC) - 40-73C (+100-150MHz Core/shader, +100 MHz minne)

Enda nackdelen är att raditorfläkten snurrar konstant nu så vid idle blir det något högre ljudvolym ifrån datorn.

GTX 480 "Ghetto"-vattenkylningsmod

Permalänk
Medlem

Älskar ghettomoddar ;D
Bra gjort!

Permalänk

Haha, brutalt!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Har gjort likadant med mitt 6970. Får dock ett hackande ljud från pumpen när datorn står upp vanligt (dvs att pumpen är upponer) men inte när datorn ligger ner. Är det något du upplever?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Genialt! 5p

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har gjort likadant med mitt 6970. Får dock ett hackande ljud från pumpen när datorn står upp vanligt (dvs att pumpen är upponer) men inte när datorn ligger ner. Är det något du upplever?

Kan nog tänka mig att det är luft i pumpen då, så prova att "lufta" den och få upp all luft i radiatorn.

OnT: Fin ghettomod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Hej Antzo, creddade dig lite i beskrivningen
Jag fick det i början men när jag kör furmark ett tag så försvann det, nu låter inte pumpen någonting alls vad jag kan höra.

Permalänk
Hedersmedlem

Snurrar originalfläkten fortfarande?

Och hur blir det med VRM och grejer? Borde inte de ta skada?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Snurrar originalfläkten fortfarande?

Och hur blir det med VRM och grejer? Borde inte de ta skada?

Kylflänsen han demonterade såg ut att kyla endast GPU:n, det sitter kvar en kylfläns som täcker hela kortet förutom GPU:n.
Men luftflödet över den kanske inte blir något vidare utan höljet?

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på att göra nått liknande själv Men fan tror den där tempratur skillnaden övertygade mej Vet du hur mycke pumpen + metalbitarna sticker ut från PCB:n? Är de längre än prginalkylaren? D:

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Klåpigt men funktionellt

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

Jag vet att de är ghetto-mod men för guds skull kapa av de där metallbitarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Hej Antzo, creddade dig lite i beskrivningen
Jag fick det i början men när jag kör furmark ett tag så försvann det, nu låter inte pumpen någonting alls vad jag kan höra.

Såg det nu, väldans trevligt :). Är en rejäl konstruktion du har, om än lite estetiskt otymplig. Men petitesser om utseende spelar ingen roll när man siktar på funktion, kan inte vara mode/fashion om det inte ser annorlunda ut :).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Kylflänsen han demonterade såg ut att kyla endast GPU:n, det sitter kvar en kylfläns som täcker hela kortet förutom GPU:n.
Men luftflödet över den kanske inte blir något vidare utan höljet?

Precis, orginalkylaren kyler bara GPU:n men i och med att den stora kylflänsen försvann som alstrade massa värm så verkar inte VRM:en bli så varma.

Skrivet av Vippan:

Har länge funderat på att göra nått liknande själv Men fan tror den där tempratur skillnaden övertygade mej Vet du hur mycke pumpen + metalbitarna sticker ut från PCB:n? Är de längre än prginalkylaren? D:

De sticker ut 3,5-4cm men jag kan kapa bort 7cm på metallbitarna, då sticker ingenting utanför.

Skrivet av pucko97:

Jag vet att de är ghetto-mod men för guds skull kapa av de där metallbitarna

Yes, det är planen. Saknar dock vettiga verktyg för att göra det :/

Permalänk

här snackar vi verkligen ghetto modd

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Jag funderar på varför du har plockat bort dammfiltret i botten av lådan? Och om du nu har gjort det varför inte radden sitter där och om du kör den fläktlös? Ser så ut, just curious

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem

fint ju funderar också på att göra något sånt vrf kör du inte backplate? fixa en backplate!! och vet vad det e som kan göra grafikkortet ännu fetare?;D att ha en cover (stock covern) så att till och med minnarna kyls ;D 5 annars ;D

Permalänk
Medlem

Fungerar bra med stripes också!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Jag funderar på varför du har plockat bort dammfiltret i botten av lådan? Och om du nu har gjort det varför inte radden sitter där och om du kör den fläktlös? Ser så ut, just curious

Plockade bort dammfiltret för länge sen, kommer dock inte ihåg varför.
Radiatorn sitter på sidoplåten men i de första bilderna fick inte både fläkten och radiatorn plats inuti ådan för metallbitarna stack ut. Nu sitter både radiatorn och fläkten på insidan men har funderat på om jag ska flytta upp både radiatorn till GPU:n och CPU:n till taket.

Skrivet av Gulbanan:

fint ju funderar också på att göra något sånt vrf kör du inte backplate? fixa en backplate!! och vet vad det e som kan göra grafikkortet ännu fetare?;D att ha en cover (stock covern) så att till och med minnarna kyls ;D 5 annars ;D

Inte hitat någon snygg backplate och det skulle göra den mindre ghetto
Trycka dit stock covern är ingen dum idé det får jag undersöka.

Skrivet av Tunezz:

Fungerar bra med stripes också!

Jag tänkte göra så också men tyckte detta kändes som en mer solid lösning.