Kan inte starta på en fullt fungerande HDD

Permalänk
Medlem

Kan inte starta på en fullt fungerande HDD

Som titeln lyder, kan inte starta datorn, eller ja den startar kan gå in på bios och så men inte mitt OS. Har ny hårdvara, allt förutom chassi är nytt. I alla fall så kopplade jag in allting, installerade ost (windows xp) på min gamla hårddisk, står efter omstarten på os't att NTFS/drivers.sys är skadad eller dylikt, provar med en ny HDD (ide precis som den förra) då står det att OSt kan inte startas, ahopp tänker jag.

Provar då idag med en sata disk, installationen går som smort, allt funkar som det ska och det uppkommer inga komplikationer med installationen, datorn startas om, precis som den gör när man installerar windows XP. Då efter post-screenen så står det disc-boot failure, insert a system disk and press enter.

Saken är att på samtliga HDD så har datorn hittat dem, de var helt fungerande innan (nyligen uttagna från andra datorer). Har formaterat dem fullständigt. hittar dem i bios och dessutom hittas precis som vanligt när jag ska installera xp.

Har verkligen provat allt nu, ingenting fungerar. Provar sedan att prova samma disk på mitt gamla moderkort, tyvärr så går inte skärmen igång då, fast jag provar med 2 olika (agp) grafikort. något uttag på moderkortet för just skärmen finns inte konstigt nog.

Har även provat att disable'a ide uttaget på bios men funkar ändå inte, fast disablandet funkar eftersom min dvdspelare slutar att fungera, men står ändå discboot failure. Står även i moderkortets manual att man ska kunna köra båda ide och sata diskar.

Har inte gjort något fail misstag såsom att sätta in sata sladden i fel uttag på moderkortet (har 6 uttag) utan sätter den i 0 uttaget (1-3 är om man bara har en disk)

väldigt irreterande att man inte ska kunna vara på datorn fast att datorn hittar hårddisken, xp hittar den och det går utan komplikationer att installera os't på disken men ändå står det disc boot failure!?!?!? Någon vänlig själ som har något förslag på en lösning på mitt evigt så irreterande problem?

Permalänk
Medlem

Kolla att du har rätt hd på första hd bot . man bruka kunna välja vilken hd den ska bota på om man har fler i datorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ett gammalt beprövat tips är att endast ha den hårddisk du ämnar lägga operativsystemet på, inkopplad under installationen, sen kan du koppla in övriga diskar för att få alla bootfiler på rätt hårddisk.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Har du testat minnena med memtest86 eller liknande, minnesfel resulterar ofta i att man får fel som att filer inte kan läsas/skrivas och liknande till hårddiskar och cd/dvd-läsar, inte säkert att det är det men kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Hej, alex249!

Har haft liknande fel med min dator. Installerade Windows 7 på interna hårddisken en Samsung 1TB. Inga problem att installera systemet på hårddisken. Men om jag startade om datorn gick den inte längre än att den laddade klart bios. Provade ominstallation ytterligare en gång, men fick samma fel igen (disc-boot failure).

Bytte hårddisk till en Samsung 640GB och installerade Windows 7 på den. Efter bytet av hårddisken har datorn fungerat felfritt.

När man installerar Windows skapas två partitioner på hårddisken. EN mindre partition med bootsektorn och resterande utrymme blir en större partition. Kan vara så att hårddiskens sektorer är skadade just där Windows lägger den mindre partitionen med bootsektorn. Eller så fungerar inte den testade hårddisken som systemdisk. Har kört flera olika testprogram för den felande Samsung 1TB hårddisken, men inte hittat något fel? Inga trasiga sektorer eller annat som spökar? Använder nu Samsung 1TB som vanlig hårddisk och har bilder, ljud och filmer på den, fungerar felfritt till dom sakerna.

Bäst är att prova med en annan hårddisk och installera systemet på. Hårddiskar kan vara besvärliga ibland och göra livet surt för datoranvändaren.

/turismo/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex249:

Som titeln lyder, kan inte starta datorn, eller ja den startar kan gå in på bios och så men inte mitt OS. Har ny hårdvara, allt förutom chassi är nytt...

Och drivrutinerna för SATA har du installerat genom att klicka på F6 under installationsfasen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har provat att både bara ha i den hårddisken, även att disablea ide uttagen på kortet via bios men det fungerande ändå inte.

Har kollat minnet men det funkade felfritt, även provat att ta ut dvdspelaren osv.

Har tyvärr bara en satadisk men provat med 3 olika ide diskar innan och då när det är ide disken så står det som sagt operativsystemet kan inte startas bara, fast det står i manualen till moderkortet (Gigabyte Ga-ma770-us3) ska kunna köras med både ide och sata diskar. Dessutom så fungerade samtliga diskar precis innan jag provade dem till detta nya moderkort.

Som jag har förstått det så ska det uppdateras automatiskt när man kör in en ny disk. Men har provat i har ingen diskett som datorn vill ha för just dessa saker.

Angående att välja vilken disk den ska boota på har jag sökt igenom hela bios men hittar ingeting sådant, dessutom finns det ingen annan disk inne i datorn bortsett från just denna sata, datorn hittar förvisso också min optical device, min dvdrom, men antar att datorn förstår att den inte ska starta på den, dessutom vad jag sett finns det inget alternativ att välja att starta satan.

p.s har för övrigt provat att köra satan som en raid men datorn kräver 2 diskar för att köra en raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex249:

Tack för svaren!

Och hur var det nu med drivrutinerna för SATA? Har du installerat dessa?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net