Kan inte starta på en fullt fungerande HDD
Som titeln lyder, kan inte starta datorn, eller ja den startar kan gå in på bios och så men inte mitt OS. Har ny hårdvara, allt förutom chassi är nytt. I alla fall så kopplade jag in allting, installerade ost (windows xp) på min gamla hårddisk, står efter omstarten på os't att NTFS/drivers.sys är skadad eller dylikt, provar med en ny HDD (ide precis som den förra) då står det att OSt kan inte startas, ahopp tänker jag.
Provar då idag med en sata disk, installationen går som smort, allt funkar som det ska och det uppkommer inga komplikationer med installationen, datorn startas om, precis som den gör när man installerar windows XP. Då efter post-screenen så står det disc-boot failure, insert a system disk and press enter.
Saken är att på samtliga HDD så har datorn hittat dem, de var helt fungerande innan (nyligen uttagna från andra datorer). Har formaterat dem fullständigt. hittar dem i bios och dessutom hittas precis som vanligt när jag ska installera xp.
Har verkligen provat allt nu, ingenting fungerar. Provar sedan att prova samma disk på mitt gamla moderkort, tyvärr så går inte skärmen igång då, fast jag provar med 2 olika (agp) grafikort. något uttag på moderkortet för just skärmen finns inte konstigt nog.
Har även provat att disable'a ide uttaget på bios men funkar ändå inte, fast disablandet funkar eftersom min dvdspelare slutar att fungera, men står ändå discboot failure. Står även i moderkortets manual att man ska kunna köra båda ide och sata diskar.
Har inte gjort något fail misstag såsom att sätta in sata sladden i fel uttag på moderkortet (har 6 uttag) utan sätter den i 0 uttaget (1-3 är om man bara har en disk)
väldigt irreterande att man inte ska kunna vara på datorn fast att datorn hittar hårddisken, xp hittar den och det går utan komplikationer att installera os't på disken men ändå står det disc boot failure!?!?!? Någon vänlig själ som har något förslag på en lösning på mitt evigt så irreterande problem?