Frågor om SLI, skärmar och windows
Hejsan!
Jag har funderingar på att uppgradera lite saker på mitt kontor.
Mitt moderkort är ett Gigabyte P55-USB3 och nätaggregatet är ett Antec Earthpower 500W.
Jag kör just nu en skärm och en projektor på mitt Gigabyte GT460 1GB GDDR5.
Mitt moderkort har två PCI-E x16 och borde således stödja SLI, men en av portarna körs enligt Gigabytes hemsida i 4 gånger.
Min plan är att skaffa 2 alt. 3 skärmar som jag ska köra mitt jobb på(Grafik och programmering).
Jag har en hel del funderingar för optimal planering av det här.
Fråga 1: Behöver jag två likadana grafikkort? Eller kan jag köpa ett mycket billigare grafikkort och köra två till skärmar på?
Jag kommer ju bara behöva bra grafik på en skärm, den som jag kommer att spela lite på. Den andra två kommer att köra Dreamweaver, webbläsare, mail och så vidare.
Fråga 2: När jag kör Photoshop, vad styr vilket grafikkort som Photoshop gör sina beräkningar på? Jag vill givetvis inte att det ska ske på det dåliga.
Fråga 3: Kan jag köra Photoshop på en skärm som är kopplat till det dåliga grafikkortet och ändå få Photoshop att beräkna på det nuvarande bra?
Fråga 4: När man snabb-byter skärm med [Win]+P, kommer min projektor fortfarande att vara projektor där fast det tillkommer fler skärmar? Kan man ställa in det manuellt?
Fråga 5: Rent generellt, hur hanterar Windows två grafikkort? Om jag spelar spel, vilket är det som används? Är det kortet som skärmen man spelar på är kopplat till?
Fråga 6: Kommer mitt nätagg att klara ett till grafikkort ? Förutom mitt GTX460 kör jag ett trådlöst nätverkskort, ett Asus Xonar HDAV 1.3, och en Core I5 760. Jag kan absolut investera i ett nytt om det är så.
Jag hoppas att någon vänlig själ som har koll på det här kan svara. Jag vill inte hamna i en situation där jag plöjer ner 8K och inte får saker och ting att fungera. Tack på förhand.