Frågor om SLI, skärmar och windows

Permalänk
Medlem

Frågor om SLI, skärmar och windows

Hejsan!
Jag har funderingar på att uppgradera lite saker på mitt kontor.
Mitt moderkort är ett Gigabyte P55-USB3 och nätaggregatet är ett Antec Earthpower 500W.
Jag kör just nu en skärm och en projektor på mitt Gigabyte GT460 1GB GDDR5.
Mitt moderkort har två PCI-E x16 och borde således stödja SLI, men en av portarna körs enligt Gigabytes hemsida i 4 gånger.

Min plan är att skaffa 2 alt. 3 skärmar som jag ska köra mitt jobb på(Grafik och programmering).

Jag har en hel del funderingar för optimal planering av det här.

Fråga 1: Behöver jag två likadana grafikkort? Eller kan jag köpa ett mycket billigare grafikkort och köra två till skärmar på?
Jag kommer ju bara behöva bra grafik på en skärm, den som jag kommer att spela lite på. Den andra två kommer att köra Dreamweaver, webbläsare, mail och så vidare.

Fråga 2: När jag kör Photoshop, vad styr vilket grafikkort som Photoshop gör sina beräkningar på? Jag vill givetvis inte att det ska ske på det dåliga.

Fråga 3: Kan jag köra Photoshop på en skärm som är kopplat till det dåliga grafikkortet och ändå få Photoshop att beräkna på det nuvarande bra?

Fråga 4: När man snabb-byter skärm med [Win]+P, kommer min projektor fortfarande att vara projektor där fast det tillkommer fler skärmar? Kan man ställa in det manuellt?

Fråga 5: Rent generellt, hur hanterar Windows två grafikkort? Om jag spelar spel, vilket är det som används? Är det kortet som skärmen man spelar på är kopplat till?

Fråga 6: Kommer mitt nätagg att klara ett till grafikkort ? Förutom mitt GTX460 kör jag ett trådlöst nätverkskort, ett Asus Xonar HDAV 1.3, och en Core I5 760. Jag kan absolut investera i ett nytt om det är så.

Jag hoppas att någon vänlig själ som har koll på det här kan svara. Jag vill inte hamna i en situation där jag plöjer ner 8K och inte får saker och ting att fungera. Tack på förhand.

Permalänk

Om du tex har ett GT430 och GTX560 så körs 560'n i samma hastighet som 430'n.

Så om du ska köra SLI ska du bara köpa ett till GTX460. Jag sitter själv på det (2 GTX460) och jag kan säga att det presterar nåsådjävulskt bra! bättre än GTX580

SLI gör så att grafikkorten "jobbar" tillsammans

Och jag rekommenderar dig att köpa ett nytt nätagg! jag körde mina kort med Corsair VX 550W och det var på gränsen må jag säga! rekommenderar FSP's nätaggregat!
SLI redo och 80+ Gold certifikering på ett 650W nätagg för 639:- !

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Så om du ska köra SLI ska du bara köpa ett till GTX460. Jag sitter själv på det (2 GTX460) och jag kan säga att det presterar nåsådjävulskt bra! bättre än GTX580

SLI gör så att grafikkorten "jobbar" tillsammans

Och jag rekommenderar dig att köpa ett nytt nätagg! jag körde mina kort med Corsair VX 550W och det var på gränsen må jag säga! rekommenderar FSP's nätaggregat!
SLI redo och 80+ Gold certifikering på ett 650W nätagg för 639:- !

Okej, tack! Då blir det ett till likadant grafikkort i sådana fall och ett nytt nätagg. 639:- var ju inte så farligt.
Och har jag två likadan grafikkort så besvaras ju många av de andra frågorna av sig sjävla.
Men hur blir det när det ena grafikkortet bara kommer köra i 4x? Hur mycket påverkar det?

Permalänk
Visa signatur

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Haha, satt själv på Inet och plockade ihop detta precis. De hade skärmarna jag skulle ha till bäst pris.
Kikar på nedersta raden på mitt förra inlägg är du snäll.

Permalänk

Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig haft koll på detta, mina körs i x16 med http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli .

Snodde lite från wikipedia.

A PCIe card fits into a slot of its physical size or larger (maximum x16), but may not fit into a smaller PCIe slot (x16 in a x8 slot). Some slots use open-ended sockets to permit physically longer cards and negotiates the best available electrical connection. The number of lanes actually connected to a slot may also be less than the number supported by the physical slot size.

An example is a ×8 slot that actually only runs at ×1. These slots allow any ×1, ×2, ×4 or ×8 card, though only running at ×1 speed. This type of socket is called a ×8 (×1 mode) slot, meaning it physically accepts up to ×8 cards but only runs at ×1 speed. The advantage is that it can accommodate a larger range of PCIe cards without requiring motherboard hardware to support the full transfer rate. This keeps design and implementation costs down. The Pinout description in the next section, refers to Side A and Side B. The Component side of the PCI Express(and PCI) card is the B side, and the solder side of the card is the A side

Från ett foruminlägg från Gamespot.com

Modern GPU's nowadays need that x16 PCI-E bandwidth for peak performance; nVidia's moreso, as they can start to chug even on x8 bandwidth (compared to full-speed); and both current-gen GPU's are basically starved at x4 and are nearly unplayable shells of their former selves.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig haft koll på detta, mina körs i x16 med http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli .

Snodde lite från wikipedia.

A PCIe card fits into a slot of its physical size or larger (maximum x16), but may not fit into a smaller PCIe slot (x16 in a x8 slot). Some slots use open-ended sockets to permit physically longer cards and negotiates the best available electrical connection. The number of lanes actually connected to a slot may also be less than the number supported by the physical slot size.

An example is a ×8 slot that actually only runs at ×1. These slots allow any ×1, ×2, ×4 or ×8 card, though only running at ×1 speed. This type of socket is called a ×8 (×1 mode) slot, meaning it physically accepts up to ×8 cards but only runs at ×1 speed. The advantage is that it can accommodate a larger range of PCIe cards without requiring motherboard hardware to support the full transfer rate. This keeps design and implementation costs down. The Pinout description in the next section, refers to Side A and Side B. The Component side of the PCI Express(and PCI) card is the B side, and the solder side of the card is the A side

Från ett foruminlägg från Gamespot.com

Modern GPU's nowadays need that x16 PCI-E bandwidth for peak performance; nVidia's moreso, as they can start to chug even on x8 bandwidth (compared to full-speed); and both current-gen GPU's are basically starved at x4 and are nearly unplayable shells of their former selves.

Drygt, då innebär det ju att jag behöver köpa och montera i ett helt nytt moderkort för att det här ska gå.
Egentligen behöver jag ju inte så mycket prestanda från det andra, eftersom jag klarar mig bra med ett.
De andra skärmarna ska som sagt bara innehålla lite program och så. Frågan är hur det påverkar allt rent genrellt.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1013221-crossfire-p...

Det lär ju inte vara någon skillnad på Crossfire och SLI va? Isåfall är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du bara skall driva fler skärmar, utan prestandaboost, samt hålla dig till en skärm när du spelar. Då är det bara att lägga till vilket crap PCI-E nVidia kort som helst (inte ås bra att ha både nVidia och AMD drivers i samma dator) tex ett GT210.

Om du fysiskt kan trycka in ett PCI-E kort i en PCI-E plats så funkar det, tuta och kör.

Okej, det behöver alltså inte ha samma minnesmängd eller klockfrekvens?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ajaxoptimal7:

Om du bara skall driva fler skärmar, utan prestandaboost, samt hålla dig till en skärm när du spelar. Då är det bara att lägga till vilket crap PCI-E nVidia kort som helst (inte ås bra att ha både nVidia och AMD drivers i samma dator) tex ett GeForce 210.

Om du fysiskt kan trycka in ett PCI-E kort i en PCI-E plats så funkar det, tuta och kör.

Primära grafikkortets prestanda påverkas inte av att ha ett annat långsammare kort i datorn.

Man kan ha max 2 skärmar per nVidia grafikkort. Win+P funkar fortfarande för att switcha över primär till proj (tror jag i alla fall, borde göra).

Så för ~300kr så kan du koppla in upp till två skärmar till

EDIT;

Skrivet av SubUria:

Okej, det behöver alltså inte ha samma minnesmängd eller klockfrekvens?

Nej, det behövs inte. Har kört mixade PCI-E och även mixat AGP+PCI och andra kombinationer genom åren.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du bara skall driva fler skärmar, utan prestandaboost, samt hålla dig till en skärm när du spelar. Då är det bara att lägga till vilket crap PCI-E nVidia kort som helst (inte ås bra att ha både nVidia och AMD drivers i samma dator) tex ett GeForce 210.

Primära grafikkortets prestanda påverkas inte av att ha ett annat långsammare kort i datorn.

Man kan ha max 2 skärmar per nVidia grafikkort. Win+P funkar fortfarande för att switcha över primär till proj (tror jag i alla fall, borde göra).

Så för ~300kr så kan du koppla in upp till två skärmar till

Okej, då kanske jag inte behöver skaffa ett nytt nätagg heller? Om jag tar ett som inte drar så mycket ström.
Om jag använder Photoshop på en skärm som är inkopplad i det dåliga grafikkortet, kommer då alla beräkningar göras på det?
Tänk dig att jag har 3 skärmar, den i mitten ska givetvis vara spelskärm, men samtidigt kommer jag vilja ha Dreamweaver och inte Photoshop på mittenskärmen. Hur blir det scenariot?

Permalänk
Hjälpsam

Det låter som ett bra scenario. Osäker på PS beräkningarna om de endast går på primära grafikkortet (det som sitter i primära PCI-E slotten, dvs dit feta grafikkort) eller om den använder alla grafikkort tilsammans för beräkningarna.

Det är helt oväsentligt i vilket fönster programmet ligger för beräkningarna.

Du kommer inte behöva något tyngre nätaggregat för att köra med ett GeForce 210 extra

Du flyttar fönster mellan skärmarna genom att dra runt dem, du kan ha dem precis där du vill ha dem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Tack som fan för de svaren. Kommer spara mig en hel del pengar.
Som en sista liten tjänst, kan du bara plocka ett det vettigaste kortet här till bäst pris: www.inet.se ?
Mitt företag står för notan, så om jag kan få ett lite bättre kort för en hundring extra så gör det inget.
Men samtidigt vill jag inte upp i 1400 spänn, om du förstår vad jag menar.

Edit: Såg nu att jag behöver ett kort som är så lågt som möjligt p.g.a ljudkortet. Det får bara ta upp en plats och lite mer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SubUria:

Tack som fan för de svaren. Kommer spara mig en hel del pengar.
Som en sista liten tjänst, kan du bara plocka ett det vettigaste kortet här till bäst pris: www.inet.se ?
Mitt företag står för notan, så om jag kan få ett lite bättre kort för en hundring extra så gör det inget.
Men samtidigt vill jag inte upp i 1400 spänn, om du förstår vad jag menar.

Edit: Såg nu att jag behöver ett kort som är så lågt som möjligt p.g.a ljudkortet. Det får bara ta upp en plats och lite mer.

Vilket som, GeForce 210 512mb eller GeForce GT220 1GB om du vill ha lite mer för sakens skull även om det inte gör någon direkt skillnad (annat än om PS kan använda alla grafikkort samtidigt i sina beräkningar vilket inte är alls omöjligt).

Något grafikkort som du tycker ser ut att ha en lämplig kyllösning. Spelar mindre roll. Notera att det är 1DVI, 1VGA och 1HDMI generellt på de korten, du kan max använda två portar åt gången och HDMI och DVI är i praktiken samma signal med olika kontakter så HDMI->DVI adapter fungerar utmärkt om det skulle behövas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska ju ändå köpa nya skärmar som då kommer att ha HDMI anslutning, så det borde inte vara något problem.
Dock vet jag av mitt nuvarande kort, att så fort en enhet är inkopplad i HDMI blir den standard och kör över DVI-portarna.
Det finns säkert något jobbigt scenario där det kommer att vara ett problem. Hur väljer jag t.ex vilken skärm helskärmsprogram och spel ska öppnas i? Vet du det?

Edit: Det är verkar ju vara ett vettigt kort isåfall: Gigabyte GeForce G210 1024MB Low Profile
Okej, jokes on me, det har bara DVI, men en adapter kostar 50 :-

Permalänk

Tjena. Du måste i vilket fall som helst byta mobo om du tänkt köra Nvidia SLI, ser att det bara har stöd för Crossfire

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tjena. Du måste i vilket fall som helst byta mobo om du tänkt köra Nvidia SLI, ser att det bara har stöd för Crossfire

Oj, tack för den infon. Det hade kunnat sluta illa.

Googlade lite snabbt och fick fram att man kan köra två kort utan SLI?
Och om det inte var för Gaming skulle det inte spela någon roll.
Hur ligger det till?

Permalänk
Skrivet av SubUria:

Hur ligger det till?

Det kanske skulle kunna gå i teorin, men frågan är varför, då kommunicerar inte korten direkt med varandra och prestandaökningen skulle sannorlikt utebli -och det är väl den man är ute after? Själv försökte jag få två GTX275 att gå i SLI på ett icke SLI-kort (ASUSP7P55D) men misslyckade...

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Det kanske skulle kunna gå i teorin, men frågan är varför, då kommunicerar inte korten direkt med varandra och prestandaökningen skulle sannorlikt utebli -och det är väl den man är ute after? Själv försökte jag få två GTX275 att gå i SLI på ett icke SLI-kort (ASUSP7P55D) men misslyckade...

Nej, jag ska endast kunna köra fler skärmar. Så prestandan spelar ingen roll.
Det viktiga är dock att det dåliga kortet inte drar ner det bra.

Permalänk
Skrivet av SubUria:

Hur ligger det till?

Om du inte behöver extra spelprestanda, utan nöjer dig med vad du redan har, och om du bara vill spela på en av skärmarna, så kan du köpa vilken grafikkort som helst och använda som skärmslav. Ingen SLI eller något annat behövs, bara att sätta i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubUria:

Hur ligger det till?

Har du 2 grafikkort och två skärmar som är kopplade till respektive så kommer grafikkortet så som jag lärt mig att processera allt som förekommer på grafikkortet i fråga. Grafikkort 1 till skärm 1 gör beräkningar för 3d applikationer som körs på denna skärm. (Rätta mig om jag har fel!)

Två grafikkort och två skärmar funkar utmärkt, likväl som 2 skärmar på en och 2 på en annan. Alla setups kommer antagligen att funka - med reservation för att olika grafikkort innebär två drivers som kanske kolliderar.

Behöver du verkligen ett till 460? 460 har väl 2xdvi och en hdmi, kan du inte bara koppla dessa (skärm - Skärm - projektor) eller flaskhalsar prestandan rejält? För som du säger så spelar det ingen roll, du vill ju inte ha ut mer fps utan en större arbetsplats.
(3 skärmar känns lite overkill, att ha mail uppe på en och arbeten uppe på en känns mer realistiskt, dock så vet jag inte om du behöver Dokumentation - 3d - mail/dyl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Har du 2 grafikkort och två skärmar som är kopplade till respektive så kommer grafikkortet så som jag lärt mig att processera allt som förekommer på grafikkortet i fråga. Grafikkort 1 till skärm 1 gör beräkningar för 3d applikationer som körs på denna skärm. (Rätta mig om jag har fel!)

Två grafikkort och två skärmar funkar utmärkt, likväl som 2 skärmar på en och 2 på en annan. Alla setups kommer antagligen att funka - med reservation för att olika grafikkort innebär två drivers som kanske kolliderar.

Behöver du verkligen ett till 460? 460 har väl 2xdvi och en hdmi, kan du inte bara koppla dessa eller flaskhalsar prestandan rejält? För som du säger så spelar det ingen roll, du vill ju inte ha ut mer fps utan en större arbetsplats.
(3 skärmar känns lite overkill, att ha mail uppe på en och arbeten uppe på en känns mer realistiskt, dock så vet jag inte om du behöver Dokumentation - 3d - mail/dyl)

Jag tänkte köpa till ett "Gigabyte GeForce G210 1024MB Low Profile" för 300:-
Jag kör även min projektor på datorn, så jag kan tyvärr inte använda en till port där.
Angående tre skärmar så kommer jag köpa två nya och eventuellt använda den gamla.
Ser jag någon nytta med tre köper jag en till. De kostar 1990:- inkl moms/styck och företaget betalar, så rent ekonomiskt är det inga problem.
Men det är helt klart bra att veta att jag ska köra PS på den skärmen som är inkopplad i det bra grafikkortet. Det låter logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubUria:

Jag tänkte köpa till ett "Gigabyte GeForce G210 1024MB Low Profile" för 300:-
Jag kör även min projektor på datorn, så jag kan tyvärr inte använda en till port där.
Angående tre skärmar så kommer jag köpa två nya och eventuellt använda den gamla.
Ser jag någon nytta med tre köper jag en till. De kostar 1990:- inkl moms/styck och företaget betalar, så rent ekonomiskt är det inga problem.
Men det är helt klart bra att veta att jag ska köra PS på den skärmen som är inkopplad i det bra grafikkortet. Det låter logiskt.

Om företaget betalar, fixa ett till 460 och 3 skärmar. Kör primära på photoshop skärmen och resten på slavkortet. Då undviker du eventuella problem som kan uppkomma med ett 210. När 2 grafikkort har samma drivrutin osv kan du arrangera dom utan att behöva sätta upp speciella villkor via GUI't för korten (Nvidia control center).
Där borde du kunna ställa in alla skärmar och vilka som är primära osv. - Kan även göras via windows skärmalternativ (kanske inte med samma detaljer).

Ang Windows + P. Anger du Projektorn som kopplas in som projektor (Grafikdrivers detectar oftast skärmen/projektorn och du slipper manuellt konfigurera).

Det kommer vara lite trixande för att få igång detta men det går och är inte allt för svårt om man vet vad man håller på med. Att testa sig fram är metoden du får använda dig av.

I teorin funkar det, nu är det upp till dig att få det att funka i praktiken.

/fusy

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att skaffa ett till GTX460 är att jag antagligen behöver ett nytt PSU. Och vips så är det uppe i 2000:- till.
Jag kanske fick det att låta som att mitt företag är gjort av pengar, men det påverkar såklart min privata ekonomi.
Det jag menade var att det inte blir sådan jättekostnad för en extra skärm, men jag lägger hellre ut 300 på ett grafikkort än 2000 på ett grafikkort och ett nytt PSU. Jag vet inte om det är dumsnålt, men det vore skönt rent praktiskt att slippa byta PSU också. Men nu har jag rätt bra koll på hur det i teorin fungerar. Jag prova helt enkelt med ett billigt grafikkort. Går det inte så köper jag ett nytt GT460 och en PSU. 300 spänn kan jag chansa på. Kommer ju ändå inte att utnyttja det andra överhuvudtaget.

Tack alla som har hjälpt till. Otroligt härligt att man kan få svar på så många frågor t.o.m en fredag kväll! Cred åt er!

Edit: Om det är någon som har något ytterligare att tillägga eller egna erfarenheter som talar emot detta får ni gärna skriva. Ju mer kött på benen desto bättre.

Permalänk
Hjälpsam

Du behöver inte byta moderkort för att köra två grafikkort oavsett variant. Enda kravet med stör för SLI eller Crossfire är om man skall köra två likadana kort i kombination för att få ökad prestanda, då behövs både matchande grafikkort och moderkort.

Iom att du redan kör ett nVidia GeForce grafikkort är det bara att pluppa i vilket annat nVidia GeForce som helst då det är samma drivrutinspaket till dem.

På samma ställe som du ställer in upplösningarna på skärmen kan du även sätta vilken skärm som skall vara primär.

Jag rekommenderar om möjligt att du skaffar tre matchande skärmar, av några anledningar;
Estetik, ser alltid bättre ut med tre matchande skärmar på skrivbordet.
Kalibrering, lättare att hålla reda på färger, upplösningar, kontraster etc om det är tre matchande skärmar.
Möjlighet att med en senare dator köra nVidia Suround eller ATI Eyefinity för att spela över alla tre skärmarna.
Sedan undrar jag vad det är för IPS skärmar för 1990, antar att det är Dell U2311H som du skall ha? De fungerar även bra i Pivot och är generellt helt OK fotoskärmar som det dessutom går att spela på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du behöver inte byta moderkort för att köra två grafikkort oavsett variant. Enda kravet med stör för SLI eller Crossfire är om man skall köra två likadana kort i kombination för att få ökad prestanda, då behövs både matchande grafikkort och moderkort.

Iom att du redan kör ett nVidia GeForce grafikkort är det bara att pluppa i vilket annat nVidia GeForce som helst då det är samma drivrutinspaket till dem.

På samma ställe som du ställer in upplösningarna på skärmen kan du även sätta vilken skärm som skall vara primär.

Jag rekommenderar om möjligt att du skaffar tre matchande skärmar, av några anledningar;
Estetik, ser alltid bättre ut med tre matchande skärmar på skrivbordet.
Kalibrering, lättare att hålla reda på färger, upplösningar, kontraster etc om det är tre matchande skärmar.
Möjlighet att med en senare dator köra nVidia Suround eller ATI Eyefinity för att spela över alla tre skärmarna.
Sedan undrar jag vad det är för IPS skärmar för 1990, antar att det är Dell U2311H som du skall ha? De fungerar även bra i Pivot och är generellt helt OK fotoskärmar som det dessutom går att spela på.

Kanon! Jag har beställt ett Gigabyte GeForce G210 1024MB och en Dell U2412M, läste både bra och dåligt om den, så jag börjar testa med en.
Angående skärmen för 1990:-- var den en LG 23" med 16:9, hade faktiskt fått riktigt bra kritik, men jag vill hellre köra 16:10, som nu, och jag har en 24" redan, så jag lade på 800 kronor och köpte Dell:en. Dels kan jag testa med den skärmen jag har nu och den nya innan jag köper en till, och dels kan jag se hur bra den är. Är den bra köper jag en till. Då kan jag prova med tre skärmar, är jag nöjd köper jag ytterligare en.

Angående Photoshop fick jag till svar att Photoshop använder det grafikkort som är standard, och det blir/sätter jag till det bra, och Photoshop kräver OpenGL 2.0 på bägge korten för att ta del av OpenGL-funktionerna. Kortet har 3.1, så det kommer heller inte bli problem.
I teorin kommer de mesta att fungera efter allt jag har läst och alla svar jag har fått. Läste även att DVI vs VGA inte spelar så stor roll i praktiken, så jag slipper använda HDMI, som tyvärr overridar prio på skärmarna och alltid gör den som kör HDMI till standard enligt mina erfarenheter.

Tack återigen för svaren. Kanon att det gick att lösa genom att bara köpa ett billigt grafikkort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SubUria:

Kanon! Jag har beställt ett Gigabyte GeForce G210 1024MB och en Dell U2412M, läste både bra och dåligt om den, så jag börjar testa med en.
Angående skärmen för 1990:-- var den en LG 23" med 16:9, hade faktiskt fått riktigt bra kritik, men jag vill hellre köra 16:10, som nu, och jag har en 24" redan, så jag lade på 800 kronor och köpte Dell:en. Dels kan jag testa med den skärmen jag har nu och den nya innan jag köper en till, och dels kan jag se hur bra den är. Är den bra köper jag en till. Då kan jag prova med tre skärmar, är jag nöjd köper jag ytterligare en.

Angående Photoshop fick jag till svar att Photoshop använder det grafikkort som är standard, och det blir/sätter jag till det bra, och Photoshop kräver OpenGL 2.0 på bägge korten för att ta del av OpenGL-funktionerna. Kortet har 3.1, så det kommer heller inte bli problem.
I teorin kommer de mesta att fungera efter allt jag har läst och alla svar jag har fått. Läste även att DVI vs VGA inte spelar så stor roll i praktiken, så jag slipper använda HDMI, som tyvärr overridar prio på skärmarna och alltid gör den som kör HDMI till standard enligt mina erfarenheter.

Tack återigen för svaren. Kanon att det gick att lösa genom att bara köpa ett billigt grafikkort.

Låter som sunda val. Dock rekommenderar jag inte att köra via VGA om du skall köra färgkritiska saker såsom photoshop. Sidoskärmarna med brushes etc spelar det iofs mindre roll på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som sunda val. Dock rekommenderar jag inte att köra via VGA om du skall köra färgkritiska saker såsom photoshop. Sidoskärmarna med brushes etc spelar det iofs mindre roll på.

Tack för upplysningen! Men det löser jag lite olika beroende på hur många skärmar det blir.
In case of 2 skärmar: Photoshop körs på huvudskärmen som sitter på DVI plats på GTX460
In case of 3 skärmar kommer Photoshop köras på skärm2 som sitter på DVI plats på G210.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att det funkar kanon i praktiken! Har inget att klaga på än så länge.